abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149319069
quote:
Radio dj's Coen Swijnenberg en Sander Lantinga verhuizen van radiozender 3FM naar Radio 538.
Dat meldt Radio 538 dinsdag.

Swijnenberg en Lantinga zijn vanaf 1 september van maandag tot en met donderdag te horen tussen 16.00 en 19.00 uur. Ze nemen de plaats in van Ruud de Wild, wiens contract afloopt.

Op Facebook vertelt Coen Swijnenberg uitgebreider over de keuze van de overstap. "Je begrijpt dat deze beslissing bepaald niet over één nacht ijs is gegaan, want weggaan bij 3FM voelt als iets tegennatuurlijks", schrijft de radio-dj.

Geld

Swijnenberg weerlegt het feit dat het om geld zou gaan. "Ja, we gaan meer verdienen, maar lang niet zoveel als de bedragen die we eerder geboden hebben gekregen - en naast ons neer hebben gelegd. Als we het voor het geld hadden gekozen, waren we al veel eerder weggegaan."

"Radio is het mooiste medium dat er bestaat en dit soort beslissingen moet je nooit maken op basis van geld. Ik heb heel veel zin om samen met Sander, en onze helden van de redactie, Koen van Herp en Paul Stoel, dit nieuwe avontuur aan te gaan."

Sander Lantinga vult aan: "En naar dat avontuur zien we met vertrouwen en plezier naar uit. Natuurlijk moet je eerst even nadenken, maar we zijn toe aan een nieuwe uitdaging en weten dat de toekomst ons veel moois gaat brengen."

Fans

Fans van het radioduo reageren verschillend op het nieuws. Een aantal luisteraars gunt Swijnenberg en Lantinga het succes, maar anderen geven aan geen zin te hebben de overstap naar 538 te maken. "Ik zou jullie heel graag blijven volgen maar of ik naar 538 kan luisteren, dat weet ik niet", reageert Arjan Olsthoorn. "Heel veel succes bij de 'commerciele booswichten'", schrijft Benjamin de Rooij.

De luisteraars vinden het ook erg jammer dat Swijnenberg niet meer te horen zal zijn in het Glazen Huis van 3FM.

Het populaire duo van omroep BNN maakt sinds 2006 de Coen & Sander Show op 3FM. Wie hun plek op 3FM inneemt is nog niet bekend, zo heeft de zender bekendgemaakt. "Maar daar gaan we nog op broeden."
Tjah, 538 draait vreselijk muziek, maar of je nou 3x in het uur gewauwel over Kensington of Jett Rebel moet horen, of Hardwell en Afrojack, het maakt weinig uit. Weer een paar grootverdieners opgerot bij de NPO ^O^

Wel mooi hoe meneertje Swijnenberg het nog recht probeert te lullen met de gebruikelijke kreten 'stoppen op je hoogtepunt', 'nieuwe uitdaging', 'niet voor het geld' en meer.

quote:
Coen Swijnenberg

Het is waar. Een nieuw avontuur in m’n loopbaan bij de radio dient zich aan: de Coen & Sander show gaat de overstap maken naar Radio 538. We zullen na de zomer Ruud de Wild opvolgen. Dat betekent dat ik na 12 jaar afscheid ga nemen bij 3FM. 12 jaar! Zo’n lange tijd die zo snel is gegaan, en waarin zoveel moois is gebeurd. Je begrijpt dat deze beslissing bepaald niet over één nacht ijs is gegaan, want weggaan bij 3FM…het voelt als iets tegennatuurlijks.
Op m’n 14e begon ik met radiomaken bij verschillende lokale omroepen. M’n eerste betaalde radiobaan kreeg ik eind jaren ’90 bij de regionale omroep van Flevoland om snel de overstap te maken naar de regionale omroep in Utrecht. Ik presenteerde daar de middagshow en daarna de ochtendshow, en in 2002 combineerde ik die ochtendshow met één uurtje in het holst van de nacht op 3FM. Ik zie me nog met m’n gouden (jaja) Volkswagen Golf het Mediapark optuffen en parkeren naast de gele 3FM-eend met het bekende kuiken, om even later met trillende handjes de uuropener in te starten. Dat ene uurtje in de nacht, werd uitgebreid naar twee uur en weer later een programma van drie uur. In redelijk korte tijd had ik alle nachtelijke uren voorbij zien komen. Nachtradio, zo gaaf! Ik nam afscheid van RTV Utrecht toen ik elke nacht van 4 tot 6 op 3FM kon gaan zitten. Een plek waar je klaargestoomd wordt om ook overdag te kunnen radiomaken. Die stap naar de dag ging sneller dan ik dacht, want na een paar maanden kreeg ik al m’n eigen show in de dagprogrammering: ‘Swijnenstal', van 18 tot 20u! In die periode leerde ik ook ene Sander Lantinga kennen. Ik reed met m’n auto, de gouden Golf was nu een gele Renault (het gele autootje), het parkeerterrein op toen ik aan hem werd voorgesteld. Ik stak m’n hand door m’n open raam om me voor te stellen en Sander complimenteerde me met de kleur van m’n auto. Dat was het. We hebben elkaar pas echt leren kennen op de radio met het programma ‘Lantinga & Swijnenberg’ op vrijdagavond. Ik, tikkie nette radiomaker, met de chaoot Sander. De combi bleek (wonder boven wonder) te werken.
September 2006, de Coen & Sander show werd geboren. Ik stapte over naar BNN. Vond ik ook al zo gaaf! BNN, de omroep opgericht door held Bart de Graaff! De show ging lekker en twee jaar later wonnen we zelfs de Gouden Radioring voor beste radioprogramma. Een paar maanden na dit hoogtepunt zat ik voor het eerst in het glazen huis. Wat een ervaring! De band met Sander werd steeds sterker, zowel op de radio als daarbuiten. We organiseerden ons eerste Coen Und Sander Fest in Amsterdam, inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijks feest in de Heineken Music Hall. Ik mocht logeren in meer glazen huizen in Nederland, we trokken met de show langs EK’s en WK’s en zo kan ik nog wel even doorgaan met prachtige momenten die ik heb mogen beleven bij BNN en 3FM.
Dat het programma lekker ging werd ook opgemerkt door andere radiostations. Sander en ik hebben de afgelopen jaren her en der weleens een kopje koffie gedronken, of een hapje gegeten. Maar concrete aanbiedingen hebben we naast ons neergelegd want het was nog niet het moment om een overstap te maken. Nu wel. Want hoe ongelooflijk moeilijk ik het ook vind om afscheid te moeten nemen van 3FM…dit is het moment. Van de 12 jaar bij 3FM maak ik nu bijna 9 jaar de Coen & Sander show. We zouden dat natuurlijk heel goed nog een jaar of twee kunnen blijven doen, maar daarna zou het tijd worden voor iets anders. Voor ons persoonlijk, maar ook voor de zender. En we willen op het hoogtepunt gaan. Niet wachten tot er een moment komt dat we niet elke dag 100% voor de show geven, of -erger- jij als luisteraar ons zat zou worden. We hebben heel veel zin om onszelf nóg een keer uit te vinden en uit te dagen, nóg een keer die succesvolle middagshow op te gaan bouwen. In een nieuwe omgeving! En ja, dat is retespannend. Succes is niet verzekerd, maar we gaan ervoor om jou elke middag voor ons te winnen! Radio 538 heeft ons alle handvatten gegeven om dat te kunnen doen. En dat is natuurlijk ook onze voorwaarde, want de Coen & Sander show is nou eenmaal een show opzich, en dat willen we graag zo houden!
Oh ja…‘de jongens kiezen voor het geld' is een veelgehoorde uitspraak in dit soort situaties. Ja we gaan meer verdienen, maar lang niet zoveel als de bedragen die we eerder geboden hebben gekregen (en naast ons neer hebben gelegd). Als we voor het geld hadden gekozen waren we al veel eerder weggegaan. Radio is mooiste medium dat er bestaat en dit soort beslissingen moet je nooit maken op basis van geld. Ik heb heel veel zin om samen met Sander, en onze helden van de redactie Koen van Herp en Paul Stoel, dit nieuwe avontuur aan te gaan. Maar nog belangrijker, hopelijk ben jij ook onderdeel van dit nieuwe avontuur! Gisteren hebben we alle mensen bij 3FM en BNN op de hoogte gebracht die daar stuk voor stuk heel erg tof op hebben gereageerd. Getuigt ook de mooie woorden die in de persberichten worden gesproken. Dat had de jonge Coen die met z’n cd-koffer achterop naar de lokale omroep fietste toch nooit durven dromen… Bijzonder! Gelukkig is het nog veel te vroeg om afscheid te nemen want voorlopig knallen Sander en ik nog elke dag met heel veel liefde en plezier op 3FM. Na de zomer is de Coen & Sander show te horen, op Radio 538!
pi_149319104
Dubbel.
(she/her)
pi_149319107
Maar dit is wel een beter forum dan die ander :P
(she/her)
pi_149319125
Prima !

Mooi voor hun, ik luister van 4 tot 7 toch altijd naar Somertijd...
Hij kwam, zag en dronk een pilsje
pi_149319154
Ik vind het jammer. Altijd erg leuk gevonden, Coen en Sander. Maar 4 reclameblokken in een uur en de muziek die mij minder aanspreekt ga ik niet doen.

En dat gezeik over grootverdieners bij de NPO altijd. Ze verdienen het geld gewoon terug omdat ze voor een hoge luisterdichtheid en daarom dus meer reclame inkomsten zorgen. Het lijkt wel of alles dat succesvol is maar niet zou mogen bij de NPO.
  dinsdag 3 februari 2015 @ 10:01:45 #6
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_149319207
Hoop dat we nu Timur en Ramon krijgen *G*
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_149319358
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 09:59 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik vind het jammer. Altijd erg leuk gevonden, Coen en Sander. Maar 4 reclameblokken in een uur en de muziek die mij minder aanspreekt ga ik niet doen.

En dat gezeik over grootverdieners bij de NPO altijd. Ze verdienen het geld gewoon terug omdat ze voor een hoge luisterdichtheid en daarom dus meer reclame inkomsten zorgen. Het lijkt wel of alles dat succesvol is maar niet zou mogen bij de NPO.
Ik vind het prima, maar men heeft gewoon een salarisplafond afgesproken, dan moet je ook doorpakken en dit soort volk lozen.

Verder is de muziek bij 538 niet wezenlijk anders neergezet dan bij 3FM. Ze hypen beiden artiesten in hun straatje enorm. Alsof 3FM nog 'alternatief' was :') 538 zit vuistdiep in de Hardwell's en Afrojack's, en 3FM in hun 'Serious talents'.
pi_149319464
Poen en $ander :{w
  dinsdag 3 februari 2015 @ 10:17:46 #11
343196 RingBewoner
pi_149319493
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 10:09 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Waarom in MUZ? :')
Omdat muziek.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_149319563
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 10:17 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Omdat muziek.
Nee, radio. Ze maken de muziek niet zelf, ze lullen het puur aan elkaar. Het 3FM topic staat toch ook niet in MUZ?
  dinsdag 3 februari 2015 @ 10:24:44 #13
343196 RingBewoner
pi_149319647
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 10:20 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Nee, radio. Ze maken de muziek niet zelf, ze lullen het puur aan elkaar. Het 3FM topic staat toch ook niet in MUZ?
Ok.
pi_149320214
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 10:11 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ik vind het prima, maar men heeft gewoon een salarisplafond afgesproken, dan moet je ook doorpakken en dit soort volk lozen.
En er is afgesproken dat daar een x aantal uitzonderingen op mogen zijn in bepaalde gevallen. Ik zie het punt dus niet.
quote:
Verder is de muziek bij 538 niet wezenlijk anders neergezet dan bij 3FM. Ze hypen beiden artiesten in hun straatje enorm. Alsof 3FM nog 'alternatief' was :') 538 zit vuistdiep in de Hardwell's en Afrojack's, en 3FM in hun 'Serious talents'.
Klopt, en de keuzes van 3FM hierin bevallen mij beter. Dat is natuurlijk enkel persoonlijk, maar voor mij een reden om geen 538 te luisteren en wel 3FM.
pi_149320302
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 10:47 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

En er is afgesproken dat daar een x aantal uitzonderingen op mogen zijn in bepaalde gevallen. Ik zie het punt dus niet.

[..]

Klopt, en de keuzes van 3FM hierin bevallen mij beter. Dat is natuurlijk enkel persoonlijk, maar voor mij een reden om geen 538 te luisteren en wel 3FM.
Neuh, maar het aantal uitzonderingen is ook niet onbeperkt, en daar zat men nog steeds boven. Ik vind het geen probleem hoor. Als je kwaliteit wil moet je marktconform betalen. Maar áls je jezelf dan een grens op (laat) leggen, dan moet je ook doorpakken.

Ach, ik vind 538 dikke peop, maar 3FM ondertussen ook, de mate waarin die vuistdiep in hun 'Serious Talents' zitten en die ongegeneerd blijven pluggen is ook diep triest. Zeker voor een publieke omroep.
pi_149320440
Debasser op het Radioforum vat het mooi samen

Het lag inmiddels voor de hand, maar blijft toch wel verrassend. Om een aantal redenen.

1. Radio 538 heeft de opvolging, zoals hierboven al vaker genoemd, in principe zelf in huis. Waarom voor veel geld iemand van buiten halen, als je een bekende stem door kunt schuiven? Dj's die trouw zijn aan 538, lopen altijd tegen die muur aan.

2. Ik begrijp dat Coen & Sander 'niet alleen' voor het geld gaan. Wat zouden ze nog meer krijgen, dan een 4-daagse werkweek voor meer salaris? Je zou denken dat het dan gaat om andere vrijheden, maar ik kan me voorstellen dat 538 op zo'n tijdslot ook weer niet te scheutig is met de vrijheden. Als je continuïteit wilt, dan laat je de dj's bijvoorbeeld al niet vrij op gebied van de muziek. Inhoudelijk wel, maar dat zullen ze nu ook al wel zijn.

3. Ook voor de dj's zelf vind ik het nogal verrassend. Ik zei het gisteren al, maar populaire thema's als de Request Kast en Praatje-Plaatje kunnen eigenlijk niet meer op Radio 538. Bovendien zou het ook minder leuk zijn voor de dj's, denk ik. Met name Sander Lantinga wordt er altijd erg gelukkig van als hij een stevige rockplaat in praatje-plaatje kan promoten. Kan me voorstellen dat hij er niet zo gelukkig van wordt om dat met de nieuwe Justin Bieber te doen.

4. De vraag blijft of het wat oplevert voor Radio 538. Het zal zeker niet schadelijk zijn hoor, dat lijkt me niet, maar je kunt op Radio 538 nooit hetzelfde programma maken als op 3FM. Ook niet als je je programma, inclusief team, 1 op 1 meeneemt. De muziek is anders, ieder uur wordt twee keer onderbroken vanwege de commercials. Kans is dus groot dat veel 3FM-luisteraars niet meegaan of snel weer afhaken. Dit is wat ik nu ook al op social media lees. Tegelijkertijd zal er wel een deel van de oudere luisteraars vertrekken bij 538 omdat C&S hen minder aanspreken.

5. Dan nog de reden dat dit allemaal gebeurt. Radio 538 wil verjongen. Als je dan echt wilt verjongen, dan moet je denk ik de grootste magneet van oudere luisteraars toch eens heroverwegen. Evers, ja. Die is inderdaad nog steeds de koning van de ochtend, maar het zal ooit moeten gebeuren. Als je met je eerste programma zoveel "ouderen" (relatief natuurlijk) aantrekt, dan is het logisch dat je geen jongerenzender meer bent.

Goed, ik blijf het dus wonderlijk vinden. Ik vind het net zo wonderlijk dat de heren nog even vrolijk zeven maanden door mogen gaan op 3FM. Dat is nu dus gewoon een reclamespotje van een halfjaar voor een ander station.
pi_149320490
quote:
Kan dicht daar.
Topic is radio gerelateerd.
Deze hier staat dus goed.
5 Ferrari's op videoband!
pi_149320582
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 10:55 schreef alwaysonhold het volgende:
Debasser op het Radioforum vat het mooi samen

Het lag inmiddels voor de hand, maar blijft toch wel verrassend. Om een aantal redenen.

1. Radio 538 heeft de opvolging, zoals hierboven al vaker genoemd, in principe zelf in huis. Waarom voor veel geld iemand van buiten halen, als je een bekende stem door kunt schuiven? Dj's die trouw zijn aan 538, lopen altijd tegen die muur aan.

2. Ik begrijp dat Coen & Sander 'niet alleen' voor het geld gaan. Wat zouden ze nog meer krijgen, dan een 4-daagse werkweek voor meer salaris? Je zou denken dat het dan gaat om andere vrijheden, maar ik kan me voorstellen dat 538 op zo'n tijdslot ook weer niet te scheutig is met de vrijheden. Als je continuïteit wilt, dan laat je de dj's bijvoorbeeld al niet vrij op gebied van de muziek. Inhoudelijk wel, maar dat zullen ze nu ook al wel zijn.

3. Ook voor de dj's zelf vind ik het nogal verrassend. Ik zei het gisteren al, maar populaire thema's als de Request Kast en Praatje-Plaatje kunnen eigenlijk niet meer op Radio 538. Bovendien zou het ook minder leuk zijn voor de dj's, denk ik. Met name Sander Lantinga wordt er altijd erg gelukkig van als hij een stevige rockplaat in praatje-plaatje kan promoten. Kan me voorstellen dat hij er niet zo gelukkig van wordt om dat met de nieuwe Justin Bieber te doen.

4. De vraag blijft of het wat oplevert voor Radio 538. Het zal zeker niet schadelijk zijn hoor, dat lijkt me niet, maar je kunt op Radio 538 nooit hetzelfde programma maken als op 3FM. Ook niet als je je programma, inclusief team, 1 op 1 meeneemt. De muziek is anders, ieder uur wordt twee keer onderbroken vanwege de commercials. Kans is dus groot dat veel 3FM-luisteraars niet meegaan of snel weer afhaken. Dit is wat ik nu ook al op social media lees. Tegelijkertijd zal er wel een deel van de oudere luisteraars vertrekken bij 538 omdat C&S hen minder aanspreken.

5. Dan nog de reden dat dit allemaal gebeurt. Radio 538 wil verjongen. Als je dan echt wilt verjongen, dan moet je denk ik de grootste magneet van oudere luisteraars toch eens heroverwegen. Evers, ja. Die is inderdaad nog steeds de koning van de ochtend, maar het zal ooit moeten gebeuren. Als je met je eerste programma zoveel "ouderen" (relatief natuurlijk) aantrekt, dan is het logisch dat je geen jongerenzender meer bent.

Goed, ik blijf het dus wonderlijk vinden. Ik vind het net zo wonderlijk dat de heren nog even vrolijk zeven maanden door mogen gaan op 3FM. Dat is nu dus gewoon een reclamespotje van een halfjaar voor een ander station.
Kan het niet zo zijn dat RdW nu naar de ochtend gaat? Collega en ik zaten ook al te denken wie er op moest zouten, en dan lijkt Evers me meer voor de hand liggend dan Ruud, aangezien Evers idd zo niet bij de doelgroep past...

Timur en Ramon lijken me prima vervangers voor C&S op 3FM. Verder moeten we nou het 'goede muziek' aspect van 3FM ook niet overschatten, de jaren dat ze echt goede alternatieve muziek draaiden liggen écht ruim achter ze...
  dinsdag 3 februari 2015 @ 11:01:05 #19
343196 RingBewoner
pi_149320599
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 10:57 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Kan dicht daar.
Topic is radio gerelateerd.
Deze hier staat dus goed.
Ik zal het even in orde maken....... wacht, ik ben geen mod.
pi_149320624
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 10:55 schreef alwaysonhold het volgende:

Ja want je hoeft je contract niet uit te dienen als je ander werk hebt gevonden?
En 3fm hoeft geen nieuwe vervanger(s) te zoeken voor in de middaguren?
  dinsdag 3 februari 2015 @ 11:02:44 #21
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_149320641
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 11:02 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Ja want je hoeft je contract niet uit te dienen als je ander werk hebt gevonden?
En 3fm hoeft geen nieuwe vervanger(s) te zoeken voor in de middaguren?
Timur en Ramon, klaar :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_149320649
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 11:00 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Kan het niet zo zijn dat RdW nu naar de ochtend gaat? Collega en ik zaten ook al te denken wie er op moest zouten, en dan lijkt Evers me meer voor de hand liggend dan Ruud, aangezien Evers idd zo niet bij de doelgroep past...

Timur en Ramon lijken me prima vervangers voor C&S op 3FM. Verder moeten we nou het 'goede muziek' aspect van 3FM ook niet overschatten, de jaren dat ze echt goede alternatieve muziek draaiden liggen écht ruim achter ze...
Dit. Ik ben inmiddels gestopt met luisteren naar 3FM. Wat is dat matig zeg. 538 is echter nog wel een stapje erger.
pi_149320651
"the magic friends (2.0)" passen ook wel beter bij 538
pi_149320656
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 11:02 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Timur en Ramon, klaar :P
Dit.
pi_149320711
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 09:54 schreef Loveless85 het volgende:

Wel mooi hoe meneertje Swijnenberg het nog recht probeert te lullen met de gebruikelijke kreten 'stoppen op je hoogtepunt', 'nieuwe uitdaging', 'niet voor het geld' en meer.

Gelijk hebben ze hoor.
Met al die bezuinigingen en hervormingen bij de publieke omroep.
Nederland 1/2/3 vervangen door NPO 1/2/3 :')
Wat voor gekke ideeën zal die rare man nog meer gaan verzinnen?

Ze verlaten gewoon op tijd het zinkend schip en springen op een luxueus jacht, genaamd 538.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')