Goedemiddag Fok!kers,
Vroeger toen ik nog een klein hoinkje was had ik nog niets vernomen van al het kwaad wat de wereld herbergde. We speelde oorlogje zonder dat er echte doden vielen en de kinderlokker in zijn gebutste witte busje die nooit meer dan een mythische fantoomverschijning was vormde het enige gevaar. Bedenk je een soort "Het Dorp" van Sonneveld alleen dan met 1 neger meer.
Enfin, ik speelde met meerdere kinderen uit de buurt. En op een dag vroeg een vage kennis (toentertijd in kindertermen had ik het misschien nog een vriend genoemd) of ik wilde stoepkrijten. Stoepkrijten had ik wel oren naar en terwijl we op de plavuizen zaten te krassen met de dikke hompen gekleurd krijt deed mijn stoepkrijtkornuit een suggestie voor een nieuw geometrisch teken dat als ik hem moest geloven "echt supervet eruit zou zien" op onze stoep.
Ik volgde zijn instructies op, een kruis met op het uiteinde van elke streep een lijn die haaks stond op de streep zelf. Het teken was inderdaad visueel prikkelend en samen kraste we de hele stoep voor de oprit vol met de nieuwe kunstige ontdekking. Grote, kleine, roze, blauwe, allerlei soorten en maten.
Na het voltooien van het straatkunstwerk liep ik vol trots naar binnen om mijn ouders mee te laten genieten van het nieuwe ontwerp van hun stoep. Mijn "vriend" in kwestie meldde terloops dat hij nu onderhand toch echt naar huis moest. Eenmaal terug buiten met mijn vader was het manneke in kwestie verdwenen en kon ik alle credits voor mezelf houden. Maar in plaats dat ik werd overladen met lof over mijn tekenkunst liep mijn vader vloekend naar binnen om een emmer met heet water te pakken. Ik kreeg de wind van voren en moest de hele stoep schoon schrobben, al mijn werk voor niets!
Een heel aantal geschiedenislessen en WO2 documentaires later begrijp ik ook wel dat je het als ouder niet zo heel leuk vind dat je zoontje je hele oprit heeft verandert in een plek ter verering van het nazisme.
Klacht: kenkerlijertje overtuigt mij in mijn onschuld om mijn ouders oprit vol te kladden met hakenkruizen. Oftewel, kinderen zijn berekenende psychopaten met kwaad in de zin.