Toen ik vanochtend wilden varen kwam ik erachter bij het oliepeilen dat de motorolie grijs is, ook het peil is wat gestegen.
Water in de olie dus.
Het gaat om een boot met een oude Peugeot dieselmotor die voorzien is van een indirect koelsysteem (buizen onder de boot)
Nu kunnen er er zich 2 scenarios hebben voorgedaan:
1)Het water in de bilge stond vorige week heel hoog, wellicht tot het onderblok, is het denkbaar dat als het water dusdanig hoog heeft gestaan het via de caterpakking het carter is ingelopen?
2)Koppakking lek.
Het kvs reservoir is wel helemaal schoon en de KVS is helder groen en op niveau, de vorige keer dat we gingen varen was een week geleden en toen was de olie nog zwart.
We hebben toen 4 uur gevaren op 30% van het vermogen, er zit geen thermostaat in het blok dus met de huidige temperatuur van het vaarwater wordt de motor 65-70 graden.
Nu wil uiteraard de olie verversen, ik heb al 10 liter action olie gekocht om te spoelen en ook de juiste olie + filters voor als dat klaar is.
Alleen de motor heeft geen carterplug maar een slang die naar een carterpomp loopt:
![DKRZ0442.JPG]()
Echter krijg ik het niet voor elkaar om de olie naar boven te krijgen, de olie is koud en dik en ik kan
de motor uiteraard nu niet starten.
Zou een elektrisch pompje uitkomst bieden?
No way dat ik onder of bij het cater kan komen, de bilge is dat 1.5 meter diep en je kan nergens fatsoenlijk bij.
Voordat ik de olie peilde heb ik vanmorgen wel aardig wat startpogingen gedaan.
De motor liep gewoon vlot rond op de startmotor, moet ik bang zijn voor water op de cilinders?
Of kan dat niet door water in het carter?
Ideeen, suggesties of tips?
Het enige waar ik bang voor ben is schade aan de lagers, gaat dat snel als er water in de motorolie zit?
Ik heb natuurlijk vorige week gevaren, wellicht zat het toen ook al in.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019