Goedemiddag!
Dit jaar ga ik het nieuwe jaar inluiden in Berlijn. Hiervoor heb ik hotel en trein geboekt, 31 december heen en vervolgens 2 januari weer terug. Een dagje 'vrij' om een beetje de stad te verkennen dus, wat ik ook zeker zal doen.
Nu heb ik online vervoersbewijzen voor een retourtje Amsterdam - Berlijn met de NS International. Nu hoorde ik van de week van een vriend dat hij enkele maanden dezelfde route heeft afgelegd en een paar uur in het gangpad van de trein heeft doorgebracht omdat hij geen zitplaatsen had gereserveerd. Nu heb ik dit waarschijnlijk ook niet gedaan (geen idee hoe dat zou moeten namelijk, het werd bij het reserveren niet aangegeven). Op de site van NS International kan ik alleen het volgende over dit onderwerp vinden:
quote:
Moet ik van tevoren reserveren en krijg ik een vaste zitplaats in de trein?
Voor Thalys, TGV, Eurostar en City Night Line wordt altijd een zitplaats voor u gereserveerd. Voor deze treinen en tarieven geldt een reserveringsplicht.
Reist u met Intercity direct tussen Amsterdam en Breda dan kunt u een zitplaats reserveren, maar dit is niet verplicht.
Het is dus niet verplicht om een plaats te reserveren voor de ICE, waar ik mee zal reizen. Nu ben ik bang dat ik straks ook een groot deel van de reis zonder stoel mag doorbrengen. Is hier iemand met ervaring die hier iets op kan aanvullen? Ik ben namelijk een beginnend reiziger (wat een understatement is, mijn treinreizen zijn namelijk op één hand te tellen).