abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148557279
Ik heb net een portie deeg staan kneden voor brood. Tarwebloem, water, gist, zout en suiker voor een fatsoenlijk broodje over een paar uur.

Na dat het een tijd heeft staan rijzen bij kamertemperatuur ruikt het deeg behoorlijk zuur.
Dit heb ik laatst ook gehad en het brood dat ik er van bakte smaakte echt té ranzig.

Verschil met toen is dat ik het direct op de verwarming heb laten rijzen.

Wat is er aan de hand? Is de gist te oud geworden? Gebruik ik te veel gist? Staat het op een te warme plek?

Ik gebruik droge gist, trouwens..

[ Bericht 3% gewijzigd door Faazz op 11-01-2015 01:34:30 ]
pi_148599686
Gist stinkt altijd (naar bierbrouwerij) is dat het niet gewoon?

Bij oliebollendeeg heb ik weleens bederf gehad tijdens het rijzen, maar daar zat ook allerlei bederfelijks in (melk, ei).
Bij brood kan ik mij dat minder voorstellen.

Misschien toch een besmetting erin. Probeer het nog eens.
pi_148600510
Mijn vriendin rook ook zuur dus regelde ik een nieuwe. Zou het nog een keer met een nieuw pakje gist proberen.
post op meerdere plekken tegelijkertijd
  maandag 12 januari 2015 @ 14:03:39 #4
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_148604192
Op zich raar dat dit bij droge gist voorkomt. Het zal aan de andere ingredienten kunnen liggen. heb je buiten de deze twee keer meer ervaring met brood bakken / gist? Rook het deze keren significant anders dan voorheen? Er komt een apart luchtje vanaf namelijk als het eenmaal aan het rijzen is. ;)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  maandag 12 januari 2015 @ 15:16:30 #5
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_148606652
Teveel gist, te oude gist, gist in te warm water gehad, te lang laten rijzen. Als je olie hebt gebruikt in het recept is die mogelijk ranzig geweest of een van de andere ingrediënten. Olie kan wel goed ruiken, maar als je 'm proeft blijkt ie bitter te zijn. Er zijn zoveel mogelijkheden. Het beste is om zo precies mogelijk te werken en alle ingrediënten wanneer mogelijk voor de tijd even voor te proeven of het in orde is.
  maandag 12 januari 2015 @ 15:53:15 #6
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148607867
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 15:16 schreef MsMessy het volgende:
Teveel gist, te oude gist, gist in te warm water gehad, te lang laten rijzen. Als je olie hebt gebruikt in het recept is die mogelijk ranzig geweest of een van de andere ingrediënten. Olie kan wel goed ruiken, maar als je 'm proeft blijkt ie bitter te zijn. Er zijn zoveel mogelijkheden. Het beste is om zo precies mogelijk te werken en alle ingrediënten wanneer mogelijk voor de tijd even voor te proeven of het in orde is.
Tarwebloem, water, gist, zout en suiker voorproeven??? :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 12 januari 2015 @ 15:57:12 #7
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_148607998
quote:
1s.gif Op maandag 12 januari 2015 15:53 schreef Molo het volgende:

[..]

Tarwebloem, water, gist, zout en suiker voorproeven??? :')
Bloem, ja ook dat kan bederven door schimmels. Als er melk, olie of andere bederfelijke ingrediënten worden gebruikt is het wel handig om te weten of ze nog goed zijn. Gist is moeilijk van na te gaan of het te oud is geworden. En jij weet net zo goed als elk ander dat water, zout en suiker niet kunnen bederven. Maar het water moet wel op de juiste temperatuur gebruikt worden uiteraard. Vandaar ook de opmerking "wanneer mogelijk".
  maandag 12 januari 2015 @ 16:06:57 #8
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148608300
Hij/zij noemt wat hij gebruikt heeft, daar zit geen melk of olie ofzo bij.
Dat meel/bloem kan schimmelen weet ik, maar daar hoef je het niet voor te proeven.
  maandag 12 januari 2015 @ 16:08:10 #9
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148608336
Vraag me af of TS oude gist had of warm gistbrood heeft gegeten waarbij je nog gist ruikt/proeft.
Ik vind dat lekker, maar genoeg mensen vinden het vies.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')