abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148946824
Aangezien volgende week de ketel vervangen gaat worden en ik hier ook een wasmachine aansluiting geplaatst krijg wil ik de machine vanuit de badkamer naar de zolder verplaatsen.

De droger staat hier momenteel al, en wil de wasmachine hier naast gaan plaatsen. De eerste verdiepingsvloer van de woning is van beton. door een vaste trap naar zolder kom je op de voorzolder. Hier ligt een houten vloer in, bestaande uit vloerplanken. Dit is nogal lawaaierig vooral omdat ze niet overal helemaal recht/vast liggen.

Mijn bedoeling is om de vloerplanken te verwijderen en op de plek van de wasmachine/droger een 4CM dikke multiplex plaat op de balken te schroeven. De rest wil ik met 18mm OSB platen "bekleden"

Tussen de vloer zit momenteel geen enkele isolatie, dit maakt het ook lawaaierig als je over de vloer loopt. Mijn idee is dan ook als de vloer toch open is om isolatie tussen de verdiepingen te leggen.

Nu heb ik het volgende gevonden:
Glaswol 16 cm is een flexibele glaswoldeken voor warmte- en geluidsisolatie van een schuin dak of vliering aan de binnenzijde. De isolatiedeken is aan één zijde voorzien van een dampremmende, aluminium bekleding ter voorkoming van vochtproblemen. De isolatiewaarde (Rd) is 4,0. Hoe hoger de Rd-waarde, hoe groter de energiebesparing.

Is dit geschikt om tussen de balken te gebruiken als isolatie, vooral gelet op de aluminium bekleding. En naar welke kant moet deze worden geplaatst?

Dit is de dikste mat die ik zo tegenkom en heeft de hoogste isolatiewaarde.

Door de 4cm dikke plaat en isolatie tussen de verdiepingen hoop ik bijna geen overmatig geluid te hebben van de wasmachine op de zolder.

Graag een mening of idee of dit juist is of dat ik misschien wat anders moet gaan gebruiken.
pi_148950001
Die alu bekleding is alleen belangrijk tussen warme en koude muren. Voor een verdiepingsvloer niet van belang ;)

Ik zou gewoon de ruimte die je hebt helemaal vol stoppen en niet naar die Rd waarde kijken. Ik had ook dat ik boven alles hoorde en ik heb er 12 cm tussen zitten en hoor nu van boven geen geloop/geluid meer. Maar ik heb mijn wasmachine niet boven staan, dus dat kan ik je niet vertellen.
  Moderator donderdag 22 januari 2015 @ 19:24:54 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_148953179
Ik zou steenwol gebruiken, isoleert geluid beter dan glaswol ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_148960789
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 19:24 schreef derLudolf het volgende:
Ik zou steenwol gebruiken, isoleert geluid beter dan glaswol ;)
Geluidsisolatie bereik je door massa aan te brengen; steenwol is beter dan glaswol. In mijn vorige auto heb ik eens een soort van dikke deken platen tegen de wande geschroefd. Misschien kan je dat ook overwegen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_148969842
Geen idee of het een fabeltje is of niet, maar als je isolatie tussen je houten plafond maakt en warmte stijgt...niet bang voor condensatie? Dat boel gaat rotten op den duur?

Tevens muizen, dat verhaal doet ook de ronde, dat die graag nestelen in de steenwol.
I am a Koala who Stretches :P
pi_148969979
Condensatie geldt niet bij binnenmuren/verdiepingsvloeren.
Nestelen van muizen in isolatiemateriaal klopt. Maar dan heb je ze al binnen. Het is niet zo dat steenwol muizen lokt o.i.d.

Bedenk je wel dat je contactgeluid niet gaat tegenhouden met steenwol.
Eigenlijk zou je de wasmachine vrij van de vloer moeten kunnen plaatsen. Met de multiplex plaat bereik je weinig, omdat die het geluid gewoon 1 op 1 doorgeeft aan de vloer. Lijm/schroef er bijv. een strook minerale wol (plaat) tussen, of zoiets.

Zoek maar eens op zwevende dekvloer.

[ Bericht 17% gewijzigd door Knuppel1983 op 23-01-2015 09:08:13 ]
pi_148972447
De steenwol die ik tegenkom van fatsoenlijke dikte, is allemaal voorzien van een karton/aluminium folie. Om tussen regelwerk of balken te nieten. Kan ik ook steenwol "wandplaten" gebruiken en hier bijvoorbeeld twee platen op elkaar leggen om de ruimte te vullen.

Met behulp van de plaat wou ik een massa creëren die goed vast zit over de balklaag. Eventueel zou ik daarop nog een foamplaat kunnen leggen indien het niet voldoende is. Ik heb ook nog rubberen wasmachine dempers die ik kan testen.

Wat ik eigenlijk zoek, is dus gewoon een rol steenwol van fatsoenlijke dikte zonder folie of aluminium. Bij de bouwmarkt heb ik dat nog niet gevonden helaas.
pi_148972518
Ik weet niet waar je vandaan komt? De isolatiehal in Helmond heeft wat je zoekt ;)
pi_148972621
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 10:51 schreef Puala het volgende:
Ik weet niet waar je vandaan komt? De isolatiehal in Helmond heeft wat je zoekt ;)
Omgeving Twente. Helmond is dan een beetje uit de richting :)
pi_148972669
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 10:57 schreef japjapie het volgende:

[..]

Omgeving Twente. Helmond is dan een beetje uit de richting :)
Jup, maar zoiets moet te vinden zijn zou je zeggen. Hornbach ook niet?
pi_148973852
http://www.rockwool.nl/fi(...)aat_201_VARIO_NL.pdf
Rockwool 201 en 211 vindt je bij iedere zichzelf respecterende bouwmaterialen handelaar.
En dan bedoel ik dus niet Hornbach of Gamma. Tegenwoordig kun je dit soort dingen ook online bestellen en bij jou voor de deur laten afleveren.
pi_149066080
Moet dan ook de hele tussenruimte strak opgevuld worden of is het niet erg dat er nog wat ruimte 2-3 cm tussen de isolatie en vloerdelen aanwezig is?

Ik meet nu ongeveer 17 cm ruimte. Een deel van het plafond ligt ook boven de badkamer. Moet ik hier dezelfde isolatie toepassen of moet hier wel laag aan de isolatie vast zitten?

Ik moet alles van bovenuit isoleren en wil het in 1x goed doen.
pi_149066330
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 10:51 schreef Puala het volgende:
De isolatiehal heeft alleen maar glaswol. ;)
pi_149290770
Één dezer dagen wil ik bezig met de vloer. Ik heb de spijkers van de vloerdelen die er nu liggen vast geslagen en op plekken waar deze geen of onvoldoende vast zaten vast geschroefd. Het kraken en lawaai op de vloer is al stukken minder (bijna verdwenen)

Voor extra stevigheid ben ik van plan om hier underlayment overheen te schroeven dit maakt het mooi vlak en hopelijk extra stevig. Is dit een juiste gedachtegang?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')