abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148472024
Hoi!

Ik wil komende zomer gaan Interrailen, en omdat het de eerste keer zou zijn, kan ik wel wat tips en adviezen gebruiken :)

Ik heb de volgende planning gemaakt, weliswaar wat voorbarig, maar ik laat me graag inspireren.
Op de site van Interrail heb ik treintijden opgezocht, om alvast een beeld te hebben van hoeveel tijd ik met treinen kwijt ben.

Berlijn 16 - 17 - 18 - 19 juli
Praag 20 - 21 - 22 - 23 juli
Krakau (Auschwitz) 24 - 25 - 26 - 27 juli
Boedapest 28 - 29 - 30 - 31 juli
Zagreb 01 - 02 - 03 aug
Venetië 04 - 05 - 06 aug
terugvliegen op 7 augustus

1. 16-07 NL - Berlijn --> 07:23 am - 01:08 pm (5hr45)
2. 20-07 Berlijn - Praag --> 08:46 am - 01:25 pm (4hr39)
3. 24-07 Praag - Krakau --> 10:19 am - 06:22 pm (8hr03)
4-5. 27/28-07 Krakau - Boedapest --> 10:00 pm - 12:35 pm (14hr35)
6. 01-08 Boedapest - Zagreb --> 06:05 am - 02:06 pm (8hr01)
7. 04-08 Zagreb - Venetië --> ??? via Villach??
Venetië (Treviso) - Brussel (Charleroi) vliegen 7 augustus --> 21:00 - 22:35

Dit wil ik doen met de Global Pass 10 reisdagen binnen 22 dagen voor ¤ 374 (16 juli-6 augustus is 22 dagen). Nadeel van mijn planning is wel dat ik niet alle 10 dagen gebruik op deze manier.
Kan ik wellicht beter de 5 reisdagen binnen 10 dagen voor ¤ 264 nemen voor de langste ritten, en de rest losse kaartjes kopen?
De verbinding tussen Krakau en Boedapest is het meest ongunstig (en lang), dus dat wil ik per nachttrein afleggen.
Daarnaast heb ik begrepen dat Zagreb - Venetië ook een lastige verbinding is, iemand enig idee hoe ik dat het best kan aanpakken en hoe lang die duurt?

In mijn eerste planning had ik Berlijn - Warschau - Krakau - Praag - Wenen - Bratislava -Boedapest, maar ik twijfelde een beetje over Warschau, Wenen en Bratislava.
Daarom heb ik die geschrapt en wil ik wat langer in o.a. Praag en Boedapest blijven.

Tips over treinen, hostels en bezienswaardigheden: alles is welkom! :D

(Overigens probeerde ik me te registreren op het Worldonrails forum, maar dat lukte niet. Iemand die daar ook lid is?)
pi_148472188
Zijn een aantal goede duitse reisgidsen over treinreizen naar Polen.
  donderdag 8 januari 2015 @ 16:27:37 #3
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_148472332
In Berlijn mag je de interrailpas ook gebruiken voor de S-bahn. Kun je ook weer als extra dagen tellen ;)
吴 曼 迪
pi_148472442
Ben zelf lid op World on Rails, als ik dit zo zie zou ik alles met losse kaartjes doen, dan kom je makkelijk onder de 374 euro.
Krakau - Budapest kan je 's nachts afleggen, maar ik kan zo uit m'n hoofd even geen directe nachttrein bedenken en midden in de nacht moeten overstappen is ook geen pretje.
Zagreb - Venetie is een prima verbinding met 2 keer overstappen. Hij duurt alleen wat lang.
Waarom ga je trouwens terugvliegen ipv met de trein? Als je toch een interrail gebruikt is het zonde om reisdagen te laten liggen
pi_148472716
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 16:29 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ben zelf lid op World on Rails, als ik dit zo zie zou ik alles met losse kaartjes doen, dan kom je makkelijk onder de 374 euro.
Krakau - Budapest kan je 's nachts afleggen, maar ik kan zo uit m'n hoofd even geen directe nachttrein bedenken en midden in de nacht moeten overstappen is ook geen pretje.
Zagreb - Venetie is een prima verbinding met 2 keer overstappen. Hij duurt alleen wat lang.
Waarom ga je trouwens terugvliegen ipv met de trein? Als je toch een interrail gebruikt is het zonde om reisdagen te laten liggen
Je hebt gelijk, terugvliegen leek me beter omdat het anders niet gaat lukken binnen 22 dagen, maar ik kan natuurlijk ook het rondje korter maken. Dan zou ik denk ik wel Zagreb en Venetië moeten schrappen.

Als ik alles met losse kaartjes doe, waar koop ik die dan? Kan dat op één site of op de nationale sites zoals NS enzo?
pi_148472894
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 16:35 schreef FR1927 het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, terugvliegen leek me beter omdat het anders niet gaat lukken binnen 22 dagen, maar ik kan natuurlijk ook het rondje korter maken. Dan zou ik denk ik wel Zagreb en Venetië moeten schrappen.

Als ik alles met losse kaartjes doe, waar koop ik die dan? Kan dat op één site of op de nationale sites zoals NS enzo?
Losse kaartjes zijn idd op internet te koop bij de verschillende spoorwegmaatschappijen (NS, DB, CD, enz), of bij de treinreiswinkel. Ook kan je ze tijdens je reis bij een loket op een station kopen, dan heb je ook meer flexibiliteit.
pi_148473414
Kan ik Treinreiswinkel voor heel Europa gebruiken? Dat zou ideaal zijn. Ik zie nu echter dat die kaartjes (nog?) niet online te koop zijn, misschien is het nog te vroeg?

Net als op Deutsche Bahn: ik kan Berlijn-Praag bv. pas 3 maanden vantevoren boeken (vanaf 20 april).
  donderdag 8 januari 2015 @ 19:12:42 #8
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_148477955
Hou oud ben je trouwens? Want als je jonger dan 26 bent is de 10 dagen pas ¤281,-
吴 曼 迪
pi_148478382
I know :) Ik ben 27 dus had een paar jaar eerder moeten beginnen met treinen :P
  donderdag 8 januari 2015 @ 19:37:10 #10
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_148478897
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 19:24 schreef FR1927 het volgende:
I know :) Ik ben 27 dus had een paar jaar eerder moeten beginnen met treinen :P
Dat is dan zonde inderdaad.

Reserveringen verschilt inderdaad per aanbieder. Zelf heb ik een aantal jaar geleden een interrailreis gemaakt. Eerst vanaf Aachen naar Berlijn, vanaf Berlijn de nachttrein naar Malmö (die konden we pas in Berlijn boeken). Van Malmö naar Oslo en in Oslo konden we pas de nachttrein naar Bergen reserveren. Dezelfde weg weer terug.
De trein in Noorwegen konden we dus ook pas in Noorwegen zelf reserveren, de nachttrein Berlijn-Malmö en andersom kon ik in Berlijn ook tegelijkertijd reserveren.

Volgens mij was dit wel alweer in 2009, misschien is tegenwoordig alles ook al beter online te regelen.
吴 曼 迪
pi_148479167
Wow, klinkt als een mooie trip, megamandy! :)

Ja, eventueel kan ik tijdens de reis zelf wel reserveren.
NL-Berlijn en Berlijn-Praag kan ik in ieder geval wel vooraf boeken, en Praag-Krakau kost ook geen drol :P
Losse kaartjes lijkt voor mij dus gunstiger te zijn dan een Interrail pas.
  donderdag 8 januari 2015 @ 19:51:51 #12
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_148479478
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 19:43 schreef FR1927 het volgende:
Wow, klinkt als een mooie trip, megamandy! :)

Ja, eventueel kan ik tijdens de reis zelf wel reserveren.
NL-Berlijn en Berlijn-Praag kan ik in ieder geval wel vooraf boeken, en Praag-Krakau kost ook geen drol :P
Losse kaartjes lijkt voor mij dus gunstiger te zijn dan een Interrail pas.
Ja was het zeker :) Een van mijn eerste vakanties zonder ouders, heb daar veel herinneringen aan. De nachttrein van Berlijn naar Malmö heeft bijna niemand geslapen, iedereen was op de gangen met elkaar aan het praten.

Bij de Deutsche Bahn kun je goedkopere tickets vinden via de Sparpreis-finder op bahn.de dat scheelt soms ook wel. Ik heb geen idee of er ook zoiets voor de andere landen waar je heen wilt.
吴 曼 迪
pi_148479661
Zagreb vind ik 3 dagen best lang, zou de reis naar Venetie breken en een dag Ljubljana meepakken. Leuk stadje :)
  dinsdag 13 januari 2015 @ 15:29:41 #14
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_148642483
Vanaf Venetie kun je de trein naar Munchen (via Verona) pakken, en dan de nachttrein naar Nederland pakken. Of de nachtrein(CNL484) vanuit Venetie naar Munchen en dan overdag erugreizen...
Veel treinkaartjes zijn maximaal drie maanden van te voren te bestellen, dat is in haast alle Europese landen zo.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_148671592
Dank voor jullie tips!
Ik zal me eens verdiepen in Ljubljana, en of ik per trein terugreis of per vliegtuig.

Kan iemand me adviseren over het traject Krakau - Boedapest? :)
pi_148671825
Leuk! Ben zelf ook door Oost Europa met de trein geweest. Zal eens kijken of ik nog (tips) voor je heb.
  woensdag 14 januari 2015 @ 13:19:54 #17
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_148672532
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 12:49 schreef FR1927 het volgende:
Overdag in een uur of 10 via Breclaw, of een rechtsreekse nachttrein...Bahn.de altijd eerst proberen, is de beste treinplanner voor Europa in het algemeen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_148674390
quote:
Dank voor jullie tips!
Ik zal me eens verdiepen in Ljubljana, en of ik per trein terugreis of per vliegtuig.

Als je daar geen zin in hebt is een dagje naar plitvice ook een idee, mooi natuurpark. :)

Budapest-Krakau heb ik niet gedaan maar wel Wenen-Krakau overdag en dat was prima te doen. Gezellig tussen de Poolse huisvrouwen in de trein :P

Deutsche Bahn is inderdaad een aanrader: http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query2.exe/en?getstop=1
  woensdag 14 januari 2015 @ 16:38:52 #19
421180 Karbonkel95
I want to travel the world....
pi_148679594
Leuke route! En je neemt gelukkig goed de tijd voor Boedapest en Praag (geweldige steden). Alleen wat je zo lag in Zagreb moet snap ik niet, dat is leuk voor een middag.. Ljubljana is leuk voor 1 dag, misschien twee, maar dat is omdat de sfeer geweldig is en het gewoon een mooie stad is. Plitvice is heel mooi voor een dag :)
pi_148679945
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 16:38 schreef Karbonkel95 het volgende:
Leuke route! En je neemt gelukkig goed de tijd voor Boedapest en Praag (geweldige steden). Alleen wat je zo lag in Zagreb moet snap ik niet, dat is leuk voor een middag.. Ljubljana is leuk voor 1 dag, misschien twee, maar dat is omdat de sfeer geweldig is en het gewoon een mooie stad is. Plitvice is heel mooi voor een dag :)
Boedapest en Praag (en Berlijn en Krakau) zijn inderdaad de 'hoofdsteden' van mijn reis, daar wil ik echt graag heen en neem ik ook een dag of 4 voor per stad.
Het vervolg ben ik nog niet uit. Zagreb/Ljubljana weet ik nog niet zeker, maar 3 dagen voor Zagreb is misschien wat lang ja. Het kan ook zomaar gebeuren dat ik in Boedapest of Krakau start en dan met de trein richting NL reis en onderweg Praag en Berlijn doe :P
pi_148681728
Heb nog even gekeken maar kan helaas geen tips over hostels geven in de steden waar ik zelf ben geweest. Zou zelf denk ik ook wat korter naar Zagreb gaan. Praag en Budapest zijn echt prachtige steden, het verblijf daar zou ik echt niet inkorten.
pi_148775150
quote:
Ik heb hem omgekeerd met een nachttrein gedaan afgelopen zomer. Dat ging soepel. Kostte me alleen wat moeite met reserveren en heb dat uiteindelijk via een klein boekingskantoor in Berlijn gedaan. Voor de rest is het gewoon ideaal en vond de ervaring persoonlijk top.

Weet niet of hij omgekeerd ook rijdt.
Van alles is weer waardeloos.
pi_148902214
Ik heb de volgende rechtstreekse nachttrein van Krakau naar Boedapest gevonden: 20-07 22:00 uur tot 21-07 08:35.
Alleen kan ik nergens prijzen vinden, niet op Deutsche Bahn en ook niet op de Poolse site:
DB Bahn
Intercity.pl

Wat kost zo'n rit ongeveer? En kan ik die trein korter vantevoren wel online boeken, bv. op DB?
pi_148902455
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 10:47 schreef FR1927 het volgende:
Ik heb de volgende rechtstreekse nachttrein van Krakau naar Boedapest gevonden: 20-07 22:00 uur tot 21-07 08:35.
Alleen kan ik nergens prijzen vinden, niet op Deutsche Bahn en ook niet op de Poolse site:
DB Bahn
Intercity.pl

Wat kost zo'n rit ongeveer? En kan ik die trein korter vantevoren wel online boeken, bv. op DB?
Ff van seat61 gekopieerd:
quote:
Krakow to Budapest for ¤92 in couchettes, ¤103 in a 2-bed sleeper...

• There is a direct sleeper train from Krakow (depart around 22:00) to Budapest (arrive 08:35). In the sleeping-car, this train is a very comfortable, safe and time-effective option. What's the Krakow to Budapest 1, 2 or 3 bed sleeping-car like? To book, either buy at the station (there's almost always places available) or pre-book through reliable Polish agency www.polrail.com (their booking system is at http://booking.polrail.com). Bought at the station, full-price fares per person per bed are:

• ¤92 in 6-berth couchettes, ¤96 in 4-berth couchettes, ¤96 in a 3-bed sleeper, ¤103 in a 2-bed sleeper, ¤173 in a single-bed sleeper.

• Cheap SparNight fares are available in limited numbers from ¤39 in couchettes and ¤49 in a 2-bed sleeper, but must be booked more than 3 days before departure, preferably more. However, in this direction they cannot be booked online, only at the station.
pi_148902865
Thanks Glenn ;)

Moet eigenlijk zo'n SparNight ticket zien te scoren, maar dat kan ik dus pas doen als ik in Krakau ben...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')