abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6628887
Gebruik dit topic svp alleen voor de streamverslagen!

Vragen, opmerkingen en commentaar graag in Commentaren op de streamverslagen, deel 19. Dat houdt de streamverslagen beter leesbaar.

Vervolg op de Streamverslagen van maandag 4 november 2002.

dinsdag 5 november 2002 @ 00:05:34 #2
16701 scanman01
Today's a good day
pi_6628964
Judith ligt nog steeds half ontbloot te genieten van Jeanette's handen.

Judith: "Lekker zeg... jeetje.."
Jeanette: "Ja, ik doe maar wat!"
Judith: "Heb jij er eigenlijk al eentje gehad na het survivallen?"
Jeanette: "Nee..."
Judith: "Nou, dan krijg jij er ook eentje van mij!"
Jeanette: "Morgen is er weer een dagje. Dit stukje is trouwens bij jou helemaal hard... Dit is echt helemaal knoerd hard!"

In de slaapkamer liggen Ursula en Arthur eindelijk na lange tijd weer knus naast elkaar in bed.

My soul is painted like the wings of butterflies
  dinsdag 5 november 2002 @ 00:20:41 #3
16701 scanman01
Today's a good day
pi_6629176
Arthur heeft nou toch een aantal malen zijn arm onder de dekens en zit volgens mij aan bepaalde delen van Ursula's lichaam die geen van de andere mannen in het huis nog heeft aangeraakt. Dat duurt iedere keer een seconde of 30 .... waarna hij zijn arm weer boven de dekens doet. Ze liggen nog steeds in de overbekende 'lepeltje-lepeltje' houding.

In de bungalow kamer zitten de bewoners (op Jeanette en Judith na) wat te kletsen over Big Brother.
"Alles wordt gemanipuleerd en geregisseerd", meent Margriet.

My soul is painted like the wings of butterflies
pi_6629292
Stream 3

0.02 Jeanette masseert Judith nog altijd in de slaapkamer. Judith : Dat je hier zo snel opknapt. Margriet ook. Jeanette : Dat zie je daar helemaal niet. Jeanette : Ik ook niet. Jeanette vertelt dat haar moeder iets geschilderd heeft dat ze later in een boek tegen kwam. Jeanette : Ze heeft gewoon een zevende zintuig. Op het moment dat je ergens naar toe kan rijden zonder dat je weet waar je dochter zit. Ik ben er van overtuigd dat het menselijk brein veel meer kan. Niks gebeurt voordat het gedacht is. Jij creëert je eigen kruiwagens, jij creëert de destructieve dingen in je leven. Natuurlijk maak je fouten, dat komt omdat je niet naar je gevoel luistert. Het spreekwoord is niet voor niets, je creëert je eigen kruiwagen. Toeval bestaat niet, dat geloof ik wel tot op zekere hoogte. Maar je creëert zelf heel veel. Judith : Dat geloof ik ook wel.

0.08 Stream naar bij de keuken. Mustapha zit er inmiddels bij. Hij moet zijn zender checken. Laurens komt er bij staan. Margriet vindt het inconsequent dat ze een picknickmandje mee kregen naar het veld dat ze vervolgens weer in moesten leveren terwijl ze eerder de patat niet in hoefden te leveren. Margriet : Als we alles op hadden gegeten hadden ze gezegd, heb je niks bewaard. Laurens zegt iets dat ik niet versta. Margriet begint over 'beat the system'. Marc : Je moet je niet gek laten maken. Als ze je zakje snoep weghalen halen ze je zakje snoep weg. Margriet is het daar mee eens. Ze vertelt uitgebreid over het voorval met de picknickmand. Margriet : Alles is gemanipuleerd en geregisseerd. Dan ga ik niet uit mijn dak voor een picknickmand. Dat kan ik gewoon niet. Dat kun je je niet voorstellen ? Laurens is nauwelijks te verstaan. Margriet zegt dat ze het een domper vond toen ze gisteren terug moest naar de bunker en ze de kleren weer in moest leveren. Margriet : Dan voel je je gebruikt, used. Dennis kwam helemaal niet vrolijk uit de dagboekkamer. Mustapha tussendoor : Zolang je wordt afgezeken zit je goed.

0.20 Margriet over het butlergebeuren : Ik kan me best voorstellen dat wij de meeste fouten hebben gemaakt. Stefan : Jullie moesten ook het meeste doen. Margriet komt weer terug op de inconsequentie van BB. Margriet : Daar word ik labiel van. Margriet zegt nu dat ze denkt dat zij het verpest heeft met de picknickmand. Margriet : Je bent een speelbal, klaar. En als je even niet meespeelt word je afgestraft. Marc : Hun doen het niet om jou te plezieren, het is gewoon keihard. Er gebeuren mooie dingen en er gebeuren dingen die keihard zijn. Margriet : Het heeft ook wel een positieve werking op me. Je hoeft niet altijd sterk en stoer, ik accepteer me meer zoals ik ben. In het begin heb ik me er wel zes weken tegen verzet. Pas na De Zwakste Schakel. Marc : Heb ik het losgelaten. Jeanette is er bij komen staan. Margriet : Wou je wat zeggen ? Jeanette : Ik luister. Margriet : Ik moet aan dat smalle koppie wennen. Je hebt een smal koppie gekregen.

pi_6629589
0.29 Het geluid van iemand die zijn tandenpoetst en zich wast is nu te horen op de stream. Daardoor kan ik het gesprek niet volgen. Jeanette verschuift Marc en de stoel waar hij op zit om iets in een kastje te doen. Laurens is nog altijd niet te verstaan. Uit de reactie van de anderen blijkt dat hij zegt dat hij iets geen reden vindt om iemand te nomineren. Margriet en Marc zijn het er niet mee eens.

0.37 Margriet begint over het dieet van Geesje. Zelf houdt ze van makkelijk koken. Margriet : Ze had wel humor, ze kon wel gemeen zijn. Margriet vraagt hoe het met Judith is. Jeanette is slecht te verstaan. Margriet : Helemaal niet meer binnen roken is ons niet opgelegd. Stefan : Het is een vraag geweest. Marc : Je moet zelf opsteken wat je wilt. Jeanette : Als het je echt stoort moet je het gewoon zeggen. Marc zegt dat niet roken binnen een gemakkelijke regel is. Margriet : Ons is gevraagd of wij er meer rekening mee willen houden ? Jeanette : Absoluut. Over vijf minuten zal ik er niet nog één opsteken en nog één. Marc : Je kunt het zelf bepalen. Laurens : Als er zeven rokende mensen zijn en één niet rokende.

0.44 Jeannette : Nadat ik dagen niet had gerookt ging ik er van over mijn nek. Op stream 5 is het stil in de slaapkamer. Margriet : Ik rook thuis bijna helemaal niet. Jeanette : Ik wel, anderhalf pakje per dag. Margriet : Op mijn werk wel.

De stream stopt twee minuten te vroeg.

dinsdag 5 november 2002 @ 01:06:12 #6
20057 bbvolger
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
pi_6629791
mus en margriet liggen te op de bank te praten
mus heeft een nachtbeugel anders gaan zijn tanden weer scheef staan.
pi_6629918
De poppenkast van Mustapha. Quincy kijkt mee.

Veel gesprekken bij de keuken vanavond.

pi_6635505
13.09 Stream op het zwembad, waarin Margriet ligt, die Q roept. Mus zegt dat Q al in het water heeft gelegen. Q denkt dat Mus een balletje heeft, deze doet net of hij er mee gooit. Op de achtergrond hoor ik Wouter en Dennis praten, onverstaanbaar.

13.12 Judith heeft het over een borstspier en vraagt of ze het vergeten was, dit tegen Dennis en Wouter.

13.12 Stream springt meteen weer over naar Ursula en Jeanette die het over kleding in een zak hebben, waaronder survivalkleding van Jeanette. Daniela loopt bedrijvig heen en weer, en ook Arthur komt een kijkje nemen.

13.15 Judith, Jeanette en Margriet in het bubbelbad buiten (hels kabaal). Margriet verwondert zich erover dat ze in novenmber buiten in een bad zitten en wil weten waar div. knoppen voor dienen die ze ook meteen uitprobeert.

13.16 Stream weer op Ur die de tafel afveegt, Dennis vraagt of het gaat aan de dames.

13.17 Stream op Wouter en Dennis in de bunker, het gesprek gaat nergens over (tenminste ik snap het nog niet). Dennis wil Loes zeggen dat hij van haar houdt, dat Mus zijn vriend is geworden (het is een beest volgens D.) Wouter is ook zijn vriend. Deze antwoordt meteen dat wanneer hij het huis uitkomt een moestuin gaat beginnen. Ting vinden ze ...euh...euh...ja. Ting vindt de was veel werk: en maar spoelen, spoelen en loopt weer weg.

13.21 Dennis weet wat Mus wil: Of de een of de ander Mus roept ja blijf jij maar neutraal.

13.21 De dames hebben veel lol in het bad (waarover heb ik gemist natuurlijk). Jeanette met limburgs accent is benieuwd of er vanavond iets gaat gebeuren en vindt de bubbels goed voor haar rug. Margriet vraagt zich af wanneer arm zou winnen, zij zouden belanden. Judith vraagt haar waarvoor ze zou kiezen. Margriet: Voor de groep. Ze wil pillen vragen voor de menstruatiepijn.

13.25 In de bunker zit Wouter al te eten, ook Ting en Daniela zijn aan geschoven. Arthur en Wouter berekenen of ze genoeg boter hebben tot donderdag terwijl Ting intussen weer is verdwenen. Arthur zegt dat Ur maar moet gaan zitten, en dat hij wel water van buiten pakt.

13.27 Ting is buiten bij Dennis, deze hoeft zijn broodje niet, hij laat het maar staan. Ting is de lakens aan het ophangen. In het duits vraagt ze ob er mit geht ob hier bleibt.

13.29 Stream op etende bunkerbewoners. Gebruikelijke praatjes: wil er nog iemand thee enz.

13.31 Mus gaat, schijbaar, door met zijn rol als landheer, tenminste zo ligt hij op de ligstoel. Marc die erbij ligt, roept Q en naar Dennis?. Antwoord is onverstaanbaar.

13.33 Margriet denkt dat ze nu wel een beetje weet, hoe mensen zich in een gevangenis voelen. Judith: Ja maar wel een luxe gevangenis. Jeanette: Maar als je het hier echt niet meer trekt, dan kan je weg. Het gesprek gaat zo nog eventjes verder tot:

13.34 Einde uitzending

dinsdag 5 november 2002 @ 13:42:05 #9
35818 LouLou
ouwe lurkster
pi_6635637
In de keuken van de bunker zijn ze aan het eten.
Blijkbaar is er iets over van wat Geesje heeft achter gelaten want heel even zingen ze "Geesje bedankt".

Van de bungalowbewoners zijn de meeste buiten.
(geluid valt weg nu bij mij )

Oh.
Ok.
  dinsdag 5 november 2002 @ 14:05:47 #10
35818 LouLou
ouwe lurkster
pi_6636104
Laurens is aan het strijken.
Jeanette is ondertussen bij Mus buiten op de ligstoel gaan zitten.
Het gesprek gaat over maten.
Jeanette: europese maten zijn groter dan italiaanse maten
Even later: hoe heb je het ervaren dat je genomineerd staat?
Mus: super, maar ik ga er niet vanuit dat ik wegga.
Jea: wil je echt naar huis.
Mus: ik denk dat Lau gaat.
Jea: ik denk dat Dennis gaat, van Lau wil ik het gewoon niet, en van jou...ja van jou ook niet want ik zit al van het begin met je.
Mus: Met Dennis heb jij minder ruimte.
Jea: ja dat had ik met Daniela ook, ik word belemmerd in mij eigen dingen.
Mus: ja dat zag ik wel, je was een stuk rustiger daar.
Jea: ja je kunt geen dingen meer doen, die opdracht vond ik ook niet mere leuk met Daniele, ze besliste van alles voor me, ik heb haar later wel verteld wat enz. Ze zei dat ze er rekening mee zou houden maar tegen Ju heeft ze gezegd dat ze er nite veel mee kon.
Mus: ja jij hebt dat met Daan ik met Lau, je bent zoals je bent.
Jij bent irritant maar daar kan ik mee leven. Er komt een dag dat ik die koe door je strot duw.
Jea: ja dan douw ik bij jou toch ook iets door je strot.
Mus: maar je hebt toch geen stemmen tegen toch.
Jea: jawel wouter en......?(ging te snel), maar daar zit ik niet mee.
Mus: volgens mij maak jij je daar wel druk om hoor.
Jea: nee hoor, kijk, Urs heeft mij genomineerd.
Mus: waarom?
Jea: omdat ze mij te druk vond, ja dat kan.
Mus: maar je hebt toch je maatje gevonden, Margriet.
Jea: nou maatjes heb je buitenshuis, hiert zijn mensen die me wel helpen en Margriet is daar 1 van.
Mus: en Tuur natuurlijk. (spottend)
Jea: nee, maar ik heb hem wel op een andere ,manier leren kennen in het bos.
Mus: ja dat is gewoon een beest dan...
Jea: ja hij heeft me wel uitgescholden, maar er waren ook momenten dat ie me steunde en dat gebeurd gewoon in de hitte van de strijd.
Mus: en je 2 tegenstanders, hoe zit het daarmee?
jea: das alleen maar positiever geworden.
Mus: hoezo?
Jea: ik wil me meten aan hun maar ik ben niet zo fysiek als hun, ik voelde wel een negatief gevoel toen ik ze met weer een vlaggetje zag lopen, maar ik heb dat omgezet naar een positief gevoel. We waren toch samen daar, moesten ook 1 groep zijn, het zijn gewoon goede mensen.
Mus: nou das mooi.
Wel een verandering dan toen die 25 rondjes, ik heb zo gelachen toen ik je zag lopen.
Jea: ja ik heb veel bijgeleerd.
Mus: je zit hier nog wel een tijdje.
Jea: ja dat weet ik niet, zo niet ook goed, ga ik lekker weer naar huis.

Mus vraagt iets over Jea's moeder, e is heel open en verteld over het feit dat haar moeder na de scheiding ingestort is en opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis, ze verteld nog meer nare dingen, dat ze daarom zo geroerd was door Margriet, die zomaar haar kaart afgaf voor haar. Ze verteld verder over haar vader, dat die de boel vaak verpestte, finacieel, dat het gas etc werd afgesloten.
Mus vraagt of het wel zo wijs is om hier alles optv te zeggen, want vinden je broers en zussen ervan, heb je het daar wel over gehad met hen.
Jeanette zegt dat veel mensen al alles weten en zegt dit ook uit te willen leggen omdat ze weet dat veel van haar akties anders verkeerd begrepen worden. Net zoals met het naakt douchen, dat doet ze ook ondanks commentaar.
Mus: ja kun je er wel geen geld meer voor krijgen als je eruit komt.
Jea: ja dat was ik toch niet van plan.
Ik heb hier gewoon veel geleerd, jij niet dan?
Mus: jawel, ben ik ook wel blij mee.
Margriet komt er nu ook bij zitten.
Het gesprek gaat over op humanisme.

Oh.
Ok.
  dinsdag 5 november 2002 @ 14:37:18 #11
35818 LouLou
ouwe lurkster
pi_6636673
Jea legt het humanisme aam Mus uit, we geloven in het goddelijke in onszelf en dat we zelf verantwoordelijk zijn. Het woord eigenwijs is voor mij ook eigen wijs, volgens haar. Jea: dat is mij doel, mijn wijsheid doorgeven aan een ander.
Mus: je wijsheid uit het BB huis?
jea: nee in het algemeen, ik ben 2 jaar flink verkeerd beziggeweest,een poging tot aanranden op mijn stoep gekregen, een meisje geslagen en op het moment was het genoeg.
Mus: toen besloot je zo te gaan denken?
Jea: ja er moetst was zijn.
Mus: en wat wil je uiteindelijk?
Jea: gelukkig worden, een partner.
Mus: een man met een pak, een armani pak.
Jea: nee maar ik heb bij mijn moeder gezien hoe moeilijk het is zonder partner met een bijstandsuitkering en 3 kinderen.
Mus: ja dat is moeilijk, respect voor die moeders.
Jea: makkelijk is niet altijd leuk, ook met nomineren, makkelijk was Urs geweest toen omdat ik die niet kende, maar ik heb toch Daan gedaan en dat was beter.
Mus: zo dit was ons 1ste zweverig gesprekje.
Jea: nee maar jij hebt toch ook een gode band met je moeder?
Mus: ja maar dat is bij veel marokaanse families zo, een sterke band met de moeders.
jea: ja maar waarom dan?
Mus: dat vertel ik je echt nog wel, maar dat gooi ik allemaal niet op tv, ik heb ook met anderen rekening te houden.
jea: das waar maar word je dan niet belemmerd in jezelf zijn als je rekening houd met de buitenwereld.
Mus: nou ik zit hier in het huis, en uit respect voor anderen praat ik niet over hen.
jea: snap ik wel maar mijn moeder weet hoe ik over alles denk.
Mus: ja maar iedereen weet straks ook van alles over je, dat kan nadelig zijn.
Jea: ja als ze me daar op willen veroordelen doen ze maar, laat ze maar lullen.
Mus: he je ging net zo lekker, nou zeg je weer laat ze maar lullen...(met zwaar accent)
Ze lachen erover en jea verteld nog dat ze met haar moeder ook wel naar de disco ging.

Het geluid valt vaak weg

Even beeld van een pom-pom-pommende Laurens aan de strijk.

Marc is er ondertussen bij Jea en Mus komen zitten en het gaat weer over het nomineren. Jea is weer met haar zinnetjes in mijn optiek en voor mijn eigen .....(ik neem nu even de tijd bovenstaande uit te tikken want dit kennen we wel al )

Oh.
Ok.
  dinsdag 5 november 2002 @ 15:02:34 #12
35818 LouLou
ouwe lurkster
pi_6637137
het geuid springt nu van de ene stream naar de andere, zonder dat ik daarvoor wat hoef te doen.

Ik val nu weer in een stukje waar Marc tegen Mus zegt dat "ze" de opmerking niet begreep.
Mus: nee soms is Jeanetje wat serieus, dat slaan we er wel uit. (voordat iedereen hier over heen valt, dit word lachend gezegd)

Stream springt nu naar binne, Lau is nog steeds met de was bezig, hij is nu ook aan het zingen. (kom maar bij mij van Marco Borsato)
Hij zingt steeds harder en gaat weer verder met de strijk.
Jea blert op de achtergrond mee, blijkbaar zingen ze tegen elkaar op.
(niet aangenaam voor Uw dienstdoende streamster )

Urs en Dennis zitten gezellig buiten maar daar is geen geluid van te krijgen.
Wel van Daniela en Wouet in de bunker keuken. Wouter zoekt spullentjes om een spel van te maken, hij wilt gaan dammenArthur zit met Ting op het bankje in de keuken. Ting heeft het over Arthur zijn tenen, ze vind ze bijna eng, zoals die ene naar binnen neigt.
Ting: je weet wat ze zeggen over jongens met grote voeten he?
die hebben grote....schoenen.
Art: mompel de mompel, alles verschrompelt in het water.

En weer valt alle geluid weg.

Oh.
Ok.
  dinsdag 5 november 2002 @ 15:31:55 #13
35818 LouLou
ouwe lurkster
pi_6637794
Ik val nu bij een gesprekje tussen Ju en Stef.
Ju: nou na donderdag kan het 3 persoons bed weg, je merkt het wel nu, uit de badkmaer gaan ook steeds mer spullen weg.
Steef: ja raar hoe sommigen ook heel stellig zijn dat ze vertekken.
Ju: ja idd, Bram had dat heel erg, maar dan denk ik, doe er dan iets aan, of hou anders de eer aan jezelf, ga dan uit jezelf.
Steef: ja je roept het over jezelf af zo, dat straal je uit.
Ju: dan denk ik als je er zo graag uit ga, ga ik niet voor je bellen.
Het gesprek loopt niet erg soepeltjes, een hoop gezucht en tja's ertussen. En stiltes.
Sttef: soms denk ik wat zou een pak melk nu kosten?
Ju: jaaaaa, of wat er in de top 40 staat.

Opeens geluid uit de keuken:
Ting: nee maar je mag best wel eens de moeite nemen!
Art: denk je dat ik dat niet geprobeerd heb? ik zit al zat weken met die gasten.
En het geluid weer net zo snel weg.
Eindelijk weer terug en ik hoor Ting nog net zeggen dan hou ik er nu over op. Ze gaat naar buiten.
Art tegen Urs: hij heeft 2 maanden de tijd gehad, en nu omdat ie eruit moet!!!
Urs:ja dat weet ik toch, hoe hij is.
Tuur: ja maar waarom doe je dit dan, zeg dan Dennis, zoek het maar uit als je exit gaat, waarom doe je het dan?
Urs: weet ik toch allemaal wel, maar hier in de bunker zit je op een kleine ruimte en ik wou wel horen wat ie te zeggen had.
Tuur: en dan ga je hem op zijn wenken bedienen???daarom ben ik niet eens zo blij dat we hier samen zitten met die lul de behanger erbij.
Urs: ik weet toch ook hoe hij is en ik kan ook zelf denken.
Tuur: Hij heeft 2 maanden de tijd gehad en nu opeens omdat ie exit gaat...ik wil hier ook nog prettig zitten.
Urs: doe nou aub niet..
Tuur: ik zit hier als Arthur, ik hoef niet de lieve vrede te houden, hij heeft Bram achter in zijn nek gestoken, hou toch op...een persoon is gewoon niet anders.
Urs: wat wil je dan van mij?
bij mij worden alleen maar dingen dan bevestigd..
Tuur" laat hem toch, je voed hem alleen maar.
Urs" laat toch, die 3 woorden dat ik met hem wissel.
Tuur: ja maar die verdient ie niet.
Elk woord is te veel aan die gozer. Alleen maar een bevestiging voor hem dat wij een blok vormen tegen hem. 1ste wat ie zei toen ie genomineerd stond, ik hoop dat je geluk krijgt en dat ik eruit ga voor je.
Als andere mensen erom vragen kunnen ze het krijgen.Iedereen mag zijn nukken hebben, heb ik ook, maar hij is nog geen ruk veranders.

Urs trekt nu het gesprek een beetje naar haar toe: ik vind het niet erlijk dat je zo tegen me doet, ik weet toch hoe hij is.
Tuur: elke minuut die je aan hem besteed is te veel.
Urs: ik snap best dat je er zo over praat en denkt maar ik vind het jammer dat je er mij zo over afvalt.
Tuur: je zit toch dat het hier moeilijk is.
Urs: je moet het niet zo op jezelf betrekken.
Tuur: nee, als ie me een hak kan zetten, zet ie me een hak.
Urs: weet ik toch, maar dingen die gezegd zijn was ik ook nieuwsgierig naar, hoe hij dingen tegen mij uit legde...dat wou ik in het buitenland al.
Hij heeft gewoon een snerthekel aan me en dat wou ik wel weten, misschien is ie er donderdag uit.
Tuur: of hij blijft en dan kijkt ie niet meer naar je om.
urs: ik vind het wel vervelend dat je er boos op mij om bent.
Tuur: ja denk je dat ik dat wil, zullen we er over op houden.
Hoeveel van mijn tijd dat die gozer hier al niet vergald heeft, hoe mijn humeur eronder lijdt om hem.
Urs: wees even sterker, denk je niet dat ie hier van geniet dan als ie dit ziet?
Tuur: ja en daarom had ik je hoger ingeschat dan met hem te praten want dat is voor hem.

( ik eis NU de banden op van in Portugal, want zo snap ik er niks van!)
Er was iemand in de keuken even blijkbaar want plots hadden ze het over een spelletje.
Buiten in de kooi is het een vrolijke boel, daar zingen ze happy-birthday.
Ting la-laat nu de chinese versie.

Oh.
Ok.
  dinsdag 5 november 2002 @ 15:47:41 #14
35818 LouLou
ouwe lurkster
pi_6638163
Als uitsmijtertje:

Oh.
Ok.
pi_6639443
16.25 De eerste stream die ik te zien krijg is van Stefan en Judith die op een bankje zitten. Judith zit iets te naaien en samen hebben ze prietpraat over het weer.

16.30 Ting en Ur in de kooi, Ting doet weer allemaal kung fu oefeningen en vraagt Ur wat Geesje nu zou doen. Ze denken dat die de videobanden aan het bekijken is. Ur zucht eens dat ze hier de hele dag maar op haar dikke reet zit. Op de achtergrond hoor ik veel stemmen, dus daar maar eens kijken. Dit blijken, bij het hek: Dennis, Laurens en Wouter te zijn. Ze gaan Black jacken. Wouter heeft 7 jaar samengewoond, hij had verkering vanaf zijn 16e. Het meisje had lang blond haar 'tot hier' en ze was 1.63. Volgens Wouter hebben blonde meisjes een groeiachterstand. Lau beweert dat Karen Mulder uit Friesland komt

16.36 Judith komt vertellen dat ze haar jas genaaid heeft, het was meer gat dan jas. Lau gaat uitleggen waarom mensen in Friesland moeten komen. Goedkope huizen, nuchtere friezen, gezond, weinig verkeer, weinig c02 uitstoot, de wateren, werkgelegenheid en (nu twijfelt hij). Wouter wil weten wat een 2 onder eenkap woning kost. Volgens Lau 200.000,- gulden. (off-topic: hier niet hoor, veel duurder).

16.40 Tussendoor werden Lau verschillende huishoudelijke dingen gevraagd, nu gaat het gesprek verder doordat Wouter Lau vraagt waar hij woont. Arthur moet naar de DBK komen en Jeanette/Judith (geloof ik) roept: Aktie, aktie. Wouter vraagt of de jokers bij het BJen er ook in moeten. Arthur is terug en heeft het over branden wat je branden kan.

pi_6639907
16.44 Ze zijn aan het kaarten.

Veel gebuffer

16.49 Lau vraagt Margriet: Je doet zo vaak typetjes, wanneer ben je nu de echte Margriet. Ze geeft een vaag antwoord, maar het komt er op neer dat wanneer ze haar mond op een bepaalde manier heeft dan is ze zichzelf Laurens zegt met heel veel woorden helemaal niks. Margriet reageert lauwtjes. Lau wil weten of Margriet naar de beledigsessie met Mus nog met hem heeft gesproken. Volgens Margriet hebben ze er gisteravond over gesproken. Lau: En heeft hij excuses aangeboden. Nou niet helemaal volgens Margriet, die het leuk met iemand wil hebben dan altijd discussieren. Lau heeft vaak gedacht van laat het maar, maar nu en dan wil hij er iets van zeggen. Margriet: Hij heeft ergens wel gezegd dat hij fout zat, in ieder geval van geleerd. Z e zijn het erover eens dat hij veranderd is. Lau: Van 2 mensen kan ik zien dat ze zichtbaar veranderd zijn, dat zijn Jeanette en Mus. Ook dat is Margriet met hem eens. Zij vindt dat Mus soms opmerkingen maakt die niet door de beugel kunnen. Ze heeft Mus ook verteld, dat Mus soms aardige dingen wil zeggen, dat er dan een knop omgaat en hij er dan iets heel raars uitkraamt.

16.56 Het gesprek gaat nu door over hoe lang ze in het huis zitten en hoe lang ze nog moeten. Stilte.

16.58 Op de gratis stream zie ik buiten Lau/Margriet alleen maar kaarters.

16.58 Lau doet altijd zijn uiterste best de vrede te bewaren in de bunker, Margriet vindt dat mannen sneller eten verbranden en daarom meer eten nodig hebben. Lau hoopt niet dat hij er donderdag uit moet, Margriet denkt ook niet dat dat het geval zal zijn. Lau gaat door hoe vervelend hij het zou vinden om er donderdag uit te moeten. Margriet ziet iets in de lucht en denkt dat het een satelliet is, Lau helpt haar uit de droom en zegt dat het een vliegtuig in de zon is. Hij lacht nu dat het een raket is. Dit wordt verder besproken en dat ze onder een drukke aanvliegroute naar Schiphol zitten.

pi_6640278
Deze pc is ontzettend traag momenteel, in de tijd dat ik het vorige bericht postte hebben Lau en Margriet verder over vliegtuigen/ stewardessen gesproken, moest Lau naar de DBK en is Margriet naar binnen gegaan.

17.09 De stream is automatisch met geluid op de kaarters gegaan terwijl ik beelden heb van Jeanette in de badkamer. Ze lag net op bed, zegt ze tegen Lau, en ook dat ze haar kastje gaat opruimen. Dit zal tijd worden is Lau zijn lachende antwoord. Lau meldt dat hij 2 benen heeft en 3 sokken. Ze zijn samen aan het stoeien met veel gehijg en gelach, Jeanette is naar de keuken gerend en heeft een emmer water en een stokdweil gepakt, ze spat Lau nat. Het beeld buffert erg veel, maar ze zijn nu buiten, waar Jeanette vriendjes wil worden en Laurens het koud vindt. De rust is weergekeerd, Jeanette is terug in de slaapkamer.

17.17 Andere stream waar ik Ur en Lau (alweer) hoor zeggen dat hij niks zegt. Ur hoor ik een beetje mistroostig zeggen dat de sfeer er niet beter op wordt -buffer- Dit was tegen Margriet, die zegt dat ze vanavond zuurkool gaan eten. Margriet heeft het in rijk koud, ondanks haar dikke trui. Margriet gaat kijken hoe ze het gaan doen met het eten.

pi_6640705
17.24 Judith en Dennis over Arthur. Volgens Dennis is er niks tussen hem en Arthur. Judith oppert om het uit te spreken. Volgens Dennis wil Arthur dat niet, maar hij wil zelf ook niet. Judith voelt de spanning en zegt dat er een 'buitenlandverhaal' is dat zij ook niet kent. Ze wil neutraal blijven. Ze blijft vissen naar het buitenland. Dennis: Hij blijft rare fratsen uit halen, er is geen gezelligheid met hem, zijn teksten (JU beaamt dit). Dennis heeft gevraagd naar betekenissen van dit soort teksten, heeft hij niet gekregen. Ju neemt het voorbeeld met Daan, dat hij rare dingen heeft gezegd maar dit wel heeft uitgesproken. Volgens Dennis wil Arthur dit niet met hem. Judith is er wel ingesprongen toen A tegen de dames begon, maar nu weet ze het niet. Dennis had A zien liggen op de bank, A had hem aangezien en toen zijn hoofd omgedraaid. Volgens Dennis gaat het over de nominaties, en A had hem om die en die redenen en dingesse genomineerd. Dennis had bedankt gezegd. Dennis heeft het gevoel dat Jea, Ur en Arthur samen dingen afspreken met nomineren. Dennis had Tuur gevraagd of het externe dingen waren. Judith vindt het niet correctwanneer mensen negatief over iemand praten zij deze waarschijnlijk nomineren.
(Pffffffff Dennis is bijna niet te verslaan, nooit eens 'to the point')

17.34 Dennis vindt dat Tuur eng naar hem kan kijken. Dat Tuur vindt dat hij de hele bunker moet dragen en toch heel veel hulp heeft/kan vragen. Hij snapt niet dat iemand zich zo kan gedragen.
(Jullie prestatie, hij vindt iets oneerlijk, die er naast kan niet als echt beschouwen (Waar heeft hij het over )

17.36 Judith dacht dat, toen Margriet rijk binnenkwam, zij in elkaar zou storten. Gesprek gaat over rebus oplossen. Ju laat weten dat ze haar best niet heeft gedaan afgelopen weekend, ze werd hiervoor naar de DBK geroepen die haar lieten weten dat ze arm wel in de gelegenheid moest stellen om hun werk te doen, ze moest anders maar de hele dag in bed gaan liggen.

17.38 Dennis: Ja maar zij is positie en wat wil zo'n meisje - buffer- Stream automatisch naar Marc en Daan. Marc vindt dat Margriet een spel speelt, Ting is een type. (Geluid is van heel ver). Marc wil een reden voor de nominatie opvoeren, hij heeft nooit het idee dat Ting (denk ik) geinteresseerd is, nooit eens doorvraagt. Stefan geeft antwoord, maar door het vele gebuffer en de bubbels jammer genoeg onverstaanbaar.

pi_6640847
17.46 Marc heeft intussen Stefan gevraagd wat hij van Daan vindt. Nou gewoon is zijn antwoord. Nu wil Marc weten wat Stefan zijn gedachten over Ting zijn, hoe hij het zou vinden wanneer zij eruit zou zijn enz. Stefan zou Ting niet missen, Marc ook niet. (Mijn idee van dit gesprek is, dat Marc een soort stemafspraak maken wil, Ting eruit). Stefan probeert het gesprek wat algemeen te houden en weet het nu op Geesje te brangen. Marc heeft eigenlijk geen afscheid van haar genomen.

Marc zit met zijn familiejuwelen wel lekker in beeld trouwens

pi_6641336
17.58 Ik heb mij weer enigzins 'vermand' en kijk en luister naar Tuur en Ur. Deze laatste is bang dat Tuur helium in zich heeft en is boven op hem gaan liggen. (ze zeggen niet veel nl. daarom dit flauwe commentaar erbij).

18.02 Maar weer terug naar Marc en Stefan in het bubbelbad, verder is er niets te ontdekken op de streams. Marc heeft het over een hij in het huis, die eigenlijk alleen een op een gesprekken aangaat. Op de achtergrond hoor ik boven de bubbels uit mensen zingen.

18.05 Ze bespreken Dennis die een man naast zich moet hebben staan, Laurens die je moet staan. Lau had veel aan Martijn omdat deze weinig gespreksstof had. Stefan vindt Mus soms grappig uit de hoek komen. Marc vindt Daniela niet meer zijn maatje, Wouter wil volgens hem wel wat met Daan, maar deze had een oogje op Dennis, nu niet meer want ze laat hem links liggen. Ting is volgens beide nu het maatje van Dennis. Stefan weet zeker wanneer Margriet aan de andere kant, Ting aan deze kant dat hij en Ting samen maatje zijn.( Nu komen er extra stralen bij, het is helemaal onverstaanbaar van de herrie).

18.11 BB vond het ook niks meer en is overgeschakeld met geluid naar Margriet en Judith in de keuken.

18.15 In arm zijn ze ook eten aan het snijden enz. Ting zingt een liedje dat Dennis heel familiar vindt. Hij vond de versjes van de Spice Girls ook wel heel leuk, en begint meteen 'Mama' te zingen. Ting zet nu in met 'Wannabe'. Het is alletwee niet om aan te horen. Ting vond Britney Spears niet zo slecht acteren. Volgens haar heeft 'Britney no kidney' en dat 2x. Dennis moet veel water bij de wordtels doen, dan kunnen ze lekker veel wortelwater drinken. Dennis begint over Corry Konings en maakt het weer eens niet af. Ze verdwijnen uit beeld en het is weer stil.

18.20 Buiten zitten Judith en Jeanette. Ting (die daar net als Dennis ook nu bij is) heeft over Judith gedroomd, en Judith heeft over Laurens gedroomd. Ting: Wie denkt er bij het laatste vel....? Ze moeten er allemaal om lachen. Jeanette zingt" You wanna sex me up. Dennis kent dit nummer wel. Geargina Verbaan haar re[ertoire komt nu voorbij, terwijl Jeanette bij haar 'Te quiero' blijft.

Streams zijn nog niet op zwart, maar ik heb hier nu dringende bezigheden. Daarom

pi_6644180
Stream 3

19.57 Mustapha leest in de slaapkamer de regels van de ramadan. Jeanette komt kijken. Mustapha : Een week die de islam gaat vertegenwoordigen in BB. De grootste week van Nederland. Jeanette : O, wat een prachtige wekker. De wekker produceert een 'moskeezang' geluid. Jeanette : Is dat de wekker waar wij iedere ochtend mee wakker worden ? Zullen we dat niet doen Moes ? Vind je dat heel erg ? Mustapha : Zullen we het er nog over hebben ? Jeanette vertrekt, ze vertelt de anderen over de wekker.

20.02 Margriet in de keuken : Mustapha, ik heb rundergehaktballen en ik heb een rundergehaktschotel. Mustapha wil de gehaktballen. Margriet zegt dat ze dingen kunnen bewaren die hij tijdens de ramadan kan eten. Margriet : Het duurt nog effen (het eten) want ik ben echt laat.

Stream 5

20.05 Bij het hek. Ting : Dennis uitgekafferd. 'Huichelaar.' Mustapha : Wat is de reden ? Ting : Niet echt een reden. Het klikt niet. Een hoopje heftigheid. Vind ik niet leuk. Of het nou over Dennis gaat of over jou gaat. Mustapha : Maakt niet uit. Word je alleen maar sterker van. Toch ? Ting : Nou, als het niet moet moet het niet. Ben je al met het nomineren bezig ? Mustapha : Zelfde als vorige keer. Ting : Waarom neem je niet een ander ? Mustapha : Het is niet veranderd. Jij gaat switchen ? O, je kan niet switchen. Ting : Geesje, ik voelde me wel een beetje schuldig, maar het kwam niet alleen door mij, ook door de kijker. We gaan zuurkool eten. Heerlijk. Mustapha : Over twee dagen zit je hier twee weken. Ting : Ik weet het niet. Mustapha : Gaat het Tuur ? Arthur : Goed. Ting : Altijd goed. Ook al gaat het niet goed. Mustapha vertrekt.

20.10 Jeanette komt naar het hek. Ze heeft het met Ting over voetbal. Jeanette zegt dat voetballers die stoppen trainer worden. Jeanette gaat bij het hek zitten. Jeanette : Ik krijg een fobie als ik mannen zie met lange nagels. Daar krijg ik kriebels van. Ik weet niet wat dat is. Da's nie goed nie. Dennis : Bijna nomineren. Jeanette : Hou maar op. Dennis : Jij bent het niet. Jeanette zegt dat hij haar mag nomineren. Jeanette : Ik vind mensen menswaardig genoeg om die keuze te respecteren. Dennis : Ga lekker eten. Jeanette : Zal ik doen schat. Jeanette vertrekt.

pi_6644847
(Ik zag dat er al even niets werd geschreven en waag dus ook een poging om wat van de streams te schrijven)

20.19 -Bunker
Daan en Wouter doen net of ze naar een videootje kijken, ze kijken naar de bewoners uit de bungalow
Kun jij de spagaat
Wouter wel de plagiaat, Daan-Ju kan het wel, een vriendinnetje van mij wel.. Jij bent superslank(dit tegen Urs),
Wouter stelt voor om alle korrels? Te gaan tellen. Daan: tegen Urs je kan wel zien wie de fitste is.
Daan wil graag de zender zien van Mus, is volgens haar die van haar. Nu vergelijken ze de zenders
Urs: dwingend: drink jij je wortelsap nog op? Ja dat moet! (ik weet niet tegen wie ze het heeft)
Daan vraagt of de bungalow mensen verder willen gaan met de uitzendng. Volgens wout kijken ze naar GTST. Urs is druk doende met thee uitdelen.

Bungalow gaat eten

Wouter: ik zorg voor zoethout als je komt, Daan: ik wil dropjes. Nu volgt een opsomming welke dropjes ze allemaal lekker vindt. Wouter houdt niet zo van drop, ben geen dropmens, drop kan mij niet amuseren?? Hij houdt van persik-winegums, met suiker, verder is hij geen snoepmens, hij is een noot-mens.
Ze installeren zich nog eens lekker op het bankje. Wouter vindt het gekriebel van de haren van Daan in zijn gezicht wel lekker.
Wouter en Daan pakken het gesprek over snoep en lekkers weer op. Ursula wordt ff op de korrel genomen, is wel een goede gastvrouw, Wouter: ze zet haar rol voort. Daan: ja ze speelde haar rol wel erg goed.
Nu moet Daan de hand lezen van Wout.Rechts niet belangrijk, links,een heel lang leven, meerdere relaties en kinderen.
Stream naar Ting en Dennis
Ting: jij wil praten, hij niet, laat hem in zijn sop gaarkoken. Dennis is niet te verstaan.
(stream valt weg)

pi_6644968
20.20 Daniela zit tegen Wouter aan. Ze doen alsof ze liggen te zappen. Arthur zit er ook bij. Daniela over Ursula die langsloopt : Die kop van Urs. Arthur gaat ook mee doen : Daar zit te veel rood in. Daniela en Wouter leveren commentaar op hetgeen ze in rijk zien. Wouter : En nu een spagaat doen dan kun je de kinderbijslag wel vergeten (in rijk doen ze danspasjes en kung fu bewegingen). Speaker : Wil Mustapha naar de dagboekkamer komen ?

Stream 3

20.25 Op het moment dat Mustapha uit de dagboekkamer komt wordt het geluid weggedraaid. Als er weer geluid is gaat het over zendertassen. Jeanette : Laurens, als ik jou was zou ik mijn spijkerbroeken een maat kleiner kopen. Rijk gaat eten. Ze eten o.a. worst. Mustapha : Dank je wel Margriet. Margriet vertelt dat ze met Isa Hoes op de toneelacademie heeft gezeten. Laurens : Dan zijn jullie even ver gekomen. Jeanette : Die uien, mijn darmen gaan gewoon weer aan het werk weer. Margriet : Jeanette, wil jij een hele worst ? Jeanette : Nee, een halve. Dank je wel Margriet. Eet smakelijk mensen. Ting en Dennis wensen de rijken gezien de reacties snakelijk eten. Jeanette : O lekkere gehaktbal Margriet. Laurens : Lekker. Judith : Superlekker. Jeanette : Margriet, dit is andere zuurkool maar wel hele goeie (ik heb blijkbaar net ten onrechte begrepen dat arm zuurkool eet, of eten arm en rijk beide zuurkool ?). Margriet : Moes, smaakt het een beetje ? Jeanette : Margriet, ik vind het ook lekker. Met zestig dingen er door die ik normaal nooit zou eten. Dit vind ik echt lekkere zuurkool. Als ik een vent was. De vent die jou treft heeft het echt wel goed. Echt wel.

20.42 Margriet vertelt dat zij en Isa in dezelfde straat hebben gewoond. Isa is voortijdig van de school af gegaan. Margriet : Normaal gesproken gaan er maar acht naar het tweede jaar van de toneelschool. In ons jaar waren er twee klassen. Er zaten veel vrouwen in dat jaar. In de meeste toneelstukken zitten leukere en meer mannenrollen. Het was een moeilijk jaar. Heel veel mensen zijn weg gegaan. Een zootje was het toen. Op de acteursopleiding was het echt ellebogenwerk. Acteurs zijn niet de leukste mensen. Ze zijn allemaal superegocentrisch. Daar heb ik altijd moeite mee gehad. Ze kwamen er achter dat het niet werkte, twee groepen. Ze hebben na het tweede jaar nog een shift gemaakt. Zij heeft er toen voor gekozen weg te gaan. Stefan vraagt of overstappen naar een andere school mogelijk is. Volgens Margriet kan dat niet.

pi_6645687
Stream 5

20.50 Wouter vertelt dat hij een keer na het opstaan onder de douche zijn bewustzijn kwijt is geraakt. Hij had twee rode strepen. Hij heeft 112 gebeld en heeft vier uur op de intensive care gelegen. Alles was goed, alleen had hij zich ingesmeerd met iets, niet tijgerbalsem, op een plek waar hij een wondje had. Daardoor had hij een bloedvergiftiging. Wouter : Mijn aderen waren helemaal rood. Ursula : Ik word er slap van als mensen dat soort verhalen vertellen. Wouter : Het was mijn laatste vakantiedag. Er wordt nu door elkaar gepraat.

Stream 3

20.56 Jeanette : Pasen is een heidens feest, eigenlijk van de grondbeginselen af. Het gesprek gaat nu over Nederlandse acteurs. Jeanette : Is iedereen eigelijk klaar met eten ? Ze staat op en brengt de vaat naar de keuken. Laurens volgt als eerste haar voorbeeld.

20.59 Stream naar de arme tuin waar Ting op haar plaats loopt. Ik begrijp niet dat de stream hier bij blijft.

Stream 5

21.01 Daniela vertelt Ursula over het eerste groepje van vier waar ze in zat. Zij zat in arm in de stille groep. De anderen waren uitbundig in rijk. Ze vertelt over de stoelendans.

21.03 Stream naar de rijke eettafel. Margriet en Mustapha hebben het over een gebedskleed. Mustapha zegt dat hij gaat bidden. Mustapha over zichzelf : De grootste leek op het gebied van de islam. Margriet : Vertel even verder. Je hebt die worst gekregen. Mustapha : Ik heb soep gekregen. Margriet vraagt wat er is zit. Mustapha : Bonen. Margriet vraagt wat voor worst het is. Mustapha zegt dat het beest op een bepaalde manier is geslacht. Mustapha blijkt ook dadels te hebben gehad. Margriet : Je hebt toch wel eerder gevast. Mustapha : Maar niet gebeden. Mustapha vertelt weer dat hij door de imam verwijderd is als kind en dat hij daardoor een achterstand in kennis heeft. Mustapha : BB gaat mij leren hoe ik islamiet moet zijn. Margriet : Zo, dan doe je het niet voor niets. Mustapha heeft een boekje met basisdingen gehad. Mustapha : Het komt uit je hart. Wat komt dat komt. Margriet : Ik vraag me af waar je je kleedje neer gaat leggen. Mustapha : In de dagboekkamer. Margriet vindt dat een goed idee. Margriet : Zes keer op een dag die dagboekkamer in. Mustapha gaat het niet zes keer per dag doen. In de bunker wil hij het doen als de anderen nog slapen. Mustapha : Even brainstormen. Margriet : Ik zit even mee te denken. Door wat je hebt gehad wordt verwacht dat je je er aan gaat houden. Mustapha : Ik doe wat ik kan. Ik doe mijn best, meer kan ik niet doen. Margriet : Ik vind het een hele taak om dat in je ééntje te gaan volbrengen. Je moet heel stevig in je schoenen staan. Mustapha : Het moet niet een maand lang over de ramadan gaan. Ik zit er niet in mijn ééntje. Margriet : Wanneer is het suikerfeest ? Mustapha : Dan is het afgelopen. Rond sinterklaas. Mustapha over het suikerfeest : Een soort kerstmis maar zonder de vechtpartijen op het einde. Mustapha gaat wel naar kerstdiners en ze hebben een klein boompje. Mustapha geeft met sinterklaas wat aan zijn broertje en zusje. Margriet : God is iemand anders als Mohammed. Mustapha : Christenen zien Jezus als zoon van god. Wij zien hem als profeet. Margriet : Ik ben hervormd opgevoed. Mustapha : Heel veel dingen overlappen elkaar. Margriet : Ook met Israel ? Judith komt dan tussendoor met een opmerking over het verschil in de visie op Jezus. Mustapha : Het gaat er om dat je een goed mens bent. Marc zegt dat hij wou dat iedereen er zo over dacht.

pi_6646535
21.23 Stream naar Laurens en Jeanette buiten op ligstoelen. Laurens : Ik vind dat ze vrij snel haar kop in de nek gooit. Laurens had in het etiquetteboek bepaalde dingen gelezen en volgde die op. De gastvrouw begreep het niet (Ursula). Laurens : Je kan elkaar ook leren kennen door luchtig met elkaar om te gaan. Soms denk ik, meid, wat stel je je aan. Er is een aantal mensen die het onderste uit de kan willen. 'Ik mis wat in het plaatje bij jou.' Jeanette : Mustapha zijn gedachtengang snap ik niet helemaal. Hij is echt niet dom. Daar moet ik meer mijn best bij doen dat bij jou. Laurens : Ik vind Mustapha ook niet een domme jongen. Ik moet zeggen dat het gaat verbeteren. Ik zeg tegen Margriet dat als er twee mensen veranderd zijn ben jij het en hij. Maar toen ik hem genomineerd heb was voor mij echt de maat vol. Ik neem niet meer de moeite er achter te komen. Wat moet ik daarmee ? Ik weet hoe hij is. Als je het samen een beetje goed kunt vinden. Laurens begint weer over het plaatje van Ursula. Jeanette : Ik snap Dennis ook niet. Als ik enigszins weet hoe iemand denkt, dat vind ik prettig. Op het moment dat iemand die deur open doet en mij een beetje binnenlaat vind ik dat prettig en kan ik de ander ook binnenlaten. Laurens : Het heeft heel lang geduurd voordat ik iets wist over Mustapha's verleden. Jeanette : Daar heb ik het vanochtend nog met hem over gehad. Doordat ik wat vertel snappen mensen enigszins hoe ik ben. Laurens : Je moet ook niet allees weten willen. Jeanette : Ik ben zowiezo een persoon die alles wil weten Laurens : Ik ook. Jeanette : Ik heb al een groot stuk verwerkt. Ik heb ook dingen meegemaakt die ik ook niet vertel.

21.30 Laurens : Stefan is ook zichtbaar veranderd. Hij noemt dat neerzetten, dat vind ik een raar woord, hoe zet je je neer. In het begin was het een mannetje. Nu is hij lief en een watje. Hij had een eigen mening. Nu vind ik het naar beneden gaan. Jij gaat omhoog. Jeanette : Ik had het wel leuk gevonden als ze vanavond die beelden hadden laten zien. Ook die uitslag, ik denk dat ze er laat mee zijn. Laurens : Die beelden, het is gezegd dus het komt. Het komt wel. Jeanette : Ja. Maar ik hou nooit van wachten.

21.33 Stream naar de eettafel. Margriet : Is een moslim ook links- of rechtsdenkend ? Mustapha : Ja. Margriet : Als ee moslim niet op het geloof stemt, op wie dan ? Mustapha : Dat heeft niet met geloof te maken. N.a.v. een vraag zegt Mustapha dat er in sommige islamitische staten geen secularisatie is. Judith : Waarom ben je niet naar de koranschool geweest ? Mustapha : Ik ben daar weggestuurd. Judith : Is je familie niet teleurstgesteld ? Mustapha : Tuurlijk, ze zeggen, wanneer begin je nou. Margriet : Je hebt nu een stok tussen de deur. Judith : In Marokko zit het er op de gewone school bij in. Hier kan je een keuze maken. Margriet : In Marokko kan je niet kiezen voor een openbare school. Mustapha bevestigt dat. Mustapha zegt wel dat er ook joodse, christelijke en spaanse Marokkanen zijn. Hij zegt dat er zelfs joodse ministers zijn en dat die het meest betrouwbaar zijn. Margriet : Je kent geen Marokkanse mensen die nergens in geloven ? Mustapha : Ik ken een Marokkaan die christen is. Margriet stelt haar vraag nogmaals. Mustapha : Er zijn er die er geen boodschap aan hebben. Die zitten in een cirkel van drank.

21.40 Margriet : Je hebt nooit een tijd gehad van, ik geloof het niet meer ? Neem nou evolutie. Ik geloof niet in schepping. Mustapha : Ik heb er over nagedacht. Ik kan het op verschillende manieren interpreteren. Net als dag één, dat kan miljarden jaren zijn. Maar evolutietheorie, het ene sluit het andere niet uit. Het kan naast elkaar bestaan, misschien overlapt het elkaar. Margriet : Wat zegt de koran er over ? Mustapha : Hetzelfde als de bijbel. Wat denk jij er over ? Wat vond je moeder dat je afstand hebt genomen ? Margriet : Niet honder procent. Mustapha : En je kinderen ? Margriet : Ik ben er nog niet uit. Er zijn wel dingen blijven hangen waar je wel kracht uit kunt halen. Margriet ziet ook wel wat in het boeddhisme. Margriet : Over het zijn heb ik vraagtekens. Judith : Je kan je kind zelf de keuze geven. Margriet : Je moet je kind wat meegeven. Judith : Je kan je kind de basisprincipes meegeven die in alle geloven zitten. Als ik een goed mens ben, is mij verteld, kom ik goed terecht. Mijn ouders zeiden dat ik kon geloven wat ik wilde. Ook politiek hebben ze me niets opgedrongen. Daar voel ik me ook goed bij. Dat ik zelf moet nadenken en niet moet aannemen. Daarom pik ik uit ieder geloof iets. Ik kan mijn eigen geloof samenstellen. Als mijn ouders zien dat ik gelukkig ben is het goed. Ook met school moest ik niets, ze hebben me helemaal los gelaten. Margriet : Het godgevoel moet je overdragen. Ik kan het niet uitleggen. Judith : Ik ben naar de kerk gegaan. Die samenhorigheid vond ik mooi. Margriet : Die kerk vond ik juist niks. Judith : Omdat het moest. Bij mij zat er geen drang achter. Ik vind dat je diep moet graven in jezelf en het moet vinden. Marc is katholiek opgevoed. Op zijn achttiende kon hij weer kiezen voor de kerk maar dat heeft hij niet gedaan omdat hij er jaren niet mee bezig was geweest. Hij weet niet wat hij precies gelooft. Hij wil dezelfde richting uit als Judith. Margriet : Ik had graag gewild dat ik echt geloofde en niet twijfelde. Dan heb je veel meer innerlijke rust. Mustapha : Mijn moeder heeft mij nooit een pak slaag gegeven, begin aan de koran. Het komt wel en nu komt het ook. Margriet : Heb je geen twijfel over de discipline ? Mustapha : Vijf keer per dag bidden ? Margriet : Ja. Mustapha : Als het niet kan kan het niet. Margriet : Heel veel dingen laten om het geloof. Mustapha : Ik laat niks. Net als de bungalow. Je vergeet zo snel dat iemand anders iets wel heeft. Margriet : Hoe lang duurt zo'n gebed dan ? Mustapha : Vijf tien minuten. Mustapha zegt dat hij er niks aan heeft als hij alle vijf dingen doet en tegelijkertijd slechte dingen doet. Judith : Dat bedoel ik dus ook. De basis is een goed mens zijn. Ik vind, je kunt pas bepalen als je volwassen bent, ik ga me tot een geloof richten. Mustapha : Je kan ze wel de basiskennis geven. Ik vind het jammer dat ik niet op koranles geweest ben.

De streams stoppen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')