quote:klopt uiteraard helemaal
Op maandag 4 november 2002 20:10 schreef Jojogirl het volgende:
Volgensmij om beide redenen. of je zit te kijken naar iets dat voor bedrijven bedoeld is (en voor hen is het aftekbaar dus is de excl. prijs interessanter dan de incl. prijs) of het is wel bedoeld voor particulierne en dan proberen ze je te laten denken dat het heel goedkoop is (maar komt er fijn nog 6 of 19% bovenop).
Maar meneer 1 heeft ook uitgaven, hij moet immers ook de BTW betalen voor de onderdelen die hij inkoopt. En meneer 2 betaalt over het bedrag waar hij voor koopt BTW, maar zo ontvangt meneer 1 ook weer BTW. Zo gaat dat door tot de laatste persoon in de keten die iets koopt.
Al die tussenpersonen betalen en ontvangen BTW. Met grote regelmaat wil de belastingdienst van ze weten wat het verschil is tussen wat ze betaald hebben en wat ze ontvangen hebben. Het verschil is voor de Belastingdienst (de Staat). Eigenlijk is BTW dus een belasting op tussentijdse waardestijging. Elke keer dat een handelaar iets duurder maakt, profiteert de overheid mee.
De enigen die ooit belasting terugkrijgen zijn degenen die meer betalen dan dat ze binnenkrijgen. Dat zijn eigenlijk alleen ondernemers die verlies lijden. "Maar mijn baas krijgt de BTW terug" is een sprookje. Dat krijgt-ie wel, maar hij moet ook betalen. Het BTW-bedrag komt niet voor in de winst-verlies-rekening. Wie BTW terugkrijgt lijdt eigenlijk verlies. Dat is alles.
quote:Weet je dat zeker? In die advertenties van bijvoorbeeld Dell staan de prijzen ook altijd excl. BTW.
Op maandag 4 november 2002 22:15 schreef HiZ het volgende:
Het overigens verboden in Nederland (en de EU) om prijzen gericht op eindgebruikers zonder BTW te vermelden.
quote:en in kleine lettertjes de prijs inclusief btw, let maar eens goed op !
Op maandag 4 november 2002 23:27 schreef SurfDude het volgende:[..]
Weet je dat zeker? In die advertenties van bijvoorbeeld Dell staan de prijzen ook altijd excl. BTW.
quote:Ja, dat weet ik, maar:
Op dinsdag 5 november 2002 00:16 schreef BloX het volgende:[..]
en in kleine lettertjes de prijs inclusief btw, let maar eens goed op !
quote:Dan had hij moeten zeggen: het is verboden in Nederland (en de EU) om prijzen gericht op eindgebruikers niet inclusief BTW te vermelden.
HiZ schreef het volgende:
Het overigens verboden in Nederland (en de EU) om prijzen gericht op eindgebruikers zonder BTW te vermelden.
quote:Je moet er anders wel een KvK-nummer voor hebben.
Op dinsdag 5 november 2002 08:27 schreef honesty het volgende:
al denk ik dat de makro toch meer een bedrijf is geworden voor particulieren.
quote:Psychologische prijzen zijn prijzen als bijvoorbeeld ¤99,99 i.p.v. ¤100,-.
Op dinsdag 5 november 2002 00:20 schreef nikky het volgende:
psychologische prijzen word het ook wel genoemd.
Winkels die gericht zijn op particulieren mogen geen prijzen ex btw tonen.
quote:Dat is precies hetzelfde, en ja ik weet het zeker. Computerbedrijven houden in ieder geval de fictie op dat ze zakelijke klanten hebben en mogen het daarom wel. Maar dat is een slinksigheidje waarmee ze de wet ontlopen. Een TV-boer kan boetes tegemoet zien als hij hetzelfde truukje in een consumenten advertentie probeert.
Op dinsdag 5 november 2002 12:35 schreef SurfDude het volgende:[..]
Ja, dat weet ik, maar:
[..]Dan had hij moeten zeggen: het is verboden in Nederland (en de EU) om prijzen gericht op eindgebruikers niet inclusief BTW te vermelden.
quote:Lijkt mij fishy business, omdat er in de EU regels vanuit wordt gegaan dat je BTW betaalt waar je het koopt. Ik zou het ook nooit accepteren trouwens. Loop je een vette kans op problemen met de douane.
Op donderdag 7 november 2002 22:35 schreef Lortnoc het volgende:
Nog iets dat hier niet genoemd is: Sommige online shops vermelden de prijzen zonder BTW omdat men verkoopt aan allerlei landen en dan de BTW van het desbetreffende land moet worden betaald (overal anders dus).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |