abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149080929
AP twitterde op zondag 25-01-2015 om 18:10:54 BREAKING: Exit poll projects radical left anti-bailout Syriza party winning election by wide margin in Greece: http://t.co/fwRNg7tGZa reageer retweet
RT_com twitterde op zondag 25-01-2015 om 18:10:22 BREAKING: Greek anti-austerity party #Syriza backed by 35.5% to 39.5% of vote - exit polls http://t.co/u7EHZS1JmX http://t.co/mF30uIU537 reageer retweet
Wat gaan hiervan de gevolgen zijn voor Europa? Stel ze pakken 35% van de 250 zetels dan hebben ze dus 97 zetels. Plus de bonus omdat ze de grootste partij zijn: 50+97=147. Net geen meerderheid.
Wie dit leest is een lezer van dit.
  maandag 26 januari 2015 @ 18:56:49 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_149081304
Die OP mag wel eens bijgewerkt worden, de coalitie is al rond.
pi_149082533
Te laat zeker om Griekenland failliet te laten gaan en de hebberige banken die uitgeleend hebben, de schulden af te laten schrijven?
.
pi_149082940
Dit levert wel een paar interessante mogelijkheden op.

1. Griekenland verlaat de EU. Wat gebeurt er dan?
2. Griekenland besluit eenzijdig een deel van de schulden niet meer af te betalen. Wat gebeurt er dan?
3. Griekenland kan door het terugdraaien van de bezuinigingen etc zijn schulden niet meer betalen en gaat failliet. Wat gebeurt er dan?

En wat heeft dat voor consequenties voor de Nederlandse regering? Er is tenslotte altijd verkondigd dat al het uitgeleende geld tot op de laatste cent terug zou komen.
  maandag 26 januari 2015 @ 20:17:09 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_149084209
- Alleen redt Griekenland het echt niet, wat ze ook roepen.
- Een land wat de EU verlaat zou een precedent scheppen, dat zal Brussel dus niet (op deze manier) laten gebeuren.

Volledig kwijtschelden zal niet gebeuren, daar kunnen de Noord-Europese landen niet mee thuiskomen na al die beloftes. Alleen reken maar dat ze forse concessies gaan doen.
pi_149084689
Als ze in de Euro blijven en niet meer kunnen lenen/afbetalen wat krijgen we dan?
.
pi_149084742
quote:
12s.gif Op maandag 26 januari 2015 18:07 schreef tofastTG het volgende:

[..]

We zullen het zien, ben benieuwd wat de Grieken allemaal gaan doen. Lijkt me niet fijn om geen handelsovereenkomsten meer te hebben met Europa, bovendien wie gaat ze nog geld lenen en tegen welke rente? Overigens, het EMU-saldo van Griekenland was afgelopen jaar stukken beter dan het Nederlandse EMU-saldo dus slecht is ook relatief.
Daarnaast vermoed ik dat niet elk handelsakkoord met Griekenland zal worden opgeschort, maar vaak is dreigen al genoeg, een echt faillissement zal er zo wellicht niet van komen.
pi_149086174
quote:
7s.gif Op maandag 26 januari 2015 20:17 schreef Twiitch het volgende:
- Alleen redt Griekenland het echt niet, wat ze ook roepen.
Dat hangt er maar net vanaf wat je precies verstaat onder "het redden". De zon blijft er gewoon schijnen hoor, na een grexit, de olijfbomen zullen blijven groeien en de schapen gras blijven vreten. Ze zullen er niet van de honger omkomen en de huizen zullen er ook gewoon blijven staan.

Dus wat zullen ze volgens jou "niet redden"? De erelijst van Goldman Sachs van braafst betalende landen?
  maandag 26 januari 2015 @ 21:51:52 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_149088387
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 21:07 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Dat hangt er maar net vanaf wat je precies verstaat onder "het redden". De zon blijft er gewoon schijnen hoor, na een grexit, de olijfbomen zullen blijven groeien en de schapen gras blijven vreten. Ze zullen er niet van de honger omkomen en de huizen zullen er ook gewoon blijven staan.

Dus wat zullen ze volgens jou "niet redden"? De erelijst van Goldman Sachs van braafst betalende landen?
Ik wilde serieus antwoord gaan geven maar na dat laatste zinnetje mag je braaf stikken in je denigrerende toontje.
pi_149088583
quote:
7s.gif Op maandag 26 januari 2015 21:51 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Ik wilde serieus antwoord gaan geven maar na dat laatste zinnetje mag je braaf stikken in je denigrerende toontje.
Maar dit wou je nog wel ff zeggen?
  maandag 26 januari 2015 @ 21:58:48 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_149088785
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 21:55 schreef Jibberism_ het volgende:

[..]

Maar dit wou je nog wel ff zeggen?
Uiteraard.
pi_149089019
:')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_149089616
Redden... tja, de salarissen van ambtenaren wordt betaald uit leningen, in Griekenland is bijna iedereen ambtenaar. Kijken wat die zeggen van een salary-cut.

Daarnaast pensioenen omlaag

Bedrijven kunnen niet meer investeren. Lastig voor een fabriek als een machine kapot gaat en er geen nieuwe geleased kan worden. Dus de weinige bedrijven die nog zouden kunnen investeren, kunnen nu ook niet meer.

En bedenk dan, dat in zowat de hele wereld, iedere machine geleased wordt. Ook tractoren, vrachtwagens, shovels, noem maar op.

Bouwprojecten van de Griekse staat stoppen.
.
  maandag 26 januari 2015 @ 23:59:42 #14
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_149093342

Even voor de mensen die denken dat Griekenland het zo moeilijk heeft omdat ze zoveel rente op haar schulden moet betalen.
pi_149093374
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 22:17 schreef Fer het volgende:
Redden... tja, de salarissen van ambtenaren wordt betaald uit leningen, in Griekenland is bijna iedereen ambtenaar. Kijken wat die zeggen van een salary-cut.

Daarnaast pensioenen omlaag

Bedrijven kunnen niet meer investeren. Lastig voor een fabriek als een machine kapot gaat en er geen nieuwe geleased kan worden. Dus de weinige bedrijven die nog zouden kunnen investeren, kunnen nu ook niet meer.

En bedenk dan, dat in zowat de hele wereld, iedere machine geleased wordt. Ook tractoren, vrachtwagens, shovels, noem maar op.

Bouwprojecten van de Griekse staat stoppen.
Ja, het wordt even een tijdje een chaos, maar de zon zal er heus niet stoppen met opkomen en ondergaan.

Vooral rijke Grieken die in Griekenland wonen zullen het ineens lastig krijgen, zonder bescherming van de corrupte regering.
pi_149093402
quote:
7s.gif Op maandag 26 januari 2015 21:51 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Je weet het niet heh?
pi_149093484
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:00 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ja, het wordt even een tijdje een chaos, maar de zon zal er heus niet stoppen met opkomen en ondergaan.

Vooral rijke Grieken die in Griekenland wonen zullen het ineens lastig krijgen, zonder bescherming van de corrupte regering.
quote:
De Engelstalige samenvatting op www.syriza.net.gr somt de plannen van de partij helder op. Vooral als het gaat om geld uitgeven is het programma expliciet. Syriza zal, zodra het aan de macht is, direct stoppen met bezuinigen. Eerdere verlagingen van ambtenarensalarissen worden teruggedraaid. Het minimumloon gaat per direct omhoog van de huidige 540 euro naar het oude niveau van 751 euro. WW-uitkeringen gaan omhoog. De welvaartsstaat wordt opnieuw opgebouwd, belooft Syriza.

Arme Grieken krijgen gratis elektriciteit, voedsel en goedkope woningen. De industrie krijgt korting op de energierekening, in ruil voor meer werkgelegenheid. Belasting op stookolie en diesel gaat omlaag, net als de belastingen voor de middeninkomens en op huizenbezit. Private schulden worden gesaneerd en niemand wordt meer uit zijn huis gezet wegens wanbetaling.

Verder komt er investeringsbank van de overheid met een startkapitaal van 1 miljard euro en een banenplan van 3 miljard, waarmee Syriza 300.000 extra banen denkt te creëren. Werknemers ontslaan wordt moeilijker, mensen aannemen makkelijker en cao’s weer allesbepalend.

Alles bij elkaar gaan al deze plannen 11,4 miljard euro kosten, rekent Syriza voor. Dat is ruim 6 procent van het Griekse bruto binnenlands product. Ter vergelijking: de Nederlandse overheid zou 40 miljard extra moeten besteden om aan zo’n percentage te komen.

Waar haalt Tsipras zo’n enorm bedrag vandaan? Het antwoord: nergens! De dekking bestaat uit een handvol bij elkaar gefantaseerde meevallers. Puur wensdenken.

Zo denkt Syriza het nu eindelijk wel voor elkaar krijgen om corruptie en nepotisme bij de overheid terug te dringen. De partij belooft belastingontduiking en zwarte handel stevig aan te pakken. Ook bij het bestrijden van smokkel van sigaretten en brandstof doet Syriza wat alle voorgaande regeringen niet lukte. Dat plotselinge succes levert veel geld op. Op papier althans.

Verder rekent Syriza op nog eens 3 miljard euro uit Brusselse subsidiepotjes, ook al belooft de partij bestaande afspraken met Europa op te zeggen. Men rekent er op dat die harde opstelling door de rest van de EU wordt beloond met extra subsidie.

Wat er dan nog aan financiering nodig is, gaat Syriza lenen. Van wie, vraagt u zich misschien af, want de partij wil de huidige schuld niet terugbetalen. Wie wil er dan nog aan Griekenland lenen?

Andere Grieken in het buitenland, denkt Tsipras. Er komt een speciale ‘diaspora-obligatie’, waarmee succesvolle Griekse ondernemers in den vreemde hun zuurverdiende centen in de bodemloze put van hun vaderland kunnen storten. Ik ben benieuwd hoe populair die diaspora-obligatie gaat worden.

Syriza wil ook geld lenen via een ‘belastingobligatie’. Wat dit precies is, blijft onduidelijk, maar het lijkt erop dat de partij toekomstige belastinginkomsten als onderpand voor deze lening wil gebruiken. Dat lijkt me een schijnconstructie, want normale obligaties (die Syriza juist niet wil aflossen) zijn uiteindelijk ook niets anders dan een claim op toekomstige belastinginkomsten. Wie gaan deze fantasieobligaties van Syriza kopen? Niemand, denk ik.

Geld uitgeven en belastingen verlagen, daar is Syriza goed in, maar de plannen zijn ongedekt. Het is de politiek van gratis ouzo voor alle Grieken en we zien wel hoe we het betalen. Tsipras wijst niet de nieuwe weg die Griekenland moet inslaan, maar juist de doodlopende weg van weleer.
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)zo-voor-alle-grieken
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_149093508
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 23:59 schreef TweeGrolsch het volgende:
[ afbeelding ]

Even voor de mensen die denken dat Griekenland het zo moeilijk heeft omdat ze zoveel rente op haar schulden moet betalen.
Ik weet niet waar die vandaan komt, maar dit lijkt mij een recenter lijstje:

Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_149093617
quote:
Ik zou er wel geld in willen steken hoor. Maar niet voordat ze van die euro af zijn en besloten hebben om alle "oude" schulden nóóit meer terug te betalen.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 00:08:44 #20
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_149093644
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet niet waar die vandaan komt, maar dit lijkt mij een recenter lijstje:

[ afbeelding ]
Financial Times is dat van.

http://www.ft.com/intl/cm(...)ferer=#axzz3PyJ1CKeC
pi_149093662
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:07 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ik zou er wel geld in willen steken hoor. Maar niet voordat ze van die euro af zijn en besloten hebben om alle "oude" schulden nóóit meer terug te betalen.
Jij wel ja.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_149093774
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:09 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Jij wel ja.
Ik wel ja. Misschien ga ik er dan ook wel wonen.

Ook denk ik dat er wel andere lui zijn, die niet zo heel veel op hebben met de VS, de EU en het IMF, die er wel geld in willen steken. Denk aan Russen, Chinezen en Arabieren.

Die klote-euro is niet heilig ofzo hoor. Dat is mensen alleen maar wijsgemaakt door de gevestigde orde, die er belang bij heeft dat we dat braaf geloven.
pi_149094118
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:13 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ik wel ja. Misschien ga ik er dan ook wel wonen.

Ook denk ik dat er wel andere lui zijn, die niet zo heel veel op hebben met de VS, de EU en het IMF, die er wel geld in willen steken. Denk aan Russen, Chinezen en Arabieren.

Die klote-euro is niet heilig ofzo hoor. Dat is mensen alleen maar wijsgemaakt door de gevestigde orde, die er belang bij heeft dat we dat braaf geloven.
Uhu, en het CBS liegt nog steeds zeker?
pi_149094142
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 00:26 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Uhu, en het CBS liegt nog steeds zeker?
Het CBS liegt inderdaad. Maar het CPB maakt het nóg veel bonter.
pi_149094379
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:31 schreef Fer het volgende:
Te laat zeker om Griekenland failliet te laten gaan en de hebberige banken die uitgeleend hebben, de schulden af te laten schrijven?
Het grootste deel van de Griekse schuld is en handen van overheden. En volgen mij heeft Syriza geen concrete plannen geuit om het deel van de schuld dat in private handen is af te schrijven.
“An interesting thing is a good thing.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')