Hai iedereen,
een aantal jaar geleden ben ik begonnen met een opleiding in de zorg. Op school ging het goed, al overschreeuwde ik mezelf wel een beetje (deed me stoerder voor dan ik was en had soms een grote mond). In het eerste jaar moesten we stage gaan lopen. Van tevoren was ik heel erg bang, kon dagen voordat ik voor de eerste keer moest niet slapen, moest veel huilen. Was bang dat ik het allemaal niet zou kunnen.
Eenmaal op stage was ik heel erg stil, durfde ik bijna niks te zeggen en voelde me totaal niet op m'n gemak. Daardoor was ik ook onhandig en onzelfstandig. Ik heb wel mijn stage van 3 mnd af gemaakt, wel kreeg ik als commentaar mee dat ik wel zelfstandiger moest worden en meer initiatief moest tonen. Ze hadden begrip voor mij, omdat het mijn eerste stage nog maar was.
In het tweede jaar was het weer zo ver, stage lopen. Maar nu in het ziekenhuis. Weer was ik heel erg bang voordat ik er ook maar was geweest. Kon er niet van slapen, weer die huilbuien. Toch doorgezet, had jammer genoeg een hele norse begeleider die erg kritisch was en me ongeveer iedere dag liet huilen tijdens het evalueren, omdat ik niet zelfstandig genoeg was. Ze dacht dat ik niks kon, maar het probleem was eigenlijk dat ik niks durfde, uit angst dat ik niet goed genoeg was. Na een maand hield ik het niet meer vol en stopte daar.
Daarna heb ik een maandje ergens anders stage gelopen, door wat ik had meegemaakt op andere stages en mijn eigen onzekerheid was het beter om daar ook te stoppen en een niveau lager te gaan doen.
Goed, een nieuwe klas en een half jaartje les. Ging prima. Totdat er weer stage gelopen moest worden..
Alweer na een maand weg, omdat ik niet zelfstandig genoeg was en niks vroeg. Het probleem was weer gewoon dat ik totaal dichtklapte, niks durfde te vragen en niks nieuws durfde te doen. Ik werd ook niet heel goed begeleid eerlijk gezegd. Kreeg geen tips over hoe het beter kon.
Na een tijdje thuis gezeten te hebben ben ik op een andere stageplek gekomen. Daar ging het op het begin ook heel moeilijk, maar ik durfde al wel iets meer te zeggen, ondanks dat ik mij niet op m'n gemak voelde. Omdat ik mijn opdrachten nooit af kon krijgen binnen de tijd (door dus al dat verzuim en vroegtijdig stoppen) en, omdat ik gewoon niet intramusculair durfde te injecteren ben ik met de opleiding gestopt. Ik mocht wel mijn stage wel afmaken, wat heel fijn was. Nadat ik gestopt was ging het ook al beter, toch voelde ik mij niet op mijn gemak en was ik nog erg stil..
Dit was dan het verhaal van de opleiding, maar ik heb nog van meer dingen last. Zoals, dat ik vaak niet goed naar de supermarkt durf alleen. Soms wel, als ik heel vrolijk en even positief ben. Ook vind ik het eng om te bellen, vooral naar instanties ofzo.
Nu zit ik thuis, omdat ik te laat was om nog een andere opleiding te kunnen starten. Ik wil vrijwilligerswerk gaan doen, zodat ik misschien meer zelfvertrouwen krijg. Alleen vind ik dat ook al te eng.
Ben nu ook naar een bbl opleiding aan het kijken, die me heel leuk lijkt(medewerker optiek). Alleen ben ik zo bang dat ik het niet kan, of niks durf te zeggen als ik daar ben en ze dan een verkeerd beeld van me krijgen.
In privé situaties ben ik wel heel sociaal. Heb gewoon vriendinnen en een vriend. Het probleem is eigenlijk als ik iets moet doen met mensen die ik minder goed/oppervlakkig ken, of daar mee moet praten.
Hoe zou ik mijn zelfvertrouwen, dat heel laag is kunnen verbeteren, zodat ik met goede moed aan een nieuwe opleiding kan beginnen?
En herkent iemand dit trouwens?