abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6624142
Vaak zie je bij prijzen in reclame-folders staan 'prijs excl. btw'. Maar waarom vermelden ze zoiets zo opvallend? Wat heb je eraan? Dat vroeg ik me af, want het is soms behoorlijk irritant als je denkt 'wat goedkoop', en dan zie je in kleine letters de prijs inclusief btw staan...
pi_6624215
is volgens mij voor bedrijven, die kunnen btw toch weer aftrekken van de belasting.
The uproar of one hand clapping.
pi_6624231
Daarom doen ze et juist. Mensen denken van 'Goh, das goedkoop, die kopen we dan maar ff' en die letten helemaal niet op, en zien dan rechtsonderin niet staan dat het ex. BTW is
  maandag 4 november 2002 @ 20:08:43 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_6624233
schopje richting W&G.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 4 november 2002 @ 20:10:29 #5
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_6624271
Volgensmij om beide redenen. of je zit te kijken naar iets dat voor bedrijven bedoeld is (en voor hen is het aftekbaar dus is de excl. prijs interessanter dan de incl. prijs) of het is wel bedoeld voor particulierne en dan proberen ze je te laten denken dat het heel goedkoop is (maar komt er fijn nog 6 of 19% bovenop).
pi_6624320
quote:
Op maandag 4 november 2002 20:10 schreef Jojogirl het volgende:
Volgensmij om beide redenen. of je zit te kijken naar iets dat voor bedrijven bedoeld is (en voor hen is het aftekbaar dus is de excl. prijs interessanter dan de incl. prijs) of het is wel bedoeld voor particulierne en dan proberen ze je te laten denken dat het heel goedkoop is (maar komt er fijn nog 6 of 19% bovenop).
klopt uiteraard helemaal . In de VS zijn overigens alle prijzen in de winkels ook ex. btw. Dat is nog wel eens lastig omdat je nooit precies weet wat je moet betalen omdat je in je hoofd altijd de 'tax' erbij moet tellen...
[url=http://www.woestforum.nl/forum/index.php?s=3f5c47b3981ca3157c0a55141cf1a9a5&act=SF&f=9][b]Woeste Games![/b][/url]
pi_6624327
bedoel je krantjes van de makro, silgro, officecenter enz?
x
pi_6624845
Voor een consument is de prijs zonder BTW niet interessant. Waarschijnlijk richt de verkoper zich in dit geval op zakelijke afnemers. Iedereen betaalt BTW, de belasting over toegevoegde waarde. Toegevoegde waarde ontstaat al door iets te verkopen. Als meneer 1 iets produceert en aan meneer 2 verkoopt, moet er BTW betaalt worden over het verkoopbedrag. Als meneer 2 het ding vervolgens verkoopt aan meneer 3 moet meneer 2 op zijn beurt BTW in rekening brengen. Enzovoorts, tot de laatste koper.

Maar meneer 1 heeft ook uitgaven, hij moet immers ook de BTW betalen voor de onderdelen die hij inkoopt. En meneer 2 betaalt over het bedrag waar hij voor koopt BTW, maar zo ontvangt meneer 1 ook weer BTW. Zo gaat dat door tot de laatste persoon in de keten die iets koopt.

Al die tussenpersonen betalen en ontvangen BTW. Met grote regelmaat wil de belastingdienst van ze weten wat het verschil is tussen wat ze betaald hebben en wat ze ontvangen hebben. Het verschil is voor de Belastingdienst (de Staat). Eigenlijk is BTW dus een belasting op tussentijdse waardestijging. Elke keer dat een handelaar iets duurder maakt, profiteert de overheid mee.

De enigen die ooit belasting terugkrijgen zijn degenen die meer betalen dan dat ze binnenkrijgen. Dat zijn eigenlijk alleen ondernemers die verlies lijden. "Maar mijn baas krijgt de BTW terug" is een sprookje. Dat krijgt-ie wel, maar hij moet ook betalen. Het BTW-bedrag komt niet voor in de winst-verlies-rekening. Wie BTW terugkrijgt lijdt eigenlijk verlies. Dat is alles.

maandag 4 november 2002 @ 21:11:20 #9
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6625475
Zonder BTW is voor bedrijven.
Tsja .....
pi_6626593
Het overigens verboden in Nederland (en de EU) om prijzen gericht op eindgebruikers zonder BTW te vermelden.
  maandag 4 november 2002 @ 23:27:29 #11
22598 SurfDude
Wat denk je zelf?!
pi_6628145
quote:
Op maandag 4 november 2002 22:15 schreef HiZ het volgende:
Het overigens verboden in Nederland (en de EU) om prijzen gericht op eindgebruikers zonder BTW te vermelden.
Weet je dat zeker? In die advertenties van bijvoorbeeld Dell staan de prijzen ook altijd excl. BTW.
pi_6628159
idd voor bedrijven zodat ze zelf niet hoeven om te rekenen
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_6629110
quote:
Op maandag 4 november 2002 23:27 schreef SurfDude het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? In die advertenties van bijvoorbeeld Dell staan de prijzen ook altijd excl. BTW.

en in kleine lettertjes de prijs inclusief btw, let maar eens goed op !
  Milf dinsdag 5 november 2002 @ 00:20:27 #14
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_6629174
psychologische prijzen word het ook wel genoemd.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 5 november 2002 @ 08:27:53 #15
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_6631095
In de computermarkt begon Des(make-it) hiermee en binnen een paar jaar was het de normaalste zaak van de wereld dat er prijzen zonder btw werden vermeld en in hele kleine lettertjes de prijs incl. vermeld werd(werd op een gegeven moment verplicht gesteld namelijk).
Bij klandistiene groothandelaren(Makro, van de Ven) zal je zien dat de prijs incl. BTW er gewoon bijstaat, die hanteren gewoon zowel de prijs incl. en de prijs ex. omdat ze twee verschillende soorten doelgroepen hebben(al denk ik dat de makro toch meer een bedrijf is geworden voor particulieren.
Liefde, leven , geven!!!!
  dinsdag 5 november 2002 @ 12:35:02 #16
22598 SurfDude
Wat denk je zelf?!
pi_6634243
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 00:16 schreef BloX het volgende:

[..]

en in kleine lettertjes de prijs inclusief btw, let maar eens goed op !

Ja, dat weet ik, maar:
quote:
HiZ schreef het volgende:
Dan had hij moeten zeggen: het is verboden in Nederland (en de EU) om prijzen gericht op eindgebruikers niet inclusief BTW te vermelden.
  dinsdag 5 november 2002 @ 12:36:34 #17
22598 SurfDude
Wat denk je zelf?!
pi_6634267
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 08:27 schreef honesty het volgende:
al denk ik dat de makro toch meer een bedrijf is geworden voor particulieren.
Je moet er anders wel een KvK-nummer voor hebben.
  dinsdag 5 november 2002 @ 12:37:12 #18
22598 SurfDude
Wat denk je zelf?!
pi_6634280
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 00:20 schreef nikky het volgende:
psychologische prijzen word het ook wel genoemd.
Psychologische prijzen zijn prijzen als bijvoorbeeld ¤99,99 i.p.v. ¤100,-.
pi_6635976
Prijzen ex BTW zijn bedoeld voor bedrijven.

Winkels die gericht zijn op particulieren mogen geen prijzen ex btw tonen.

pi_6686119
quote:
Op dinsdag 5 november 2002 12:35 schreef SurfDude het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, maar:
[..]

Dan had hij moeten zeggen: het is verboden in Nederland (en de EU) om prijzen gericht op eindgebruikers niet inclusief BTW te vermelden.

Dat is precies hetzelfde, en ja ik weet het zeker. Computerbedrijven houden in ieder geval de fictie op dat ze zakelijke klanten hebben en mogen het daarom wel. Maar dat is een slinksigheidje waarmee ze de wet ontlopen. Een TV-boer kan boetes tegemoet zien als hij hetzelfde truukje in een consumenten advertentie probeert.
pi_6686222
Als je ook verkoopt aan landen buiten de EU worden prijzen exclusief BTW getoond omdat je aan consumenten uit deze landen geen BTW hoeft te berekenen. Zie je vaak op websites (online winkels)
:{
pi_6686277
Nog iets dat hier niet genoemd is: Sommige online shops vermelden de prijzen zonder BTW omdat men verkoopt aan allerlei landen en dan de BTW van het desbetreffende land moet worden betaald (overal anders dus).
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_6686708
quote:
Op donderdag 7 november 2002 22:35 schreef Lortnoc het volgende:
Nog iets dat hier niet genoemd is: Sommige online shops vermelden de prijzen zonder BTW omdat men verkoopt aan allerlei landen en dan de BTW van het desbetreffende land moet worden betaald (overal anders dus).
Lijkt mij fishy business, omdat er in de EU regels vanuit wordt gegaan dat je BTW betaalt waar je het koopt. Ik zou het ook nooit accepteren trouwens. Loop je een vette kans op problemen met de douane.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')