Mooie post op het radiorukkers forum
Het lag inmiddels voor de hand, maar blijft toch wel verrassend. Om een aantal redenen.
1. Radio 538 heeft de opvolging, zoals hierboven al vaker genoemd, in principe zelf in huis. Waarom voor veel geld iemand van buiten halen, als je een bekende stem door kunt schuiven? Dj's die trouw zijn aan 538, lopen altijd tegen die muur aan.
2. Ik begrijp dat Coen & Sander 'niet alleen' voor het geld gaan. Wat zouden ze nog meer krijgen, dan een 4-daagse werkweek voor meer salaris? Je zou denken dat het dan gaat om andere vrijheden, maar ik kan me voorstellen dat 538 op zo'n tijdslot ook weer niet te scheutig is met de vrijheden. Als je continuïteit wilt, dan laat je de dj's bijvoorbeeld al niet vrij op gebied van de muziek. Inhoudelijk wel, maar dat zullen ze nu ook al wel zijn.
3. Ook voor de dj's zelf vind ik het nogal verrassend. Ik zei het gisteren al, maar populaire thema's als de Request Kast en Praatje-Plaatje kunnen eigenlijk niet meer op Radio 538. Bovendien zou het ook minder leuk zijn voor de dj's, denk ik. Met name Sander Lantinga wordt er altijd erg gelukkig van als hij een stevige rockplaat in praatje-plaatje kan promoten. Kan me voorstellen dat hij er niet zo gelukkig van wordt om dat met de nieuwe Justin Bieber te doen.
4. De vraag blijft of het wat oplevert voor Radio 538. Het zal zeker niet schadelijk zijn hoor, dat lijkt me niet, maar je kunt op Radio 538 nooit hetzelfde programma maken als op 3FM. Ook niet als je je programma, inclusief team, 1 op 1 meeneemt. De muziek is anders, ieder uur wordt twee keer onderbroken vanwege de commercials. Kans is dus groot dat veel 3FM-luisteraars niet meegaan of snel weer afhaken. Dit is wat ik nu ook al op social media lees. Tegelijkertijd zal er wel een deel van de oudere luisteraars vertrekken bij 538 omdat C&S hen minder aanspreken.
5. Dan nog de reden dat dit allemaal gebeurt. Radio 538 wil verjongen. Als je dan echt wilt verjongen, dan moet je denk ik de grootste magneet van oudere luisteraars toch eens heroverwegen. Evers, ja. Die is inderdaad nog steeds de koning van de ochtend, maar het zal ooit moeten gebeuren. Als je met je eerste programma zoveel "ouderen" (relatief natuurlijk) aantrekt, dan is het logisch dat je geen jongerenzender meer bent.
Goed, ik blijf het dus wonderlijk vinden. Ik vind het net zo wonderlijk dat de heren nog even vrolijk zeven maanden door mogen gaan op 3FM. Dat is nu dus gewoon een reclamespotje van een halfjaar voor een ander station.