abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148026109
Ons huis (met 4 meter voortuin omgeven door een manshoge heg) ligt aan een redelijk drukke doorgaande weg ( 50 km/h) en we hebben een bushalte voor de deur.

Met en met laten we de huidige houten kozijnen vervangen door kunstoffen, met geluidswerend glas. Dit is een prima oplossing.

Wat me nu beneden in de keuken opviel, is dat er redelijk veel "straatlawaai" door de afzuigkap naar binnen lijkt te komen. Deze is via een 100mm starre buis (ca 1,5 meter) met muurdoorvoer in de voorgevel verbonden met de buitenlucht.

Ik wil het geluid wat hierdoor naar binnen komt minimaliseren. Welke mogelijkheden zijn daarvoor ?

Ik lees vaker iets over een terugslagklep. Deze dienen in eerste instantie voor het beperken van de instroom van koude lucht naar binnen, ik kan me ook niet voorstellen dat deze erg geluidswerend werken.

Een tweede idee zou zijn de muurdoorvoer zelf bekijken en deze eventueel nog extra afdichten ?
Ik denk dat de meeste winst door een oplossing in de buis zelf te behalen is, maar hoe ?
  zaterdag 27 december 2014 @ 22:12:46 #2
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_148026585
Zo een:

pi_148027339
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 22:12 schreef Erasmo het volgende:
Zo een:

[ afbeelding ]
Hebben we, welliswaar in een plastic uitvoering, echter zwaar irritant bij wind. Verder heb ik het idee dat het geluid van buiten hier ook niet echt door gedempt wordt.
  zaterdag 27 december 2014 @ 22:42:13 #4
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_148027936
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 22:02 schreef dutchman79 het volgende:
Ons huis (met 4 meter voortuin omgeven door een manshoge heg) ligt aan een redelijk drukke doorgaande weg ( 50 km/h) en we hebben een bushalte voor de deur.

Met en met laten we de huidige houten kozijnen vervangen door kunstoffen, met geluidswerend glas. Dit is een prima oplossing.

Wat me nu beneden in de keuken opviel, is dat er redelijk veel "straatlawaai" door de afzuigkap naar binnen lijkt te komen. Deze is via een 100mm starre buis (ca 1,5 meter) met muurdoorvoer in de voorgevel verbonden met de buitenlucht.

Ik wil het geluid wat hierdoor naar binnen komt minimaliseren. Welke mogelijkheden zijn daarvoor ?

Ik lees vaker iets over een terugslagklep. Deze dienen in eerste instantie voor het beperken van de instroom van koude lucht naar binnen, ik kan me ook niet voorstellen dat deze erg geluidswerend werken.

Een tweede idee zou zijn de muurdoorvoer zelf bekijken en deze eventueel nog extra afdichten ?
Ik denk dat de meeste winst door een oplossing in de buis zelf te behalen is, maar hoe ?
stukje buis wegzagen en een demper plaatsen, of een demper in plaats van een rooster
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_148028198
Wat kost zo een demper ?
Hindert deze niet de doorvoer ?
Plaats je deze het beste zo dicht mogelijk bij de muurdoorvoer of zo dicht mogelijk bij de motor van de kap ?
pi_148032215
of de afvoer compleet weghalen en een plasmamade toepassen. scheelt ook nog eens behoorlijk in de energiekosten.
pi_148032590
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:05 schreef ellof het volgende:
plasmamade
Interessant, nog nooit van gehoord.
Heb jij ervaring daarmee ? Wat kost zoiets ?
pi_148032908
dat bestaat ook nog niet zo lang. Ik heb er 4 geplaatst nu en tot nu toe is iedereen heel enthousiast.
verkoopprijs is ¤750 en de montage is heel eenvoudig. Het lijkt veel geld maar bedenk eens hoeveel warme lucht je met een afzuigkap anders naar buiten blaast, zo is ie in een paar jaar terug verdient.
pi_148033376
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 00:22 schreef ellof het volgende:
dat bestaat ook nog niet zo lang. Ik heb er 4 geplaatst nu en tot nu toe is iedereen heel enthousiast.
verkoopprijs is ¤750 en de montage is heel eenvoudig. Het lijkt veel geld maar bedenk eens hoeveel warme lucht je met een afzuigkap anders naar buiten blaast, zo is ie in een paar jaar terug verdient.
Ah mooi.
Net een paar dingen over gelezen en ben erg onder de indruk.
Het wordt in de afzuigkap geplaats en de afvoerbuis met muurdoorvoer komt compleet te vervallen, toch ?
Is zo een bestaand gat in de gevel op een makkelijke/mooie manier dicht te maken ?
pi_148035207
Je zou ook kunnen kijken naar een zelfsluitend buitenrooster zoals de Compair Flow.
  zondag 28 december 2014 @ 21:46:54 #11
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_148069302
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 22:48 schreef dutchman79 het volgende:
Wat kost zo een demper ?
Hindert deze niet de doorvoer ?
Plaats je deze het beste zo dicht mogelijk bij de muurdoorvoer of zo dicht mogelijk bij de motor van de kap ?
prijzen weet ik niet. Een en ander is normaliter afhankelijk van de diameters en de airflow en de mate van demping. Het beste plaats je de demper kort na de bron, in jouw geval de gevel (immers de bron is de weg buiten).
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')