Als je voor de lange termijn (+15 jaar) gaat zou ik een klein deel aan obligaties doen. Rendement is gewoon vrij matig. Heb zelf 9% BND, maandelijks dividend is wel geinig.quote:Je bedoelt bijvoorbeeld een tracker die de AEX volgt? Dat ben ik inderdaad ook van plan. Ik lijkt me goed om een deel te investeren in 'veilige' obligatie-ETF en een deel in de wat risicovollere aandelen-ETF.
Ik zit ook bij BND en willen voor termijn 20-30 jaar. Op dit moment doen we 0% obligaties. Wel laten we de laatste 10 jaar % obligaties oplopen voor minder fluctuaties op het einde. Nog geen idee wat goed is betreft verhouding. Ach over 15 jaar zal ik wel niet meer bij BND zitten...quote:Op zondag 19 februari 2017 21:34 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
Als je voor de lange termijn (+15 jaar) gaat zou ik een klein deel aan obligaties doen. Rendement is gewoon vrij matig. Heb zelf 9% BND, maandelijks dividend is wel geinig.
AEX trackerskijk dan naar een S&P500 ofzo.
Bij een stijgende rente daalt doorgaan de koers van je obligatie. Dus zou ik de komende jaren wat voorzichtig zijn met obligaties. De gloriejaren met 7a8% rendement liggen toch al even achter ons en ik denk ook niet dat je dit de komende 10 jaar terug moet verwachten.quote:Op zondag 19 februari 2017 19:02 schreef Reddingsdeken het volgende:
Wat zijn jullie ideeën over obligatie-ETF's?
Ik overweeg om een deel van mijn portefeuille te beleggen in een ETF met staatsobligaties. De rente is nu heel laag en dus ook de opbrengst. Ik ben van plan om de ETF vele jaren aan te houden en verwacht dat de rente de komende jaren wel iets omhoog zal gaan.
De Think iBoxx Government Bond UCITS ETF bijvoorbeeld houdt een index van staatobligaties aan. Begrijp ik goed dat als de rente stijgt, het dividend van de ETF uiteindelijk ook zal stijgen?
Wat is ik jouw ogen een klein deel? Bijvoorbeeld in ons geval. Looptijd 20-30 jaar. Maandelijkse inleg (dus aankoop moment maakt niet uit)quote:Op zondag 19 februari 2017 23:37 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Bij een stijgende rente daalt doorgaan de koers van je obligatie. Dus zou ik de komende jaren wat voorzichtig zijn met obligaties. De gloriejaren met 7a8% rendement liggen toch al even achter ons en ik denk ook niet dat je dit de komende 10 jaar terug moet verwachten.
Ik zou een klein deel in obligaties aanhouden.
Verder denk ik dat indextrackers relatief veilig zijn. Dan heb je een mandje met bv. 25 aandelen. De kans dat een tracker naar 0% gaat is zeer klein (zoniet onbestaande)
De kans dat een aandeel, optie, turbo of fonds dat doet is veel groter.
Vandaar ook dat ik dacht dat trackers 'veilige beleggingen' waren? Uiteraard niet als je hoog koopt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |