boegschroef | woensdag 4 februari 2015 @ 09:49 |
We zijn al een heletijd bezig met de bouw van een DAX Cobra. Nu zijn we bijna klaar en we willen met de auto naar de APK keuring. Nu zitten we met een vraag/probleem over de CO uitstoot. Het gebruikte chassis is van 1993, heeft orgineel een V8 met injectie, lambda en katalysator. Voor de ombouw is de injectie vervangen voor een carberateur en de hele uitlaat vervangen voor een uitlaat zonder Kat en lambda. Nu is de waarde rond de 3,8 wat toch te veel is. maar aan welke eis moet ik voldoen: de 3,5 (Auto is van 93 heeft geen kat en geen lambda) of de 0,5 (Auto had orgineel een lambda en een kat) | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 4 februari 2015 @ 10:05 |
3.5 uit mn hoofd | |
boegschroef | woensdag 4 februari 2015 @ 10:58 |
ok, dat de auto orgineel een katalysator en lambda had maakt dus niet veel uit? | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 4 februari 2015 @ 12:47 |
Uit mijn hoofd moet er na 31/12 94 een emissie bestrijdingsysteem aanwezig zijn. | |
oldford | woensdag 4 februari 2015 @ 17:49 |
Dat de auto wel of niet een kat origineel heeft maakt tot 1995 niets uit. Als de kat er niet op zit, hoef je alleen aan de stationair meting van 3,5% te voldoen. Pas voor auto's geleverd vanaf 1-1-1996 is de kat verplicht. De APK eisen zijn op dit punt gewijzigd een paar jaar geleden. | |
Mano_ | woensdag 4 februari 2015 @ 17:52 |
Mijn vorige auto was van midden '94 en had een kat, maar werd afgekeurd vanwege de uitstoot (lambda was gaar). Is het niet zo dat als een auto geleverd is met kat, deze aan de 'schone' eisen moet voldoen? | |
eXplorer1 | woensdag 4 februari 2015 @ 17:58 |
heb je U9/E2 op je kenteken? dan moet er een kat en lambda aanwezig zijn met 0.5% waarde geen U9/E2 op kenteken? 3.5% waarde, MAAR, heb je wel Lambda en kat dan moet het werken en derhalve max 0.5% | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 4 februari 2015 @ 18:05 |
Kentekenbewijs is niet nodig bij de apk | |
densmee | woensdag 4 februari 2015 @ 18:11 |
Dus ik zou bij mijn lincoln uit 1986 beide katalysator leeg kunnen maken en dan wordt hij nog gewoon goed gekeurd | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 4 februari 2015 @ 18:21 |
Nee, het emisiebestrijdingssysteem moet niet aanwezig zijn. Dat is wat anders dat een leeg geslagen kat. Tenzij hij het CO en lambda getal haalt met een lege kat, dan is het goedkeur op dat punt, maar dat betwijfel ik tenzeerste. | |
densmee | woensdag 4 februari 2015 @ 18:27 |
daar ben ik ook bang voor met de 5 liter 8 cilinder | |
eXplorer1 | woensdag 4 februari 2015 @ 18:28 |
![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 4 februari 2015 @ 18:35 |
Wat? | |
vronie | woensdag 4 februari 2015 @ 19:14 |
ja chuck ,het publiek is zo gewend ,dat t kentekenbewijs bij de apk overhandigd dient te worden . dat krijg je er niet zo snel uit ,ook al is t al een paar jaar geleden afgeschaft.lol | |
Sounddragon | woensdag 4 februari 2015 @ 19:19 |
True story.. niet meer nodig. | |
boegschroef | woensdag 4 februari 2015 @ 19:25 |
In ons geval moet de keuring bij de rdw plaatsvinden. De auto heeft nog geen kenteken en is een engelse ex-schade wagen. Dus het kenteken is wel nodig (denk ik) ik zal eens kijken of er u9 of e2 op staat. | |
Fer | woensdag 4 februari 2015 @ 19:44 |
Die regels zijn (net als het kentekenbewijs) wat eenvoudiger gemaakt. Voor 95 zonder kat is 3,5% voldoende, lekker makkelijk dus. | |
eXplorer1 | woensdag 4 februari 2015 @ 20:01 |
ja huhuh dat snap ik ook wel, maar het is handig voor TS om daarop te kijken of hij die E2/U9 markering heeft, dan weet hij waar hij aan toe is Note: maar volgens Fer is het nog simpeler, voor 95 kan je zonder kat rossen. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 4 februari 2015 @ 20:03 |
Is niet van toepassing, de keurmeester kijkt in een ander systeem voor de voertuigrelevante informatie. | |
eXplorer1 | woensdag 4 februari 2015 @ 20:03 |
ja de keurmeester, TS niet. hij wilt het weten voordat hij ernaartoe gaat. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 4 februari 2015 @ 20:05 |
Heel simpel, voor 95 geen kat, dan co 3.5. Anders belt hij morgen toch de RDW. | |
eXplorer1 | woensdag 4 februari 2015 @ 20:05 |
ok, weet ik dat ook weer, dat ze dat nog makkelijker hebben gemaakt, tjeetje. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 4 februari 2015 @ 20:10 |
En geen lambda, de gehele emissie bestrijdingsysteem moet er dus uit zijn!! | |
oldford | donderdag 5 februari 2015 @ 09:11 |
Nee, dat hoeft nu weer niet. Het emissie bestrijdingsysteem is een combinatie van de lambda sensor en de katalysator. Als 1 van beide afwezig is, dan is er geen sprake meer van een emissie bestrijdingssysteem. De katalysator vervangen door een pijp is voldoende, dan mag de lambda sensor gewoon blijven zitten. [ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 05-02-2015 09:51:07 ] | |
eXplorer1 | donderdag 5 februari 2015 @ 09:13 |
Dat is mooi, dan blijft je verbruik ook een stuk beter. |