Een deur maken/zoeken in je droom? Dat doe ik. Dan ga ik daar gewoon naar binnen en "zeg tegen mezelf" dat het mijn huis is. En dan ben ik in een gebouw en ga ik van daaruit weer wat anders dromen.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:14 schreef RBWO het volgende:
Had liever gehad dat ik de nachtmerrie / droom omzet in iets anders (want ik begreep dus dat ik droomde).
Mensen met tips om dan niet wakker te worden?
Het kán via training maar ik hoefde er niet voor te trainen oid. Ik kon het al van jongs af aan.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 17:32 schreef Sigaartje het volgende:
Helder dromen kost inderdaad jaren training. Maar als je het eenmaal kunt, verleer je het ook niet. Je moet alleen niet te moe zijn. Dat is probleem 1 en probleem 2 is dat het gevaar bestaat dat je te snel wakker wordt bij opgewonden gevoelens (ja, want wat doe je dus in een heldere droom? 1. proeven doen (die zijn heeeeel erg verrassend, vliegen, en de derde kun je wel raden).
Nou, kan je wel altijd de ochtend erna je dromen herinneren?quote:Op woensdag 11 februari 2015 20:03 schreef Chai het volgende:
Ik heb mezelf niet bewust getraind, maar de keren dat ik door had dat ik droomde werd ik gelijk wakker.Zou dat met iets meer aandacht zoals een droomlogboek beter kunnen worden?
Bijna altijd. Niet altijd direct in de ochtend, heel vaak ook gewoon in de loop van de dag.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 10:50 schreef Nelvalhil het volgende:
[..]
Nou, kan je wel altijd de ochtend erna je dromen herinneren?
Dat is wel karig ja, als je door hebt dat je droomt word je zo enthousiast dat je jezelf wakker maaktquote:Op woensdag 11 februari 2015 20:03 schreef Chai het volgende:
Ik heb mezelf niet bewust getraind, maar de keren dat ik door had dat ik droomde werd ik gelijk wakker.Zou dat met iets meer aandacht zoals een droomlogboek beter kunnen worden?
Inderdaad, je moet niet té moe zijn. Maar als je een dagboek bij gaat houden, wat ik zelf ook heb gemerkt is dat ik vaak meteen nadat ik wakker wordt de hele droom zo kan herinnerenquote:Op vrijdag 13 februari 2015 11:12 schreef ueberduitser het volgende:
Ik droom ook lucide en vooral rond volle maan worden de dromen steeds belachelijker. Dat besef ik me dan ook en wordt ik meestal even wakker, slaap weer in en droom dan gewoon weer opnieuw.
'S ochtends kan ik me vaak maar 1 of 2 momenten herinneren, maar snap de context dan niet. Zo tegen de avond komen er steeds meer stukjes van de film terug en weet ik aardig goed hoe de droom verliep. Ik kan het alleen vaak niet onder woorden brengen, omdat het vaak zo belachelijk is.
Dromen sturen vindt ik vrij simpel, maar laat het vaak gewoon gaan. Tenzij het te ver gaat of te belachelijk en dan grijp ik in en roep mezelf tot orde. Wordt dan ook vaak even wakker.
Je moet zeker niet te moe zijn voor lucide dromen. Ik heb ze meestal in het begin van de week, dan ben ik nog redelijk fit.
Misschien dat zo'n dagboek wel helpt, ik ben ook geen expert op het gebied van dromen. Maar je kan het altijd proberenquote:Op vrijdag 13 februari 2015 10:52 schreef Chai het volgende:
[..]
Bijna altijd. Niet altijd direct in de ochtend, heel vaak ook gewoon in de loop van de dag.
Daar heb ik helemaal geen zin in eigenlijk. Ik hoef m'n dromen niet zozeer te herinneren. En wanneer zou ik in het dagboek moeten gaan schrijven? Op het moment dat ik wakker wordt tijdens een droom, dan denk ik maar aan een ding en dat is zo snel mogelijk weer in slaap vallen.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 11:37 schreef Nelvalhil het volgende:
[..]
Inderdaad, je moet niet té moe zijn. Maar als je een dagboek bij gaat houden, wat ik zelf ook heb gemerkt is dat ik vaak meteen nadat ik wakker wordt de hele droom zo kan herinneren
Zoals ik al in de OP heb gezet, is het dagboek voor mij niets meer dan een .txt bestandje op het bureaubladquote:Op vrijdag 13 februari 2015 11:50 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Daar heb ik helemaal geen zin in eigenlijk. Ik hoef m'n dromen niet zozeer te herinneren. En wanneer zou ik in het dagboek moeten gaan schrijven? Op het moment dat ik wakker wordt tijdens een droom, dan denk ik maar aan een ding en dat is zo snel mogelijk weer in slaap vallen.
Ik heb 's ochtends ook echt geen tijd om in een dagboek te gaan schrijven.
Nee, een dagboek is niks voor mij.
Dat zal voor mijn dromen niet voldoende zijn, daar zijn ze te gecompliceerd voor.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 12:21 schreef Nelvalhil het volgende:
Elke dag beschrijf ik de droom met 15-20 woorden
Je zegt soms.quote:Op woensdag 11 februari 2015 12:13 schreef starla het volgende:
[..]
Wablief? Ik heb het soms gewoon spontaan.
Het opschrijven heeft wél toegevoegde waarde. Ik doe het al heel lang en zo ben ik mezelf leren kennen, heel goed zelfs. En hoe de menselijke ziel in elkaar steekt.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 12:27 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Dat zal voor mijn dromen niet voldoende zijn, daar zijn ze te gecompliceerd voor.
Nee, een dagboek heeft voor mij geen toegevoegde waarde, de dromen die ik me kan herinneren zijn vaak zo belachelijk dat ik ze nu nog weet, van a tot z.![]()
Maar je hebt wel gelijk, het kan voor velen een hulpmiddel zijn ze beter te kunnen herinneren.
Zoals ik zei heeft het voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde hoor, ik zou niet weten in welk opzicht.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 16:35 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Het opschrijven heeft wél toegevoegde waarde. Ik doe het al heel lang en zo ben ik mezelf leren kennen, heel goed zelfs. En hoe de menselijke ziel in elkaar steekt.
Heb jij echt een fysiek dagboek, of houd je het ook bij op internet/ de computer?quote:Op vrijdag 13 februari 2015 16:35 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Het opschrijven heeft wél toegevoegde waarde. Ik doe het al heel lang en zo ben ik mezelf leren kennen, heel goed zelfs. En hoe de menselijke ziel in elkaar steekt.
Ja, schriften, vanaf mijn kindstijd. Heb last van nachtangsten en ben zo gaan schrijven. (lk ben er trouwens achter waar de kwaal zit), maar ik heb therapieën gehad, en ben zo getraind.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 09:06 schreef Nelvalhil het volgende:
[..]
Heb jij echt een fysiek dagboek, of houd je het ook bij op internet/ de computer?
Kenmerk van lucide dromen is o.a. dat van cijfers en letters een zootje wordt gemaakt.quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:14 schreef RBWO het volgende:
Leuk topic! Ben er ook steeds meer mee bezig.
Ik krijg het steeds vaker voor elkaar om er in mijn droom achter te komen dat ik 'slaap'. Op dat moment kan ik (als ik niet te enthousiast ben) mijn droom sturen.
Soms ben ik te enthousiast, laatst droomde ik en langs elke auto hing een soort van 'blur' over het kenteken. Ook op mijn telefoon kon ik de tijd niet meer normaal lezen. Want die veranderde steeds (10:80 naar 44:01 naar 22:77 etc)
Helaas deed ik te erg mijn best om de kentekens te lezen dus toen dat eindelijk lukte werd ik wakker. (kentekens waren: 58-85-58-ATT-ATT. Volgens mij geen kenteken, dus werd ik wakker in mijn enthousiasme). Hoe kan ik dat voorkomen?
Verder vanacht een redelijke nachtmerrie gehad. Omdat ik niet wist of ik droomde drukte ik met mijn duim in de palm van mijn hand, mijn duim ging er dwars doorheen dus had al gauw in de gaten dat ik droomde. En werd ik wakker..
Had liever gehad dat ik de nachtmerrie / droom omzet in iets anders (want ik begreep dus dat ik droomde).
Mensen met tips om dan niet wakker te worden?
Ik weet het wel maar in dromen vergeet ik het, net zoals dat er geen zwaartekracht is. Cijfers en letters die steeds veranderden heb ik wel een paar keer gehad, bijvoorbeeld met het draaien van een telefoonnummer of huisnummers die steeds veranderden en heb een paar keer beseft dat ik aan het dromen was. Het is me ook een paar keer gelukt om rondjes te draaien op het moment dat de droom dreigde te stoppen, zodat ik bleef doordromen.quote:Op maandag 2 maart 2015 10:35 schreef Schunckelstar het volgende:
De finger induced technjek werkt voor mij perfect![]()
als je bij youtube zoekt op fild krijg je een hoop tutorials te zien
Ja, proberen te bellen is echt een drama in dromenlandquote:Op maandag 2 maart 2015 10:44 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik weet het wel maar in dromen vergeet ik het, net zoals dat er geen zwaartekracht is. Cijfers en letters die steeds veranderden heb ik wel een paar keer gehad, bijvoorbeeld met het draaien van een telefoonnummer of huisnummers die steeds veranderden en heb een paar keer beseft dat ik aan het dromen was.
Ik heb altijd zoiets van "oh heerlijk, ik slaapquote:Op maandag 2 maart 2015 10:47 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Ja ik heb dan echt iets van: 'Ow help, ik slaap!'
Dat doe ik ook vaak in mijn dromen. Maar het voelt alleen niet lucide aan, omdat ik er niet bewust van ben dat ik droom.quote:Op woensdag 11 februari 2015 09:28 schreef Leipo666 het volgende:
meestal uiten lucide dromen zich bij mij doordat er iets gebeurd in mijn droom waar ik het niet mee eens ben / iets gaat fout en dan spoel ik dat gedeelte terug en dan droom ik dat gedeelte weer, maar dan zoals ik dat wil
jij kan in het echte leven ook gebeurtenissen terugdraaien en replayen?quote:Op zaterdag 21 maart 2015 20:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat doe ik ook vaak in mijn dromen. Maar het voelt alleen niet lucide aan, omdat ik er niet bewust van ben dat ik droom.
Echt hè!quote:Op maandag 2 maart 2015 10:46 schreef jogy het volgende:
[..]
Ja, proberen te bellen is echt een drama in dromenland.
Nee, dat niet, maar in mijn dromen vind ik het dan weer wel logisch/normaal.quote:Op maandag 23 maart 2015 07:53 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
jij kan in het echte leven ook gebeurtenissen terugdraaien en replayen?
Vliegdromen zijn altijd gaaf!quote:Op dinsdag 24 maart 2015 02:56 schreef vencodark het volgende:
Vroeger, ik denk al gauw 10 jaar terug (damn), droomde ik zeker zo'n 4 keer per week lucide.
Weten dat ik droomde, ik ken de de weg in mijn droomomgeving (wist ook dat dit de droomplekken waren en niet de echte plekken), en ik deed dan ook rare dingen omdat ik wist dat ik droomde. Toffe was ook dat ik van de ene droom naar een andere kon springen als ik met mijn vingers knipte. Als een situatie bijvoorbeeld te eng was. Of ik dwong mezelf wakker te worden.
Ik kon ook vliegen en alles. Was echt heel tof!
Maar ineens hielden deze soort dromen op.![]()
Soms heb ik nog wel besef dat ik droom maar niet meer zo sterk als vroeger.
Maar ik vlieg nog wel.![]()
Soms kan ik mij overdag al verheugen op de dromen die snachts kunnen komen. Je gevoel van geluk kan in die dromen zo sterk zijn. Dat merk ik overdag dan zelfs nog.
Ok, en dit verhoudt zich tot lucide dromen op welke manier precies?quote:Op vrijdag 26 juni 2015 15:12 schreef Loekie1 het volgende:
Ongeveer anderhalve maand geleden gedroomd dat een vrouw om zich heen begon te schieten.
Helemaal niet eigenlijk.quote:Op vrijdag 26 juni 2015 16:14 schreef Mord_Sith het volgende:
[..]
Ok, en dit verhoudt zich tot lucide dromen op welke manier precies?
kennelijk een terugkerend thema in je dromen.quote:Op woensdag 16 september 2015 20:58 schreef Loekie1 het volgende:
Gisternacht gedroomd over een grote schietpartij. Hopelijk geen voorspellende droom. Ik liep ook gevaar, er was moeilijk een schuilplek te vinden omdat je niet wist waar het veilig was.
Grote ruimte. Duurde lang. Zéér beangstigend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |