quote:De gewone terpentine is een basismateriaal dat algemeen gebruikt wordt bij het schilderen. Deze is relatief goedkoper dan geurarme versies.
Een flesje geurarme terpentine van 75 ml kost al snel 5 euro, terwijl een fles van 1 liter gewone terpentine kan variėren van 2 tot 5 euro.
Maar de geurloze terpentine heeft wel als voordeel dat je bij het gebruik ervan geen sterke terpentinegeur hebt. Dit is vooral handig als je vooral binnenshuis werkt: de geur hangt dan niet in de kamer en daardoor hoeft die ruimte niet constant verlucht te worden, want de terpentinegeur is bij veelvuldig inademen schadelijk voor je gezondheid.
Geurloze terpentine verdampt ook minder snel, waardoor ook minder snel de giftige dampen vrijkomen. Dit betekent niet dat de dampen ook verdwenen zijn bij de geurloze versie: de damp is nog steeds aanwezig, alleen is het minder vluchtig dan de andere soorten terpentine. Het is daarom nog steeds belangrijk om de ruimte voldoende te verluchten en niet te ruiken aan de fles, al is de damp van terpentine minder schadelijk dan andere dampen.
En ondanks dat de geurarme terpentine niet de geur heeft van terpentine, behoudt deze de eigenschappen van gewone terpentine. Er is dus geen verlies van functie.
Ik vind dat vaag, 'dan andere dampen'. Bedoelen ze daar gewone terpentine mee?quote:
nee, andere dampen, van andere middelen.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:14 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik vind dat vaag, 'dan andere dampen'. Bedoelen ze daar gewone terpentine mee?
Ik word ziek van gewone terpentine, word ik dat dan niet van geurloze terpentine?
Ik deel een atelier met iemand die veel terpentine gebruikt. Die gaat nu over op geurloze, vanwege mijn klachten maar ik vraag me af of ik daar ook niet ziek van word. Raam open helpt even maar je kunt niet de hele dag het raam open hebben met dit weer.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:18 schreef Barrah het volgende:
Ik neem aan dat je gaat schilderen? Als je geurloze terpentine gebruikt zit je nog steeds met de geur van de oplosmiddelen in je verf.
Als de lucht een probleem voor je is, waarom werk je dan niet met verf op acrylbasis? Deze is oplosbaar in water, dus geen terpentine nodig.
poosje proberen lijkt mij het enige wat duidelijkheid kan brengen?quote:Op woensdag 4 februari 2015 18:11 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik deel een atelier met iemand die veel terpentine gebruikt. Die gaat nu over op geurloze, vanwege mijn klachten maar ik vraag me af of ik daar ook niet ziek van word. Raam open helpt even maar je kunt niet de hele dag het raam open hebben met dit weer.
Action heeft tegenwoordig de aromaloze terpentine (alhoewel ruik je het wel een beetje). Ik geloof voor nog geen ¤ 3,- de fles van 1 Lquote:De gewone terpentine is een basismateriaal dat algemeen gebruikt wordt bij het schilderen. Deze is relatief goedkoper dan geurarme versies.
Een flesje geurarme terpentine van 75 ml kost al snel 5 euro, terwijl een fles van 1 liter gewone terpentine kan variėren van 2 tot 5 euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |