abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149628924
Ik was benieuwd of er hier fokkers zijn die een vriendschap hebben met iemand die borderline heeft.

In onze vriendengroep zit een persoon met borderline. In de eerste jaren was het altijd een beetje vaag wat deze persoon had, maar dat is met de jaren steeds duidelijker geworden. Dat deze persoon borderline heeft is natuurlijk heel erg en daar proberen we haar ook zoveel mogelijk in te steunen, maar wanneer puntje bij paaltje komt zijn wij eigenlijk telkens het 'slachtoffer' van haar borderline.

Ze heeft namelijk ontzettende stemmingswisselingen. Op het ene moment is ze de leukste persoon op aarde en super geïnteresseerd en op het andere moment heeft ze even een dip en kan ze je voor een lange periode negeren of super kortaf doen. Hier had ik eerst wel moeite mee, maar tegenwoordig niet meer. Je weet immers dat dit niet bewust is en laat haar gewoon doen waar zij behoefte aan heeft.

Het meest vermoeiende aan de vriendschap is dat ze je af en toe echt zwart kan maken. En ik weet niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan. Voorbeeld: Als we uit willen gaan en haar ook meevragen heeft ze nooit zin en wil daarom ook niet mee. Dat moet ze natuurlijk zelf weten, maar we horen dan enkele dagen later dat ze tegen buitenstaanders loopt te verkondigen dat we haar niet hebben meegevraagd. Het komt er dan op neer dat ze ons wil straffen omdat wij wel wilden uitgaan en zij niet. Ik snap niet zo goed dat ze de mensen die haar juist willen helpen en steunen het zo moeilijk kan maken.

Want in hoeverre kun je het zo'n persoon kwalijk nemen? Dat ze er niet veel aan kan doen is iets wat zeker is, maar betekent dat ze zich alles kan permitteren? Ik heb haar hier al eens mee geconfronteerd, maar zonder succes. Ze weet het verhaal altijd zo om te draaien dat zij het slachtoffer is, je bent hoe dan ook altijd de schuldige.

Ik ben dan nu ook wel op een punt gekomen dat ik haar eigenlijk liever mijd, maar dat is ontzettend lastig. Er is namelijk niet veel nodig om haar pijn te doen. Je zou waarschijnlijk zeggen: dan verbreek je toch de vriendschap? Maar ook dat is niet eenvoudig. Voor buitenstaanders komt ze namelijk over als een normaal, lief en spontaan meisje. Ze weet inmiddels hoe ze zich het beste kan voordoen en weet mensen makkelijk te manipuleren. Ik ben bang dat wanneer ik haar iets te kritisch aanspreek of in het ergste geval de vriendschap verbreek ze echt iedereen tegen mij op kan zetten. Niet zozeer de andere vrienden in de groep, die weten immers wie ze is, maar vooral buitenstaanders. Het is dat we in een kleine gemeenschap leven dat het zo lastig is, iedereen kent elkaar.

Hebben jullie ervaring hiermee? Zijn er mensen die ook een 'vriendschap' hebben met zo'n persoon. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik weet dat ik voor mijzelf moet kiezen, maar dat is echt enorm lastig.
pi_149629035
Borderline is echt niet te doen als vriend(in)/partner. Doodvermoeiend. Uitputtingsslag. Altijd maar aanpassen en als dank door de stront gehaald worden.

Waarom zou je je leven willen wijden aan totale aanpassing aan de ander zonder hier voldoening uit te halen? Dat gaat ten koste van jezelf. Het leven is veel te kort voor dit soort strapatsen.
pi_149629116
Ben een tijdje verliefd en bevriend geweest met een borderliner.
Het punt dat je nu bereikt is kritisch. Alles wat je zegt snap ik precies dus aan mijn verhaal en de details heb je niks.
Ik heb besloten om na de zoveelste onzin ruzie de vriendschap en het contact te verbreken (terwijl ik verliefd op haar was). Ik besefte dat ik niks beter werd van omgang met haar en dat er voortdurend conflict zou zijn.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_149629152
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 11:19 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Ben een tijdje verliefd en bevriend geweest met een borderliner.
Het punt dat je nu bereikt is kritisch. Alles wat je zegt snap ik precies dus aan mijn verhaal en de details heb je niks.
Ik heb besloten om na de zoveelste onzin ruzie de vriendschap en het contact te verbreken (terwijl ik verliefd op haar was). Ik besefte dat ik niks beter werd van omgang met haar en dat er voortdurend conflict zou zijn.
Hoe reageerde zij daar op? Ik ben namelijk bang dat zij zichzelf wat aandoet, ik weet namelijk dat de vriendschap haar wel veel waard is.
pi_149630314
Hey je bent een vriendin van mijn ex.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_149630792
Ik denk dat een belangrijke vraag hierin is: Heeft ze hulp?
Ook borderliners zijn prima te helpen en 'om te vormen' tot semi-normale mensen (met natuurlijk een handleiding)
Als ze hard haar best doet om zichzelf te verbeteren zou ik haar die kans en ruimte geven, ook al word het waarschijnlijk een lang proces
Als ze daartoe niet bereid is zou ik niet zo goed inzien waarom jij wel moet blijven investeren als je zelf oprecht het gevoel hebt dat het jou meer negatieve energie kost dan positieve
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_149630920
Wat ben je angstig
Fylax is op televisie geweest
pi_149631197
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 12:31 schreef jodelahity het volgende:
Wat ben je angstig
En dit ja
Vul je niet wat snel dingen in? Ook gezien vanuit je andere topic
Je lijkt heel veel moeite te hebben met confrontatie/ruzie/mensen die je niet mogen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 13 februari 2015 @ 12:47:39 #9
416820 Trankilo
beste voor mij
pi_149631246
Misschien egoïstisch, maar afstand nemen en vriendschap laten verwateren.

Edit: Indien echt borderline
  vrijdag 13 februari 2015 @ 12:49:03 #10
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_149631273
De ex van m'n zwager heeft ook borderline, wat uiteindelijk ook de reden is geweest dat het nu zijn ex is.
Maar goed ook dat het nu z'n ex is, ik zag hem gewoon opgevreten worden. Hij kon niets goed doen, zij was constant strontjaloers en die vreselijke stemmingswisselingen waren echt bizar.
Meerdere malen midden in de nacht politie aan de deur omdat zij in paniek opgebeld had dat ze mishandeld werd door hem, (wat dus ook gewoon niet waar was) en een dag later poeslief zijn.

Wij als vriendengroep zien haar nu ook gewoon niet meer, want zo langzamerhand was iedereen de boeman. Ze was diep verdrietig toen ze bij de een na de ander tegen een muur liep en niemand meer met haar te maken wilde hebben. Ze zou wel zelfmoord plegen, ze had niemand meer, weet ik veel wat allemaal.
Nou, mevrouw loopt nog steeds rond en heeft naar ik weet ook al weer een paar vriendjes gehad, wat uiteraard ook kapot is gelopen.
Mevrouw staat onder behandeling, maar niets schijnt te helpen, of ze wil gewoon niet.

Voorbeeldje hoe het ging: wij hebben een bbq bij een bevriend stel, mijn zwager gaat mee naar de vervelende break-up met z'n ex. Gezellig, en half dronken een leuke bbq-foto van mij en m'n zwager op facebook geplaatst. Binnen 5 minuten had zijn ex dus die foto via een gemeenschappelijke kennis gezien(wij hadden haar zelf al geblocked op facebook). Krijg ik een haat-sms van haar dat ik eens normaal moet doen(met de nodige scheldpartijen), gezellige foto's op facebook te plaatsen van onze o-zo-leuke bbq terwijl zij zielig thuis weg zit te kwijnen en niemand meer heeft. Ik denk WTF??? Heb er verder niet op geantwoord, maar het telefoonnumer ook maar geblokkeerd.

Echt zo gestoord dat mens en dat bevestigde onze goed keus met haar te stoppen.
Borderliners en vriendschap???
  Milf vrijdag 13 februari 2015 @ 12:59:28 #11
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_149631505
Niet iedereen met borderline is hetzelfde. De meeste verhalen die je hoort zijn de extreme gevallen.
Ik (en mijn andere vrienden) ben al 21 jaar bevriend met iemand die borderline heeft en we zien elkaar regelmatig.

Het is maar net hoe de persoon er zelf mee omgaat. Mijn vriendin weet heel goed wat er mis is en werkt er al jaren hard aan via de GZZ. Ze weet wanneer het niet goed met d'r gaat en geeft dit dan ook van te voren aan.
Wat ze niet doet is ons zwart maken zoals de TS beschrijft. Ze zou wel bij ons aangeven dat ze er moeite mee had wanneer wij wel zijn gegaan, maar ze weet dan ook weer voldoende te relativeren dat wij geen schuld hebben aan haar gevoel. Omdat ze zo open en eerlijk is en ons niet onnodig belast is zij nog steeds onze vriendin (we zijn met een groepje). We helpen haar juist zoveel we kunnen.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_149631516
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 12:49 schreef ueberduitser het volgende:
'verhaal'
Wauw, de persoon waar ik het over heb zou hier eigenlijk wel inpassen. Vooral dat iedereen de boeman is.. Al zou ze een moord plegen, dan nog zou ze het zo kunnen verdraaien dat iemand haar indirect heeft aangespoord om dat te doen. Dat de vriendschap een illusie is is mij al heel lang duidelijk. Maar hoe zorg je dat zo iets verwatert, ze is dan immers nog wel bevriend met de rest van de groep, je blijft min of meer een connectie met haar hebben.
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 12:45 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

En dit ja
Vul je niet wat snel dingen in? Ook gezien vanuit je andere topic
Je lijkt heel veel moeite te hebben met confrontatie/ruzie/mensen die je niet mogen
Het is niet zozeer dat ik moeite heb met confrontatie, ik kan heus wel zeggen waar het op staat. Dat iemand mij niet mag heb ik ook niet zoveel moeite mee, mits het iemand is die ik wel mag. Ik ben alleen niet zo goed in 'kwetsen'. Misschien vul ik het al iets te snel in, maar ik denk dat ik er niet al te ver naast zit. Als ze mij al zwart maakt met dat uitgaan hou ik mijn hart vast voor wanneer ik mijn vriendschap verbreek.
pi_149631557
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 12:47 schreef Trankilo het volgende:
Misschien egoïstisch, maar afstand nemen en vriendschap laten verwateren.

Edit: Indien echt borderline
Ik dacht meer aan kortzichtig en kleinzielig.

Als ze mensen zwart loopt te maken, aanpakken en gesprek aangaan. Verder zie ik niet in wat er zo zwaar is aan iemand de ruimte geven die hij/zij soms nodig heeft.
pi_149631585
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 12:59 schreef nikky het volgende:
Niet iedereen met borderline is hetzelfde. De meeste verhalen die je hoort zijn de extreme gevallen.
Ik (en mijn andere vrienden) ben al 21 jaar bevriend met iemand die borderline heeft en we zien elkaar regelmatig.

Het is maar net hoe de persoon er zelf me omgaat. Mijn vriendin weet heel goed wat er mis is en werkt er al jaren hard aan via de GZZ. Ze weet wanneer het niet goed met d'r gaat en geeft dit dan ook van te voren aan.
Wat ze niet doet is ons zwart maken zoals de TS beschrijft. Ze zou wel bij ons aangeven dat ze er moeite mee had wanneer wij wel zijn gegaan, maar ze weet dan ook weer voldoende te relativeren dat wij geen schuld hebben aan haar gevoel. Omdat ze zo open en eerlijk is en ons niet onnodig belast is zij nog steeds onze vriendin (we zijn met een groepje). We helpen haar juist zoveel we kunnen.
Het is inderdaad dat zwart maken en het schuldgevoel aanpraten. Wij proberen haar ook zoveel mogelijk te helpen en wanneer zij inderdaad stemmingswisselingen heeft laten we haar meestal maar doen omdat we weten dat ze hier niks aan kan doen. Het enige wat je kan doen is steun bieden. Maar in hoeverre kun je haar proberen helpen? Als ze mij een paar keer zwart heeft gemaakt is het voor mij snel klaar, of ze er iets aan kan doen of niet.
pi_149631618
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 13:03 schreef Schrijfblok het volgende:

[..]
Maar in hoeverre kun je haar proberen helpen? Als ze mij een paar keer zwart heeft gemaakt is het voor mij snel klaar, of ze er iets aan kan doen of niet.
Dan heb je toch je antwoord? Als je klaar met haar bent en geen vrienden wil zijn dan zul je toch even door moeten bijten
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  Milf vrijdag 13 februari 2015 @ 13:06:18 #16
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_149631664
quote:
0s.gif

[..]

Het is inderdaad dat zwart maken en het schuldgevoel aanpraten. Wij proberen haar ook zoveel mogelijk te helpen en wanneer zij inderdaad stemmingswisselingen heeft laten we haar meestal maar doen omdat we weten dat ze hier niks aan kan doen. Het enige wat je kan doen is steun bieden. Maar in hoeverre kun je haar proberen helpen? Als ze mij een paar keer zwart heeft gemaakt is het voor mij snel klaar, of ze er iets aan kan doen of niet.
Wil ze zelf wel geholpen worden?

Het hangt er bij mij wel af wat de persoon in kwestie aan haar probleem wil doen.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_149631686
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 13:04 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Dan heb je toch je antwoord? Als je klaar met haar bent en geen vrienden wil zijn dan zul je toch even door moeten bijten
Maar hoe breng je zo iets subtiel? Hoe verwater je de vriendschap met iemand die je nog wel blijft zien en spreekt (via zo'n whatsapp groep) Misschien dat ik eerst nog maar eens een gesprek met haar er over moet voeren. Hoewel ik wel bang ben wat de gevolgen daarvan zijn.
pi_149631700
quote:
0s.gif

[..]

Gesprek aangaan. Aangeven wat er aan scheelt wat jou betreft. Uitleggen waarom.
pi_149631764
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 13:07 schreef Schrijfblok het volgende:

[..]

Maar hoe breng je zo iets subtiel? Hoe verwater je de vriendschap met iemand die je nog wel blijft zien en spreekt (via zo'n whatsapp groep) Misschien dat ik eerst nog maar eens een gesprek met haar er over moet voeren. Hoewel ik wel bang ben wat de gevolgen daarvan zijn.
Als je af en toe iets zegt in een whatsapp groep waarin zij ook zit maakt dat het toch nog geen vriendschap?
Waarom moet je er perse een duidelijk punt achter zetten? Als je echt denkt dat ze anders tegen je gaat flippen is het toch een beter idee om haar gewoon te proberen te vermijden als het enigszins mogelijk is? Ik kan me niet voorstellen dat je zo vaak met haar geconfronteerd zou worden dat dat echt veel last op jou zou leggen?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_149631774
Volgens mij hebben wij dezelfde vriendin...
  vrijdag 13 februari 2015 @ 13:12:16 #21
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_149631796
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 13:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Volgens mij hebben wij dezelfde vriendin...
ik niet meer.... :9
pi_149631901
Ze gaat toch helemaal over je heen lopen. Misschien inderdaad beter om het gewoon maar te accepteren en te laten zoals het is.
Fylax is op televisie geweest
  vrijdag 13 februari 2015 @ 13:21:46 #23
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_149632012
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 13:17 schreef jodelahity het volgende:
Misschien inderdaad beter om het gewoon maar te accepteren en te laten zoals het is.
zo lang de vriendschap met anderen in de vriendengroep er niet onder lijdt kan dat prima.
Hier werden we op een moment ook nog eens tegen elkaar uitgespeeld/opgejut en daar zou ik voor oppassen!
  vrijdag 13 februari 2015 @ 13:26:48 #24
416820 Trankilo
beste voor mij
pi_149632128
quote:
1s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 13:01 schreef Jibberism_ het volgende:

[..]

Ik dacht meer aan kortzichtig en kleinzielig.

Als ze mensen zwart loopt te maken, aanpakken en gesprek aangaan. Verder zie ik niet in wat er zo zwaar is aan iemand de ruimte geven die hij/zij soms nodig heeft.
:') Excusez-moi maar als een dergelijke mevrouw mij onder haar vriendengroep schaart maar mij vervolgens loopt zwart te maken terwijl ik haar toch wil steunen, kan ze een nieuwe vriend zoeken. Zo werkt het niet bij mij. Met haar problemen en stoornissen heb ik dan vrij weinig te maken, ik ben geen begeleider of helpende. Kost TS waarschijnlijk ook bakken energie.

Edit: ik ben er geen voorstander van om haar nog een trap na te geven en het er in te wrijven, daarom zou ik bewust kiezen voor 'verwateren'.
pi_149632224
quote:
0s.gif
Op vrijdag 13 februari 2015 13:26 schreef Trankilo het volgende:

[..]

:') Excusez-moi maar als een dergelijke mevrouw mij onder haar vriendengroep schaart maar mij vervolgens loopt zwart te maken terwijl ik haar toch wil steunen, kan ze een nieuwe vriend zoeken. Zo werkt het niet bij mij. Met haar problemen en stoornissen heb ik dan vrij weinig te maken, ik ben geen begeleider of helpende. Kost TS waarschijnlijk ook bakken energie.

Edit: ik ben er geen voorstander van om haar nog een trap na te geven en het er in te wrijven, daarom zou ik bewust kiezen voor 'verwateren'.
Bakken met energie? Gaat lachen worden wanneer je echte problemen krijgt.

Maar ieders eigen keus verder. Ik vind het wat gemakzuchtig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop