Zou je de temperatuursensor van een HR92 ook kunnen losmaken en solderen aan een draad zoals bij de HCF82? Dan heb ik namelijk alleen een HR92 nodig. Ik heb er zelf nog geen, probeer helder te krijgen wat ik het beste kan aanschaffen wat componenten betreft.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 11:32 schreef P4tje het volgende:
[..]
De thermostaatknop (+/- ¤90) is denk ik wel de goedkoopste oplossing, Anders krijg je een Round + relais + elektrische klep (+/- ¤ 150). Correct me if I'm wrong
Sensor van een ander merk wordt lastig. Elk type sensor heeft een andere temperatuur karakteristiek en werking. Ik weet niet 100% zeker of de sensor een losse module op de PCB is (waarschijnlijk wel). Heb je zelf al een HR92? Dan kan je het controleren.
Waarschijnlijk wel, ik kan geen foto's van de binnenkant van de HR92 vinden... Misschien dat iemand weet of wilt kijken wat voor sensor erin zit?quote:Op vrijdag 27 februari 2015 12:57 schreef smout het volgende:
[..]
Zou je de temperatuursensor van een HR92 ook kunnen losmaken en solderen aan een draad zoals bij de HCF82? Dan heb ik namelijk alleen een HR92 nodig. Ik heb er zelf nog geen, probeer helder te krijgen wat ik het beste kan aanschaffen wat componenten betreft.
Nee, normaal gesproken niet. Ik heb wel problemen met onnodig ketel aan gaan toevallig. Maar ik heb aan/uit.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 07:44 schreef smout het volgende:
Bij ot springt de ketel toch steeds onnodig een paar keer per uur aan?
Hoi Woekele,quote:Op donderdag 26 februari 2015 10:22 schreef woekele het volgende:
@Alex: dan staan de radiatorkranen van kamer 1 en 2 dus niet dicht. Je kunt de HR92 opnieuw laten 'CYCLEN'. Schuifje van slot open/dicht doen. Wellicht helpt het. Je kunt ook proberen de kraanslag van de HR92 op FULL te zetten. Optie 6 is dat geloof ik, zie handleiding. Kost iets meer batterij, maar hij zou dan verder open/dicht moeten draaien.
De genoemde problemen van het aanslaan van de ketel (Remeha Calenta 40CW5) iedere 10 minuten heb ik ook. Zeer frustrerend en het gaat dag en nacht door. Als ik je goed begrijp kan ik dit dus voorkomen door een round wireless bijv. als externe temp. voeler te installeren en op de EVOTOUCH aan te melden. Het is een extra investering (die ik het liefst wil verhalen op Honeywell bij het uitblijven van een software-update) maar die wellicht wel de levensduur van mijn ketel doet toenemen. Het is langzamerhand een kiezen uit twee kwaden. Zie ik dit juist?quote:Op woensdag 11 februari 2015 19:53 schreef woekele het volgende:
Tijdje niks meer gehoord van Honeywell, maar eens een mailtje achteraan gestuurd. Ik ben nu 100% zeker dat het verwarm-algoritme in Evohome stuk is.
Ik heb tijdelijk een ouderwetse aan/uit-thermostaat aan de ketel gehangen (Honeywell Round). Deze houdt de temperatuur PERFECT op de gewenste temperatuur. Net als Evohome werkt hij in cycles van 10 minuten. Dus bijvoorbeeld 2 minuten aan, 8 minuten uit. Maar, in tegenstelling tot Evohome, als de temperatuur (bijna) bereikt is en nog stijgende is, dan blijft hij gewoon een keer 10 minuten uit. Of 20 minuten uit. Of zelfs 30. En gaat dan pas weer aan.
Dit zorgt ervoor dat de temperatuur perfect rond het setpoint ligt. Dus niet zoals Evohome, langzaam opstoken tot 0.7 boven setpoint en dan afkoelen naar setpoint en dan weer opwarmen naar 0.7 boven setpoint. Nee, gewoon netjes op setpoint blijven. Precies wat je zou verwachten van een goede thermostaat. Maarja, Evohome doet dit dus niet goed helaas... Die gaat gewoon elke 10 minuten aan... ookal zit je al ruim boven setpoint.
Dit weer doorgegeven aan Honeywell. Hopelijk vinden ze de fout in de code...
Daar heb ik ook al naar gekeken, maar in de normale consumentenmarkt gaan ze allemaal van 0,05-0,5 bar... De pomp van mijn CV is ook niet af te stellen. Andere tips?quote:Op zondag 29 maart 2015 12:19 schreef woekele het volgende:
meest simpele/logische lijktme: je hebt dan een bypass nodig die tot hogere druk ingesteld kan worden?
Nee, alle radiatoren na de bypass werken nog gewoon. De bypass is helaas ook niet volledig uit te schakelen. 1 van de dingen die me mateloos irriteren is dat de ketel vanaf ongeveer 19 graden in de woonkamer permanent blijft branden (stroom blijft gebruiken. Dat is het enige dat is het enige dat ik gemakkelijk kan meten)quote:Op zondag 29 maart 2015 22:21 schreef woekele het volgende:
CV's na de by-pass zijn niet toevallig ergens 'verstopt' geraakt met ombouwen? Bypass kun je niet makkelijk even 100% dichtzetten om te testen?
Ik log er het temperatuur van mijn ruimtes mee. Ik gebruik daarvoor op dit moment twee systemen: het logging script dat hier op Fok is gepost en een script dat ik gebruik om mijn Emoncms systeem te voeden.quote:
waarom niet? zegt de regelunit niet zoiets van: de woonkamer (ruimte met vvw) moet noge ven op 60% kracht bijgestookt, dus vloerverwarming pomp moet ook aan?quote:Op donderdag 2 april 2015 15:45 schreef woekele het volgende:
Voetventielen kan ik niet beoordelen.
Vloerverwarming niet apart aangestuurd? Apart van wat? Waarom niet?
Als je je vloerverwarming met aan/uit (BDR91) gaat aansturen,moet je je ketel inderdaad niet modulerend aan gaan sturen.
Lekker is dat, ik heb hier een Honeywell Ambassadeur over de vloer gehad die precies dat gewoon bij ons in wilde voerenquote:Op vrijdag 3 april 2015 16:07 schreef woekele het volgende:
omdat je dan situaties krijgt waar de ketel aangestuurd wordt maar de vloerverwarming dicht staat, of vice versa. Honeywell raadt dit zelf af.
Interessant document. Is bekend waarom de zoneklep zo geregeld wordt, en deze niet gewoon voor de volle 10 minuten open staat?quote:Op maandag 13 april 2015 20:10 schreef woekele het volgende:
Hij heeft donders veel geluk dat hij het ftp-wachtwoord niet per ongeluk heeft gepost en bedoelt http://wifithermostaten.nl/media/media/aansturing%20evohome.pdf
bedankt voor het posten van de juiste linkquote:Op maandag 13 april 2015 20:10 schreef woekele het volgende:
Hij heeft donders veel geluk dat hij het ftp-wachtwoord niet per ongeluk heeft gepost en bedoelt http://wifithermostaten.nl/media/media/aansturing%20evohome.pdf
Dat staat juist uitgelegd in het document..quote:Op dinsdag 14 april 2015 08:13 schreef hcwp het volgende:
[..]
Interessant document. Is bekend waarom de zoneklep zo geregeld wordt, en deze niet gewoon voor de volle 10 minuten open staat?
Wij hebben een Nefit ketel, ons werd een opentherm naar nefit conversiemodule aangeraden. aangezien wij ook vloerverwarming hebben, werd ons ook een zoneklep aangeraden. Volgens dat document kunnen wij de nefit ketel beter aan/uit schakelen in combinatie met de vloerverwarming beneden en radiatoren boven, dan dat wij er een opentherm conversiemodule tussen gooien om de ketel te kunnen moduleren.
Mijn vraag/opmerking was wellicht niet geheel duidelijk; Gegeven dat je je evohome modulerend ingesteld hebt; waarom past hij de open-tijd van de klep daar niet op aan? (Ie. zolang de evohome meer dan 0% vermogen vraagt -> klep open)quote:Op dinsdag 14 april 2015 14:05 schreef RoyW het volgende:
[..]
bedankt voor het posten van de juiste link
[..]
Dat staat juist uitgelegd in het document..
het systeem berekend hoe lang de klep open moet staan,
maar ook hoe lang de ketel moet branden.
De genomen waarden in het document zijn voorbeelden.
Dat gaat niet goedkomen, dat heeft met slimheid niets te maken zoals woekele verondersteld.quote:Op dinsdag 14 april 2015 18:43 schreef hcwp het volgende:
[..]
Mijn vraag/opmerking was wellicht niet geheel duidelijk; Gegeven dat je je evohome modulerend ingesteld hebt; waarom past hij de open-tijd van de klep daar niet op aan? (Ie. zolang de evohome meer dan 0% vermogen vraagt -> klep open)
Op zich zou het mooi zijn als we die conversiemodule niet ook aan hoeven te schaffen, scheelt weer wat pieken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |