Bedoel je een grafiek?quote:Op woensdag 11 februari 2015 05:56 schreef Dingflofbips het volgende:
Je zal dit dan ook in een tijdspad moeten zetten.
Opgenomen, zo gaan we voort mee.quote:Op woensdag 11 februari 2015 05:58 schreef Molo het volgende:
Verpleegkundige hoort m.i. niet meer bij sterke beroepen op dit moment.
Kan natuurlijk wel weer veranderen.
Loodgieter, stukadoor, actuaris als sterke beroepen erbij w.m.b.
Nee ik ben onduidelijkquote:Op woensdag 11 februari 2015 06:04 schreef mig72 het volgende:
[..]
Bedoel je een grafiek?
Waarom moet dat?
Nee hoor dit topic is bedoeld als een feitelijke weergave van de huidige stand. Niet als een les in geschiedenis of documentaire of zo.quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:11 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Nee ik ben onduidelijk
Ik bedoel: hoe staan de sterke beroepen van nu over x periode er bij? Kan snel veranderen. Voor toekonstig beoefenaars.
Ja dat iddquote:Op woensdag 11 februari 2015 06:13 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nee hoor dit topic is bedoeld als een feitelijke weergave van de huidige stand. Niet als een les in geschiedenis of documentaire of zo.
*wacht even ik begrijp wat je bedoelt, dat heet verwachtingsindex
simpel, we doen een aparte kolom erbij en dat heet dus toekomstbeeld
quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:15 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Ja dat idd
Tevens sterk beroep: rijinstructeur
Eeeuhhh persoon boven je zegt dat rijinstructeur juist goed doet.quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:34 schreef iamcj het volgende:
Beroepen die (langzaam) gaan verdwijnen:
Rijinstructeur
Busschauffeur
Treinmachinist
Conducteur
Kassabediende
Vrachtwagenchauffeur
Taxichauffeur
Beroepen die het gaan worden en nu al een tekort aan is:
Goede techneuten.
Programmeur op Universitair niveau.
Kom maar op met dat basisinkomen.
De huidige generatie jongeren wil helemaal geen auto, maar altijd hun mobieltje checken. Het rijdende kantoor. Naar mijn mening komen overal zelfrijdende vervoersmiddelen en snel ook. Heb je ook geen rij-instructeurs meer nodig.quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:37 schreef mig72 het volgende:
[..]
Eeeuhhh persoon boven je zegt dat rijinstructeur juist goed doet.
Wat nou?
Voor de rest heb je bestuurdersfuncties neerzet, verwacht je dan zelfrijdende auto's overal? Hoe realistisch is dat?
De laatste twee ben ik het mee eens.
Das dan toekomstbeeld. Maar zelfs dan gaan we niet meer dan 5 jaar vooruit denken. Dus ik denk niet dat dat binnen 5 jaar gebeurt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:39 schreef iamcj het volgende:
[..]
De huidige generatie jongeren wil helemaal geen auto, maar altijd hun mobieltje checken. Het rijdende kantoor. Naar mijn mening komen overal zelfrijdende vervoersmiddelen en snel ook. Heb je ook geen rij-instructeurs meer nodig.
Gelukkig mag ik zelf bepalen hoever ik vooruit denkquote:Op woensdag 11 februari 2015 06:41 schreef mig72 het volgende:
[..]
Das dan toekomstbeeld. Maar zelfs dan gaan we niet meer dan 5 jaar vooruit denken. Dus ik denk niet dat dat binnen 5 jaar gebeurt.
Tuurlijk, maar ik bedoelde dat het niet opgenomen wordt in de OP.quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:43 schreef iamcj het volgende:
[..]
Gelukkig mag ik zelf bepalen hoever ik vooruit denk
Nee joh, leer beter lezen, ik heb toch een criterium vastgesteld.quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:48 schreef Molo het volgende:
Dan moet je wateer specificeren wat je precies bedoelt en in de je topic wilt hebben.
Er is nogal veel ruimte voor interpretatie en andere invalshoeken
1 criterium ja.quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:49 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nee joh, leer beter lezen, ik heb toch een criterium vastgesteld.
De verhouding vacatures tegenover aantal werklozen (in dat beroep).
Als je een betere weet, suggereer maar graag.
Wat is dit? Ik ga dat allemaal niet lezen. We proberen hier specifieke beroepssectoren in beeld te brengen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 07:00 schreef MevrouwPuff het volgende:
www.monitorarbeid.tno.nl/(...)se-arbeidsmarkt-2013
Veel leesplezier!
In mijn vakgebied houdt medisch contact (tijdschrift ) ook een banenmonitor bij met aantal vacatures per specialisme en hoeveel kandidaten er zijn.
Nah 15 of 20 jaar is te ver vooruit. Dingen kunnen dan weer verandeen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 07:13 schreef Dingflofbips het volgende:
Misschien idee om perspectieven over 5, 10 en 10+ te maken? Ben het wel eens dat rijinstructeur op termijn -wellicht- (afhankelijk van hypes, technische ontwikkelingen, acceptatie van bevolking) een minder perspectief heeft maar voorlopig zie ik mensen de vrijheid van rijden niet zonder meer opgeven. En de mobieltjes generatie zit massaal op een scooter = rij instructie.
Hallo, jij wil dit soort dingen lezen, steek er dan zelf energie in.quote:Op woensdag 11 februari 2015 07:02 schreef mig72 het volgende:
[..]
Wat is dit? Ik ga dat allemaal niet lezen. We proberen hier specifieke beroepssectoren in beeld te brengen.
Als je iets voor in de lijst hebt, hoor ik dat graag. Als je kunt doorlinken naar die specifieke medische lijst, hebben we er wat aan.
Wantquote:Op woensdag 11 februari 2015 01:48 schreef mig72 het volgende:
- (minteken) alle bestuurdersfuncties verdwijnen (jongere generatie wil mobiel kantoor) [binnen 5 jaar?]
quote:Naast informatica, commerciële en communicatiestudies en de toeristische sector zijn nu ook bedrijfskunde en sociaal werk riskante studies. Hetzelfde geldt voor fysiotherapie en veiligheidskunde.
http://www.keuzegids.org/nieuws7691
Oke das dan weer toekomstbeeld. Enig idee hoe het juist nu staat met ICT/technologie? Toch wel goed?quote:
Bij ons worden nog steeds developers gewerfd (voornamelijk PHP), terwijl randberoepen zoals functioneel ontwerp eruit worden gekoekt. Tot zover het beeld dat ik daarvan hebquote:Op woensdag 11 februari 2015 07:44 schreef mig72 het volgende:
[..]
Oke das dan weer toekomstbeeld. Enig idee hoe het juist nu staat met ICT/technologie? Toch wel goed?
Toekomstbeeld is puur inschattingen maken zo kun je het zien. Het is best een aanvulling op de huidige stand zeg maar maar op zich zegt niet zo veel.
Ik snap het. In dat geval kun je rijinstructeur rustig laten staanquote:Op woensdag 11 februari 2015 07:22 schreef mig72 het volgende:
[..]
Nah 15 of 20 jaar is te ver vooruit. Dingen kunnen dan weer verandeen.
Dit is meer bedoeld om mensen te helpen op het huidig moment zodat zij hun opleiding kunnrn doen of van baan wisselen. Dat er daar een 5 jaarstoekomstbeeld bij komt kijken is noodzakelijk voor de stabiliteit van de schattingen.
Die lui vragen tussen de 30/40 euro per uur daar moet overhead zoals afschrijving, onderhoud en brandstof nog vanaf. Je zal verdient dus een fooitje per uur.quote:Op woensdag 11 februari 2015 06:15 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Ja dat idd
Tevens sterk beroep: rijinstructeur
Verdiensten..tja. Het is iig best een toekomstvast beroep. Beter dan, laten we zeggen, magazijnmedewerker.quote:Op woensdag 11 februari 2015 08:30 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Die lui vragen tussen de 30/40 euro per uur daar moet overhead zoals afschrijving, onderhoud en brandstof nog vanaf. Je zal verdient dus een fooitje per uur.
Als er een markt verzadigt is is het deze markt wel.
Toekomst vast beroep? Net zo toekomstvast als als detailhandelsmedewerker een jaar of 15 geleden. Vlak voor de the perfect storm. Autonome auto's komen er aan en rapper dan we door zullen hebben. Auto's staat 93% van de tijd stil. Een abonoment op X uur auto zal voor heel veel mensen goedkoper zijn dan een auto bezitten. En met zelfrijdende auto's veel realistischer dan auto's die jezelf moet komen halen/brengen naar een locatie.quote:Op woensdag 11 februari 2015 08:35 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Verdiensten..tja. Het is iig best een toekomstvast beroep. Beter dan, laten we zeggen, magazijnmedewerker.
quote:Op woensdag 11 februari 2015 08:52 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Toekomst vast beroep? Net zo toekomstvast als als detailhandelsmedewerker een jaar of 15 geleden. Vlak voor de the perfect storm. Autonome auto's komen er aan en rapper dan we door zullen hebben. Auto's staat 93% van de tijd stil. Een abonoment op X uur auto zal voor heel veel mensen goedkoper zijn dan een auto bezitten. En met zelfrijdende auto's veel realistischer dan auto's die jezelf moet komen halen/brengen naar een locatie.
Ten slotte is de markt erg verzadigt waardoor er een boterham in verdienen ook erg lastig zal blijken te zijn.
Overigens zie ik je vooral op auto inzetten. Scooter, motor, aanhanger, vrachtwagen.. Allemaal zaken die de eerste 5 en eerste 20 jaar nog niet zomaar gaan verdwijnenquote:Op woensdag 11 februari 2015 07:13 schreef Dingflofbips het volgende:
Ben het wel eens dat rijinstructeur op termijn -wellicht- (afhankelijk van hypes, technische ontwikkelingen, acceptatie van bevolking) een minder perspectief heeft maar voorlopig zie ik mensen de vrijheid van rijden niet zonder meer opgeven. En de mobieltjes generatie zit massaal op een scooter = rij instructie.
Als auto's automatisch zijn vrachtwagens dat al helemaal vooral omdat dat veel sneller terugverdiend. Maar zoals ik al aangaf het is al een krappe markt zie ook post van Ryon.quote:Op woensdag 11 februari 2015 09:41 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
[..]
Overigens zie ik je vooral op auto inzetten. Scooter, motor, aanhanger, vrachtwagen.. Allemaal zaken die de eerste 5 en eerste 20 jaar nog niet zomaar gaan verdwijnen
Inkomsten heb ik niet meegewogen. Wel toekomstperspectief. En jullie zien een ander toekomstperspectief dan ik. Dat is prima. Binnen 5-10 jaar volledige overname door automatisch gestuurde auto's is in mijn ogen verre van realistisch. Niet omdat de technische mogelijkheden er niet zijn maar vooral omdat mensen die niet kunnen bijbenen. Nog los van of men dit wil.quote:Op woensdag 11 februari 2015 10:03 schreef Ryon het volgende:
Ik zou toch wat duidelijkere criteria hanteren. Rijinstructeur staat nu in hetzelfde lijstje als 'hoogleraar' (:') ). Dat is om heel veel redenen behoorlijk treurig, zeker als je het verhaal achter dat drama kent.
Ter verduidelijking, de markt voor rijinstructeurs staat nu waanzinnig onder druk en er heerst veel (verkapte) werkeloosheid. Veel rijinstructeurs werken nog wel, maar zijn gedwongen uurlonen te hanteren die zo laag liggen dat ze na aftrek van de koster per gewerkt uur minder dan het minimumloon verdienen. Een groot ander deel maakt niet eens meer de uren die zij nodig hebben en bouwen daardoor schulden op aangezien de lease van het materiaal vaak wel doorloopt.
Zie bijv:
http://www.dewerkmarkt.nl(...)hot-en-werkloosheid/
http://www.verkeerspro.nl(...)-tot-rijinstructeur/
De reden dat het UWV zoveel mensen tot rijinstructeur liet opleiden is omdat het een van de weinige banen is waarmee je ongeschoolde werknemers 100% baangarantie kan geven. In de zin van: iedereen die het poepsimpele en relatief goedkope cursusje tot rijinstructeur gehaald heeft kan zich daarna inschrijven als eenmanszaak (ZZP'er) en is dan voor de statistieken niet meer werkeloos. Dat dit beroep naast hoogleraar staat is dan ook wel erg wrang.
Dat dit topic alle kanten opgaat ben ik met je eens. Maar los gezien daarvan gaat het toekomstperspectief gaat natuurlijk wel iets verder dan alleen zelfrijdende auto's. Momenteel zijn er heel veel mensen "opgeleid" tot rijinstructeur. Dat betekent dat het toekomstperspectief voor nieuwe intreders beroerd is, al het werk is namelijk al verdeeld. Er moet heel veel gaan gebeuren (plotsklaps een extreem sterke stijging van de vraag) wil dat voor nieuwe intreders lucratief worden. Los van technologische vooruitgang als zelfrijdende auto's gaat die extreme vraag er in de huidige economie / demografie niet van komen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 10:25 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Inkomsten heb ik niet meegewogen. Wel toekomstperspectief. En jullie zien een ander toekomstperspectief dan ik. Dat is prima. Binnen 5-10 jaar volledige overname door automatisch gestuurde auto's is in mijn ogen verre van realistisch. Niet omdat de technische mogelijkheden er niet zijn maar vooral omdat mensen die niet kunnen bijbenen. Nog los van of men dit wil.
Waarom zou overigens hoogleraar er op moeten staan als 'sterk' ? Studeren in Nederland wordt een relatieve luxe en de denkkracht kan worden overgenomen en overtroffen door een gemiddeld telefoontje.
Conclusie: dit topic heeft idd meer criteria nodig
daar heb je een punt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 11:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat dit topic alle kanten opgaat ben ik met je eens. Maar los gezien daarvan gaat het toekomstperspectief gaat natuurlijk wel iets verder dan alleen zelfrijdende auto's. Momenteel zijn er heel veel mensen "opgeleid" tot rijinstructeur. Dat betekent dat het toekomstperspectief voor nieuwe intreders beroerd is, al het werk is namelijk al verdeeld. Er moet heel veel gaan gebeuren (plotsklaps een extreem sterke stijging van de vraag) wil dat voor nieuwe intreders lucratief worden. Los van technologische vooruitgang als zelfrijdende auto's gaat die extreme vraag er in de huidige economie / demografie niet van komen.
Dat komt er dan inderdaad nog bij. Er zou een middencategorie kunnen bestaan. En toekomstperspectief moet beter onderbouwt. Met alle onzekerheden van dien.quote:Nu ik de OP trouwens doorlees vraag ik mij ook af waarom hoogleraar op sterk staat, als dat bepaald wordt door het aantal vacatures / werkzoekenden. Dan zou hoogleraar juist op 'extreem zwak' moeten staan. Het aantal mensen dat opzoek is naar een functie van hoogleraar is namelijk waanzinnig hoog (de meeste academici zouden dat wel willen, het is een beetje de droom van elke wetenschapper) terwijl het aanbod echt extreem laag is en als er dan een vacature vrij komt de eisen ook waanzinnig zijn.
Dat laatste lijkt me wat overdreven.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:33 schreef thabit het volgende:
Hoogleraar hoort absoluut in het onderste rijtje. Van alle PhD's vindt maar een heel klein percentage überhaupt een baan aan een universiteit, laat staan als hoogleraar.
Beroepen waar geen Nederland-specifieke kennis (zoals bijvoorbeeld kennis van de Nederlandse taal) voor nodig, is horen sowieso niet in het bovenste rijtje: daar kun je immers makkelijk miljoenen lagelonenlanders voor importeren.
Een bedrijf als ASML trekt ontzettend veel mensen uit lagelonenlanden aan. Juist daardoor is het aanbod van arbeid in die sector ontzettend groot.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me wat overdreven.
Het gaat om de prijs/kwaliteit-verhouding van de werknemer en Nederlandse taalbeheersing kan een belangrijk kwaliteitskenmerk zijn, maar het is niet het enige. Er zijn heus wel bedrijfstakken die niet alleen teren op het leveren van diensten aan plaatselijke eindgebruikers maar die ondanks het hoge loonniveau in Nederland concurrerend zijn. ASML, baggerbedrijven, de landbouw...
Je moet in zo'n bedrijf natuurlijk wel de goeie positie vervullen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Een bedrijf als ASML trekt ontzettend veel mensen uit lagelonenlanden aan. Juist daardoor is het aanbod van arbeid in die sector ontzettend groot.
Dat ben ik wel met je eens, maar een techneut op WO niveau moet ook zowel de aanleg als de capaciteiten en de motivatie hebben om die studie te volgen. Stouw je de eerstejaars collegezalen "Analyse, Lineaire Algebra en Klassieke Mechanica" vol met VWO-ers onder het motto "baanzekerheid", dat wordt het vooral: uitvalzekerheid.quote:Op woensdag 18 februari 2015 16:23 schreef Vaith het volgende:
Nederland moet techneuten opleiden, gewoon degelijke studies zoals HBO/WO werktuigbouwkunde of elektronica. Tegenwoordig veel te veel algemene studies zoals ''bedrijfskunde'', sociaal-juridische-dienstverlening of pedagogische wetenschappen enz.
Ik ben het hier deels mee eens, deels mee oneens. Een goede student is per definitie een gemotiveerde student. Maar dat wil niet zeggen dat de student een opleiding kan behappen. De kwaliteiten / competenties, denkvermogen moeten uiteraard aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 19:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens, maar een techneut op WO niveau moet ook zowel de aanleg als de capaciteiten en de motivatie hebben om die studie te volgen. Stouw je de eerstejaars collegezalen "Analyse, Lineaire Algebra en Klassieke Mechanica" vol met VWO-ers onder het motto "baanzekerheid", dat wordt het vooral: uitvalzekerheid.
SJD is een gericht op de overheid/sociale sector en pedagogische wetenschappen op de overheid/onderwijs sector. Bij beide opleidingen leer je vrij concreet beleid maken en wet/regelgeving toepassen.quote:Op woensdag 18 februari 2015 16:23 schreef Vaith het volgende:
Nederland moet techneuten opleiden, gewoon degelijke studies zoals HBO/WO werktuigbouwkunde of elektronica. Tegenwoordig veel te veel algemene studies zoals ''bedrijfskunde'', sociaal-juridische-dienstverlening of pedagogische wetenschappen enz.
Studenten komen van hun studie af om vervolgens te ontdekken dat ze eigenlijk niks concreets kunnen. Beleid maken is misschien interessant in de overheid maar in het bedrijfsleven is de vraag naar concrete competenties toch wat hoger.
Ik denk dat die uitval NIET goed is. Het geeft aan dat:quote:Op zaterdag 21 februari 2015 14:16 schreef Vaith het volgende:
Ik denk dat het goed is dat er een hoge uitval is bij sommige technische studies. Zo blijft in ieder geval de kwaliteit van het opleidingsniveau gegarandeerd.
Is dit een "contadictio in terminis" of begrijp ik je gewoon niet?quote:Op zaterdag 21 februari 2015 14:16 schreef Vaith het volgende:
Praktisch denken is anno 2015 een heel abstract begrip geworden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |