Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Omdat ik helemaal uit het hoge Noorden moest komen en niet afhankelijk wou zijn van de o zó betrouwbare NS, was ik de dag ervoor al afgereisd en heb ik de nacht doorgebracht in een hotel in Breda. Stijf van de zenuwen werd ik die ochtend al om 05:30 al wakker, waardoor ik alle tijd had om uitgebreid te ontbijten en een bezoekje te brengen aan de lokale Albert Heijn. Rond een uur of 09:00 onder de de douche gaan staan en daarna voor de eerste keer mijn pak in zijn geheel aangetrokken, dat kostte al met al nog verrassend veel tijd. Waardoor ik met mijn taxi precies op tijd kwam bij het Kasteel van Breda.
Daar even gezeten in de wachtkamer totdat ik een oude bekende van het PO tegenkwam die daar zat te wachten op de uitslag van zijn gesprek, totdat de voorzitter me kwam halen om het e.e.a. uit te leggen over het gesprek, mijn dossier, cijferlijsten en blessure kwamen ook nog ter sprake. Op het laatst werd mij verteld dat de AAC dit keer bestond uit de commandant van de KMA, een kolonel, een majoor en een generaal. Ik had het woord officier in de brief wat te letterlijk genomen en dacht dat de commissie zou bestaan uit net afgestudeerde cadetten in hun startfunctie als luitenant, maar een generaal is dus ook een officier. Zo langzamerhand werd ik toch merkbaar zenuwachtig.
Enkele minuten hierna begon het gesprek, ondanks mijn zenuwen begon het gesprek behoorlijk goed. Ik had me uitstekend voorbereid en wist nagenoeg alle vragen over Defensie, de opleiding en de functie te beantwoorden. Ook over mijn motivatie waren ze dik tevreden.
Hierna kwam het onderwerp leiderschap ter sprake: ze vroegen o.a. wat de eigenschappen van een goede leider zijn, of ik dat in mijzelf terugzie en meer aanverwante vragen. Gelukkig had ik dit voorbereid en de aangeraden documenten in de uitnodigingsbrief goed gelezen, in mijn 'visie' kon ik dus gebruik maken van termen als Z.A.C.V.E., inspirerend en situationeel leiderschap, mensgericht en taakgericht leidinggeven, etc. Ze zullen ongetwijfeld weten dat ik dit niet zelf bedacht heb, maar wel dat ik me erin verdiept heb. Dit ging wat minder dan het eerste onderdeel, maar nog steeds ging alles naar wens.
Ze gaven me ook een case: 'je bent aangenomen als officier bij de landmacht en bent samen met je eenheid gelegerd op een Nederlandse kazerne, je hebt een goede band met je manschappen en wordt op een vrije avond gevraagd of je zin hebt om een biertje te gaan drinken in een lokaal café'
Mijn antwoord was dat ik hun uitnodiging zou waarderen en dit ook aan hun kenbaar zou maken, maar vanwege mijn voorbeeldfunctie en verschil in rang dit toch beleefd zou afslaan omdat het uiteindelijk niet gepast zou zijn m.i. Hier vroegen ze nog even kort over door, maar ze leken tevreden met het antwoord, dus ik denk dat min of meer het goede antwoord was, al kreeg ik verder geen sluitend antwoord hierop.
Hierna had de commissie een leuke verrassing voor me in petto: ik 'mocht' in het Engels een presentatie van twee minuten houden over het onderwerp van mijn profielwerkstuk van vorig jaar, nu is twee minuten natuurlijk niet zo lang. Maar een wetenschappelijk onderwerp ter plekke vertalen en presenteren is op zo'n belangrijk moment in je leven toch heel pittig, hier ging ik dan ook faliekant de mist in: mijn Engels was goed, maar de presentatie wat 'minder' (lees: belabberd). Hierna werd er weer even kort doorgegaan over mijn visie op leiderschap, ik was nog niet klaar met mijn antwoord toen de voorzitter van het gesprek blijkbaar al tevreden was en door wou naar het volgende onderwerp. Zonder er echt goed over te hebben nagedacht zei ik iets van 'met alle respect, maar ik was nog niet klaar' om vervolgens mijn antwoord af te maken, de gehele commissie viel stil en vier verbaasde blikken waren het gevolg. Maar mijn antwoord was goed en ik had mijn zelfvertrouwen en het initiatief weer een beetje terug.
Tot slot werd me het e.e.a. gevraagd over actualiteiten, wat er gister en vandaag zo ongeveer in de krant stond en wat mijn mening hierover was. Bijvoorbeeld of ik inzet van Nederlandse militairen nodig vond, net zoals nu in België en Frankrijk gebeurt. Ook waren er nog wat routinevragen over de staatsinrichting, hoeveel leden hebben de Eerste en Tweede Kamer, wie is de minister van Defensie en iets over de Provinciale Staten. Eitje.
Het gesprek was zo goed als afgelopen en ik mocht weer in de wachtruimte plaatsnemen, waar ik even gepraat heb met de kandidaat na mij, enkele minuutjes later werd ik alweer teruggeroepen en ik baalde als een stekker omdat ik het halverwege het gesprek behoorlijk kwijtraakte (presentatie o.a.)
Ze vonden me zeer netjes en correct in de omgang, dat ik me goed voorbereid en ingelezen had, zeer sterk algemeen ontwikkeld was en goed/netjes gekleed verscheen. Bovendien vonden ze het feit dat ik de voorzitter min of meer (netjes) onderbrak om mijn antwoord te kunnen afmaken een bewijs dat ik voor mijzelf kan opkomen en mijn mening durf te geven.
Ze twijfelden echter aan mijn presentatievermogen en of ik wel goed zou kunnen communiceren met mensen die een lagere opleiding hebben dan ik.
Veel positieve punten, twee aanzienlijke negatieve punten, met als uiteindelijke uitslag een ruime voldoende: aangehouden. Zelf kan ik me wel herkennen in hun kritiek, het is niet de eerste keer dat ik het hoor. Ik denk dat ze me een heel goed voorbereide, nette jongen vonden, maar niet iemand die geschikt is om een grote groep militairen aan te sturen in een gevechtsfunctie, meer iemand voor de administratie o.i.d. Maar dat is slechts mijn eigen invulling en ik ben nog in de race. Dus dat wordt afwachten

Mijn tips (met betrekking tot de onderdelen waar ik hoog op heb gescoord):
- Zorg voor een (driedelig) pak, het is niet verplicht maar wordt wel gewaardeerd.
- Kijk ze recht in de ogen, spreek ze aan met u, praat met twee woorden, zit rechtop.
- Neem initiatief en blijf aan het woord
- Bereid je goed voor: in de uitnodigingsbrief staat precies wat in het gesprek behandeld wordt, maak hier gebruik van. Gebruik kernwoorden uit de handboeken/documenten die je krijgt toegestuurd en formuleer van te voren je motivatie en visie.
- Misschien wel het belangrijkste: ontspan. Ze merken het direct als je zenuwachtig bent, en dat komt zeker terug.
Ergens in de komende maanden krijg ik bericht over de uitslag en dan zal ik het hier wel even posten.