abonnement Unibet Coolblue
pi_149445874
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 13:43 schreef Doum het volgende:
Ik ben ook een oud-roaccutane gebruiker, heeft mij in mijn tienerjaren enorm geholpen (zonder bijwerkingen) en ruim 10 jaar geen last meer van gehad. De afgelopen jaren kwam het weer terug en na veel irritaties (antibiotica etcetc) toch maar weer een verwijzing naar de huidarts gehaald waar ik een kuurtje roaccutane wilde vragen. Tegenlijkertijd ben ik gestopt met (gelegenheids)roken, melk, soyamelk en koffie. Nu is het ineens bijna helemaal weg. Superfijn natuurlijk, maar wat moet ik de dermatoloog nu vertellen?? Luxeproblemen...
Voedsel kan idd een oorzaak zijn maar ik had al stevige acne nog voordat ik uberhaupt begon met koffie drinken, dus daarmee stoppen gaat mij niet helpen. Goede nachtrust en minder nadenken zorgt bij mij voor een gladder gezicht :)
pi_149532098
Gisteren met een ongeloofelijk clean face wakker geworden, in maanden niet zo goed! 's avonds nog steeds bijzonder schoon, dus geen puistjes. Wordt ik vandaag wakker.. en ja hoor! Ze zijn er weer! Precies weer onder mijn neus en op mijn kin. Meteen witte koppen, dus in één nacht gebeurd. Waar ze vandaan komen? Schiet mij maar lek. Nieuw kussensloop, dus dat kan het niet geweest zijn...
  dinsdag 10 februari 2015 @ 11:03:51 #28
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_149533657
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 13:43 schreef Doum het volgende:
Ik ben ook een oud-roaccutane gebruiker, heeft mij in mijn tienerjaren enorm geholpen (zonder bijwerkingen) en ruim 10 jaar geen last meer van gehad. De afgelopen jaren kwam het weer terug en na veel irritaties (antibiotica etcetc) toch maar weer een verwijzing naar de huidarts gehaald waar ik een kuurtje roaccutane wilde vragen. Tegenlijkertijd ben ik gestopt met (gelegenheids)roken, melk, soyamelk en koffie. Nu is het ineens bijna helemaal weg. Superfijn natuurlijk, maar wat moet ik de dermatoloog nu vertellen?? Luxeproblemen...
Ik zou het voorleggen aan de dermatoloog. "De mijne" gaf aan total geen verband te zien tussen voeding en huidproblemen, misschien denkt jouw derma er hetzelfde over, of juist niet. Je bent niet voor niets doorverwezen toch :)?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_149535770
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 18:15 schreef Deezertje het volgende:
Over roodheid gesproken.. drink al weken liters water per dag maar mijn huid is knalrood. Zou toch juist minder moeten zijn dan? Keek in de spiegel en vanaf mijn nek was het gewoon normale kleur, maar gezicht dus abnormaal rood. Komt niet door koude weer buiten gok ik.
Dat heeft niet met hydratatie maar met het dunner worden van je huid te maken. Ik had het zelf niet zo erg. Mijn broertje wel, die werd in de winter helemaal paars. Zag er niet uit. Na de kuur trekt dat weer weg.

quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:53 schreef Paksoi het volgende:
Wie heeft er ook veel rode vlekken in het gezicht? Mijn behandeling is bijna zo goed als klaar, ik heb geen puisten meer maar moet alleen nog de resterende tabletten afmaken, tot eind februari ongeveer. Iemand enig idee of die rode vlekken nog wegtrekken en of die rode vlekken bij jullie ook zo aanwezig zijn? Acne mag dan weg zijn, maar door de vlekken die er nog zijn lijkt het alsnog of ik mijn hele gezicht vol met acne heb. Teleurgesteld dus, maar misschien dat het nog wegtrekt aan het eind. Iemand die mij hierover wat meer kan vertellen? Desnoods iemand die de kuur al heeft afgerond..
Die vlekken gaan vanzelf weg (tenzij het littekenweefsel is, maar dat zal vast niet). Je huid doet er bijna een jaar over om volledig te vernieuwen. Heb geduld.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 13:43 schreef Doum het volgende:
Ik ben ook een oud-roaccutane gebruiker, heeft mij in mijn tienerjaren enorm geholpen (zonder bijwerkingen) en ruim 10 jaar geen last meer van gehad. De afgelopen jaren kwam het weer terug en na veel irritaties (antibiotica etcetc) toch maar weer een verwijzing naar de huidarts gehaald waar ik een kuurtje roaccutane wilde vragen. Tegenlijkertijd ben ik gestopt met (gelegenheids)roken, melk, soyamelk en koffie. Nu is het ineens bijna helemaal weg. Superfijn natuurlijk, maar wat moet ik de dermatoloog nu vertellen?? Luxeproblemen...
Afspraak afzeggen? :)
pi_149536019
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 11:03 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Ik zou het voorleggen aan de dermatoloog. "De mijne" gaf aan total geen verband te zien tussen voeding en huidproblemen, misschien denkt jouw derma er hetzelfde over, of juist niet. Je bent niet voor niets doorverwezen toch :)?
De mijne zag dat verband ook niet en vertelde dat voor ieder onderzoek dat een significante correlatie aantoonde en weer drie waren die dat tegenspraken. Hij zij ook iets in de trant van: als je echte acne vulgaris krijgt door een bepaald eetpatroon, dan is die acne wel je kleinste probleem. Aardige kerel was dat, heb hem later nog een bedankje gestuurd, reageerde hij heel leuk op.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 13:39:54 #31
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_149537257
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 12:52 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

De mijne zag dat verband ook niet en vertelde dat voor ieder onderzoek dat een significante correlatie aantoonde en weer drie waren die dat tegenspraken. Hij zij ook iets in de trant van: als je echte acne vulgaris krijgt door een bepaald eetpatroon, dan is die acne wel je kleinste probleem. Aardige kerel was dat, heb hem later nog een bedankje gestuurd, reageerde hij heel leuk op.
Ik heb laatst met wat Google werk overigens wel een publicatie gevonden waarin werd vermeld dat als iets al invloed heeft, wat niet onomstotelijk bewezen kon worden, het zuivel is. Dus ja, als je het kunt minderen/vervangen kan dat wellicht geen kwaad.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_149551517
quote:
17s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:39 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Ik heb laatst met wat Google werk overigens wel een publicatie gevonden waarin werd vermeld dat als iets al invloed heeft, wat niet onomstotelijk bewezen kon worden, het zuivel is. Dus ja, als je het kunt minderen/vervangen kan dat wellicht geen kwaad.
Het lijkt er bij mij op dat zuivel een belangrijke oorzaak is. Ik zal het nog eens uitproberen in een later stadium.
pi_149555305
Ik kom hier ook maar weer is in het topic kijken. Afgelopen week bij de dokter geweest en een kuur Dyxocycline meegekregen van 6 weken. In 2009 heb ik 3 maanden lang Roactuane geslikt. Heeft zeker geholpen maar krijg weer meer last van mee-eters en soms een puistje hier en daar. Ik ben inmiddels 25 trouwens... Zit er sterk aan te denken om over een jaar, wanneer ik afgestudeerd ben, weer een kuur te vragen.

Ik besef me gewoon dat als ik geen last (of in ieder geval niet zoveel) had gehad van acné vroeger, ik een heel ander persoon geweest zou zijn. Heb me veel teruggetrokken. Nu is dat de afgelopen jaren niet meer zo, maar ik ben niet zo makkelijk in contact zoeken als ik vroeger was, rond een jaar of 12 zeg maar. Toch krijg ik ook nooit rare opmerkingen naar mijn hoofd dat ik een lelijke huid heb.

Helaas vooral op mijn wangen heb ik blijvende littekens. Mijn ene wang is zelfs wat 'ingedeukter' dan de ander door littekenvorming. Toch ziet een ander dit volgens mij niet echt, ik zelf wel.

En dat is iets wat ik anderen ook mee wil geven. Het is (denk ik) dat je zelf alles ziet op je gezicht terwijl anderen er niet eens naar kijken of het opvalt. Het zit vaak ook tussen de oren. Ik bedoel, zou jij raar kijken als je iemand ziet met een litteken in het gezicht? Toch moet ik zeggen dat ik er zelf heel obsessief mee bezig ben. Het is een beetje een strijd, die waarschijnlijk nooit overhoud...

Oja: ik heb nu dus 2 flinke puisten op mijn wangen. Nu zit ik de laatste dagen aan de yoghurt smoothies. Misschien de zuivel dus maar is aan de kant zetten, gezien de reactie hier boven. Anderen die hier hun ervaringen over kwijt kunnen?
  dinsdag 10 februari 2015 @ 23:11:15 #34
402673 Paksoi
Vers het best.
pi_149557708
Mijn neusholten zijn de laatste weken erg droog en er zitten vele bloedkorsten in, erg vervelend en pijnlijk. Iemand die weet wat ik daar tegen kan doen? Verder lijken de zalfjes van Nivea (soft & het blauwe blik) niet tegen eczeem te helpen die ik in mijn gezicht en op mijn armen heb, jeukt enorm.
pi_149557997
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 22:25 schreef appie22 het volgende:
Ik kom hier ook maar weer is in het topic kijken. Afgelopen week bij de dokter geweest en een kuur Dyxocycline meegekregen van 6 weken. In 2009 heb ik 3 maanden lang Roactuane geslikt. Heeft zeker geholpen maar krijg weer meer last van mee-eters en soms een puistje hier en daar. Ik ben inmiddels 25 trouwens... Zit er sterk aan te denken om over een jaar, wanneer ik afgestudeerd ben, weer een kuur te vragen.

Ik besef me gewoon dat als ik geen last (of in ieder geval niet zoveel) had gehad van acné vroeger, ik een heel ander persoon geweest zou zijn. Heb me veel teruggetrokken. Nu is dat de afgelopen jaren niet meer zo, maar ik ben niet zo makkelijk in contact zoeken als ik vroeger was, rond een jaar of 12 zeg maar. Toch krijg ik ook nooit rare opmerkingen naar mijn hoofd dat ik een lelijke huid heb.

Helaas vooral op mijn wangen heb ik blijvende littekens. Mijn ene wang is zelfs wat 'ingedeukter' dan de ander door littekenvorming. Toch ziet een ander dit volgens mij niet echt, ik zelf wel.

En dat is iets wat ik anderen ook mee wil geven. Het is (denk ik) dat je zelf alles ziet op je gezicht terwijl anderen er niet eens naar kijken of het opvalt. Het zit vaak ook tussen de oren. Ik bedoel, zou jij raar kijken als je iemand ziet met een litteken in het gezicht? Toch moet ik zeggen dat ik er zelf heel obsessief mee bezig ben. Het is een beetje een strijd, die waarschijnlijk nooit overhoud...

Oja: ik heb nu dus 2 flinke puisten op mijn wangen. Nu zit ik de laatste dagen aan de yoghurt smoothies. Misschien de zuivel dus maar is aan de kant zetten, gezien de reactie hier boven. Anderen die hier hun ervaringen over kwijt kunnen?
Dat heb ik dus ook, denken dat anderen het zien. Ik heb vaak last van die witte punten (mee-eters) en soms zijn ze echt te erg, dus vrij groot én glimmend wit dat ze op knappen staan, en dan ook nog op een zeer duidelijke plek, dus die zien mensen wel. Anderzijds denk ik ook dat de meeste puistjes mensen niet opvallen, of je moet er zelf bijlopen dat je niet gezien wilt worden, dan gaan ze juist kijken. Als jij gewoon met een glimlach de dag doorkomt valt het waarschijnlijk niet eens op.

Ik eet elke dag een bakje havermout met halfvolle melk uit de magnetron en daarna doe ik er fruit in. Geen idee of de puistjes ineens minder zouden worden, want nog voordat ik iedere dag havermout at had ik al acne... Zelfde als koffie en thee. Dat dronk ik pas toen ik al acne had.
pi_149562609
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 23:11 schreef Paksoi het volgende:
Mijn neusholten zijn de laatste weken erg droog en er zitten vele bloedkorsten in, erg vervelend en pijnlijk. Iemand die weet wat ik daar tegen kan doen? Verder lijken de zalfjes van Nivea (soft & het blauwe blik) niet tegen eczeem te helpen die ik in mijn gezicht en op mijn armen heb, jeukt enorm.
Even schoonmaken door een watje gedrenkt in warm water er in te stoppen, daarna vette zalf smeren. Vraag aan de derma even goede creme/zalf!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  woensdag 11 februari 2015 @ 15:17:24 #37
402673 Paksoi
Vers het best.
pi_149572161
quote:
17s.gif Op woensdag 11 februari 2015 08:46 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Even schoonmaken door een watje gedrenkt in warm water er in te stoppen, daarna vette zalf smeren. Vraag aan de derma even goede creme/zalf!
Dankje voor de tip! Ga ik vanavond even uitproberen. Die creme is idd een goed idee, volgendeweek weer een afspraak dus kan ik het mooi vragen.
pi_149577034
Ha allen!

Ik vond het altijd fijn updates te lezen dus vandaar even een update van mij. In augustus eindigde mijn kuur van een half jaar. Op dat moment omdat ik me echt niet goed voelde (depressieve gevoelens) maar ik zat ook zo goed als aan het einde van de kuur, moest officieel nog 5 dagen.

Een half jaar later voel ik me een stuk beter. De depressieve gevoelens zijn weg maar ik heb er nog wel lang last van gehad. Het is natuurlijk moeilijk te bepalen of dit alleen door de roaccutane kwam, er zullen ook andere factoren hebben mee gespeeld.

Het belangrijkste, m'n huid ziet er super uit! De rode vlekken zijn echt helemaal weg en m'n huid lijkt nog steeds te verbeteren. Ik ben oprecht af en toe verbaasd als ik sochtends in de spiegel kijk van hoe goed het eruit ziet. Zelfs de littekens lijken minder te worden.

Al met al heftig spul, ik zou het niet zomaar aanraden aan iedereen. Ondanks alles zou ik zelf wel weer doen als ik voor de keuze zou staan, het is het enige dat echt werkte en m'n huid ziet er inmiddels echt normaal en goed uit.

Succes iedereen die nog bezig is!

[ Bericht 57% gewijzigd door Catanne op 11-02-2015 18:16:10 ]
pi_149577255
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 23:11 schreef Paksoi het volgende:
Mijn neusholten zijn de laatste weken erg droog en er zitten vele bloedkorsten in, erg vervelend en pijnlijk. Iemand die weet wat ik daar tegen kan doen? Verder lijken de zalfjes van Nivea (soft & het blauwe blik) niet tegen eczeem te helpen die ik in mijn gezicht en op mijn armen heb, jeukt enorm.
Hoi! Ik heb ook veel eczeem op m'n armen gehad tijdens de kuur, rode droge plekken. Ik heb lipikar baume ap van la roche posay ontdekt en als ik dat smeerde was het echt na een paar dagen weg!
pi_149595163
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2015 18:10 schreef Catanne het volgende:
Ha allen!

Ik vond het altijd fijn updates te lezen dus vandaar even een update van mij. In augustus eindigde mijn kuur van een half jaar. Op dat moment omdat ik me echt niet goed voelde (depressieve gevoelens) maar ik zat ook zo goed als aan het einde van de kuur, moest officieel nog 5 dagen.

Een half jaar later voel ik me een stuk beter. De depressieve gevoelens zijn weg maar ik heb er nog wel lang last van gehad. Het is natuurlijk moeilijk te bepalen of dit alleen door de roaccutane kwam, er zullen ook andere factoren hebben mee gespeeld.

Het belangrijkste, m'n huid ziet er super uit! De rode vlekken zijn echt helemaal weg en m'n huid lijkt nog steeds te verbeteren. Ik ben oprecht af en toe verbaasd als ik sochtends in de spiegel kijk van hoe goed het eruit ziet. Zelfs de littekens lijken minder te worden.

Al met al heftig spul, ik zou het niet zomaar aanraden aan iedereen. Ondanks alles zou ik zelf wel weer doen als ik voor de keuze zou staan, het is het enige dat echt werkte en m'n huid ziet er inmiddels echt normaal en goed uit.

Succes iedereen die nog bezig is!
Goed om te horen dat je resultaat zo positief is. Wel vervelend zeg van die depressieve gevoelens!

Merk je een verschil in droogte van je huid? Ik ben zo benieuwd hoe dat zal gaan na de kuur. Nu is mijn huid en haar echt droog, als in 1x per week haren wassen is genoeg. Maar wordt dat weer meer na het stoppen met de kuur?

Zelf gisteren weer bij de derma geweest, ze is tevreden over de resultaten. Kort gesproken over de rode vlekken (die al zeker veel minder zijn) en ze gaf aan dat ik in het najaar/winter altijd eens kan nadenken over een peeling.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_149595562
Even onder een spoiler.. resultaat tot nu toe.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foto 1 is van november, 1 maand bezig met kuur. Foto 2 is van vanochtend, 4 maanden bezig met de kuur. Op foto 1 wordt roodheid te erg geaccentueerd, op foto 2 juist iets te weinig.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_149606191
quote:
17s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:58 schreef Debsterr het volgende:
Even onder een spoiler.. resultaat tot nu toe.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foto 1 is van november, 1 maand bezig met kuur. Foto 2 is van vanochtend, 4 maanden bezig met de kuur. Op foto 1 wordt roodheid te erg geaccentueerd, op foto 2 juist iets te weinig.
Nice!
pi_149607597
quote:
17s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:40 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Goed om te horen dat je resultaat zo positief is. Wel vervelend zeg van die depressieve gevoelens!

Merk je een verschil in droogte van je huid? Ik ben zo benieuwd hoe dat zal gaan na de kuur. Nu is mijn huid en haar echt droog, als in 1x per week haren wassen is genoeg. Maar wordt dat weer meer na het stoppen met de kuur?

Zelf gisteren weer bij de derma geweest, ze is tevreden over de resultaten. Kort gesproken over de rode vlekken (die al zeker veel minder zijn) en ze gaf aan dat ik in het najaar/winter altijd eens kan nadenken over een peeling.
M'n haar is weer even vet als daarvoor, gewoon normaal. Vond dat tijdens de kuur ook echt super chill, zo weinig wassen haha. M'n huid is iets droger dan voor de kuur, zeker met die kou. Ik smeer dan op de droge plekjes met la roche en dan is het helemaal prima. Ik vind het wel fijn juist. Het is overigens echt niet te vergelijken met hoe droog het was tijdens de kuur hoor!

Ow en wat een fantastisch resultaat heb je al! Die vlekjes/putjes die je misschien hebt? worden echt nog veeeeel minder, was bij mij in ieder geval zo. Ik heb zelfs besloten geen peeling meer te doen, was helemaal klaar met gedoe aan m'n gezicht en ik zie het nog steeds verbeteren.
pi_149613792
Wat voor product gebruiken jullie 's avonds om je gezicht mee te reinigen trouwens? Ik zit trouwens niet aan de Roac, maar ik verwacht hier tenminste normale reacties te krijgen.

In de ochtend tijdens het douchen doe ik wat baby-olie op mijn gezicht en spoel dat af. Dan voelt mijn gezicht niet trekkerig. Maar ik vroeg me laatst af, is dit niet slecht zodra je de zon in gaat voor je huid?
pi_149614050
quote:
17s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:58 schreef Debsterr het volgende:
Even onder een spoiler.. resultaat tot nu toe.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foto 1 is van november, 1 maand bezig met kuur. Foto 2 is van vanochtend, 4 maanden bezig met de kuur. Op foto 1 wordt roodheid te erg geaccentueerd, op foto 2 juist iets te weinig.
Wow! Respect Debb! Als ik jouw foto's zo zie vraag ik me af waar ik me druk om maak... zo erg als foto 1 heb ik het nog nooit gehad. Ben nu meer foto 2, alleen dan iets roder gezicht denk ik. Stuur je wel even een foto per pm. Maar goed te zien dat het bij jou zo goed werkt!! Zelfvertrouwen weer terug?
pi_149614264
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 21:11 schreef appie22 het volgende:
Wat voor product gebruiken jullie 's avonds om je gezicht mee te reinigen trouwens? Ik zit trouwens niet aan de Roac, maar ik verwacht hier tenminste normale reacties te krijgen.

In de ochtend tijdens het douchen doe ik wat baby-olie op mijn gezicht en spoel dat af. Dan voelt mijn gezicht niet trekkerig. Maar ik vroeg me laatst af, is dit niet slecht zodra je de zon in gaat voor je huid?
Ik gebruik 's avonds: waspeeling http://www.dm.de/de_homep(...)es-waschpeeling.html en
nachtcreme http://www.dm.de/de_homep(...)iv-schutz-nachtcreme. Kan je in Duitsland halen voor minder dan 2 euro per stuk.
pi_149616862
Thanks mensen! Ik was zelf erg blij om goede before/afters te zien en hoop eventuele twijfelaars hiermee te laten zien dat het, ondanks bijwerkingen, echt de moeite kan zijn. Nog een paar maandjes!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_149616940
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 21:11 schreef appie22 het volgende:
Wat voor product gebruiken jullie 's avonds om je gezicht mee te reinigen trouwens? Ik zit trouwens niet aan de Roac, maar ik verwacht hier tenminste normale reacties te krijgen.

In de ochtend tijdens het douchen doe ik wat baby-olie op mijn gezicht en spoel dat af. Dan voelt mijn gezicht niet trekkerig. Maar ik vroeg me laatst af, is dit niet slecht zodra je de zon in gaat voor je huid?
Ik draag make-up, dus die er af met een olie product, dan een milde facewash van Dermolin. Geen parfum e.d., dus zacht voor je huid. En dan de hydraterende creme van 2 euro van de Kruidvat :)
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_149623672
quote:
17s.gif Op donderdag 12 februari 2015 10:58 schreef Debsterr het volgende:
Even onder een spoiler.. resultaat tot nu toe.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foto 1 is van november, 1 maand bezig met kuur. Foto 2 is van vanochtend, 4 maanden bezig met de kuur. Op foto 1 wordt roodheid te erg geaccentueerd, op foto 2 juist iets te weinig.
WOW wat een wereld van verschil
  vrijdag 13 februari 2015 @ 08:55:10 #50
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_149626119
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 00:58 schreef jajohjwz het volgende:

[..]

WOW wat een wereld van verschil
Enorm! Ik kan de laatste tijd ook oprecht genieten van mijn gezicht wassen haha, zo lekker zacht en pijnloos O+.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')