Wantquote:Op woensdag 11 februari 2015 01:48 schreef mig72 het volgende:
- (minteken) alle bestuurdersfuncties verdwijnen (jongere generatie wil mobiel kantoor) [binnen 5 jaar?]
quote:Naast informatica, commerciële en communicatiestudies en de toeristische sector zijn nu ook bedrijfskunde en sociaal werk riskante studies. Hetzelfde geldt voor fysiotherapie en veiligheidskunde.
http://www.keuzegids.org/nieuws7691
Oke das dan weer toekomstbeeld. Enig idee hoe het juist nu staat met ICT/technologie? Toch wel goed?quote:
Bij ons worden nog steeds developers gewerfd (voornamelijk PHP), terwijl randberoepen zoals functioneel ontwerp eruit worden gekoekt. Tot zover het beeld dat ik daarvan hebquote:Op woensdag 11 februari 2015 07:44 schreef mig72 het volgende:
[..]
Oke das dan weer toekomstbeeld. Enig idee hoe het juist nu staat met ICT/technologie? Toch wel goed?
Toekomstbeeld is puur inschattingen maken zo kun je het zien. Het is best een aanvulling op de huidige stand zeg maar maar op zich zegt niet zo veel.
Ik snap het. In dat geval kun je rijinstructeur rustig laten staanquote:Op woensdag 11 februari 2015 07:22 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nah 15 of 20 jaar is te ver vooruit. Dingen kunnen dan weer verandeen.
Dit is meer bedoeld om mensen te helpen op het huidig moment zodat zij hun opleiding kunnrn doen of van baan wisselen. Dat er daar een 5 jaarstoekomstbeeld bij komt kijken is noodzakelijk voor de stabiliteit van de schattingen.
Die lui vragen tussen de 30/40 euro per uur daar moet overhead zoals afschrijving, onderhoud en brandstof nog vanaf. Je zal verdient dus een fooitje per uur.quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:15 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Ja dat idd
Tevens sterk beroep: rijinstructeur
Verdiensten..tja. Het is iig best een toekomstvast beroep. Beter dan, laten we zeggen, magazijnmedewerker.quote:Op woensdag 11 februari 2015 08:30 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Die lui vragen tussen de 30/40 euro per uur daar moet overhead zoals afschrijving, onderhoud en brandstof nog vanaf. Je zal verdient dus een fooitje per uur.
Als er een markt verzadigt is is het deze markt wel.
Toekomst vast beroep? Net zo toekomstvast als als detailhandelsmedewerker een jaar of 15 geleden. Vlak voor de the perfect storm. Autonome auto's komen er aan en rapper dan we door zullen hebben. Auto's staat 93% van de tijd stil. Een abonoment op X uur auto zal voor heel veel mensen goedkoper zijn dan een auto bezitten. En met zelfrijdende auto's veel realistischer dan auto's die jezelf moet komen halen/brengen naar een locatie.quote:Op woensdag 11 februari 2015 08:35 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Verdiensten..tja. Het is iig best een toekomstvast beroep. Beter dan, laten we zeggen, magazijnmedewerker.
quote:Op woensdag 11 februari 2015 08:52 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Toekomst vast beroep? Net zo toekomstvast als als detailhandelsmedewerker een jaar of 15 geleden. Vlak voor de the perfect storm. Autonome auto's komen er aan en rapper dan we door zullen hebben. Auto's staat 93% van de tijd stil. Een abonoment op X uur auto zal voor heel veel mensen goedkoper zijn dan een auto bezitten. En met zelfrijdende auto's veel realistischer dan auto's die jezelf moet komen halen/brengen naar een locatie.
Ten slotte is de markt erg verzadigt waardoor er een boterham in verdienen ook erg lastig zal blijken te zijn.
Overigens zie ik je vooral op auto inzetten. Scooter, motor, aanhanger, vrachtwagen.. Allemaal zaken die de eerste 5 en eerste 20 jaar nog niet zomaar gaan verdwijnenquote:Op woensdag 11 februari 2015 07:13 schreef Dingflofbips het volgende:
Ben het wel eens dat rijinstructeur op termijn -wellicht- (afhankelijk van hypes, technische ontwikkelingen, acceptatie van bevolking) een minder perspectief heeft maar voorlopig zie ik mensen de vrijheid van rijden niet zonder meer opgeven. En de mobieltjes generatie zit massaal op een scooter = rij instructie.
Als auto's automatisch zijn vrachtwagens dat al helemaal vooral omdat dat veel sneller terugverdiend. Maar zoals ik al aangaf het is al een krappe markt zie ook post van Ryon.quote:Op woensdag 11 februari 2015 09:41 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
[..]
Overigens zie ik je vooral op auto inzetten. Scooter, motor, aanhanger, vrachtwagen.. Allemaal zaken die de eerste 5 en eerste 20 jaar nog niet zomaar gaan verdwijnen
Inkomsten heb ik niet meegewogen. Wel toekomstperspectief. En jullie zien een ander toekomstperspectief dan ik. Dat is prima. Binnen 5-10 jaar volledige overname door automatisch gestuurde auto's is in mijn ogen verre van realistisch. Niet omdat de technische mogelijkheden er niet zijn maar vooral omdat mensen die niet kunnen bijbenen. Nog los van of men dit wil.quote:Op woensdag 11 februari 2015 10:03 schreef Ryon het volgende:
Ik zou toch wat duidelijkere criteria hanteren. Rijinstructeur staat nu in hetzelfde lijstje als 'hoogleraar' (:') ). Dat is om heel veel redenen behoorlijk treurig, zeker als je het verhaal achter dat drama kent.
Ter verduidelijking, de markt voor rijinstructeurs staat nu waanzinnig onder druk en er heerst veel (verkapte) werkeloosheid. Veel rijinstructeurs werken nog wel, maar zijn gedwongen uurlonen te hanteren die zo laag liggen dat ze na aftrek van de koster per gewerkt uur minder dan het minimumloon verdienen. Een groot ander deel maakt niet eens meer de uren die zij nodig hebben en bouwen daardoor schulden op aangezien de lease van het materiaal vaak wel doorloopt.
Zie bijv:
http://www.dewerkmarkt.nl(...)hot-en-werkloosheid/
http://www.verkeerspro.nl(...)-tot-rijinstructeur/
De reden dat het UWV zoveel mensen tot rijinstructeur liet opleiden is omdat het een van de weinige banen is waarmee je ongeschoolde werknemers 100% baangarantie kan geven. In de zin van: iedereen die het poepsimpele en relatief goedkope cursusje tot rijinstructeur gehaald heeft kan zich daarna inschrijven als eenmanszaak (ZZP'er) en is dan voor de statistieken niet meer werkeloos. Dat dit beroep naast hoogleraar staat is dan ook wel erg wrang.
Dat dit topic alle kanten opgaat ben ik met je eens. Maar los gezien daarvan gaat het toekomstperspectief gaat natuurlijk wel iets verder dan alleen zelfrijdende auto's. Momenteel zijn er heel veel mensen "opgeleid" tot rijinstructeur. Dat betekent dat het toekomstperspectief voor nieuwe intreders beroerd is, al het werk is namelijk al verdeeld. Er moet heel veel gaan gebeuren (plotsklaps een extreem sterke stijging van de vraag) wil dat voor nieuwe intreders lucratief worden. Los van technologische vooruitgang als zelfrijdende auto's gaat die extreme vraag er in de huidige economie / demografie niet van komen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 10:25 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Inkomsten heb ik niet meegewogen. Wel toekomstperspectief. En jullie zien een ander toekomstperspectief dan ik. Dat is prima. Binnen 5-10 jaar volledige overname door automatisch gestuurde auto's is in mijn ogen verre van realistisch. Niet omdat de technische mogelijkheden er niet zijn maar vooral omdat mensen die niet kunnen bijbenen. Nog los van of men dit wil.
Waarom zou overigens hoogleraar er op moeten staan als 'sterk' ? Studeren in Nederland wordt een relatieve luxe en de denkkracht kan worden overgenomen en overtroffen door een gemiddeld telefoontje.
Conclusie: dit topic heeft idd meer criteria nodig
daar heb je een punt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 11:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat dit topic alle kanten opgaat ben ik met je eens. Maar los gezien daarvan gaat het toekomstperspectief gaat natuurlijk wel iets verder dan alleen zelfrijdende auto's. Momenteel zijn er heel veel mensen "opgeleid" tot rijinstructeur. Dat betekent dat het toekomstperspectief voor nieuwe intreders beroerd is, al het werk is namelijk al verdeeld. Er moet heel veel gaan gebeuren (plotsklaps een extreem sterke stijging van de vraag) wil dat voor nieuwe intreders lucratief worden. Los van technologische vooruitgang als zelfrijdende auto's gaat die extreme vraag er in de huidige economie / demografie niet van komen.
Dat komt er dan inderdaad nog bij. Er zou een middencategorie kunnen bestaan. En toekomstperspectief moet beter onderbouwt. Met alle onzekerheden van dien.quote:Nu ik de OP trouwens doorlees vraag ik mij ook af waarom hoogleraar op sterk staat, als dat bepaald wordt door het aantal vacatures / werkzoekenden. Dan zou hoogleraar juist op 'extreem zwak' moeten staan. Het aantal mensen dat opzoek is naar een functie van hoogleraar is namelijk waanzinnig hoog (de meeste academici zouden dat wel willen, het is een beetje de droom van elke wetenschapper) terwijl het aanbod echt extreem laag is en als er dan een vacature vrij komt de eisen ook waanzinnig zijn.
Dat laatste lijkt me wat overdreven.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:33 schreef thabit het volgende:
Hoogleraar hoort absoluut in het onderste rijtje. Van alle PhD's vindt maar een heel klein percentage überhaupt een baan aan een universiteit, laat staan als hoogleraar.
Beroepen waar geen Nederland-specifieke kennis (zoals bijvoorbeeld kennis van de Nederlandse taal) voor nodig, is horen sowieso niet in het bovenste rijtje: daar kun je immers makkelijk miljoenen lagelonenlanders voor importeren.
Een bedrijf als ASML trekt ontzettend veel mensen uit lagelonenlanden aan. Juist daardoor is het aanbod van arbeid in die sector ontzettend groot.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me wat overdreven.
Het gaat om de prijs/kwaliteit-verhouding van de werknemer en Nederlandse taalbeheersing kan een belangrijk kwaliteitskenmerk zijn, maar het is niet het enige. Er zijn heus wel bedrijfstakken die niet alleen teren op het leveren van diensten aan plaatselijke eindgebruikers maar die ondanks het hoge loonniveau in Nederland concurrerend zijn. ASML, baggerbedrijven, de landbouw...
Je moet in zo'n bedrijf natuurlijk wel de goeie positie vervullen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Een bedrijf als ASML trekt ontzettend veel mensen uit lagelonenlanden aan. Juist daardoor is het aanbod van arbeid in die sector ontzettend groot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |