LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 17:48 |
Stadser dan ooit: Renault Twingo (fotogalerij + volledig artikel) De allereerste Renault Twingo mag dan als ‘vrouwenautootje’ worden bestempeld, Laurens en ik hebben er jarenlang plezier van gehad. Als tweede auto van onze ouders heeft de Twingo alles wel zo’n beetje gezien: van mannenweekenden in de Ardennen tot klusdagen bij IKEA. Wat ons het meest is bijgebleven? De ruimte achterin, dankzij de verschuifbare achterbank. Ontzettend handig. Daarbij was het ook nog eens een karakteristiek ‘bakkie’ om te zien, een échte Renault. Of de nieuwste generatie dat predikaat ook verdient, zochten wij voor jullie uit. Was het love at first drive? Na een vrij serieuze Twingo heeft Renault dit keer weer een kekke, onderscheidende stadsauto op de markt gebracht. Qua uiterlijk, maar ook qua opstelling. En dat past helemaal bij het Franse merk. Het is ergens jammer dat je niet heel veel voordeel hebt van de achterwielaandrijving, maar aan de andere kant heb je er ook geen last van. Toch willen we Renault vragen de snelweg kwaliteiten nog een keer onder de loep te nemen: Die zijn voor verbetering vatbaar. Het gevoel dat je wat bijzonders rijdt met de Twingo blijft echter bovenwater en wat ons betreft is dat meer dan welkom in het overvolle segment der kleine auto’s. ![]() We love • Looks • Kleine draaicirkel • Pittig motortje We hate • Kan niet driften ondanks RWD ![]() • Vrij stuiterig Wil je het hele artikel lezen? Check het samen met de fotogalerij op loveatfirstdrive.nl! Niet alleen zijn we gek op auto’s en rijden, we vinden het ook ontzettend leuk om te schrijven en video’s te maken. We doen alles zelf: van filmen tot monteren en van schrijven tot de eindredactie. We hebben geen uitgebreid filmteam achter ons staan of camera’s van duizenden euro’s, we houden het simpel en toegankelijk. Wouter & Laurens Honselaar [ Bericht 3% gewijzigd door Anne op 01-02-2015 18:36:41 ] | |
daNpy | zondag 1 februari 2015 @ 17:51 |
Zelfde als de nieuwe Smart. Ik vind het maar kinderspeelgoed, geen auto. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 17:54 |
Hij is inderdaad samen ontwikkeld met de Smart. Hoezo speelgoed? Uitgebreid mee gereden? | |
daNpy | zondag 1 februari 2015 @ 18:19 |
Nee, aan gewerkt. De "motorkap" breekt al af als je er naar kijkt. En dan dat interieur"design". Gewoon kinderachtig. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 18:26 |
Niks van gemerkt bij ons model en dat was nog een voorloop model zelfs. Interieur design is een mening, ik vind 't er erg leuk uitzien. Zeker voor een A-segmenter. ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 01-02-2015 18:35:53 ] | |
daNpy | zondag 1 februari 2015 @ 18:30 |
Het is ook lastig objectief te zijn bij gesponsorde 'reviews'. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 18:35 |
Pardon, hoezo zijn ons reviews gesponsord? | |
Catch22- | zondag 1 februari 2015 @ 18:36 |
zo komen ze wel over. Het is allemaal net iets te positief. Het lijkt een beetje RTL autowereld | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 18:39 |
Sorry maar dat slaat echt nergens op. Wij geven volledig onze eigen mening. Hoezo zijn we 'net iets te positief'? Heb je zelf met de modellen gereden waardoor je zelf vindt dat we negatiever hadden moeten zijn? Wij krijgen nergens geld voor, sterker nog: dit kost ons behoorlijk veel geld en vooral tijd. Elke review is onze eigen mening. | |
Catch22- | zondag 1 februari 2015 @ 18:43 |
- doe eens normaal - [ Bericht 96% gewijzigd door Anne op 01-02-2015 18:44:17 ] | |
Anne | zondag 1 februari 2015 @ 18:44 |
Complimenten voor de mooie foto's weer ![]() Ik vind zelf het interieur afschuwelijk, maar had ook niet anders verwacht bij de Twingo ![]() Volgens mij is dat een beetje kenmerkend zelfs, want ik kan mij dit soort interieurtjes (en erger) ook nog wel herinneren: ![]() ![]() ![]() | |
Catch22- | zondag 1 februari 2015 @ 18:48 |
En wat ik zei is mijn mening. Je intentie kan best goed zijn, zo komt t op mij (en op anderen blijkbaar) niet over. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 18:49 |
Toevallig zag ik het net voordat de mod haar werk deed. Maar reageer er nog graag op. Onze reviews zijn onze mening, objectief blijven is gewoon lastig. Wij zijn echte autoliefhebbers maar proberen de auto op waarde te schatten in het segment. Tuurlijk is een Range Rover (video komt er aan) lekkerder dan een Twingo. Betekent dat dat een Twingo slecht is? Nee zeker niet, een Twingo kost geen 150.000 euro en heeft een andere doelgroep.. Als je de video bekijkt en de tekst leest kom je er achter dat we ook wel wat verbeterpunten opgeven. Aangezien er van te voren werd gezegd dat we met een preproductie model op pad waren zijn we uiteraard wat milder geweest. De Twingo is als stadsauto erg geslaagd vanwege zijn korte draaicirkel en goede ruimte binnenin, ondanks de compacte buitenmaten. Als ik eerlijk mag zijn vind ik het niet leuk om te horen dat het gesponsord is. Zoals ik al zei bekostigen we alles zelf en hebben wij ons zelf opgewerkt via dealers naar importeurs. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 18:50 |
Thanks Anne! Was een mooie zonsondergang ![]() Haha mijn broer en ik hebben veel ervaring met de Twingo 1 en vonden dat juist wel een gaaf autootje, juist omdat 'ie een beetje raar was ![]() | |
Catch22- | zondag 1 februari 2015 @ 18:51 |
ja en als je 1 kritisch artikel schrijft lig je er weer uit. Vervelend dat je het niet leuk vindt om te horen, maar zo is het wel | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 18:53 |
Zie post hier boven ergens. Nog even aanhaken op het RTL Autowereld. Dat klopt, dat vind ik ook altijd te positief. Wij proberen dat dus echt tegen te gaan, maar moeten we slechte dingen gaan verzinnen om 'echt' over te komen? Als een auto goed is dan is een auto goed. Eerlijk is eerlijk, tegenwoordig is bijna elke auto dat wel. Maar check bijvoorbeeld eens onze Toyota reviews.. | |
daNpy | zondag 1 februari 2015 @ 18:54 |
Het artikel is leuk geschreven, maar jullie vinden het eea onder 'kek', 'guitig' en 'typisch Reno' vallen, wat bij mij gewoon onder goedkoop valt. Plastic motorkap, handtas als dashboardkastje (R U kiddin me?) bijzonder goedkoop ogend plastic aan de binnenkant, motorkap zit vast met een touwtje ![]() Maargoed, ik heb een andere kijk op autorijden. Dit is een barbiemobiel. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 18:56 |
Posts lopen een beetje door elkaar nu ![]() Maar nee dat is dus niet zo. Dat denken mensen maar de kritiek die wij op sommige auto's geven wordt ook weleens beaamd door de desbetreffende PR manager. Toyota's hebben we over het algemeen niet heel positief beoordeeld en toch kregen we zonder morren een week de Lexus LS600h van ruim 150.000 euro mee. Sterker nog, we hadden die niet eens aangevraagd (zelfde PR). | |
Anne | zondag 1 februari 2015 @ 18:57 |
Ik denk dan ook niet dat dit een auto is die voor jou of voor elke die-hard die in PTA komt is ontworpen ![]() En dat zeg ik die dit soort vooroordelen altijd tegen probeert te gaan ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 18:59 |
We moeten wel een beetje populaire termen gebruiken natuurlijk ![]() Dat dashboardkastje wat je kan laten vervangen voor een tasje hoeft van ons ook niet, daar doen we ook niet heel serieus over natuurlijk.. Je moet ook bedenken wat de doelgroep van zo een auto is en dat zijn voornamelijk vrouwen. Het is juist ook de kunst om daar weer doorheen te kunnen kijken. Auto's uit dat segment moeten veel besparen op bepaalde delen. Zo zie je bij de Aygo's/Up!'s en ook de Twingo de achterklep van glas bijvoorbeeld. Dat de 'motor' kap voorop wat goedkoop bevestigd zit is waarschijnlijk omdat het praktisch nooit open gaat. | |
daNpy | zondag 1 februari 2015 @ 18:59 |
Klopt, daarom staat er ook " ik vind" ![]() Maar het algemene gebrek aan kwaliteit en bediening bij Renault is bedroevend. En daar hoor je niemand over ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 19:01 |
Daar hoor je wel genoeg over, zoek maar op Google ![]() Maar wij rijden een auto een week, wij gaan niet over de bediening/service natuurlijk. Kwaliteit is met stappen vooruit gegaan. De Laguna 2 blijft ze maar achtervolgen, maar de latere Renault's zijn er sterk op vooruit gegaan. In het verleden hebben mijn ouders ook 2x een Renault gehad en hebben ook behoorlijk goed hun werk gedaan. In tegenstelling tot hun nieuwe Opel die ze daarvoor hadden, maar dat is maar 1 geval, daar kun je niet meteen het hele merk mee omlaag halen natuurlijk. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 19:06 |
Toch nog even doorgaan.. ![]() Wij proberen de auto op waarde te schatten voor de doelgroep. Zelf houden we natuurlijk van de BMW M3/M4, maar die heeft een andere doelgroep dan de Twingo, zoals Anne hierboven ook al zegt. We noemen ook het stugge onderstel, wat voor sommige mensen gewoon een dealbreaker kan zijn. Terwijl bij een M3 je natuurlijk verwacht dat 'ie erg stug is. Maar even voor de goede orde: nee we zijn volledig onafhankelijk en worden door niemand gesponsord ![]() Als iemand hier ons wilt sponsoren, graag! Kost veel tijd en filmapparatuur is prijzig ![]() | |
Hyperdude | zondag 1 februari 2015 @ 19:09 |
Ben je het enorme succes van de Alfa 90 vergeten? En waarom dat ding een enorm succes werd? ![]() ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 19:10 |
Prachtig! Da's de mannelijke versie ![]() | |
daNpy | zondag 1 februari 2015 @ 19:11 |
![]() | |
Anne | zondag 1 februari 2015 @ 19:13 |
Daar zat gereedschap in, toch ![]() | |
Oceanview | zondag 1 februari 2015 @ 20:20 |
Mooie en duidelijke review, alleen de microfoon klinkt een beetje blikkerig in de auto is me opgevallen. ![]() | |
Fer | zondag 1 februari 2015 @ 20:21 |
Maar wat is nu dat voordeel van die motor achterin? | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 20:27 |
Dank! Klopt, we hebben wat problemen gehad met het materiaal maar daar kwamen we pas daarna achter.. In de auto is het met een GoPro gefilmd met een externe microfoon (via de USB) en helaas heeft de USB poort wat kuren gekregen ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 20:28 |
Daardoor is er meer ruimte voor de passagiers en kunnen de voorwielen verder draaien. De draaicirkel is erg klein! Wat weer handig is in de stad ![]() | |
Fer | zondag 1 februari 2015 @ 20:41 |
En waar komt die ruimte dan terug precies? Voor zover krijg je een hele ondiepe kofferbak en de ruimte voorin is nu ongebruikt. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 20:44 |
Nou het neusje is te klein voor de motor. De voorkant is dus korter, waardoor je op dezelfde lengte meer interieurruimte overhoudt. De achterbak is inderdaad minder diep, maar nog steeds van aardig formaat voor een A-segmenter. | |
daNpy | zondag 1 februari 2015 @ 20:45 |
Hoe zat het eigenlijk met de hitte ontwikkeling in de koffer? Er zit maar een dun stukje alu folie tussen de motor en de kofferbakbekleding namelijk ![]() | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 20:47 |
Ja dat was ook iets waar we bang voor waren maar dat valt echt heel erg mee! Als je een halfuur van de supermarkt naar huis moet zou ik niet je ijs er op zetten ![]() ![]() | |
Fer | zondag 1 februari 2015 @ 20:48 |
Ah duidelijk, maar dan nog 1 vraag: Krijg je niet van die giga-wielkasten bij de voetenruimte voor? Zeker als ze ook nog 45 graden kunnen indraaien. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 20:50 |
Dit topic is er ook om vragen te stellen hoor, dus schroom niet! En nee dat is zeker niet het geval, de wielen zitten net voor de voetenruimte, dus geen last van! | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 februari 2015 @ 20:53 |
Ik vindt dit zo'n leuk autootje he ![]() | |
Fer | zondag 1 februari 2015 @ 20:57 |
Zou er al een speciale tuning uitlaat voor zijn, moet toch weer andere klinken zo;n kort uitlaatje? | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 20:59 |
Zal vast wel komen! Zo een driepittertje klinkt best leuk hoor :p Geruchten gaan ook de rondte dat er een RS versie komt, ik hoop 't! | |
LoveAtFirstDrive | zondag 1 februari 2015 @ 22:30 |
Is het ook! ![]() | |
daNpy | maandag 2 februari 2015 @ 11:05 |
![]() | |
LoveAtFirstDrive | maandag 2 februari 2015 @ 16:11 |
Dafje was vroeger ook een vrouwenautootje he ![]() Maar gaaf zo een 1300 Marathon! Blijven leuk ![]() | |
Klavots | maandag 2 februari 2015 @ 16:45 |
Altijd bijzonder hoe die kleine, hoogtoerige naaimachinemotoren als 'pittig' worden bestempeld terwijl het in de praktijk niet vooruit te branden is. (lees: 90pk @ 5500rpm, koppel 135Nm @ 2500rpm, Acceleratie 0-100km/u 10,8sec... pittig ![]() ![]() | |
LoveAtFirstDrive | maandag 2 februari 2015 @ 19:17 |
Zoals al eerder vermeld moet je de auto in perspectief plaatsen. Het is geen BMW M4, maar een stadsauto met een 3 cilindertje. Voor een stadsauto is het gewoon een vlot bakkie. Bovendien gaat het niet altijd om de 0-100, maar bij stadsauto's meer om bijv. de 0-50. Dus dan zeggen die cijfers niet zoveel. Nog daargelaten dat 10,8s. op de 100 gewoon best netjes is. En het gaat ook om het gevoel dat de auto geeft, cijfers vanachter je computer opzoeken geeft je nog steeds niet de ervaring als een week er mee rijden.. | |
Klavots | maandag 2 februari 2015 @ 19:50 |
prima maar ik zou het nog steeds niet als pittig durven te bestempelen | |
LoveAtFirstDrive | maandag 2 februari 2015 @ 20:11 |
Prima, maar ik zou dat pas doen als je er uitgebreid mee hebt gereden. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 2 februari 2015 @ 20:50 |
![]() | |
Fer | maandag 2 februari 2015 @ 21:11 |
Pittig is niet alleen pure acceleratie, maar ook korte bakverhoudingen, zodat dat ding sneller in de toeren klimt. Maar nog steeds een auto van 700kg/70pk vergelijken met een auto 1500kg/150pk. Stel dat ze beiden in 10s van 0-100 gaan, toch zal die van 700kg iets sneller wegkomen van 0-50. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 2 februari 2015 @ 21:27 |
Precies! PK zegt niet alles. Een motor heeft ook maar weinig nodig om snel te zijn. Ik heb een Citroen AX GT gehad en die had 75pk op 750kg. Was echt een vlotte auto. | |
daNpy | maandag 2 februari 2015 @ 21:27 |
![]() Bij AutoFans gaan we dat nog zien... mijn DAF (72pk@816kg) vs een Peugeot 604 (144pk@1450kg) ![]() | |
daNpy | maandag 2 februari 2015 @ 21:28 |
Een motor is 100pk@200kg. Dat scheelt nogal zelfs als je 350pk op 1000kg hebt. Pas bij een Super 7 oid van 600kg kom je in de buurt. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 2 februari 2015 @ 21:37 |
Ik zei ook alleen dat een motor niet veel nodig heeft om snel te zijn, zei niet dat ze niet meer pk hebben ![]() | |
daNpy | maandag 2 februari 2015 @ 21:48 |
Maargoed 100pk op 900kg is dan ook niet snel ![]() | |
LoveAtFirstDrive | maandag 2 februari 2015 @ 21:58 |
Dat is natuurlijk een mening ![]() Maar goed, het loopt uit de hand ![]() |