abonnement Unibet Coolblue
pi_149306139
Hallo mensen,
Ik volg een opleiding audiovisueel en om ervaring op te doen wil ik binnenkort een goede spiegelreflex camera kopen. Wat heel belangrijk is is dat deze goed kan filmen. Ik ben me verder nog aan het verdiepen in een aantal zaken en heb nog geen voorkeuren voor bepaalde merken en functies etc.
Mijn budget ligt rond de 1000 euro.

Hebben jullie ervaring en/of tips? Zo ja; welk merk, welk type, etc.

Dank!
pi_149306268
Hoi!

Is het een vereiste voor je opleiding? Kan je geen camera huren/lenen? Of wil je zelf graag een goede camera hebben? Waarom een spiegelreflex? Verwacht je dat het talentverhogend werkt? ;)

Met de camera alleen ben je er nog niet.
Denk voor filmwerk ook aan lenzen met een soepele focusring, statief, dolly, goede externe microfoon, follow focus, flinke geheugenkaartjes, extra accu's, filters, videolamp, cameratas, etc.
Daarnaast nog een krachtige computer, montage-/bewerkingsoftware.

1000 Euro is dan al op voordat je aan filmen toekomt.

Oké, dat was het standaard ontmoedigingspraatje hier in FOT ;)

Als ik een camera zocht voor filmwerk dan zou ik een Panasonic GH2 of GH3 (gebruikt) met toebehoren zoeken.

[ Bericht 17% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-02-2015 20:18:47 ]
pi_149306638
Heey MaGNey,

Het is niet vereist maar wel aan te raden. School heeft inderdaad wel een voorraad camera's te leen, maar deze zijn alleen te krijgen met toestemming van docenten voor bepaalde projecten. In de meeste gevallen kan ik er dus geen lenen.
Maar dan nog zou ik graag zelf een willen hebben om thuis lekker veel te oefenen en een goed portfolio op te bouwen.

De reden dat ik een spiegelreflex wil is dat ik ook goede foto's wil kunnen maken. Daarnaast heb ik van vele mensen gehoord en zelf ervaren dat spiegelreflex camera's minstens net zo goed zijn als echte filmcamera's. Ze hebben vele voordelen. Je ziet steeds meer dat filmcamera's vervangen worden door spiegelreflex camera's.
pi_149306889
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:05 schreef ChronischHonger het volgende:
Heey MaGNey,

Het is niet vereist maar wel aan te raden. School heeft inderdaad wel een voorraad camera's te leen, maar deze zijn alleen te krijgen met toestemming van docenten voor bepaalde projecten. In de meeste gevallen kan ik er dus geen lenen.
Maar dan nog zou ik graag zelf een willen hebben om thuis lekker veel te oefenen en een goed portfolio op te bouwen.

De reden dat ik een spiegelreflex wil is dat ik ook goede foto's wil kunnen maken. Daarnaast heb ik van vele mensen gehoord en zelf ervaren dat spiegelreflex camera's minstens net zo goed zijn als echte filmcamera's. Ze hebben vele voordelen. Je ziet steeds meer dat filmcamera's vervangen worden door spiegelreflex camera's.
Filmen met een spiegelreflex is wel wat minder flexibel dan met een videocamera. Zo maakt de interne scherpstelling van lenzen veel lawaai en dat pik je op bij het filmen, dus moet je bijna wel met een externe microfoon en follow focus werken om een beetje professioneel te werken.

Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Hou er verder rekening mee dat sommige DSLR's beperkingen hebben wat betreft lengte per opname en soms ook lagere bitrate, diafragma niet kunnen veranderen in live-view, geen (stereo) microfoon- en koptelefoonaansluiting, etc. Er zijn ook camera's waar "hacks" voor zijn waarmee je meer mogelijkheden voor filmen krijgt, betere bitrates, etc.

Allemaal dingen om rekening mee te houden, dus maak eerst een lijstje van wat je wil dat je camera aan features/aanslutingen heeft.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-02-2015 20:21:26 ]
  Redactie Frontpage maandag 2 februari 2015 @ 20:21:04 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_149307279
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Filmen met een spiegelreflex is wel wat minder flexibel dan met een videocamera. Zo maakt de interne scherpstelling van lenzen veel lawaai en dat pik je op bij het filmen, dus moet je bijna wel met een externe microfoon en follow focus werken om een beetje professioneel te werken.

Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Hou er verder rekening mee dat sommige DSLR's beperkingen hebben wat betreft lengte per opname en soms ook lagere bitrate, diafragma niet kunnen veranderen in live-view, geen (stereo) microfoon- en koptelefoonaansluiting, etc. Er zijn ook camera's waar "hacks" voor zijn waarmee je meer mogelijkheden voor filmen krijgt, betere bitrates, etc.

Allemaal dingen om rekening mee te houden, dus maak eerst een lijstje van wat je wil dat je camera aan features/aanslutingen heeft.
Daar zijn dan wel oplossingen voor zoals bijvoorbeeld Magic Lantern.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_149307306
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:21 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Daar zijn dan wel oplossingen voor zoals bijvoorbeeld Magic Lantern.
Dat zeg ik ;)

quote:
Er zijn ook camera's waar "hacks" voor zijn waarmee je meer mogelijkheden voor filmen krijgt, betere bitrates, etc.
Kijk dus voor aanschaf ook of dat soort software beschikbaar is voor de door jou gewenste camera.
pi_149307334
Je zou ook naar een Micro Fourthirds (M43, MFT) spiegelloze systeemcamera kunnen kijken. Die van Panasonic in het bijzonder (bv. de GH3) zijn vermaard om hun videokwaliteiten. Lees bv: http://www.bhphotovideo.c(...)ds-format-filmmakers
  Redactie Frontpage maandag 2 februari 2015 @ 20:24:15 #8
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_149307394
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat zeg ik ;)

[..]

Kijk dus voor aanschaf ook of dat soort software beschikbaar is voor de door jou gewenste camera.
Excuus, te snel gelezen :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_149307416
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:22 schreef dvr het volgende:
Je zou ook naar een Micro Fourthirds (M43, MFT) spiegelloze systeemcamera kunnen kijken. Die van Panasonic in het bijzonder (bv. de GH3) zijn vermaard om hun videokwaliteiten. Lees bv: http://www.bhphotovideo.c(...)ds-format-filmmakers
Klopt, GH2 of GH3 zijn hele fijne camera's waar ook nog eens goede foto's uit komen.
En omdat die gebruikt te vinden zijn (met 1 of meerdere lenzen) kan je ook nog wat doen binnen dat krappe budget.

http://link.marktplaats.nl/m895450987
http://link.marktplaats.nl/m888215258
http://link.marktplaats.nl/m887758188

Een Canon in combinatie met Magic Lantern software is ook een optie.
http://www.magiclantern.fm

quote:
Supported Cameras:

5D2, 5D3, 6D, 7D, 50D, 60D, 500D (T1i), 550D (T2i), 600D (T3i), 650D (T4i), 700D (T5i), 1100D (T3), EOS M
Ik ben zelf aardig Nikon fan (heb een D810, D600 en D5300 body) maar voor filmwerk mis je dan toch dat soort "hacks". De D810 filmt erg strak en kan diafragma in live-view aanpassen maar dan heb je jouw budget x3 nodig voor alleen de body :P

Heb al eens wat gefilmd met diverse camera's, het valt me vooral op dat na 20-30 minuten filmen de meeste accu's wel compleet leeg en geheugenkaartjes compleet vol zijn. Zorg dus voor veel volle accu's en lege geheugenkaartjes :P

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-02-2015 20:34:58 ]
pi_149309135
En bijvoorbeeld een Canon EOS 60D dan? Een aantal vrienden van mij hebben deze mij geadviseerd.
Kost zo'n 600 euro voor de body. Koop er een degelijke lens bij en ik kom al een heel eind denk ik. Software etc heb ik allemaal al.
Ik heb inderdaad ook goede verhalen gehoord over Magic Lantern. Dit ga ik zeker overwegen.
Over geluid maak ik me trouwens niet heel erg druk, ben vooral van plan op muziek te gaan monteren en desnoods koop ik ooit een microfoon.

Ik ben toch meer opzoek in deze richting. Bij de MediaMarkt adviseerde de verkoper mij een Canon of Sony. De camera's die de verkoper mij liet zien zaten ook rond mijn budget.
Het enige wat ik naast een body, lens en software echt nodig heb zijn inderdaad accu's en kaartjes.
pi_149309262
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 21:01 schreef ChronischHonger het volgende:
En bijvoorbeeld een Canon EOS 60D dan? Een aantal vrienden van mij hebben deze mij geadviseerd.
Kost zo'n 600 euro voor de body. Koop er een degelijke lens bij en ik kom al een heel eind denk ik. Software etc heb ik allemaal al.
Ik heb inderdaad ook goede verhalen gehoord over Magic Lantern. Dit ga ik zeker overwegen.
Over geluid maak ik me trouwens niet heel erg druk, ben vooral van plan op muziek te gaan monteren en desnoods koop ik ooit een microfoon.

Ik ben toch meer opzoek in deze richting. Bij de MediaMarkt adviseerde de verkoper mij een Canon of Sony. De camera's die de verkoper mij liet zien zaten ook rond mijn budget.
Het enige wat ik naast een body, lens en software echt nodig heb zijn inderdaad accu's en kaartjes.
Wat is volgens jou het voordeel van een 60D t.o.v. de andere genoemde camera's?
Welke lenzen ga je erbij aanschaffen? Zijn die prettig voor filmwerk? Past het in het budget?

Niet om te zeuren maar meer dat je dat soort dingen beter nu op een rijtje kan hebben dan dat je straks met een body thuis zit en denkt "ah, geld is op en ik heb nog niet precies wat ik nodig heb".

Als je vrienden / klasgenoten ook Canon hebben kan dat als voordeel hebben dat je eens een andere lens kan lenen.

Verkopers kan je beter niet teveel naar luisteren, die willen spullen verkopen met veel marge of waar ze vanaf moeten. Niet dat er geen goede verkopers zijn maar ze hebben vaak een bepaald belang dat niet altijd in jouw belang is.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-02-2015 21:11:36 ]
pi_149313130
Cameraman hier,

Gezien de situatie zou ik ver weg blijven van dure camera's van 1000,-. Eerst maar eens een Canon 1200D met kitlens om te oefenen. 60 frames ook nog is en rond de 300,- euro.
  Redactie Frontpage dinsdag 3 februari 2015 @ 11:42:51 #13
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_149321712
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 20:05 schreef ChronischHonger het volgende:

De reden dat ik een spiegelreflex wil is dat ik ook goede foto's wil kunnen maken.
Goede foto's maken heeft weinig te maken met een DSLR. Ik ken mensen die met n compact de mooiste foto's en films maken, of met een iPhone zelfs, en ik ken mensen die prutfilms en foto's maken met een dure DSLR
  Redactie Frontpage dinsdag 3 februari 2015 @ 11:44:14 #14
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_149321746
Wat leer je op school, een film maken, met verhaal, kaders, compositie, of gaat t om hoe je een DSLR bedient

Je kunt voor 600 euro ook n goede compact aanschaffen waar je films en foto's mee kunt maken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')