abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 januari 2015 @ 20:12:10 #1
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_148329365
Wij hebben hier een Bosch HRC 30 cv-ketel en een honeywell chronotherm thermostaat. Het val mij op dat de CV ketel iedere 8-15 minuten uur heel kort aan en uit gaat. Nu heb ik gekeken in de fabrieksinstellingen van de thermostaat en daar staat standaard dat er 6 schakelmomenten per uur zijn. Op een uur meten zijn er ook 6 schakelmomenten gemaakt. Ik vraag mij alleen af of zoveel schakelmomenten op 1 uur met maar heel kort aan en uitgaan wel klopt en goed is voor de CV-ketel (en de zuinigheid).

Hoop dat iemand hier een antwoord op kan geven en zou kunnen vertellen hoeveel schakelmomenten beter zou zijn.
Where's my fear???
pi_148331512
Dat ding heeft een voorraadsysteem voor warm water.. Dat is dus gewoon een ingebouwd boilertje :)
Om die op temperatuur te houden heeft hij dus dat schakelprogramma nodig.

Indien dat ding de optie heeft de intervallen van het schakelprogramma te verminderen of uit te schakelen. Zal de brander meer tijd nodig hebben om het doorstromend water te verwarmen eerdat het warm is bij de tappunten. Ze zullen er echt wel over nagedacht hebben wat nu zuiniger is. En daarbij gemakzucht kost meestal extra..

Maar misschien heb je de keuze, geen idee.. Ken de ketel persoonlijk niet en als de optie er is staat het beslist ergens beschreven.

Meestal kun je wel de gewenste temperatuur instellen van het warme tapwater. Zet die lager dan ben je al zuiniger. Zal dan 6 x minder lang hoeven branden..
pi_148333304
Tapcomfort. Kun je als het goed is uitzetten.
  zondag 4 januari 2015 @ 21:23:51 #4
39240 jagermaster
pi_148333355
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:56 schreef Watuntrik het volgende:
Dat ding heeft een voorraadsysteem voor warm water.. Dat is dus gewoon een ingebouwd boilertje :)
Om die op temperatuur te houden heeft hij dus dat schakelprogramma nodig.

Indien dat ding de optie heeft de intervallen van het schakelprogramma te verminderen of uit te schakelen. Zal de brander meer tijd nodig hebben om het doorstromend water te verwarmen eerdat het warm is bij de tappunten. Ze zullen er echt wel over nagedacht hebben wat nu zuiniger is. En daarbij gemakzucht kost meestal extra..

Maar misschien heb je de keuze, geen idee.. Ken de ketel persoonlijk niet en als de optie er is staat het beslist ergens beschreven.

Meestal kun je wel de gewenste temperatuur instellen van het warme tapwater. Zet die lager dan ben je al zuiniger. Zal dan 6 x minder lang hoeven branden..
bij de ketel staat de warmhoudfunctie uit (eco stand). Het is echt de Honeywell kamerthermostaat die aanslaat. In de kamerthermostaat zit dus vanuit de fabriek een instelling dat het 6 schakelmomenten per uur heeft.
Where's my fear???
  zondag 4 januari 2015 @ 21:25:25 #5
4330 PJ
Tja.....
pi_148333456
Is het geen modulerende ketel? Dan hoort dit nl. volgens mij.
pi_148333472
Is het zo'n simpele draaithermostaat? Die bevatten zulke zaken toch niet?
  zondag 4 januari 2015 @ 21:28:01 #7
4330 PJ
Tja.....
pi_148333581
Het zit in de ketel. Niet perse in de thermostaat volgens mij.
pi_148333828
Het is een Chronothermostaat, Klokthermostaat dus :) Ik lees tot 6 schakelperioden p/dag bij de specs.
6 p/uur lijkt me ook erg onwaarschijnlijk en dan nog heb je het zelf zo ingesteld.. Misschien heb je je verkeken en dat je ketel toevallig 6 keer per uur aanslaat heeft misschien meer met de isolatie van je woning te doen dan de thermostaat. Ook hier kun je meestal ketelwater temperatuur bijregelen, dan neemt de ketelthermostaat dit deels over en zal hij mogelijk minder kunnen doen.. :)
  zondag 4 januari 2015 @ 21:33:57 #9
4330 PJ
Tja.....
pi_148333887
Die combinatie is modulerend. Dus dat zal het zijn.
  zondag 4 januari 2015 @ 21:41:57 #10
39240 jagermaster
pi_148334295
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:25 schreef PJ het volgende:
Is het geen modulerende ketel? Dan hoort dit nl. volgens mij.
de thermostaat is is een aan/uit thermostaat. Het gaat om deze https://www.kijkvoelbelee(...)=Chronotherm-CMT907G
De ketel zou dan niet modulerend aangesloten moeten zijn.
Where's my fear???
  zondag 4 januari 2015 @ 21:47:02 #11
39240 jagermaster
pi_148334554
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:32 schreef Watuntrik het volgende:
Het is een Chronothermostaat, Klokthermostaat dus :) Ik lees tot 6 schakelperioden p/dag bij de specs.
6 p/uur lijkt me ook erg onwaarschijnlijk en dan nog heb je het zelf zo ingesteld.. Misschien heb je je verkeken en dat je ketel toevallig 6 keer per uur aanslaat heeft misschien meer met de isolatie van je woning te doen dan de thermostaat. Ook hier kun je meestal ketelwater temperatuur bijregelen, dan neemt de ketelthermostaat dit deels over en zal hij mogelijk minder kunnen doen.. :)
je kan een programma instellen met een aantal verschillende tijdsloten. Als ik naar de installateurshandleining kijk zie ik een optie staan van standaard 6 schakelingen per uur. https://www.regelvisie.nl(...)latieinstructies.pdf

Als ik kijk gaat de kamerthermostaat zo ongeveer 6 keer per uur aan en vrijwel direct weer uit. Je hoort dan een klik van de thermostaat dat hij aanschakelt en vrij snel erna weer uitschakelt.
Where's my fear???
pi_148336297
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 21:47 schreef jagermaster het volgende:

[..]

je kan een programma instellen met een aantal verschillende tijdsloten. Als ik naar de installateurshandleining kijk zie ik een optie staan van standaard 6 schakelingen per uur. https://www.regelvisie.nl(...)latieinstructies.pdf

Als ik kijk gaat de kamerthermostaat zo ongeveer 6 keer per uur aan en vrijwel direct weer uit. Je hoort dan een klik van de thermostaat dat hij aanschakelt en vrij snel erna weer uitschakelt.
Ah ja zie het al staat onder installateurs instellingen :) die staan niet gespecificeerd beschreven in de gebruikershandleiding. Zal beschreven staan in andere documentatie voor de installateur.
Lijkt me gerelateerd aan de minimum aan tijd te kunnen reguleren in aantal keren per uur.

Denk dat je beter even de Honeywell infolijn kunt bellen voor specifieke uitleg, zo geven ze dat zelf ook aan nummer staat onder in de handleiding.. Die kunnen je dat beslist met zekerheid vertellen.. ^O^

quote:
Voor gedetailleerde informatie over de extra functionaliteiten en
optionele mogelijkheden met de verschillende instellingen, zie het
informatieblad voor de cv-installa
teur (NL1H-1357UK07) verkrijgbaar
via de Honeywell Infolijn (zie achterpagina).

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 04-01-2015 22:26:01 ]
pi_148336860
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:12 schreef jagermaster het volgende:
Wij hebben hier een Bosch HRC 30 cv-ketel en een honeywell chronotherm thermostaat. Het val mij op dat de CV ketel iedere 8-15 minuten uur heel kort aan en uit gaat. Nu heb ik gekeken in de fabrieksinstellingen van de thermostaat en daar staat standaard dat er 6 schakelmomenten per uur zijn. Op een uur meten zijn er ook 6 schakelmomenten gemaakt. Ik vraag mij alleen af of zoveel schakelmomenten op 1 uur met maar heel kort aan en uitgaan wel klopt en goed is voor de CV-ketel (en de zuinigheid).

Hoop dat iemand hier een antwoord op kan geven en zou kunnen vertellen hoeveel schakelmomenten beter zou zijn.
Wat heb je voor een verwarmingsinstallatie, radiatoren dan was die geloof ik goed die 6 maal schakelen?
Wil je niet dat hij aanslaat die ketel voor een korte tijd dan zou je eventueel de zelflerende functie kunnen uitschakelen ervan als hij die heeft trouwens.
  zondag 4 januari 2015 @ 22:41:50 #14
39240 jagermaster
pi_148337786
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:26 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat heb je voor een verwarmingsinstallatie, radiatoren dan was die geloof ik goed die 6 maal schakelen?
Wil je niet dat hij aanslaat die ketel voor een korte tijd dan zou je eventueel de zelflerende functie kunnen uitschakelen ervan als hij die heeft trouwens.
ja wij hebben gewonen radiatoren. Volgens de handleiding is 6 keer goed. Maar het is toch een beetje onzin dat dan de cv-ketel aanslaat. Ik ga is kijken naar de zelflerende functie.
Where's my fear???
pi_148338026
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 22:41 schreef jagermaster het volgende:

[..]

ja wij hebben gewonen radiatoren. Volgens de handleiding is 6 keer goed. Maar het is toch een beetje onzin dat dan de cv-ketel aanslaat. Ik ga is kijken naar de zelflerende functie.
Als je die uitschakeld als deze die heeft zal je verbruik omhoog schieten, die 6 schakelmomenten hij meet dus 6X per uur je temp als ik het goed behouden heb trouwens.
Het is niet gezegd dat hij dan ook 6 maal de ketel laat aanspringen, als deze zelflerend is heeft hij geleerd van de dag ervoor en zal navanant die dag schakelen.
pi_148340367
En het zal ook wel afhankelijk zijn of de elektronica van de ketel wel met deze functie werken kan. Mogelijk schakelt er nu alleen iets in de thermostaat waar de ketel dan weer niets mee doet.
pi_148342838
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 23:25 schreef Watuntrik het volgende:
En het zal ook wel afhankelijk zijn of de elektronica van de ketel wel met deze functie werken kan. Mogelijk schakelt er nu alleen iets in de thermostaat waar de ketel dan weer niets mee doet.
Deze heeft waarschijnlijk gewoon een relais erin maak breek contact dus, dan is de vraag heeft de ketel zo een aansluiting ik vermoed van wel bosch is geloof ik gewoon een nefit toestel?
De bestuuring op of in deze thermostaat bestemd hoe en waneer dat relais zijn sluiting maakt lijkt me dan.
  maandag 5 januari 2015 @ 15:31:04 #18
39240 jagermaster
pi_148357584
Net met de infolijn gebeld en ik krijg niets anders uit ze dan dat het normaal is. Ik vraag mij echt af waarom zo'n ding 100-150 euro moet kosten als het niet eens fatsoenlijk kan bepalen of er warmte afgegeven moet worden of niet en dan besluit aan te gaan of niet aan te gaan.
Where's my fear???
  maandag 5 januari 2015 @ 15:48:04 #19
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148358331
Hoe staat je programma erin?
Het aantal schakelingen per uur zijn aan te passen.
Share your talent, move the world.
pi_148360173
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 15:31 schreef jagermaster het volgende:
Net met de infolijn gebeld en ik krijg niets anders uit ze dan dat het normaal is. Ik vraag mij echt af waarom zo'n ding 100-150 euro moet kosten als het niet eens fatsoenlijk kan bepalen of er warmte afgegeven moet worden of niet en dan besluit aan te gaan of niet aan te gaan.
Juist omdat deze functie erop zit is deze dus zo duur, anders zou je ook gewoon de kabels kunnen kortslutien en zo de verwarming aan of uit zetten.
Deze heeft de stooklijn van de dag ervoor en naar die berekening weet deze als ik kort een paar minuten aan ga kan ik het warm houden zonder het systeem vol te laten draaien.
pi_148361666
Bij radiatoren is 6x per uur prima, en daar is voor gekozen om de temperatuur schommeling in de woning zo klein mogelijk te houden. Hij brand kort en bij een lage temperatuur. Als je naar 3 schakelingen per uur ga dan worden de schommelingen groter en zal hij langer en hoger in temperatuur branden. En de zelflerende
functie is voor het opstoken na bv de nacht verlaging dat houd in dat hij iedere keer kijkt of hij op de ingestelde temperatuur op tijd bereikt zo ja start hij later en als dat niet lukt gaat hij de volgende dag eerder beginnen.
  maandag 5 januari 2015 @ 18:39:55 #22
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_148363413
Honeywell icm. intergas? Low control!
pi_148393494
Weet je trouwen zeker dat het een cmt907 is en geen cmt937?

En wat betreft niet modulerend hij moduleerd dan nog wel hoor alleen dan op de ketelthermostaat !

[ Bericht 48% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2015 16:47:59 ]
  dinsdag 6 januari 2015 @ 18:43:01 #24
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148397879
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:46 schreef john2406 het volgende:
Weet je trouwen zeker dat het een cmt907 is en geen cmt937?

En wat betreft niet modulerend hij moduleerd dan nog wel hoor alleen dan op de ketelthermostaat !
Retourthermostaat bedoel je. ;) Dat is geen moduleren, maar terugregelen.
Share your talent, move the world.
pi_148397932
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 18:43 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Retourthermostaat bedoel je. ;) Dat is geen moduleren, maar terugregelen.
Je weet toch zeker nog wel dat ik al jaren eruit ben.

Ik stam ja immers nog uit het jaar tabak, al gunde ik het wel dat ik het vroeger zo goed gehad had als de installateurs het tegenwoordig hebben.
Ja goed je sleept wat meer materiaal mee.

Ik zag deze en het kwam bij me op daarom vraag ik ja ook met een vraagteken meen ik.
https://www.regelvisie.nl/pages/Woningen/FAQ/FAQCMT937.html

Ik weet geneens of dat toestel een opentherm is?

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2015 18:52:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')