abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 februari 2015 @ 07:31:00 #26
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_149561940
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 01:48 schreef mig72 het volgende:
- (minteken) alle bestuurdersfuncties verdwijnen (jongere generatie wil mobiel kantoor) [binnen 5 jaar?]
Want :?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 11 februari 2015 @ 07:34:26 #27
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_149561958
Weet niet wat de exacte cijfers zijn, maar in de laatste hbo-keuzegids bleken de IT opleidingen een zeer slechts arbeidsperspectief te bieden.
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
  woensdag 11 februari 2015 @ 07:37:51 #28
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_149561980
quote:
Naast informatica, commerciële en communicatiestudies en de toeristische sector zijn nu ook bedrijfskunde en sociaal werk riskante studies. Hetzelfde geldt voor fysiotherapie en veiligheidskunde.
http://www.keuzegids.org/nieuws7691
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
  woensdag 11 februari 2015 @ 07:44:54 #29
430880 mig72
De Professional
pi_149562018
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 07:37 schreef DeJori het volgende:

[..]

Oke das dan weer toekomstbeeld. Enig idee hoe het juist nu staat met ICT/technologie? Toch wel goed?

Toekomstbeeld is puur inschattingen maken zo kun je het zien. Het is best een aanvulling op de huidige stand zeg maar maar op zich zegt niet zo veel.
  woensdag 11 februari 2015 @ 07:45:31 #30
430880 mig72
De Professional
pi_149562020
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 07:31 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Want :?
Dat betwijfelde ik ook. Daarom schreef ik vraagteken erachter.
  woensdag 11 februari 2015 @ 07:49:36 #31
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_149562049
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2015 07:44 schreef mig72 het volgende:

[..]

Oke das dan weer toekomstbeeld. Enig idee hoe het juist nu staat met ICT/technologie? Toch wel goed?

Toekomstbeeld is puur inschattingen maken zo kun je het zien. Het is best een aanvulling op de huidige stand zeg maar maar op zich zegt niet zo veel.
Bij ons worden nog steeds developers gewerfd (voornamelijk PHP), terwijl randberoepen zoals functioneel ontwerp eruit worden gekoekt. Tot zover het beeld dat ik daarvan heb ;)
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
pi_149562072
Ik ga hoogleraar surrealistologie worden!

Zijn er te weinig van..
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_149562253
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2015 07:22 schreef mig72 het volgende:

[..]

Nah 15 of 20 jaar is te ver vooruit. Dingen kunnen dan weer verandeen.

Dit is meer bedoeld om mensen te helpen op het huidig moment zodat zij hun opleiding kunnrn doen of van baan wisselen. Dat er daar een 5 jaarstoekomstbeeld bij komt kijken is noodzakelijk voor de stabiliteit van de schattingen.
Ik snap het. In dat geval kun je rijinstructeur rustig laten staan ;)
  woensdag 11 februari 2015 @ 08:12:50 #34
430880 mig72
De Professional
pi_149562255
Ik kom later weer bijwerken. Ga door met nadenken en suggereren.

Dit is bedoeld als een resource voor mensen in de arbeidsmarkt.
pi_149562425
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2015 06:15 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Ja dat idd

Tevens sterk beroep: rijinstructeur
Die lui vragen tussen de 30/40 euro per uur daar moet overhead zoals afschrijving, onderhoud en brandstof nog vanaf. Je zal verdient dus een fooitje per uur.

Als er een markt verzadigt is is het deze markt wel.
pi_149562476
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 08:30 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Die lui vragen tussen de 30/40 euro per uur daar moet overhead zoals afschrijving, onderhoud en brandstof nog vanaf. Je zal verdient dus een fooitje per uur.

Als er een markt verzadigt is is het deze markt wel.
Verdiensten..tja. Het is iig best een toekomstvast beroep. Beter dan, laten we zeggen, magazijnmedewerker.
  Moderator woensdag 11 februari 2015 @ 08:49:37 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_149562642
Rijinstructeur een sterk beroep? Ik zou juist zeggen van niet. Natuurlijk zijn er veel mensen die willen lessen maar er zijn ook tig rijscholen. Ik heb altijd begrepen dat je als rijinstructeur (in loondienst) de krenten in de pap nog niet verdiend.

Natuurlijk is dat enigzins afhankelijk van je referentiekader of je het veel vindt of niet maar van wat ik lees op internet is het zo dat je rond de 1500 euro zit ofzo als je in loondienst bent. Dat is niet veel. Of zie ik dat nou heel erg verkeerd? Tel daarbij op dat er veel concurrentie is en ik zie het niet als een 'sterk' beroep.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_149562671
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2015 08:35 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Verdiensten..tja. Het is iig best een toekomstvast beroep. Beter dan, laten we zeggen, magazijnmedewerker.
Toekomst vast beroep? Net zo toekomstvast als als detailhandelsmedewerker een jaar of 15 geleden. Vlak voor de the perfect storm. Autonome auto's komen er aan en rapper dan we door zullen hebben. Auto's staat 93% van de tijd stil. Een abonoment op X uur auto zal voor heel veel mensen goedkoper zijn dan een auto bezitten. En met zelfrijdende auto's veel realistischer dan auto's die jezelf moet komen halen/brengen naar een locatie.

Ten slotte is de markt erg verzadigt waardoor er een boterham in verdienen ook erg lastig zal blijken te zijn.
pi_149563414
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 08:52 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Toekomst vast beroep? Net zo toekomstvast als als detailhandelsmedewerker een jaar of 15 geleden. Vlak voor de the perfect storm. Autonome auto's komen er aan en rapper dan we door zullen hebben. Auto's staat 93% van de tijd stil. Een abonoment op X uur auto zal voor heel veel mensen goedkoper zijn dan een auto bezitten. En met zelfrijdende auto's veel realistischer dan auto's die jezelf moet komen halen/brengen naar een locatie.

Ten slotte is de markt erg verzadigt waardoor er een boterham in verdienen ook erg lastig zal blijken te zijn.
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2015 07:13 schreef Dingflofbips het volgende:
Ben het wel eens dat rijinstructeur op termijn -wellicht- (afhankelijk van hypes, technische ontwikkelingen, acceptatie van bevolking) een minder perspectief heeft maar voorlopig zie ik mensen de vrijheid van rijden niet zonder meer opgeven. En de mobieltjes generatie zit massaal op een scooter = rij instructie.
Overigens zie ik je vooral op auto inzetten. Scooter, motor, aanhanger, vrachtwagen.. Allemaal zaken die de eerste 5 en eerste 20 jaar nog niet zomaar gaan verdwijnen
  woensdag 11 februari 2015 @ 10:03:18 #40
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_149563870
Ik zou toch wat duidelijkere criteria hanteren. Rijinstructeur staat nu in hetzelfde lijstje als 'hoogleraar' (:') :') ). Dat is om heel veel redenen behoorlijk treurig, zeker als je het verhaal achter dat drama kent.

Ter verduidelijking, de markt voor rijinstructeurs staat nu waanzinnig onder druk en er heerst veel (verkapte) werkeloosheid. Veel rijinstructeurs werken nog wel, maar zijn gedwongen uurlonen te hanteren die zo laag liggen dat ze na aftrek van de koster per gewerkt uur minder dan het minimumloon verdienen. Een groot ander deel maakt niet eens meer de uren die zij nodig hebben en bouwen daardoor schulden op aangezien de lease van het materiaal vaak wel doorloopt.

Zie bijv:

http://www.dewerkmarkt.nl(...)hot-en-werkloosheid/

http://www.verkeerspro.nl(...)-tot-rijinstructeur/

De reden dat het UWV zoveel mensen tot rijinstructeur liet opleiden is omdat het een van de weinige banen is waarmee je ongeschoolde werknemers 100% baangarantie kan geven. In de zin van: iedereen die het poepsimpele en relatief goedkope cursusje tot rijinstructeur gehaald heeft kan zich daarna inschrijven als eenmanszaak (ZZP'er) en is dan voor de statistieken niet meer werkeloos. Dat dit beroep naast hoogleraar staat is dan ook wel erg wrang.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_149563982
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2015 09:41 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

[..]

Overigens zie ik je vooral op auto inzetten. Scooter, motor, aanhanger, vrachtwagen.. Allemaal zaken die de eerste 5 en eerste 20 jaar nog niet zomaar gaan verdwijnen
Als auto's automatisch zijn vrachtwagens dat al helemaal vooral omdat dat veel sneller terugverdiend. Maar zoals ik al aangaf het is al een krappe markt zie ook post van Ryon.

Het is een verzadigde markt die waarschijnlijk door techniek vervangen gaat worden. De detailhandel van 1996 is het.
pi_149564337
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 10:03 schreef Ryon het volgende:
Ik zou toch wat duidelijkere criteria hanteren. Rijinstructeur staat nu in hetzelfde lijstje als 'hoogleraar' (:') :') ). Dat is om heel veel redenen behoorlijk treurig, zeker als je het verhaal achter dat drama kent.

Ter verduidelijking, de markt voor rijinstructeurs staat nu waanzinnig onder druk en er heerst veel (verkapte) werkeloosheid. Veel rijinstructeurs werken nog wel, maar zijn gedwongen uurlonen te hanteren die zo laag liggen dat ze na aftrek van de koster per gewerkt uur minder dan het minimumloon verdienen. Een groot ander deel maakt niet eens meer de uren die zij nodig hebben en bouwen daardoor schulden op aangezien de lease van het materiaal vaak wel doorloopt.

Zie bijv:

http://www.dewerkmarkt.nl(...)hot-en-werkloosheid/

http://www.verkeerspro.nl(...)-tot-rijinstructeur/

De reden dat het UWV zoveel mensen tot rijinstructeur liet opleiden is omdat het een van de weinige banen is waarmee je ongeschoolde werknemers 100% baangarantie kan geven. In de zin van: iedereen die het poepsimpele en relatief goedkope cursusje tot rijinstructeur gehaald heeft kan zich daarna inschrijven als eenmanszaak (ZZP'er) en is dan voor de statistieken niet meer werkeloos. Dat dit beroep naast hoogleraar staat is dan ook wel erg wrang.
Inkomsten heb ik niet meegewogen. Wel toekomstperspectief. En jullie zien een ander toekomstperspectief dan ik. Dat is prima. Binnen 5-10 jaar volledige overname door automatisch gestuurde auto's is in mijn ogen verre van realistisch. Niet omdat de technische mogelijkheden er niet zijn maar vooral omdat mensen die niet kunnen bijbenen. Nog los van of men dit wil.

Waarom zou overigens hoogleraar er op moeten staan als 'sterk' ? Studeren in Nederland wordt een relatieve luxe en de denkkracht kan worden overgenomen en overtroffen door een gemiddeld telefoontje.

Conclusie: dit topic heeft idd meer criteria nodig
  woensdag 11 februari 2015 @ 11:05:26 #43
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_149565132
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2015 10:25 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Inkomsten heb ik niet meegewogen. Wel toekomstperspectief. En jullie zien een ander toekomstperspectief dan ik. Dat is prima. Binnen 5-10 jaar volledige overname door automatisch gestuurde auto's is in mijn ogen verre van realistisch. Niet omdat de technische mogelijkheden er niet zijn maar vooral omdat mensen die niet kunnen bijbenen. Nog los van of men dit wil.

Waarom zou overigens hoogleraar er op moeten staan als 'sterk' ? Studeren in Nederland wordt een relatieve luxe en de denkkracht kan worden overgenomen en overtroffen door een gemiddeld telefoontje.

Conclusie: dit topic heeft idd meer criteria nodig
Dat dit topic alle kanten opgaat ben ik met je eens. Maar los gezien daarvan gaat het toekomstperspectief gaat natuurlijk wel iets verder dan alleen zelfrijdende auto's. Momenteel zijn er heel veel mensen "opgeleid" tot rijinstructeur. Dat betekent dat het toekomstperspectief voor nieuwe intreders beroerd is, al het werk is namelijk al verdeeld. Er moet heel veel gaan gebeuren (plotsklaps een extreem sterke stijging van de vraag) wil dat voor nieuwe intreders lucratief worden. Los van technologische vooruitgang als zelfrijdende auto's gaat die extreme vraag er in de huidige economie / demografie niet van komen.

Nu ik de OP trouwens doorlees vraag ik mij ook af waarom hoogleraar op sterk staat, als dat bepaald wordt door het aantal vacatures / werkzoekenden. Dan zou hoogleraar juist op 'extreem zwak' moeten staan. Het aantal mensen dat opzoek is naar een functie van hoogleraar is namelijk waanzinnig hoog (de meeste academici zouden dat wel willen, het is een beetje de droom van elke wetenschapper) terwijl het aanbod echt extreem laag is en als er dan een vacature vrij komt de eisen ook waanzinnig zijn.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_149565530
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 11:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat dit topic alle kanten opgaat ben ik met je eens. Maar los gezien daarvan gaat het toekomstperspectief gaat natuurlijk wel iets verder dan alleen zelfrijdende auto's. Momenteel zijn er heel veel mensen "opgeleid" tot rijinstructeur. Dat betekent dat het toekomstperspectief voor nieuwe intreders beroerd is, al het werk is namelijk al verdeeld. Er moet heel veel gaan gebeuren (plotsklaps een extreem sterke stijging van de vraag) wil dat voor nieuwe intreders lucratief worden. Los van technologische vooruitgang als zelfrijdende auto's gaat die extreme vraag er in de huidige economie / demografie niet van komen.
daar heb je een punt.
quote:
Nu ik de OP trouwens doorlees vraag ik mij ook af waarom hoogleraar op sterk staat, als dat bepaald wordt door het aantal vacatures / werkzoekenden. Dan zou hoogleraar juist op 'extreem zwak' moeten staan. Het aantal mensen dat opzoek is naar een functie van hoogleraar is namelijk waanzinnig hoog (de meeste academici zouden dat wel willen, het is een beetje de droom van elke wetenschapper) terwijl het aanbod echt extreem laag is en als er dan een vacature vrij komt de eisen ook waanzinnig zijn.
Dat komt er dan inderdaad nog bij. Er zou een middencategorie kunnen bestaan. En toekomstperspectief moet beter onderbouwt. Met alle onzekerheden van dien.
pi_149569090
Een sterk beroep vind ik persoonlijk een beroep met een redelijke baanzekerheid gecombineerd met een relatief hoge beloning. Dat zijn vaak beroepen met bepaalde (niet veelvoorkomende, maar veelgevraagde) skills óf beroepen met een niet heel eerlijk level playing field. Omdat je bijvoorbeeld die skills pas kunt opdoen na een x aantal jaren en niet veel mensen de kans daartoe krijgen. Of omdat je via kennissen, vrienden en veel geslijm een positie kunt bemachtigen.

Dat zijn maar weinig beroepen, maar je hebt wel veel 'midden' beroepen. Dat zijn veelal beroepen waar je wel iets voor moet hebben gedaan, zoals een studie/opleiding, maar waarvan de baanzekerheid en beloning minder hoog is. Uitzonderlijke skills zijn ook vaak niet nodig.

Daarna heb je pas de zwakke beroepen.
pi_149569209
Het is hier al eens voorbij gekomen. De beroepen die als essentie het besturen van een voertuig hebben (vrachtwagen / taxi), zullen het binnen 5 jaar rauw op hun dak krijgen. Zelfrijdende auto's gaan echt heel snel komen.

In de IT zullen de systeembeheerders het moeilijker krijgen omdat ik wel verwacht dat consolidatie van de systemen die ze beheren nog meer doorzet (cloud is namelijk nog niet mainstraim genoeg)
Programmeurs zullen altijd welkom zijn.

Ik denk dat een basisinkomen niet eens zo'n gek idee is. De implementatie is echter een ander verhaal.

Ohja een toevoeging:
Iedereen die werkt in een branch die enorme concurrentie geniet van online winkels, die gaat het ook moeilijk krijgen. De warenhuizen, boekhandels, reisorganisatieswinkel enz.

[ Bericht 8% gewijzigd door k3vil op 11-02-2015 14:22:47 ]
pi_149579402
Hoogleraar hoort absoluut in het onderste rijtje. Van alle PhD's vindt maar een heel klein percentage überhaupt een baan aan een universiteit, laat staan als hoogleraar.

Beroepen waar geen Nederland-specifieke kennis (zoals bijvoorbeeld kennis van de Nederlandse taal) voor nodig, is horen sowieso niet in het bovenste rijtje: daar kun je immers makkelijk miljoenen lagelonenlanders voor importeren.
pi_149579603
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 19:33 schreef thabit het volgende:
Hoogleraar hoort absoluut in het onderste rijtje. Van alle PhD's vindt maar een heel klein percentage überhaupt een baan aan een universiteit, laat staan als hoogleraar.

Beroepen waar geen Nederland-specifieke kennis (zoals bijvoorbeeld kennis van de Nederlandse taal) voor nodig, is horen sowieso niet in het bovenste rijtje: daar kun je immers makkelijk miljoenen lagelonenlanders voor importeren.
Dat laatste lijkt me wat overdreven.

Het gaat om de prijs/kwaliteit-verhouding van de werknemer en Nederlandse taalbeheersing kan een belangrijk kwaliteitskenmerk zijn, maar het is niet het enige. Er zijn heus wel bedrijfstakken die niet alleen teren op het leveren van diensten aan plaatselijke eindgebruikers maar die ondanks het hoge loonniveau in Nederland concurrerend zijn. ASML, baggerbedrijven, de landbouw...
pi_149579794
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 19:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt me wat overdreven.

Het gaat om de prijs/kwaliteit-verhouding van de werknemer en Nederlandse taalbeheersing kan een belangrijk kwaliteitskenmerk zijn, maar het is niet het enige. Er zijn heus wel bedrijfstakken die niet alleen teren op het leveren van diensten aan plaatselijke eindgebruikers maar die ondanks het hoge loonniveau in Nederland concurrerend zijn. ASML, baggerbedrijven, de landbouw...
Een bedrijf als ASML trekt ontzettend veel mensen uit lagelonenlanden aan. Juist daardoor is het aanbod van arbeid in die sector ontzettend groot.
pi_149579890
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 19:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Een bedrijf als ASML trekt ontzettend veel mensen uit lagelonenlanden aan. Juist daardoor is het aanbod van arbeid in die sector ontzettend groot.
Je moet in zo'n bedrijf natuurlijk wel de goeie positie vervullen.
Net zoals je evt. boer moet worden, maar geen aspergesteker buiten op het land.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')