abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148250815
President Obama heeft toestemming gegeven voor luchtaanvallen op IS (Islamitische Staat)-strijders in het noorden van Irak. Ook zijn er voedselpakketten gedropt in de bergen van Sinjar waar tienduizenden vluchtelingen zich schuilhouden. Volgens Obama zijn de luchtaanvallen op beperkte schaal nodig, omdat de levens van Amerikanen op het spel staan, net als die van veel onschuldige burgers. In de stad Arbil werken een hoop Amerikanen. IS-strijders zijn die stad de afgelopen dagen steeds meer genaderd. Obama benadrukt dat er geen militairen naar Irak worden gestuurd. Eind 2011 kwam er officieel een einde aan de Amerikaanse militaire missie in Irak. De afgelopen dagen zijn tienduizenden Koerdische jezidi's en christenen gevlucht voor de soennitische IS-strijders.

Volgens de VN en vluchtelingen/ooggetuigen is er sprake van grootschalig seksueel misbruik door IS-strijders tegen vrouwen, tienermeisjes en jongens die tot de minderheden in Irak behoren. 1.500 yezidi's en christenen zouden mogelijk gedwongen worden om als seksslaaf te dienen. Ook zouden er 500 jezidi's levend begraven zijn door IS en gevonden zijn in een massagraf.

Vanuit hun bolwerk Falluja, dat IS in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft IS strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens. Sinds 29 juni 2014 gaat "ISIS" (Islamitische Staat in Irak en de Levant) als "IS" (Islamitische Staat) door het leven: ze hebben een kalifaat opgericht dat uit delen van Irak en Syrië bestaat.

Kaart van de uiteindelijke staat die IS wil vestigen in het Midden-Oosten

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = IS
Groen = Koerdistan (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syrië
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Updates:
The Levantine War - Reddit

Filmpje van Steven Sotloff: http://www.dumpert.nl/med(...)_steven_sotloff.html
http://www.amnesty.nl/nie(...)ringen-in-noord-irak
pi_148252196
[quote] Video: Shiite militias use same brutal tactics as Islamic State

A disturbing video filmed by soldiers fighting for the Kurdish Peshmerga reveals gruesome tactics used by Shiite militias battling to push Islamic State jihadists out of Iraq. The pictures show the beheaded corpses of two IS fighters being dragged on the ground by a vehicle.

The video was reportedly filmed more than two months ago, as a makeshift coalition of Peshmerga forces and Shiite groups battled to wrest the town of Amerli from the hands of extremists. Islamic State has sown terror amongst its enemies by deliberately nurturing a reputation for carrying out brutal atrocities. Yet this video appears to show that some of the group’s Shiite adversaries resort to the same cruel tactics.

The voices in the video translate from Kurdish as follows:

-Oh my god they beheaded them?
-You didn’t see? The heads were on the [inaudible]
-They have been already beheaded?
-Yes, they said that they had captured six of them and would behead them

The video shows two twisted, headless corpses being dragged by a vehicle down a dusty road. Two flags appear to be attached to the jeep, both of which belong to Shiite groups fighting the Islamic State group. The green flag represents the Badr Brigade, a paramilitary outfit reportedly under the control of the Iraqi Transport Minister. The bright yellow flag belongs to a Shiite militia feared for its bloody, brutal tactics: Saraya al-Khorasani. Another video - too gruesome to show here - uploaded to YouTube appears to show the one of the men - though already dead - being beheaded by possibly the same group of militants.

According to Human Rights Watch, the government has handed groups like Sarayaal-Khorasani key roles in the bloody battle against IS group despite being unaccountable to any official ministry. The same report accuses the Khorasani militia of indiscriminately razing Sunni villages recaptured from jihadists, as well as detaining and torturing the supposedly ‘liberated’ inhabitants. The militants reportedly use weapons supplied by the central government in Baghdad.

It’s not the first time groups opposed to Islamic State organisation's bloody onslaught have been caught carrying out copycat atrocities. A video reportedly filmed in September showed Shiite fighters holding up the severed heads of two IS jihadists whom they had decapitated. In the video, the men threaten to build a ‘mountain’ out of the skulls of their enemies.

This article was written by FRANCE 24 journalists Ershad Alijani (@ErshadAlijani) and Andrew Hilliar (@andyhilliar).[quote]
pi_148253278
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:56 schreef Djibril het volgende:
[quote] Video: Shiite militias use same brutal tactics as Islamic State

A disturbing video filmed by soldiers fighting for the Kurdish Peshmerga reveals gruesome tactics used by Shiite militias battling to push Islamic State jihadists out of Iraq. The pictures show the beheaded corpses of two IS fighters being dragged on the ground by a vehicle.

The video was reportedly filmed more than two months ago, as a makeshift coalition of Peshmerga forces and Shiite groups battled to wrest the town of Amerli from the hands of extremists. Islamic State has sown terror amongst its enemies by deliberately nurturing a reputation for carrying out brutal atrocities. Yet this video appears to show that some of the group’s Shiite adversaries resort to the same cruel tactics.

The voices in the video translate from Kurdish as follows:

-Oh my god they beheaded them?
-You didn’t see? The heads were on the [inaudible]
-They have been already beheaded?
-Yes, they said that they had captured six of them and would behead them

The video shows two twisted, headless corpses being dragged by a vehicle down a dusty road. Two flags appear to be attached to the jeep, both of which belong to Shiite groups fighting the Islamic State group. The green flag represents the Badr Brigade, a paramilitary outfit reportedly under the control of the Iraqi Transport Minister. The bright yellow flag belongs to a Shiite militia feared for its bloody, brutal tactics: Saraya al-Khorasani. Another video - too gruesome to show here - uploaded to YouTube appears to show the one of the men - though already dead - being beheaded by possibly the same group of militants.

According to Human Rights Watch, the government has handed groups like Sarayaal-Khorasani key roles in the bloody battle against IS group despite being unaccountable to any official ministry. The same report accuses the Khorasani militia of indiscriminately razing Sunni villages recaptured from jihadists, as well as detaining and torturing the supposedly ‘liberated’ inhabitants. The militants reportedly use weapons supplied by the central government in Baghdad.

It’s not the first time groups opposed to Islamic State organisation's bloody onslaught have been caught carrying out copycat atrocities. A video reportedly filmed in September showed Shiite fighters holding up the severed heads of two IS jihadists whom they had decapitated. In the video, the men threaten to build a ‘mountain’ out of the skulls of their enemies.

This article was written by FRANCE 24 journalists Ershad Alijani (@ErshadAlijani) and Andrew Hilliar (@andyhilliar).[quote]
pics or it didnt happen :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_148253492
Goede zaak.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_148253620
Idioten :r
pi_148253636
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:38 schreef Peunage het volgende:
Idioten :r
Koerdische snitches ja.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_148254063
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:38 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Koerdische snitches ja.
koerden zijn best ok ^O^
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_148254328
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:52 schreef Slayage het volgende:

[..]

koerden zijn best ok ^O^
Jezelf druk maken om wat men met gevangen genomen ISIS strijders doet :')

Het is beter hen te onthoofden, dan kunnen ze in elk geval geen eieren leggen.
pi_148254479
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:01 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Jezelf druk maken om wat men met gevangen genomen ISIS strijders doet :')

Het is beter hen te onthoofden, dan kunnen ze in elk geval geen eieren leggen.
:')
-Rabia Al-Basri
pi_148254711
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:04 schreef Slayage het volgende:

[..]

:')
De sleutel tot het verslaan van ISIS en het onderwerpen van de Salafisten is door wreder te zijn dan hen zelf.

Mensen als Hafiz al-Assad en Saddam Hussein begrepen dit heel goed. De huidige generatie is te week, daarom durven die gedegenereerde Soennietjes juist nu ook naar de wapens te grijpen en van zich te laten horen.
pi_148254992
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:09 schreef IPA35 het volgende:

[..]

De sleutel tot het verslaan van ISIS en het onderwerpen van de Salafisten is door wreder te zijn dan hen zelf.

Mensen als Hafiz al-Assad en Saddam Hussein begrepen dit heel goed. De huidige generatie is te week, daarom durven die gedegenereerde Soennietjes juist nu ook naar de wapens te grijpen en van zich te laten horen.
machtsvacuum en shit
-Rabia Al-Basri
pi_148255191
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:16 schreef Slayage het volgende:

[..]

machtsvacuum en shit
Terreur is een nuttig middel om de wil van een volk te breken, mits goed toegepast.

Wat men zou kunnen doen is Soennitische dorpjes omsingelen en doorzoeken en diegene die de verkeerde literatuur in huis heeft "straffen". Of je maakt mensen collectief verantwoordelijk door collectieve straffen uit te voeren, op die manier stimuleer je ook collaboratie en zaai je onderling wantrouwen en achterdocht.

Op zo'n manier moet het relatief simpel zijn om de wahhabieten te verslaan.
pi_148255424
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:21 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Terreur is een nuttig middel om de wil van een volk te breken, mits goed toegepast.

Wat men zou kunnen doen is Soennitische dorpjes omsingelen en doorzoeken en diegene die de verkeerde literatuur in huis heeft "straffen". Of je maakt mensen collectief verantwoordelijk door collectieve straffen uit te voeren, op die manier stimuleer je ook collaboratie en zaai je onderling wantrouwen en achterdocht.

Op zo'n manier moet het relatief simpel zijn om de wahhabieten te verslaan.
volgens mij hadden de amerikanen met de surge en de sahwa in irak behoorlijk wat resultaten geboekt, alleen toen de steun opdroogde, kon dit monster weer de kop op steken, waardoor we uiteindelijk verder van huis zijn

nee de sunnis gaan de shias vertrouwen en andersom, sure... gewoon opdelen dat irak...
-Rabia Al-Basri
pi_148255480
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:25 schreef Slayage het volgende:

[..]

volgens mij hadden de amerikanen met de surge en de sahwa in irak behoorlijk wat resultaten geboekt, alleen toen de steun opdroogde, kon dit monster weer de kop op steken, waardoor we uiteindelijk verder van huis zijn

nee de sunnis gaan de shias vertrouwen en andersom, sure... gewoon opdelen dat irak...
Dat zou kunnen. Er zijn alternatieven waarbij je niet hoeft toe te geven aan Salafistische kelensnijders.
pi_148255633
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:26 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. Er zijn alternatieven waarbij je niet hoeft toe te geven aan Salafistische kelensnijders.
moet je sowieso niet willen, een saudi arabie verkondigd genoeg haat voor de gehele wereld, een isisistan erbij is too much
-Rabia Al-Basri
pi_148255754
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:29 schreef Slayage het volgende:

[..]

moet je sowieso niet willen, een saudi arabie verkondigd genoeg haat voor de gehele wereld, een isisistan erbij is too much
Je kunt ook ISIS en haar supporters vernietigen.
pi_148255982
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:31 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Je kunt ook ISIS en haar supporters vernietigen.
dan moet je de sunni stammen voor je zaak winnen, tenzij je de sunnis volledig weg wilt vagen, maar dan moet je idd collectief gaan straffen en het risico lopen dat deze shit eeuwig door blijft gaan
-Rabia Al-Basri
pi_148256183
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:37 schreef Slayage het volgende:

[..]

dan moet je de sunni stammen voor je zaak winnen, tenzij je de sunnis volledig weg wilt vagen, maar dan moet je idd collectief gaan straffen en het risico lopen dat deze shit eeuwig door blijft gaan
Je moet de Salafistische beweging onderwerpen aan harde terreur en vervolging. Zo kun je ze terug in de duisternis dwingen. De meeste Soennieten zijn naar mijn weten nog steeds niet Salafistisch.

Het argument dat Soennieten specifiek zouden worden onderdrukt in Irak en Syrië is simpelweg onzin dus het is niet zo dat de regering van die landen op dat terrein onredelijk beleid aan het voeren is of zo. Dit heeft te maken met Soennieten die een drang hebben anderen zich te onderwerpen.
pi_148256259
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:41 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Je moet de Salafistische beweging onderwerpen aan harde terreur en vervolging. Zo kun je ze terug in de duisternis dwingen. De meeste Soennieten zijn naar mijn weten nog steeds niet Salafistisch.

Het argument dat Soennieten specifiek zouden worden onderdrukt in Irak en Syrië is simpelweg onzin dus het is niet zo dat de regering van die landen op dat terrein onredelijk beleid aan het voeren is of zo. Dit heeft te maken met Soennieten die een drang hebben anderen zich te onderwerpen.
dus stel je een uitroeiing voor?
-Rabia Al-Basri
pi_148256370
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:42 schreef Slayage het volgende:

[..]

dus stel je een uitroeiing voor?
Nee hoor, dat zou immers tegen de regels van Fok! zijn.
pi_148256803
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:44 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Nee hoor, dat zou immers tegen de regels van Fok! zijn.
je hoeft het niet expliciet te zeggen ;)
-Rabia Al-Basri
pi_148256939
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:53 schreef Slayage het volgende:

[..]

je hoeft het niet expliciet te zeggen ;)
Je hebt hier te maken met een groep mensen die niet in een pluralistisch Irak/Syrië wensen te wonen.
Daarom plegen ze zuiveringen etc. Wat moet je daar nu mee? Moet je dan goedkeuren dat zij Sji'ieten vermoorden en Christenen verdrijven? Moet je dit gedrag belonen, met goh jullie hebben een legitieme wens. Wij gaan die eerbiedigen, hier hebben jullie je eigen wannabe Kalifaat. Denk je dat dit een oplossing is?
pi_148257369
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 20:55 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Je hebt hier te maken met een groep mensen die niet in een pluralistisch Irak/Syrië wensen te wonen.
Daarom plegen ze zuiveringen etc. Wat moet je daar nu mee? Moet je dan goedkeuren dat zij Sji'ieten vermoorden en Christenen verdrijven? Moet je dit gedrag belonen, met goh jullie hebben een legitieme wens. Wij gaan die eerbiedigen, hier hebben jullie je eigen wannabe Kalifaat. Denk je dat dit een oplossing is?
het is de amerikaanse insteek zoals ik aangaf, met uiteindelijk een splitsing of een conflict zonder einde, uitroeiing van volkeren ben ik niet zon voorstander van, ook al kan het effectief zijn in nation building ;)
-Rabia Al-Basri
pi_148266588
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 18:10 schreef Djibril het volgende:

[..]

Filmpje is van drie jaar geleden?
Ja dat weet ik. Maar ik vroeg me af wat er precies gebeurt.

quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 21:04 schreef Slayage het volgende:

[..]

het is de amerikaanse insteek zoals ik aangaf, met uiteindelijk een splitsing of een conflict zonder einde, uitroeiing van volkeren ben ik niet zon voorstander van, ook al kan het effectief zijn in nation building ;)
Wat de Amerikanen deden was geen goede oplossing voor de lange termijn. Goed genoeg voor hun, omdat zij daarna konden terugtrekken. Maar het is geen oplossing voor Irak zelf, aangezien de bevolking nergens heen gaat en met elkaar moeten zien te overleven.

De reden dat het geen goede oplossing is, is omdat het in feite chantage is. De Sahwa keerden zich tegen AQ. Zich keren tegen... dat betekent dat ze elkaar eerst steunden of dat ze zelf ook AQ waren. "Wij stoppen alleen met terrorisme als jullie ons op ondemocratische wijze geven wat wij willen". Je snapt zelf ook dat het gevolg hiervan is dat ze elk moment weer met terrorisme beginnen (ze hebben ook nog wapens en geld gekregen van de overheid/Amerikanen) als ze hun zin niet krijgen.
pi_148270984
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 19:28 schreef Slayage het volgende:

[..]

pics or it didnt happen :P
http://observers.france24(...)s-used-islamic-state
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')