abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150153416
Toen ik vanochtend wilden varen kwam ik erachter bij het oliepeilen dat de motorolie grijs is, ook het peil is wat gestegen.
Water in de olie dus.

Het gaat om een boot met een oude Peugeot dieselmotor die voorzien is van een indirect koelsysteem (buizen onder de boot)

Nu kunnen er er zich 2 scenarios hebben voorgedaan:

1)Het water in de bilge stond vorige week heel hoog, wellicht tot het onderblok, is het denkbaar dat als het water dusdanig hoog heeft gestaan het via de caterpakking het carter is ingelopen?

2)Koppakking lek.
Het kvs reservoir is wel helemaal schoon en de KVS is helder groen en op niveau, de vorige keer dat we gingen varen was een week geleden en toen was de olie nog zwart.
We hebben toen 4 uur gevaren op 30% van het vermogen, er zit geen thermostaat in het blok dus met de huidige temperatuur van het vaarwater wordt de motor 65-70 graden.

Nu wil uiteraard de olie verversen, ik heb al 10 liter action olie gekocht om te spoelen en ook de juiste olie + filters voor als dat klaar is.
Alleen de motor heeft geen carterplug maar een slang die naar een carterpomp loopt:




Echter krijg ik het niet voor elkaar om de olie naar boven te krijgen, de olie is koud en dik en ik kan
de motor uiteraard nu niet starten.
Zou een elektrisch pompje uitkomst bieden?

No way dat ik onder of bij het cater kan komen, de bilge is dat 1.5 meter diep en je kan nergens fatsoenlijk bij.
Voordat ik de olie peilde heb ik vanmorgen wel aardig wat startpogingen gedaan.
De motor liep gewoon vlot rond op de startmotor, moet ik bang zijn voor water op de cilinders?
Of kan dat niet door water in het carter?

Ideeen, suggesties of tips?

Het enige waar ik bang voor ben is schade aan de lagers, gaat dat snel als er water in de motorolie zit?
Ik heb natuurlijk vorige week gevaren, wellicht zat het toen ook al in.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150153747
Er zit als het goed is een oliefilm op de lagers en schalen, dus schade hoef je niet meteen bang voor te zijn. Je kunt hem even starten en onbelast een minuutje of 10 laten lopen om de olie wat warmer en gangbaar te krijgen?

Het lijkt me trouwens niet waarschijnlijk dat de olie via de carterpakking in het carter is gelopen het eerste punt waardoor er water de motor in kan lopen is de peilstok.. was het peil ook te hoog?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_150154243
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 19:46 schreef Sounddragon het volgende:
Er zit als het goed is een oliefilm op de lagers en schalen, dus schade hoef je niet meteen bang voor te zijn. Je kunt hem even starten en onbelast een minuutje of 10 laten lopen om de olie wat warmer en gangbaar te krijgen?

Het lijkt me trouwens niet waarschijnlijk dat de olie via de carterpakking in het carter is gelopen het eerste punt waardoor er water de motor in kan lopen is de peilstok.. was het peil ook te hoog?
Ja dat zou ik wel kunnen doen, maar ik ben hier wel terughoudend mee.
Het zou kunnen dat ik de vorige keer ook al heb gevaren met water in het carter, gelukkig rustig aan gedaan maar ik wil geen risico nemen.

Nee dat leek mij ook niet, zo hoog als de peilstok heeft het water zeker niet gestaan, ik denk net iets boven de caterpakking.
Maar het is natuurlijk wel een dieseltje van een jaar of 40 oud en die zweet ook lekker wat olie dus dan zou er ook wel water in kunnen komen of niet?
Of zweet de olie eruit door de carterdruk en kan er geen water inkomen?

Peil was niet te hoog, vorige keer dat ik peilde was het 1/2 op de schaalverdeling, nu denk ik 3/4.
Het is dus wel iets op gelopen.

Hoe kan ik een lekke koppaking uitsluiten?
KVS is schoon en helder en ik heb geen stoomwolken.
Verder heb ik wel een warmtewisselaar maar die is voor de keerkoppeling olie.

Het is dus of koelwater, of bilgewater.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150154449
Als je water in de olie hebt dan krijg je mayo, witte olie. Bij grijs zou ik eerder denken aan smeerolie verdunning. Maw diesel bij de olie. Dit kan door een slechte verstuiver. Als er een verstuiver lek is, dan lekt er diesel langs de zuigerveger rechtstreeks het carter in, waardoor het niveau stijgt.
pi_150154471
koppakking kun je uitsluiten door een druktest te doen op het koelsysteem. En carterdruk kán idd leiden tot zweten van de carterpakking, maar daar heeft een oude carterpakking meestal geen druk voor nodig. Carterdruk kan overigens ook veroorzaakt worden door een lekkende koppakking, alleen lekt er dan druk de oliekant op en geen koelwater, of het moet wel heel erg zijn.

En wat Sjuk zegt kan ook nog inderdaad, dat het brandstof is... effe ruiken aan de peilstok..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_150156138
Die mayo ken ik, dat heb ik bij korte stukjes onder de vuldop bij mijn boot op wielen.
Maar die olie was normaal zwart, en nu echt deze kleur:



Dit is precies hoe mijn olie er nu uitziet.

Ik heb er ook aan geroken maar het rook niet naar diesel, en die lucht herken ik wel want de hele boot ruikt er ongeveer naar :P

Zal morgen ook even wat proberen aan te steken te kijken of het knettert of gaat branden.

[ Bericht 11% gewijzigd door junkiexp op 28-02-2015 21:12:44 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150159852
krukas keerringen zouden ook nog een optie kunnen zijn voor binnentredend water .
deze zijn gemaakt om de olie binnen te houden en niet om iets van buiten naar binnen tegen te houden . die smurrie op de foto is echt pikzwarte dieselmotorolie gemengd met water .
pi_150160332
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 22:12 schreef vronie het volgende:
krukas keerringen zouden ook nog een optie kunnen zijn voor binnentredend water .
deze zijn gemaakt om de olie binnen te houden en niet om iets van buiten naar binnen tegen te houden . die smurrie op de foto is echt pikzwarte dieselmotorolie gemengd met water .
Dat zou kunnen, maar zo hoog heeft het water niet gestaan.
Ik had pikzwarte dieselmotorolie, en ik ga vooralsnog uit van water.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150170878
Ik ben nog een beetje aan het zoeken geweest, deze motor heeft natte cilinderbussen.
De pakking hiervan wil nog wel eens kapot gaan en dan lekt de KVS het carter in.

Om dit te onderzoeken moet sowieso de motor eruit wat ik al van plan was.
Dat ga ik dan eerst maar doen, want dan kan ik alles perfect nakijken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 1 maart 2015 @ 09:59:11 #10
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_150171217
Als hij toch loopt, waarom laat je de olie dan niet wat warmer worden? Pompt denk ik een stukje makkelijker omhoog.
pi_150171651
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2015 09:59 schreef blup het volgende:
Als hij toch loopt, waarom laat je de olie dan niet wat warmer worden? Pompt denk ik een stukje makkelijker omhoog.
Nou, ik ben een beetje bang voor de smering, ik heb niet genoeg ervaring om te weten hoeveel schade het zou kunnen aanrichten bij een onbelaste motor.
En het is een diesel, dus ik moet hem sowieso wel ff een minuut of 20 laten lopen voordat de olie wat warmer wil worden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150172216
Kookpitje of brander onder de carter is geen optie?
.
pi_150172406
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 11:04 schreef Fer het volgende:
ookpitje of brander onder de carter is geen optie?
Afgezien dat het nogal gevaarlijk is past het niet, ik denk dat er een cm of 5 onder de carter zit.

Ik ben aan het kijken wat het kost om het bootje naar de Werf te laten slepen waar ik op de kant wilde, gaat maar om 1.5km maar het is nu buiten het seizoen.
Als de motor er nu toch uitgaat dan is het zonde van de moeite eigenlijk.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150172486
BB motor lenen, aan zo'n stok.
.
pi_150172560
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 11:17 schreef Fer het volgende:
BB motor lenen, aan zo'n stok.
Ja daar dacht ik ook nog aan, wat voor stok bedoel je?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 1 maart 2015 @ 12:32:51 #16
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150174139
Helmstok.
pi_150201843
Goeie pomp kopen ik kan op werk zelfs oldtimer olie afzuigen terwel hij koud is haal peilstok eruit en steek de slang daar erin
  maandag 2 maart 2015 @ 10:32:58 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_150207259
Ik zou hier in ieder geval niet mee warm gaan draaien. Als je olie werkelijk zo grijs is als op de foto zit er veel water in en dat levert direct schade op aan lagers en vooral je nokkenas en dergelijke.
Goede pomp kopen inderdaad dan zuig je het gewoon door de peilstok er uit. Maar als er zo veel water binnendringt is motortje eruit halen en inspecteren toch al geen overbodige luxe.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_150219758
Het is 20W50 mineraal, oldtimer olie dus idd.
Ik heb waarschijnlijk een sleep geregeld, en anders kan ik een bbm van iemand lenen.

En ik ga inderdaad de motor niet laten draaien.

Als alles meezit sta ik zaterdag op de kan en kan de motor eruit, ik ga dan het koelsysteem vullen in een kort circuit en dan afpersen.
Ik hoop eigenlijk op de koppakking, dat is nog wel te overzien bij deze motor.
Anders gaat heel de motor uit elkaar en ga ik ook gelijk de zuigerveren e.d. vervangen indien nodig.

Ik ben heel benieuwd iig, ga maar vast een motorbok aanschaffen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150220095
Als je met buitenboordmotor gaat varen, wel even zeker weten dat je een fatsoenlijk (ver)stevig(d) stukje spiegel hebt waar je die aan vast maakt he!! Daar komen best veel krachten op te staan!
pi_150220467
Klopt, maar boot is helemaal van staal.
Ik heb een frame voor het zwemplateau, ook helemaal van dikwandig staal in elkaar gelast:



Daar kan ik wel wat mee om daar een klem op te maken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')