Ik heb het tijdens het rijzen ook een keer doorgeroerd ja.quote:Op woensdag 30 december 2015 18:45 schreef djkoelkast het volgende:
Heb je het beslag tussendoor nog een pak rammel gegeven? Na een half uurtje? Dat verbetert de structuur. Dat doe je natuurlijk ook een beetje tijdens het scheppen, alleen bij de eerste paar is dat nog niet zo.
Je krijgt minder van die hele grote bellen, maar die gaan zich meestal ook met vet volzuigen.quote:Op woensdag 30 december 2015 18:50 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Ik heb het tijdens het rijzen ook een keer doorgeroerd ja.
Maar wat versta je dan onder beter? Luchtiger of juist niet luchtiger? Want ze werden hier dus minder luchtig. Als ik het lees bedoel jij dat ze door scheppen juist luchtiger moeten worden.
Meer mensen ervaring met oliebollen uit de oven? Ik moet ze gaan bakken ná nieuwjaar, en ik heb geen friteuse. Is het wat of moet ik toch regelen dat ik bij iemand anders kan gaan bakken?quote:Op woensdag 31 december 2014 22:56 schreef foodlover het volgende:
De ovenoliebollen zijn gelukt! Wel wat korter en op lagere temperatuur gebakken als in recept.
De korst is iets steviger dan een normale oliebol.
Voor herhaling vatbaar als je maar 6 bollen ofzo wil maken. De olie die je in het muffinblik moet gieten stinkt aardig, daar hoef je het niet voor te doen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mik een paar liter olie in een braadpanquote:Op woensdag 30 december 2015 21:41 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Meer mensen ervaring met oliebollen uit de oven? Ik moet ze gaan bakken ná nieuwjaar, en ik heb geen friteuse. Is het wat of moet ik toch regelen dat ik bij iemand anders kan gaan bakken?
Ik kook op het moment elektrisch én ik woon in een studio zonder afzuigkap. Slecht plan.quote:Op woensdag 30 december 2015 21:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mik een paar liter olie in een braadpan
Beter plan als oliebollen zonder oliequote:Op woensdag 30 december 2015 21:46 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ik kook op het moment elektrisch én ik woon in een studio zonder afzuigkap. Slecht plan.
Ja, ik ben er ook bang voor dat ze niet te hachelen zijn. Anders maak ik morgen wel een testbatch.quote:Op woensdag 30 december 2015 21:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Beter plan als oliebollen zonder olie
kijk eens post #172, of eerste deel van heel holland bakt van vanavond. Daar had iemand oliebollen met kerriequote:Op woensdag 30 december 2015 22:29 schreef Honeymoon het volgende:
ik wil dit jaar hartige oliebollen maken, iemand tips voor wat ik erin zou moeten doen als vulling?
ps. ik eet geen varkensvlees, dus geen ham ofzo.
Das een goeie! Bloem, bier en melk alvast even op het aanhecht zettenquote:Op woensdag 30 december 2015 22:49 schreef BakkieDoen het volgende:
Alles staat klaar op kamertemperatuur...Ben er klaar voor!
Komt er natuurlijk morgen weer van alles tussenmaar dat is elk jaar en het komt altijd goed.
Bak trouwens oliebollen met soezendeeg, werden vorig jaar goed ontvangen.
Daar ben ik dan ook erg benieuwd naar. Bij mij mislukt die zuurdesem altijd op de 1 of andere manier.quote:Op donderdag 31 december 2015 02:03 schreef -Mellow- het volgende:
Vanavond bak ik oliebollen zonder gist, maar mét mijn drie maanden oude, erg blije zuurdesemcultuur. Ik ben benieuwd
bij +40 gaat gist dood dacht ik, had je de verse gist in hete melk opgelost dan?quote:Op donderdag 31 december 2015 08:35 schreef derLudolf het volgende:
Mijn eerste deeg komt niet omhoogWas de melk dan toch iets te warm voor de gist
Jup. Hmm 40°C, misschien was het wel zo warmquote:Op donderdag 31 december 2015 08:44 schreef computergirl het volgende:
[..]
bij +40 gaat gist dood dacht ik, had je de verse gist in hete melk opgelost dan?
Het blijft toch elke keer weer spannendquote:Op donderdag 31 december 2015 08:47 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Jup. Hmm 40°C, misschien was het wel zo warmVoor de tweede batch temperatuur lager gehouden.
Het rijst wel iets. Staat nog naar half uur. Nog uur te gaan
Nee dat niet. Recept zei ook 55g en ik heb maar 42g (=1 pakje) gedaan. Maar ziet er nu al stuk beter uit, gelukkig. Tweede emmer wel met 55g gedaanquote:Op donderdag 31 december 2015 08:58 schreef computergirl het volgende:
Nou, ik had het ergens gelezen 40graden, maar kan het eerlijk gezegd nu niet meer terug vinden.![]()
Te warm is in ieder geval niet goed, maar kan de gist niet zelf gewoon een mislukking zijn, of had je van zelfde pakje al eerder gebakken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |