abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_149525058
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op het onderwerp voor mijn scriptie (business/financial economics). Ik zit te denken iets te doen met bedrijfswinsten in relatie tot beurskoersen, gericht op het bepalen van de voorspellende waarde van de hoogte van p/e ratio's op het te verwachten rendement.

Zelf heb ik al redelijk wat ervaring met het gebruik van datasets, zo ben ik in het verleden veel bezig geweest met het bestuderen van quoteringen van bookmakers op voetbaluitslagen. Niet dat ik hiermee een duidelijke edge creëerde, ik vond het vooral leuk om te doen.

Ik weet dat hier op het forum door bijv. Selang al meerdere analyses zijn uitgevoerd aan de hand van de shiller p/e, maar deze hadden altijd betrekking op de S&P500 als geheel. In één van deze topics heeft jaco een keer geopperd om een dergelijke analyse ook op de AEX los te laten maar gezien het vele researchwerk wat hier in zou gaan zitten is dit naar mijn weten nog niet uitgevoerd. Misschien maak ik het mezelf te moeilijk aangezien historische data van de S&P500 gewoon vrij makkelijk vindbaar is. Ik zou dus gewoon het werk kunnen reproduceren, maar dit spreekt mij minder aan en voegt m.i. weinig toe aan wat al bekend is.

Ik twijfel over twee opties. De AEX als geheel of een specifieke sector binnen de S&P 500. Het nadeel aan de AEX is het feit dat het tijdsframe korter wordt t.o.v. de S&P gelet op de start in 1983. Ook heb ik tot dusverre geen data kunnen vinden die de koers, eps, & div. yield etc. bevat. Ik hoef niet per se kant en klare data, maar ik vraag me af of en waar het mogelijk is om hier aan te komen?

Een specifieke sector binnen de S&P 500 lijkt mij zonder enorm veel research-werk moeilijk realiseerbaar, klopt dit?

Opmerkingen, suggesties en valkuilen zijn meer dan welkom!
pi_149534930
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 22:19 schreef Lol_broke het volgende:
Opmerkingen, suggesties en valkuilen zijn meer dan welkom!
Het is mogelijk dat er historische AEX data beschikbaar is via een service als Bloomberg, FactSet, Reuters of Capital IQ. Biedt jullie school of universiteits bibliotheek wellicht toegang tot een dergelijke data provider? Dan zou ik eerst daar zoeken.

Zo niet, dan is er misschien een onderzoeker die iets dergelijks heeft onderzocht en z'n data online heeft geplaatst of bereid is dit te delen. De kans lijkt mij klein, vooral wat betreft AEX data, maar Google het voor de zekerheid.

Mocht je alleen de data voor de individuele bedrijven uit de AEX of een S&P sector vinden, dan wil ik even waarschuwen voor het zelf samenstellen van de index eps data. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk een hels karwei, zoals je in je vraag al aangeeft. Je moet nagaan hoe de dataset omgaat met onregelmatigheden zoals stock splits. Ook moet je een keuze maken of je met of zonder de Extraordinary Income items in de earnings werkt of zelfs de Other Comprehensive Income items er bij. (Als je er al achter komt met welke earnings de dataset precies werkt.) Tenslotte moet je voor elk jaar nagaan hoe zwaar de afzonderlijke bedrijven in de index wogen.

De tijdsinvestering in het bewerken van de ruwe dataset staat dan misschien niet meer in verhouding tot het resultaat van je onderzoek. Dat is dan ook de reden waarom ik er zelf niet aan begin en ik vermoed Selang ook niet. Maar bekijk de mogelijkheden in ieder geval: misschien valt het mee.
pi_149553652
heeft niemand dit eerder gedaan? Zo niet, waarom niet?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')