scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 15:55 |
Hallo, ik vermoed dat het wiellager rechtsachter van mijn aygootje stuk is. Zingend, zoemend geluid vanaf 50 km/h behoorlijk hard ook. Nu heb ik een lager besteld: ![]() kan iemand mij een how to geven hoe te werk te gaan? ik ben vrij handig en heb redelijk wat gereedschap. echter geen pers ofzo. mijn voorstelling was: 1. wiel eraf 2. wielnaaf moer eraf 3. trommelrem eraf en dan? en hoe zit het met de ABS sensor? hartelijk dank alvast!! | |
boik | zaterdag 7 februari 2015 @ 15:56 |
fag ![]() o en sorry ik heb er geen verstand van, je plaatje viel me alleen op ![]() | |
etuiedelapiel | zaterdag 7 februari 2015 @ 16:24 |
Vreemd, het vervoersding kost al geen drol, en dan moeten de reparaties ook nog eens op low budget | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 16:24 |
mag een slotje op. ik kom er wel uit. bedankt | |
roeleke92 | zaterdag 7 februari 2015 @ 16:50 |
Wat ik me altijd afvraag waarom ga je dit zelf doen als je niet eens weet wat je moet doen. Je vraagt hoe het zit met je ABS sensor en dus ook de remmen achter dit is je eigen veiligheid, vind je het dan heel verstandig om het zelf te doen? Wij komen het regelmatig tegen dat mensen zelf aan het knutselen zijn aan hun auto en dan naar ons komen omdat ze er niet meer uitkomen hoe het zit en of wij het kunnen oplossen. Maar het blijft je eigen keuze. Succes! | |
gebrokenglas | zaterdag 7 februari 2015 @ 16:51 |
Toen het bij mij eens vervangen moest worden kostte dat honderden euro's. | |
eXplorer1 | zaterdag 7 februari 2015 @ 17:27 |
Dit is een naaf plus lager, deze kan je gewoon erop schroeven (4 boutjes) wel met het goede aantal nm! Er komt dus geen persen aan te pas. Rustig man, iedereen begint ergens, ik begon met wd40 op een snaar spuiten en nu wissel ik blokken en programmeer ik ecm's . | |
Sounddragon | zaterdag 7 februari 2015 @ 17:37 |
4. dan ruk je voorzichtig dat ding eraf. 5. Dan schroef je de ABS sensor los en piel je die eruit 6. dan maak je de sensor schoon 7. dan bouw je de sensor in de nieuwe naaf, liefst met wat vettigheid, zodat hij gangbaar blijft 8. dan monteer je de boel weer terug. Gewoon aan beginnen, wijst zich vanzelf ![]() [edit] 4 en 5 kun je ook omdraaien als je erbij kunt. | |
Acryl | zaterdag 7 februari 2015 @ 17:58 |
Weet je zeker dat het je wiellager is? Je banden kunnen ook een lager geluid maken. Krik je wiel eens op en geef 't wiel een slinger; hoor je dan een "grommend" geluid dan is je lager inderdaad versleten (eventueel bij twijvel bij het draaien met je andere hand de achterveer vastpakken, voel je de trilling dan weet je t 100%) | |
vronie | zaterdag 7 februari 2015 @ 18:08 |
rotte achterwiellagers zijn echt wel een kwaal bij aygo,s en z,n klonen, heb ze al gehad bij 50.000km | |
Acryl | zaterdag 7 februari 2015 @ 18:42 |
Het komt inderdaad wel eens voor bij de 3-ling... Maar het is toch een beetje lullig als het lager vervangen is en het toch wat anders blijkt te zijn. ![]() | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:19 |
ik heb al andere wielen geprobeerd. probleem bleef bestaan. dat draaien heb ik nog niet geprobeerd omdat ik het wiel niet hard genoeg rond kan draaien denk ik. het moet haast wel het wiellager zijn. ik zie het vd week wel als ik eraan ga beginnen ![]() | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:21 |
mijn ABS werkt zoiezo al ruim een jaar niet. wss door een vieze ABS sensor. Het enigste wat er mis zou kunnen gaan is dat de ABS na vervanging nog steeds niet werkt... Ik weet wel wat ik moet doen als ik het zie, maar misschien had iemand hier een how to, zodat ik er misschien minder lang mee bezig ben ![]() | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:22 |
thanks ouwe, en zo is het. | |
CafeRoker | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:23 |
Ik kende ze niet, maar wel superhandig zo.. lagers zonder pers vast kunnen schroeven ![]() | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:23 |
zit de sensor erin geschroefd? | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:24 |
1. Of je bent een klein beetje dom. 2. Of je ben sarcastisch en heel erg dom. | |
CafeRoker | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:28 |
vertel, ik ben meer van de motoren. Aan auto's doe ik weinig. Hoogstens aan m'n eigen auto's maar dit ben ik nog nooit tegengekomen. Maar dat waren in de regel wel oude bakken. Is dit dan gebruikelijk tegenwoordig? | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:29 |
google maar. tip: bolt on bearing | |
eXplorer1 | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:46 |
Yeahh, bij Saab 9-3og en 9-5og is dat ook, scheelt een hoop gezeik. | |
Sounddragon | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:51 |
Waar denk je dat dat gaatje voor is achterop met dat gaatje met schroefdraad ernaast? Ik gok dat in dat gaatje de ABS sensor gaat en dat dat gaatje ernaast is om hem te borgen. En doe eens een beetje normaal man, ik maak jou toch ook niet uit voor domme sukkel omdat je een toch wel significant belangrijk onderdeel van je auto domweg bestelt en wilt gaan vervangen zonder dat je weet hoe het moet? ![]() | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 19:55 |
Hebben alle 4 de wielen een eigen ABS sensor? | |
junkiexp | zaterdag 7 februari 2015 @ 20:17 |
Als je ook 4 wielen op die truttenschudder hebt lijkt me dat vrij logisch ![]() Maar is het niet veel duurder zo'n naaf met wiellager? | |
Sounddragon | zaterdag 7 februari 2015 @ 20:35 |
wat denk je een monteur kost er uur als hij moet gaan persen en klooien? Dit is schroef af, schroef op en wegwezen. | |
junkiexp | zaterdag 7 februari 2015 @ 20:44 |
Jazeker, maar ik kijk ernaar met een DIY blik ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 7 februari 2015 @ 20:47 |
Voor de beun ook makkelijker, kan die lompe sta-in-de-weg pers ook de deur uit ![]() | |
junkiexp | zaterdag 7 februari 2015 @ 20:48 |
Pers? Flinke bankschroef en beleid ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 7 februari 2015 @ 20:56 |
Beun ![]() | |
scoober | zaterdag 7 februari 2015 @ 21:04 |
het vreemde is inderdaad dat een complete hub met wiellager slechts 1, 2 of 3 euro duurder is.. ![]() | |
Fer | zaterdag 7 februari 2015 @ 21:48 |
Ik dacht dat zoiets altijd in de remtrommel geperst zat. |