Het ebook is te bestellen voor 12. De vraag is of het iets nieuws brengt. Dat een atheïst niet alles wat met spiritualiteit te maken heeft hoeft af te wijzen lijkt me geen vondst. Ik 'geloof' in de God van Spinoza.quote:Op zondag 4 januari 2015 14:21 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het zijn mijn woorden he
Bovendien weet ik dus op basis van alleen de inleiding nog niet welke conclusies hij uiteindelijk zelf trekt!
Lees het anders zelf maar ff... Het huidige moment (leesfragment)
Dan moet je ook wel een fotografisch geheugen wil je dat onthouden, als jij een operatiekamer binnenstapt weet je ook niet elk voorwerp dat daar ligt te onthouden.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:06 schreef Molurus het volgende:
Anekdote:
Ik zag een tijdje geleden een interview met een arts (naam even kwijt) die met regelmaat te maken krijgt met mensen die 'uit hun lichaam treden' tijdens operaties, en zeggen zichzelf op de operatietafel te hebben zien liggen.
De arts in kwestie heeft bovenop een kast in de operatiekamer iets neergelegd waarvan alleen hij weet dat het er ligt. Nog nooit is iemand er tijdens een vermeende uittreding in geslaagd om te zien wat daar dan ligt.
En dat wekt de indruk dat wat men ervaart als een uittreding helemaal geen uittreding is.
Kom, als dat een beetje een opvallend voorwerp is onthoud je dat echt wel. Misschien niet iedereen, maar toch minimaal wel een paar mensen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan moet je ook wel een fotografisch geheugen wil je dat onthouden, als jij een operatiekamer binnenstapt weet je ook niet elk voorwerp dat daar ligt te onthouden.![]()
Beetje simpel om te zeggen.
Wisten z'n assistenten enzo wel dat dat voorwerp er lag dan? Anders was het namelijk niet zo opvallend.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kom, als dat een beetje een opvallend voorwerp is onthoud je dat echt wel. Misschien niet iedereen, maar toch minimaal wel een paar mensen.
Lijkt me niet.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:59 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wisten z'n assistenten enzo wel dat dat voorwerp er lag dan? Anders was het namelijk niet zo opvallend.
Ja, dit komt er nou van als je uittreding heel kinderlijk gaat bekijken, alsmede de werking van onze hersenen en dat soort onzin.quote:Op woensdag 7 januari 2015 12:06 schreef Molurus het volgende:
Anekdote:
Ik zag een tijdje geleden een interview met een arts (naam even kwijt) die met regelmaat te maken krijgt met mensen die 'uit hun lichaam treden' tijdens operaties, en zeggen zichzelf op de operatietafel te hebben zien liggen.
De arts in kwestie heeft bovenop een kast in de operatiekamer iets neergelegd waarvan alleen hij weet dat het er ligt. Nog nooit is iemand er tijdens een vermeende uittreding in geslaagd om te zien wat daar dan ligt.
En dat wekt de indruk dat wat men ervaart als een uittreding helemaal geen uittreding is.
Zouden de uittredingen waar Peter van Lommel het over heeft dan allemaal op fictie berusten? En als uitredingen kunnen worden bewezen is dat dan gelijk een bewijs voor dualisme?quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lijkt me niet.Dat zou 'het experiment' sowieso al minder betrouwbaar maken natuurlijk, want wie weet wat die assistenten aan wie vertellen?
Hadden de assistenten dat voorwerp moeten zien? Nee, daar had je toch echt wel een trap voor nodig. Dat is de grap... om het te kunnen zien moet je werkelijk vanaf een hoge positie op de kamer neerkijken.
'Fictie' lijkt me niet precies het juiste woord. Fictie is iets willens en wetens verzinnen, een verhaal. Ik denk dat mensen die uittredingen ervaren daar niet over liegen, noch iets verzinnen. Het probleem is denk ik voornamelijk dat ze niet precies begrijpen hoe dat werkt en daar een eigen interpretatie aan geven die niet noodzakelijk correct is.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:08 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Zouden de uittredingen waar Peter van Lommel het over heeft dan allemaal op fictie berusten?
Dat lijkt me een heel lastige vraag. Zelf zou ik zeggen van niet, omdat er dan nog steeds interactie bestaat tussen die 'ziel' en de fysieke wereld. En ik zie niet in welk opzicht je dan nog kunt stellen dat die ziel geen onderdeel is van de fysieke wereld.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:08 schreef Heerda2 het volgende:
En als uitredingen kunnen worden bewezen is dat dan gelijk een bewijs voor dualisme?
Uittredingen zijn allang bewezen, je moet enkel de juiste boeken hiervoor lezen en zelf zaken ervaren hebben. Dit laatste heb ik niet, maar de juiste boeken heb ik hiervoor wel gelezen.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:08 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Zouden de uittredingen waar Peter van Lommel het over heeft dan allemaal op fictie berusten? En als uitredingen kunnen worden bewezen is dat dan gelijk een bewijs voor dualisme?
Zo redenerend is ook bewezen dat we bezocht zijn door aliens, dat goden bestaan, etc, etc.quote:Op woensdag 7 januari 2015 18:30 schreef BerjanII het volgende:
Uittredingen zijn allang bewezen, je moet enkel de juiste boeken hiervoor lezen en zelf zaken ervaren hebben.
Religie wordt in de geschiedenis inderdaad veelvuldig gebruikt om daarmee geweld te rechtvaardigen en of te stimuleren. Maar dat lijkt me verder niet heel erg on topic.quote:Op woensdag 7 januari 2015 21:37 schreef Heerda2 het volgende:
Even naar de actualiteit. Weer is de religie oorzaak van weerloze slachtoffers. Religie is niet door een God maar door mensen zelf bedacht en vooral misbruikt. Hoeveel slachtoffers zijn er door de eeuwen heen niet gevallen. Hoeveel onschuldige Katharen niet verbrand? Dat waren geen Moslims maar Rooms gespuis.
Het atheist zijn is zo bezien inderdaad ook alleen maar een nietszeggend label, belangrijker is de positie die Harris in nam ten aanzien van het spirituele in het algemeen vanuit zijn positie als neurowetenschapper..Dat hoeft nog steeds geen showstopper te zijn maar het zou mij toch rijkelijk verbazen wanneer zijn geflirt met spiritualiteit zou leiden tot een uitspraak die ingaat tegen zijn eerdere standpunten. Wel leuk natuurlijk maar ik verwacht niet dat hij hardop zal gaan verkondigen dat bewustzijn meer is dan een specifiek fenomeen door de hersenen/het lichaam voortgebracht.quote:Op woensdag 7 januari 2015 17:17 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
Het ebook is te bestellen voor 12. De vraag is of het iets nieuws brengt. Dat een atheïst niet alles wat met spiritualiteit te maken heeft hoeft af te wijzen lijkt me geen vondst. Ik 'geloof' in de God van Spinoza.
Leer je daar hoe je zelf kunt uittreden? Of wat de verklaring is voor de ervaring van uittreden?quote:Op woensdag 7 januari 2015 22:37 schreef Heerda2 het volgende:
Misschien een cursus uittreden volgen om de eigen ervaringen te kunnen toetsen.
Ik zie hier eigenlijk drie elementen:quote:Op donderdag 8 januari 2015 09:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het atheist zijn is zo bezien inderdaad ook alleen maar een nietszeggend label, belangrijker is de positie die Harris in nam ten aanzien van het spirituele in het algemeen vanuit zijn positie als neurowetenschapper..Dat hoeft nog steeds geen showstopper te zijn maar het zou mij toch rijkelijk verbazen wanneer zijn geflirt met spiritualiteit zou leiden tot een uitspraak die ingaat tegen zijn eerdere standpunten. Wel leuk natuurlijk maar ik verwacht niet dat hij hardop zal gaan verkondigen dat bewustzijn meer is dan een specifiek fenomeen door de hersenen/het lichaam voortgebracht.
Atheïsten geloven niet dat er een god is. Het is niks meer of minder, alles wat je er verder bijsleept (religie, spiritualiteit) valt niet onder de noemer atheïsme.quote:Op donderdag 8 januari 2015 09:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het atheist zijn is zo bezien inderdaad ook alleen maar een nietszeggend label
Zoals Sam Harris ook al constateerde in een veel oudere lezing: atheisme is een ongelukkig begrip dat we beter niet kunnen gebruiken, al is het alleen maar omdat het gepaard gaat met zo veel vooroordelen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 10:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Atheïsten geloven niet dat er een god is. Het is niks meer of minder, alles wat je er verder bijsleept (religie, spiritualiteit) valt niet onder de noemer atheïsme.
Als ik het interview in Trouw lees krijg ik niet de indruk dat hij erg sterk in zijn schoenen staat. Het boek heeft weinig nieuws te bieden lijkt me.quote:Op donderdag 8 januari 2015 09:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het atheist zijn is zo bezien inderdaad ook alleen maar een nietszeggend label, belangrijker is de positie die Harris in nam ten aanzien van het spirituele in het algemeen vanuit zijn positie als neurowetenschapper..Dat hoeft nog steeds geen showstopper te zijn maar het zou mij toch rijkelijk verbazen wanneer zijn geflirt met spiritualiteit zou leiden tot een uitspraak die ingaat tegen zijn eerdere standpunten. Wel leuk natuurlijk maar ik verwacht niet dat hij hardop zal gaan verkondigen dat bewustzijn meer is dan een specifiek fenomeen door de hersenen/het lichaam voortgebracht.
In ieder geval bevestig je de bijzondere ervaring van uittreden. Verder hoort deze discussie eerder thuis op een spiritueel forum.quote:Op donderdag 8 januari 2015 10:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leer je daar hoe je zelf kunt uittreden? Of wat de verklaring is voor de ervaring van uittreden?
Dat eerste lijkt me namelijk helemaal niet interessant (heb dat zelf al wel eens gedaan overigens), en dat tweede lijkt me zo pretentieus dat het ongeloofwaardig wordt.
Hoe wil je testen of daadwerkelijk een 'ziel' uitreedt? De ervaring van subjectieve uitreding bestaat wel, ga maar eens DMT roken bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 8 januari 2015 11:09 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
In ieder geval bevestig je de bijzondere ervaring van uittreden. Verder hoort deze discussie eerder thuis op een spiritueel forum.
Zo'n bevestiging was helemaal niet nodig.quote:Op donderdag 8 januari 2015 11:09 schreef Heerda2 het volgende:
[..]
In ieder geval bevestig je de bijzondere ervaring van uittreden.
Waarom?quote:Op donderdag 8 januari 2015 11:09 schreef Heerda2 het volgende:
Verder hoort deze discussie eerder thuis op een spiritueel forum.
Hoe wil je testen of je subjectieve ervaring van het doen van een objectieve proef daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ?quote:Op donderdag 8 januari 2015 11:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoe wil je testen of daadwerkelijk een 'ziel' uitreedt? De ervaring van subjectieve uitreding bestaat wel, ga maar eens DMT roken bijvoorbeeld.
Niet, althans dat lijkt me onmogelijk, volgens mij had Daniel Dennett ook zoiets bewezen.quote:Op donderdag 8 januari 2015 12:33 schreef Jappie het volgende:
[..]
Hoe wil je testen of je subjectieve ervaring van het doen van een objectieve proef daadwerkelijk heeft plaatsgevonden ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |