tuurlijk is er vooruitgang als je kijkt naar klein elektronica.quote:Op maandag 2 maart 2015 10:06 schreef rulerofdeath het volgende:
ik denk dat het niet alleen bij gloeilampen zo is.
ik geloof dat er wel meer zaken bewust minder goed in elkaar gezet/met mindere kwaliteit gemaakt zodat deze slijten en opnieuw gekocht moeten worden.
De draad die in die specifieke lamp zit is toch wel een stuk dikker dan je standaard gloeilamp.quote:Op maandag 2 maart 2015 10:09 schreef Chewie het volgende:
Als je de lamp nooit meer uitzet, kan die heel erg lang meegaan
http://www.centennialbulb.org/
Deze lamp is ook al 114 jaar oud, techniek is er wel op vooruit gegaan.quote:Op maandag 2 maart 2015 10:21 schreef theguyver het volgende:
Dan denk ik bij mezelf, waarom maakten ze het draadje niet gewoon wat dikker![]()
[ afbeelding ]
Omdat wolfraam verschrikkelijk duur is.quote:Op maandag 2 maart 2015 10:21 schreef theguyver het volgende:
[..]
De draad die in die specifieke lamp zit is toch wel een stuk dikker dan je standaard gloeilamp.
Als je even met zo'n simpele lampje schud is het draadje al stuk!
Dan denk ik bij mezelf, waarom maakten ze het draadje niet gewoon wat dikker![]()
[ afbeelding ]
Ik zit zelf ook aardig in de elektronica en TV's zijn in de afgelopen decennia ontzettend veranderd van binnen. Waar je vroeger allerlei losse componenten had zit het meeste tegenwoordig op een paar chipjes.quote:Op maandag 2 maart 2015 10:17 schreef theguyver het volgende:
[..]
tuurlijk is er vooruitgang als je kijkt naar klein elektronica.
Maar als ik even terug kijk toen ik in de reaparatie buisnees zat merkte ik op hoe makkelijk eigenlijk een beeldbuis tv te repareren is.
Een spoel vervangen en toestel kon weer jaren mee!
Het zelfde geld voor de nieuwere types TV's maar daar zit veel meer kleinere elektronica in dan in de oude beeldbuizen, techniek die all in feite al jaren bestond werd in het begin nog niet toegepast op de eerste LCD en plasma TV's wat ik best raar vind aangezien een simpele monitor het al wel kon, en wat is nu in feite het ENROME verschil tussen een toestel van 2004 en een toestel van nu?
- Resolutie
- meer opties
- internet connectie
- andere kabel aansluitingen
Wat best gek is want die mogelijkheid hadden ze toen eigenlijk ook al, maar het gebeurde allemaal in zeer langzame stapjes!
Zodat er om de havenklap een nieuwer model uit komt met net iets meer nieuwe opties.
Technologie uit 't duurder segment heeft vaak wel een lijn die onverslijtbaar is. Ik heb nog een versterker staan uit de jaren '70 met onnodig veel overbemeten backup erin. Rolls Royses slijten nooit en oude nokia's doen dat ook niet, alleen dat is een uitzondering op de regel.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 21:21 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Omdat wolfraam verschrikkelijk duur is.
[..]
Ik zit zelf ook aardig in de elektronica en TV's zijn in de afgelopen decennia ontzettend veranderd van binnen. Waar je vroeger allerlei losse componenten had zit het meeste tegenwoordig op een paar chipjes.
klopt, die chips is ook het probleem, te veel onnodige shit wat er allemaal op gezet word wat toch geen hond gebruikt, kijk naar het merk OK van de Media markt, niks extra's en gewoon ding gebruiken waar die voor gemaakt is..quote:Op zaterdag 7 maart 2015 21:21 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Omdat wolfraam verschrikkelijk duur is.
[..]
Ik zit zelf ook aardig in de elektronica en TV's zijn in de afgelopen decennia ontzettend veranderd van binnen. Waar je vroeger allerlei losse componenten had zit het meeste tegenwoordig op een paar chipjes.
Enige probleem wat Nokia heeft 3310 bijvoorbeeld is de batterij en de kapjes inderdaad.quote:Op zondag 8 maart 2015 01:53 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Technologie uit 't duurder segment heeft vaak wel een lijn die onverslijtbaar is. Ik heb nog een versterker staan uit de jaren '70 met onnodig veel overbemeten backup erin. Rolls Royses slijten nooit en oude nokia's doen dat ook niet, alleen dat is een uitzondering op de regel.
De techniek achter het ledje bestaat ook al jaren.quote:Op zondag 8 maart 2015 05:34 schreef crystal_meth het volgende:
The great LED lightbulb rip-off: One in four expensive 'long-life' bulbs doesn't last anything like as long as the makers claim
http://www.dailymail.co.u(...)m.html#ixzz3TlXENsUK
Mwa.. er wordt ook wel veel gehyped vanwege dat gloeilampje. Niemand zou tegenwoordig een gloeilamp nemen die zo weinig licht geeft, het hangt er voor de show niet voor 't functionele. Als je een lamp wil die een beetje een fatsoenlijke lichtopbrengst heeft en voor een paar honderd jaar blijft branden dan mag je er wel dikke stukken wolfraam in vlechten. En wellicht heeft het feit dat men de lampjes nooit uit en aan switcht ook wel ernstig veel effect op de levensduur. Uit mn eigen ervaring begeven lampen het juist vaak tijdens of vlak na een tik op 't lichtknopje.quote:Op maandag 9 maart 2015 06:53 schreef crystal_meth het volgende:
Het probleem met verlichting is dat de gevestigde fabrikanten de markt bleven beheersen toen nieuwe technologieën ontwikkeld werden. Bedrijven gaan hun eigen doodvonnis niet tekenen door iets op de markt te brengen dat tien keer langer meegaat voor dezelfde prijs.
Klopt ook wel maar stel je ging naar de gamma en je haalde zo'n actie pakket van 10 lampen vaak kon je er al 1 weg knikkeren omdat het draadje naar de knoppen was.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:20 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mwa.. er wordt ook wel veel gehyped vanwege dat gloeilampje. Niemand zou tegenwoordig een gloeilamp nemen die zo weinig licht geeft, het hangt er voor de show niet voor 't functionele. Als je een lamp wil die een beetje een fatsoenlijke lichtopbrengst heeft en voor een paar honderd jaar blijft branden dan mag je er wel dikke stukken wolfraam in vlechten. En wellicht heeft het feit dat men de lampjes nooit uit en aan switcht ook wel ernstig veel effect op de levensduur. Uit mn eigen ervaring begeven lampen het juist vaak tijdens of vlak na een tik op 't lichtknopje.
Het lampje in de garage is slechts 1 keer uitgegaan en dat was tijdens de verwisseling van locatie. Een paar keer op 't lichtknopje hengsten en die is ook aan zn eind.quote:Op maandag 9 maart 2015 15:32 schreef theguyver het volgende:
[..]
Klopt ook wel maar stel je ging naar de gamma en je haalde zo'n actie pakket van 10 lampen vaak kon je er al 1 weg knikkeren omdat het draadje naar de knoppen was.
Een beetje dikker fractie van een millimeter maakt wel verschil uit qua stabiliteit, misschien dat het lichtopbrengst heel iets achteruit ging maar voor de levensduur maakt het wel degelijk een groot verschil, het draadje brand immers door. dit komt door de uitschieter van de spanning wat er op komt na het inschakelen!
ja klopt ik ontken dat ook niet ..quote:Op maandag 9 maart 2015 15:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het lampje in de garage is slechts 1 keer uitgegaan en dat was tijdens de verwisseling van locatie. Een paar keer op 't lichtknopje hengsten en die is ook aan zn eind.
En daar ligt dan ook vermoedelijk wel de hele basis voor de legende. Ik vermoed dat ze voor 't herinschakelen van 't betreffende lampje wel zorgvuldig zijn geweest om dit goed op te vangen, ze hadden m met grote zorgvuldigheid weer geinstalleerd, zal dat ook wel onderdeel van zijn geweest.. En mogelijk is dat ook de voornaamste reden dat het nog brandt.quote:Op maandag 9 maart 2015 15:46 schreef theguyver het volgende:
[..]
ja klopt ik ontken dat ook niet ..
Op moment van inschakelen krijg je piek spanning en dat is vaak funest
http://www.goeievraag.nl/(...)ag/107993/piekstroom
Er zijn simpele printje plaatjes die je er evt ook voor kan zetten om dit op te vangen ..
Die vind je veel terug in adapters en zo..
Mja voor een enkele lamp word het natuurlijk te duur..
Een TL lamp doet het tegenovergestelde daarvoor zit er een starter en die zorgt voor extra grote piek zodat de TL lamp aan gaat!
Half, de lamp in kwestie is 1 van de eerste modellen in de loop der jaren is er verbetering gemaakt d.m.v.. materiaal en gas wat gebruikt word.quote:Op maandag 9 maart 2015 15:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
En daar ligt dan ook vermoedelijk wel de hele basis voor de legende. Ik vermoed dat ze voor 't herinschakelen van 't betreffende lampje wel zorgvuldig zijn geweest om dit goed op te vangen, ze hadden m met grote zorgvuldigheid weer geinstalleerd, zal dat ook wel onderdeel van zijn geweest.. En mogelijk is dat ook de voornaamste reden dat het nog brandt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |