Hoe reageerde zij daar op? Ik ben namelijk bang dat zij zichzelf wat aandoet, ik weet namelijk dat de vriendschap haar wel veel waard is.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 11:19 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Ben een tijdje verliefd en bevriend geweest met een borderliner.
Het punt dat je nu bereikt is kritisch. Alles wat je zegt snap ik precies dus aan mijn verhaal en de details heb je niks.
Ik heb besloten om na de zoveelste onzin ruzie de vriendschap en het contact te verbreken (terwijl ik verliefd op haar was). Ik besefte dat ik niks beter werd van omgang met haar en dat er voortdurend conflict zou zijn.
En dit jaquote:
Wauw, de persoon waar ik het over heb zou hier eigenlijk wel inpassen. Vooral dat iedereen de boeman is.. Al zou ze een moord plegen, dan nog zou ze het zo kunnen verdraaien dat iemand haar indirect heeft aangespoord om dat te doen. Dat de vriendschap een illusie is is mij al heel lang duidelijk. Maar hoe zorg je dat zo iets verwatert, ze is dan immers nog wel bevriend met de rest van de groep, je blijft min of meer een connectie met haar hebben.quote:
Het is niet zozeer dat ik moeite heb met confrontatie, ik kan heus wel zeggen waar het op staat. Dat iemand mij niet mag heb ik ook niet zoveel moeite mee, mits het iemand is die ik wel mag. Ik ben alleen niet zo goed in 'kwetsen'. Misschien vul ik het al iets te snel in, maar ik denk dat ik er niet al te ver naast zit. Als ze mij al zwart maakt met dat uitgaan hou ik mijn hart vast voor wanneer ik mijn vriendschap verbreek.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 12:45 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
En dit ja
Vul je niet wat snel dingen in? Ook gezien vanuit je andere topic
Je lijkt heel veel moeite te hebben met confrontatie/ruzie/mensen die je niet mogen
Ik dacht meer aan kortzichtig en kleinzielig.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 12:47 schreef Trankilo het volgende:
Misschien egoïstisch, maar afstand nemen en vriendschap laten verwateren.
Edit: Indien echt borderline
Het is inderdaad dat zwart maken en het schuldgevoel aanpraten. Wij proberen haar ook zoveel mogelijk te helpen en wanneer zij inderdaad stemmingswisselingen heeft laten we haar meestal maar doen omdat we weten dat ze hier niks aan kan doen. Het enige wat je kan doen is steun bieden. Maar in hoeverre kun je haar proberen helpen? Als ze mij een paar keer zwart heeft gemaakt is het voor mij snel klaar, of ze er iets aan kan doen of niet.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 12:59 schreef nikky het volgende:
Niet iedereen met borderline is hetzelfde. De meeste verhalen die je hoort zijn de extreme gevallen.
Ik (en mijn andere vrienden) ben al 21 jaar bevriend met iemand die borderline heeft en we zien elkaar regelmatig.
Het is maar net hoe de persoon er zelf me omgaat. Mijn vriendin weet heel goed wat er mis is en werkt er al jaren hard aan via de GZZ. Ze weet wanneer het niet goed met d'r gaat en geeft dit dan ook van te voren aan.
Wat ze niet doet is ons zwart maken zoals de TS beschrijft. Ze zou wel bij ons aangeven dat ze er moeite mee had wanneer wij wel zijn gegaan, maar ze weet dan ook weer voldoende te relativeren dat wij geen schuld hebben aan haar gevoel. Omdat ze zo open en eerlijk is en ons niet onnodig belast is zij nog steeds onze vriendin (we zijn met een groepje). We helpen haar juist zoveel we kunnen.
Dan heb je toch je antwoord? Als je klaar met haar bent en geen vrienden wil zijn dan zul je toch even door moeten bijtenquote:Op vrijdag 13 februari 2015 13:03 schreef Schrijfblok het volgende:
[..]
Maar in hoeverre kun je haar proberen helpen? Als ze mij een paar keer zwart heeft gemaakt is het voor mij snel klaar, of ze er iets aan kan doen of niet.
Wil ze zelf wel geholpen worden?quote:Op vrijdag 13 februari 2015 13:03 schreef Schrijfblok het volgende:
[..]
Het is inderdaad dat zwart maken en het schuldgevoel aanpraten. Wij proberen haar ook zoveel mogelijk te helpen en wanneer zij inderdaad stemmingswisselingen heeft laten we haar meestal maar doen omdat we weten dat ze hier niks aan kan doen. Het enige wat je kan doen is steun bieden. Maar in hoeverre kun je haar proberen helpen? Als ze mij een paar keer zwart heeft gemaakt is het voor mij snel klaar, of ze er iets aan kan doen of niet.
Maar hoe breng je zo iets subtiel? Hoe verwater je de vriendschap met iemand die je nog wel blijft zien en spreekt (via zo'n whatsapp groep) Misschien dat ik eerst nog maar eens een gesprek met haar er over moet voeren. Hoewel ik wel bang ben wat de gevolgen daarvan zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 13:04 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Dan heb je toch je antwoord? Als je klaar met haar bent en geen vrienden wil zijn dan zul je toch even door moeten bijten
Gesprek aangaan. Aangeven wat er aan scheelt wat jou betreft. Uitleggen waarom.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 13:03 schreef Schrijfblok het volgende:
[..]
Het is inderdaad dat zwart maken en het schuldgevoel aanpraten. Wij proberen haar ook zoveel mogelijk te helpen en wanneer zij inderdaad stemmingswisselingen heeft laten we haar meestal maar doen omdat we weten dat ze hier niks aan kan doen. Het enige wat je kan doen is steun bieden. Maar in hoeverre kun je haar proberen helpen? Als ze mij een paar keer zwart heeft gemaakt is het voor mij snel klaar, of ze er iets aan kan doen of niet.
Als je af en toe iets zegt in een whatsapp groep waarin zij ook zit maakt dat het toch nog geen vriendschap?quote:Op vrijdag 13 februari 2015 13:07 schreef Schrijfblok het volgende:
[..]
Maar hoe breng je zo iets subtiel? Hoe verwater je de vriendschap met iemand die je nog wel blijft zien en spreekt (via zo'n whatsapp groep) Misschien dat ik eerst nog maar eens een gesprek met haar er over moet voeren. Hoewel ik wel bang ben wat de gevolgen daarvan zijn.
ik niet meer....quote:Op vrijdag 13 februari 2015 13:11 schreef WHATSHESAID het volgende:
Volgens mij hebben wij dezelfde vriendin...
zo lang de vriendschap met anderen in de vriendengroep er niet onder lijdt kan dat prima.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 13:17 schreef jodelahity het volgende:
Misschien inderdaad beter om het gewoon maar te accepteren en te laten zoals het is.
quote:Op vrijdag 13 februari 2015 13:01 schreef Jibberism_ het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan kortzichtig en kleinzielig.
Als ze mensen zwart loopt te maken, aanpakken en gesprek aangaan. Verder zie ik niet in wat er zo zwaar is aan iemand de ruimte geven die hij/zij soms nodig heeft.
Bakken met energie? Gaat lachen worden wanneer je echte problemen krijgt.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 13:26 schreef Trankilo het volgende:
[..]Excusez-moi maar als een dergelijke mevrouw mij onder haar vriendengroep schaart maar mij vervolgens loopt zwart te maken terwijl ik haar toch wil steunen, kan ze een nieuwe vriend zoeken. Zo werkt het niet bij mij. Met haar problemen en stoornissen heb ik dan vrij weinig te maken, ik ben geen begeleider of helpende. Kost TS waarschijnlijk ook bakken energie.
Edit: ik ben er geen voorstander van om haar nog een trap na te geven en het er in te wrijven, daarom zou ik bewust kiezen voor 'verwateren'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop