Geen idee of ik in dit subforum goed zit, omdat dit onderwerp meer te maken heeft met marketing dan met economie. Maar die twee dingen zijn wel met elkaar verweven.
De V&D is de laatste tijd prominent in het nieuws en niet op een positieve manier. De hamvraag is of deze warenhuis-keten nog toekomst heeft. Zoals het er voor staat, denk ik van niet. V&D heeft bijvoorbeeld veel concurrentie van de Action. Als ik bijvoorbeeld een A3 fotolijst nodig heb, haal ik die wel voor een paar euro bij de Action en niet bij de V&D waar ik voor een soortgelijke lijst zo'n 15 euro moet neertellen. Het glas van zo'n Action-lijst is weliswaar wat dunner en het frame is niet van echt metaal of hout, but who cares.
Anders zou het zijn als je bij de V&D echt leuke en bijzondere dingen kan kopen. Natuurlijk kan je alles op internet kopen, maar als ik bijvoorbeeld kleding nodig heb of een leuk accesoire voor in mijn woning, wil ik dat graag in het echt zien en eventueel passen voordat ik het koop. Wat dat betreft hoop ik niet dat het heel snel gaat dat je dat soort spullen alleen via internet kan krijgen. Maar als ik in de V&D loop, zie ik niet echt leuke in het oog springende spullen. Ik vind het een inspiratieloze winkel geworden. Bij de V&D heb je weleens leuke kleding. Maar dan is het nog maar de vraag of de kwaliteit goed is, want ik heb meerdere malen een kledingstuk terug moeten brengen, omdat de naden wel erg snel loslieten.
Als de eigen-merk artikelen beter van kwaliteit worden en er leuker en exclusiever uit gaan zien, denk ik dat V&D nog wel een toekomst heeft, al blijft het dan nog steeds hard concurreren met goedkopere winkels. Blijft V&D zoals het nu is, dan is het gauw afgelopen.
Wat denken jullie?