Hawkwind is een hardrock/metal-formatie die begonnen is eind jaren 60, hun eerste album kwam uit in 1970, getiteld Hawkwind (hoe origineel).
Hun grootste hit werd "Silver Machine", gezongen door niemand minder dan Lemmy, die later de band uit werd geknikkerd en Motörhead oprichtte, waar hij veel meer succes mee gehad heeft dan Hawkwind... de Hawkwind versie van het nummer "Motörhead" is trouwens geweldig!
De band is een beetje in de vergetelheid geraakt, heb ik zo het idee... wie kent ze nog, de uitvinders van de spacerock?
Lekkere rockmelodietjes, aangevuld met de nodige bliepjes en bloepjes die de muziek, zeker voor die tijd, futuristisch doet aanhoren.
Nadat ik de muziek van Hawkwind door de Hawkwind medley op het Star One album van Arjen Anthonny Lucassen enigzins heb leren kennen, kwam ik in de FRS het album "Masters of the Universe" tegen en heb het meegenomen.
Een leuk album, vooral de twee lange nummers. Gezellige, licht psychedelische zeventies hardrock met een spacy tintje. Dat smaakt naar meerrrrrr...
quote:Eigenlijk vind ik die Hawkwind-medley stukken beter dan zo'n beetje het hele oeuvre van Hawkwind bij elkaar, op een paar uitschieters na. Hawkwind was zeker een goede band, maar de muziek is nu een beetje "gedateerd", misschien dat "gedateerd" niet helemaal het goede woord ervoor is.
Op zondag 3 november 2002 01:07 schreef Summoner het volgende:
Nadat ik de muziek van Hawkwind door de Hawkwind medley op het Star One album van Arjen Anthonny Lucassen enigzins heb leren kennen, kwam ik in de FRS het album "Masters of the Universe" tegen en heb het meegenomen.
De waardering voor Hawkwind is misschien wat gedaald, maar het is wel zo dat ze toch erg belangrijk zijn geweest voor hun genre en niet te vergeten, als ze Lemmy er niet uit hadden geschopt, dan had Motörhead niet bestaan.
Ik heb alleen het album "In search of space" zo'n nieuwe uitgave waar ook de single "Silver Machine" op staat en "Master of the Universe", gelijk dan ook naar mijn mening de twee beste nummers op de cd.
quote:Ik!
Op zondag 3 november 2002 00:54 schreef Seborik het volgende:
De band is een beetje in de vergetelheid geraakt, heb ik zo het idee... wie kent ze nog, de uitvinders van de spacerock?
quote:Dat wist ik nou weer niet.
Hun grootste hit werd "Silver Machine", gezongen door niemand minder dan Lemmy
Uiteraard op ouderwets vinyl
Monster Magnet's versie van Brainstorm is ook wel OK, trouwens.
Doremi Falso Latido & Space Ritual bevallen ook nog wel, Hawkwind en In Search of Space hebben zo hun momenten, net als er mindere dingen op staan. De periode daarna heb ik niks van en doet me ook niks verder, hoewel ik wel het 1 en ander nog eens wil horen (PXR5 en Quark Strangeness & Charm bijvoorbeeld)
ff gechecke op amazon.com. Klopt idd: Hawklord live 1978
[Dit bericht is gewijzigd door Gravedigger op 04-01-2003 17:06]
quote:25 years on in 1978
Op zaterdag 4 januari 2003 16:58 schreef Gravedigger het volgende:
Uit mijn hoofd gezegd, hebben ze ook nog 1 plaat gemaakt onder de naam Hawklords toen de band uiteenviel
quote:Ik persoonlijk vind Q.S&C een van hun mindere nummers. Is in Engeland als single uitgebracht maar haalde dacht ik de hitparade niet. Overigens kocht ik een jaar of 3 geleden een best of Hawkwind CD in Duitsland voor DM 8,99
Op zaterdag 4 januari 2003 16:02 schreef OProg het volgende:
Ik vind Warrior On The Edge Of Time en met name Hall Of The Mountain Grill geweldigDoremi Falso Latido & Space Ritual bevallen ook nog wel, Hawkwind en In Search of Space hebben zo hun momenten, net als er mindere dingen op staan. De periode daarna heb ik niks van en doet me ook niks verder, hoewel ik wel het 1 en ander nog eens wil horen
(PXR5 en Quark Strangeness & Charm bijvoorbeeld)
quote:Ik ken die hele Q.S&C niet, maar hoorde dat die platen wel de betere van de latere periode van Hawkwind zijn
Op zaterdag 4 januari 2003 17:13 schreef Gravedigger het volgende:[..]
Ik persoonlijk vind Q.S&C een van hun mindere nummers. Is in Engeland als single uitgebracht maar haalde dacht ik de hitparade niet. Overigens kocht ik een jaar of 3 geleden een best of Hawkwind CD in Duitsland voor DM 8,99
Welkome aanvulling op de rest.
quote:het album 'hawkwind' heb ik nu aanstaan. bij tijd en wijle als het lekker weer is en het zonnetje schijnt dan draai ik dit album, een fantastische sfeer. en hurry on sundown is het meest perfecte morning after nummer, na een feest, festival of andere vorm van escapisme. perfect.
Op zondag 3 november 2002 03:51 schreef drg het volgende:
ik ken iemand en die heeft die allereerste plaat van Hawkwind heerlijk als ie de plaat aanzet en dan vooral het eerste nummer "hurry on sundown"
niks verzacht je kater beter
quote:ho ho ho, ik ken die star one medley en die vind ik toch tenenkrommend. je hebt muziek over 'space', en je hebt muziek waar je van gaat spacen. star one valt in de eerste categorie, hawkwind valt in beide categorien. hawkwind heeft in mijn ogen nooit metal gespeeld en deze medley is toch vergeven van de veel te dunne metal distortion. te clean dus. de enige toegevoegde waarde is de stem van brock. maar verder is het echt echt geen porum. of zoals motorpsycho het zo perfect onder woorden brengt op hun roadwork 1; heavy metal iz a poze, hardt rock iz a leifschteil. en daar sluit ik me direct bij aan.
Op zondag 3 november 2002 11:57 schreef Seborik het volgende:[..]
Eigenlijk vind ik die Hawkwind-medley stukken beter dan zo'n beetje het hele oeuvre van Hawkwind bij elkaar, op een paar uitschieters na. Hawkwind was zeker een goede band, maar de muziek is nu een beetje "gedateerd", misschien dat "gedateerd" niet helemaal het goede woord ervoor is.
De waardering voor Hawkwind is misschien wat gedaald, maar het is wel zo dat ze toch erg belangrijk zijn geweest voor hun genre en niet te vergeten, als ze Lemmy er niet uit hadden geschopt, dan had Motörhead niet bestaan.
Ik heb alleen het album "In search of space" zo'n nieuwe uitgave waar ook de single "Silver Machine" op staat en "Master of the Universe", gelijk dan ook naar mijn mening de twee beste nummers op de cd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |