Gekken praten continu tegen zichzelf of denkbeeldige vriendjes zonder dat ze zichzelf daarvan bewust zijn. Wat geeft jou het idee dat dat voor jou en mij anders zou zijn ?quote:Op donderdag 8 januari 2015 21:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
De verwerking van de mening van anderen gebeurt natuurlijk nog steeds door jezelf, maar ik ga er wel vanuit dat er daadwerkelijk andere mensen bestaan, ja.
Volgens mij zijn er al genoeg mensen geweest die succesvol hebben beargumenteerd waarom "bovennatuurlijk" feitelijk geen bestaansrecht heeft. Als het bestaat maakt het immers direct deel uit van de natuur..dat is niet alleen zo in een empirische wereld maar een logische stelling in zichzelf.quote:Ik wil zeker niet ontkennen dat mensen talenten hebben, maar dat wil niet zeggen dat er mensen bestaan die tot bovennatuurlijke zaken in staat zijn. Daar hebben we het toch over?
Nee, gelovigen worden afgebrand omdat ze geloven in iets dat ongelovigen als ik niet kunnen ervaren. Dat er andere mensen zijn, daar is iedereen het toch wel over eens?quote:Op donderdag 8 januari 2015 22:55 schreef Jappie het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd overigens, ik zeg hiermee niet dat andere mensen niet bestaan! Ik zeg dat het vanuit jezelf als ervaarder niet te bewijzen is. Dan kun je zeggen dat dat een onmogelijke uitgangspositie is omdat je dan alles wel in twijfel kunt trekken en daar heb je volkomen gelijk in maar dat is het soort argument waarop gelovigen doorgaans genadeloos worden afgebrand.
Gelovigen worden hier op dit forum keer op keer afgebrand op oneigenlijke argumenten en ook als de hele wereld het erover eens dat er andere mensen zijn dan is dat nog steeds geen argument en kan dat ook niet zijn omdat jij die mensen alleen maar kan ervaren en ervaringen waren niet te vertrouwen was onder meer ook uw eigen stelling daar waar het bijvoorbeeld mystiek betrof.quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, gelovigen worden afgebrand omdat ze geloven in iets dat ongelovigen als ik niet kunnen ervaren. Dat er andere mensen zijn, daar is iedereen het toch wel over eens?
Jalousie dus?quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, gelovigen worden afgebrand omdat ze geloven in iets dat ongelovigen als ik niet kunnen ervaren. Dat er andere mensen zijn, daar is iedereen het toch wel over eens?
Als ik dit soort mensen zie, dan krijg ik altijd het gevoel alsof ik in mijn zwembroek in een mierennest gevallen ben.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:29 schreef Heerda2 het volgende:
Beste Molurus,
Onderstaand geschenk wil ik graag met je delen.
Indigo?quote:Op zaterdag 10 januari 2015 13:29 schreef Heerda2 het volgende:
Beste Molurus,
Onderstaand geschenk wil ik graag met je delen.
De video gaat over veel meer dan dat. Vooral over de liefde toelaten in je leven. Neem de moeite hem te bekijken. Met een open minder anders is het zinloos.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:31 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Indigo?
Een tijdje geleden, zeg een jaar of drie, geloofde ik ook dat zulke kinderen bestonden en dat ik ook zo iemand was. Men beweerde dat iedereen die na 1970 geboren was een indigokind was
En dan noemden ze algemene zaken die zouden bewijzen dat je een indigo was. Geen wonder dat veel mensen denken zo te zijn.
Mja, Christenen hebben zoveel mensen letterlijk afgebrand.quote:Op donderdag 8 januari 2015 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is niet het geloof dat mensen afbrandt maar het gebrek aan geloof in liefde.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 20:04 schreef laforest het volgende:
[..]
Mja, Christenen hebben zoveel mensen letterlijk afgebrand.
Geloof = ellende.
Wanneer zinloos relatief blijft is geloof ook enkel maar uitstel van executie.quote:Op vrijdag 9 januari 2015 16:25 schreef Heerda2 het volgende:
Jalousie dus?
Ik wou dat ik kon geloven dat zou zo'n enorme troost kunnen geven. Het bestaan minder zinloos.
Liefde? Wat is dat liefde? Zo'n overgebruikt woord.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 22:24 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Het is niet het geloof dat mensen afbrandt maar het gebrek aan geloof in liefde.
Waarom denk je dat je het net bent dan? Los ervan of er een naam aan verbonden zou moeten worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2015 16:31 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Indigo?
Een tijdje geleden, zeg een jaar of drie, geloofde ik ook dat zulke kinderen bestonden en dat ik ook zo iemand was. Men beweerde dat iedereen die na 1970 geboren was een indigokind was
En dan noemden ze algemene zaken die zouden bewijzen dat je een indigo was. Geen wonder dat veel mensen denken zo te zijn.
Daarvoor hoef ik geen filmpjes te kijken, dat weet ik zo ook welquote:Op zaterdag 10 januari 2015 19:36 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
De video gaat over veel meer dan dat. Vooral over de liefde toelaten in je leven. Neem de moeite hem te bekijken. Met een open minder anders is het zinloos.
Ik meen dat net niet is?quote:Op zondag 11 januari 2015 10:37 schreef I-care het volgende:
[..]
Waarom denk je dat je het net bent dan? Los ervan of er een naam aan verbonden zou moeten worden.
Goed, kan zijn dat het bij jouw niet zo is, maar het zijn vrij algemene zaken omdat de antwoorden en redenen dat ook zijn..quote:quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 10:37 schreef I-care het volgende:
[..]
Waarom denk je dat je het net bent dan? Los ervan of er een naam aan verbonden zou moeten worden.
Ik meen dat net niet is?
Omdat het vage omschrijvingen had waar iedereen weleens "ja, zo ben ik ook" bij denkt. "je doet enkel de dingen die je leuk vindt" jaja. "je bent eerlijk tegen anderen, ook als zij het niet leuk vinden" jaja.
Het gaat niet om het woord maar om de kracht van het beeld. Of licht. Laat het licht toe en de donkerte verdwijnt.quote:Op zondag 11 januari 2015 10:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Liefde? Wat is dat liefde? Zo'n overgebruikt woord.
Mooi gezegdquote:Op zondag 11 januari 2015 11:52 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het woord maar om de kracht van het beeld. Of licht. Laat het licht toe en de donkerte verdwijnt.
Wat jij voelt bij lijken.quote:Op zondag 11 januari 2015 10:30 schreef laforest het volgende:
[..]
Liefde? Wat is dat liefde? Zo'n overgebruikt woord.
Vriend, als je aan het praten, debatteren, discussiëren of wat dan ook bent, gebruik je woorden om beelden te vertegenwoordigen. Als de ander het woord niet snapt of te vaag vindt, wordt het beeld niet vertegenwoordigd. Dat kan in dat geval niet sterk zijn.quote:Op zondag 11 januari 2015 11:52 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het woord maar om de kracht van het beeld. Of licht. Laat het licht toe en de donkerte verdwijnt.
Dat het niet geheel gedefinieerd is klopt wel, maar toch hebben de meeste mensen daar een redelijk stabiel beeld bij, en kunnen moeiteloos iets categoriseren op basis daarvan.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:08 schreef Molurus het volgende:
Het is natuurlijk leuk om 'licht' en 'duister' te gebruiken als beeldspraak. Maar waar is het nu eigenlijk een beeldspraak voor?
Wat dat betreft vind ik eigenlijk dat laforest wel een punt heeft.
Als je licht tegenover duister plaatst wordt het al helderder, eveneens als je daarbij positief tegenover negatief plaatst. Constructief versus destructief. Allemaal termen die verband houden met licht en duister in deze context.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vriend, als je aan het praten, debatteren, discussiëren of wat dan ook bent, gebruik je woorden om beelden te vertegenwoordigen. Als de ander het woord niet snapt of te vaag vindt, wordt het beeld niet vertegenwoordigd. Dat kan in dat geval niet sterk zijn.
warm - koudquote:Op zondag 11 januari 2015 12:24 schreef I-care het volgende:
[..]
Als je licht tegenover duister plaatst wordt het al helderder, eveneens als je daarbij positief tegenover negatief plaatst. Constructief versus destructief. Allemaal termen die verband houden met licht en duister in deze context.
Het gaat niet over licht of duister, maar over liefde. Heerda vindt dat je de kracht van het beeld van 'liefde' maar moet laten spreken. Dat kan echter niet als het woord 'liefde' niet duidelijk gedefinieerd is.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:24 schreef I-care het volgende:
[..]
Als je licht tegenover duister plaatst wordt het al helderder, eveneens als je daarbij positief tegenover negatief plaatst. Constructief versus destructief. Allemaal termen die verband houden met licht en duister in deze context.
Filosofie heeft de neiging om specifiek te willen zijn..quote:Op zondag 11 januari 2015 12:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
warm - koud
nat - droog
ver - dichtbij
hoog - laag
snel - langzaam
Je kunt dit soort tegengestelden altijd gebruiken als beeldspraak. Maar dat is alleen interessant als duidelijk is waar het een beeldspraak voor is.
Ik heb niet het gevoel dat het hier meer is dan zweverig geleuter. Uitsluitend bedoeld om te verhullen dat het onduidelijk is waar de beeldspraak over gaat.
Ik zie het zo:quote:Op zondag 11 januari 2015 12:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het gaat niet over licht of duister, maar over liefde. Heerda vindt dat je de kracht van het beeld van 'liefde' maar moet laten spreken. Dat kan echter niet als het woord 'liefde' niet duidelijk gedefinieerd is.
Kun jij het beeld 'bank' duidelijk laten spreken als je niet weet over wat voor soort bank het eigenlijk gaat?
Liefde staat voor dankbaarheid en bescheidenheid voor de zegeningen die je dagelijks ontvangt. Ik zou zo graag alle positieve krachten willen mobiliseren. Liefde voor de medemens. Liefde voor moslims en christenen, voor alle mensen van goede wil. Om die positieve krachten te ontketenen zou ik graag willen bidden. Daarvoor heb ik geen geloof nodig. Ik heb goede ervaringen tijdens Zenmeditatie in de Dominicaanse kerk in Zwolle.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het gaat niet over licht of duister, maar over liefde. Heerda vindt dat je de kracht van het beeld van 'liefde' maar moet laten spreken. Dat kan echter niet als het woord 'liefde' niet duidelijk gedefinieerd is.
Kun jij het beeld 'bank' duidelijk laten spreken als je niet weet over wat voor soort bank het eigenlijk gaat?
Ja, echte wetenschap.quote:Op zondag 11 januari 2015 11:52 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Slap gelul in de ruimte.quote:Op zondag 11 januari 2015 12:08 schreef Molurus het volgende:
Het is natuurlijk leuk om 'licht' en 'duister' te gebruiken als beeldspraak. Maar waar is het nu eigenlijk een beeldspraak voor?
Wat dat betreft vind ik eigenlijk dat laforest wel een punt heeft.
En wat heeft dit met wetenschap en dualisme te maken?quote:Op zondag 11 januari 2015 14:36 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Liefde staat voor dankbaarheid en bescheidenheid voor de zegeningen die je dagelijks ontvangt. Ik zou zo graag alle positieve krachten willen mobiliseren. Liefde voor de medemens. Liefde voor moslims en christenen, voor alle mensen van goede wil. Om die positieve krachten te ontketenen zou ik graag willen bidden. Daarvoor heb ik geen geloof nodig. Ik heb goede ervaringen tijdens Zenmeditatie in de Dominicaanse kerk in Zwolle.
Lijken zijn koud...quote:Op maandag 12 januari 2015 15:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jij was toch van de necrofilie? Of ben je dat ondertussen ontgroeid?
Wetenschap niets. Maar er bestaat meer dan wetenschap. Ik dacht dat de ziel wel iets met dualisme heeft te maken.quote:Op maandag 12 januari 2015 15:24 schreef laforest het volgende:
[..]
En wat heeft dit met wetenschap en dualisme te maken?
Bewijs voor ziel?quote:Op dinsdag 13 januari 2015 11:29 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Wetenschap niets. Maar er bestaat meer dan wetenschap. Ik dacht dat de ziel wel iets met dualisme heeft te maken.
Er is vrij veel dat de wetenschap niet weet. Maar of er dingen zijn diequote:Op dinsdag 13 januari 2015 11:29 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Wetenschap niets. Maar er bestaat meer dan wetenschap. Ik dacht dat de ziel wel iets met dualisme heeft te maken.
Je speculeert dus? Geen wetenschap.quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:26 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Stel dat ik het zou kunnen bewijzen. Dat zou de wereld op zijn kop zetten.
Als de ziel de compleetheid aan ervaringen gedachten en beleving, in combinatie met intenties en doelen, samengevat zou worden als de 'ziel' dan heb je iets tastbaars, zonder dat de wetenschap die kan verklaren, omdat je de beleving niet kan verklaren vanuit de onderdelen?quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:26 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Stel dat ik het zou kunnen bewijzen. Dat zou de wereld op zijn kop zetten.
Heel goed. Ook wetenschappers zullen deze holistische wet moeten beamen.quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:48 schreef I-care het volgende:
[..]
Als de ziel de compleetheid aan ervaringen gedachten en beleving, in combinatie met intenties en doelen, samengevat zou worden als de 'ziel' dan heb je iets tastbaars, zonder dat de wetenschap die kan verklaren, omdat je de beleving niet kan verklaren vanuit de onderdelen?
Ik hoop het, anders hebben we geen gelijk gehad..quote:Op woensdag 14 januari 2015 12:00 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Heel goed. Ook wetenschappers zullen deze holistische wet moeten beamen.
Dan heb je nog een lange weg te gaan Haushofer..quote:Op vrijdag 16 januari 2015 09:48 schreef Haushofer het volgende:
Zie ook
http://www.npo.nl/dus-ik-ben/11-01-2015/VPWON_1232017
Vond em zelf erg interessant
Dat heeft mens zijn met hersens. Heel natuurlijk, heb je geen bovennatuurlijke dingen voor nodig.quote:Op woensdag 14 januari 2015 10:48 schreef I-care het volgende:
[..]
Als de ziel de compleetheid aan ervaringen gedachten en beleving, in combinatie met intenties en doelen, samengevat zou worden als de 'ziel' dan heb je iets tastbaars, zonder dat de wetenschap die kan verklaren, omdat je de beleving niet kan verklaren vanuit de onderdelen?
Darwin heeft het er maar moeilijk mee...quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:19 schreef laforest het volgende:
[..]
Dat heeft mens zijn met hersens. Heel natuurlijk, heb je geen bovennatuurlijke dingen voor nodig.
[ afbeelding ]
Darwin had het met wel meer dingen moeilijk. Het is goed om erbij stil te staan dat de wetenschap 150 jaar verder is, en Darwin geen profeet was.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:23 schreef I-care het volgende:
[..]
Darwin heeft het er maar moeilijk mee...
"Immaterieel" is net zo slecht gedefinieerd als "bovennatuurlijk", althans... als je daarmee bedoelt "iets dat onafhankelijk van materie bestaat".quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:23 schreef I-care het volgende:
Bovennatuurlijk is toch ook maar een semantische kwestie. Stel dat de ziel dan niet meer is dan de accumulatie van al die immateriële zaken, wordt de ziel dan minder waard denk je, of minder echt?
Immateriële zaken? Pure speculatie, Bah, humbug! Je kunt alleen maar over zulke zaken speculeren, als er al zoiets als een ziel is dan kunnen wij daar geen weet van hebben.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:23 schreef I-care het volgende:
[..]
Darwin heeft het er maar moeilijk mee...
Bovennatuurlijk is toch ook maar een semantische kwestie. Stel dat de ziel dan niet meer is dan de accumulatie van al die immateriële zaken, wordt de ziel dan minder waard denk je, of minder echt?
Tja definities, deze discussie is wel wat ouder... Socrates was er al mee bezig.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Darwin had het met wel meer dingen moeilijk. Het is goed om erbij stil te staan dat de wetenschap 150 jaar verder is, en Darwin geen profeet was.
[..]
"Immaterieel" is net zo slecht gedefinieerd als "bovennatuurlijk", althans... als je daarmee bedoelt "iets dat onafhankelijk van materie bestaat".
Ongeacht of je dat laatste ooit kunt aantonen is het onduidelijk wat dat precies zou betekenen en waar zo'n hypothese op gebaseerd is.
Als je daarmee bedoelt "emergent" dan raad ik aan om het gebruik van het woord "immaterieel" in deze context te vermijden om verwarring te voorkomen.
In dit soort discussies is een eenduidige definitie van begrippen essentieel.
Absoluut, en ik heb ook geen antwoorden. Ik vind het heel moeilijke materie. De vraag is of de ervaring en beleving wel immaterieel zou zijn. En stel dat dit wel een emergent eigenschap zou zijn, dan valt dat maar moeilijk te vatten, omdat er dan niets te grijpen valt.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 10:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Darwin had het met wel meer dingen moeilijk. Het is goed om erbij stil te staan dat de wetenschap 150 jaar verder is, en Darwin geen profeet was.
[..]
"Immaterieel" is net zo slecht gedefinieerd als "bovennatuurlijk", althans... als je daarmee bedoelt "iets dat onafhankelijk van materie bestaat".
Ongeacht of je dat laatste ooit kunt aantonen is het onduidelijk wat dat precies zou betekenen en waar zo'n hypothese op gebaseerd is.
Als je daarmee bedoelt "emergent" dan raad ik aan om het gebruik van het woord "immaterieel" in deze context te vermijden om verwarring te voorkomen.
In dit soort discussies is een eenduidige definitie van begrippen essentieel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |