Knutsel-Smurf | vrijdag 26 december 2014 @ 22:43 |
Ik ben bijna zover dat ik mijn plinten / architraven kan gaan maken. Alles bij elkaar (plinten en architraven) praten we over een ruime 100meter voor 2 verdiepingen plinten, ramen en deuren. -Kant en klaar gaat hem dus niet worden ivm kwaliteit en prijs -Hardhout wordt ook een heel duur geintje. Nu heb ik in mijn vorige huis alle plinten zelf gemaakt, plaat MDF in stroken zagen. Freestafel maken van een bovenfrees (deze keer even het bekende China thermometertje aan de frees bevestigen om te zorgen dat hij niet weer het leven laat), oorkleppen op, stofzuiger aan en gaan met dat spul. Een klein schuin kantje is nog wel te gronden en schuren. Kom ik rond de 80cent per meter of zelfs minder aan hout. Echter wil ik deze keer een kwartrond profiel. Nu zal dat gefreesde randje niet zo strak zijn als de bovenkant van de plaat. Hoe krijg ik deze het makkelijkste strak? -houtlijm verdunnen als grondlaag? -speciale MDF grondverf als grondlaag? -gronden met latex? -andere tips? Hoe het beste schuren? -gewoon schuurpapier? (Lijkt me lastig ivm dat profiel) -scotch-brite pad? (Lijkt me wat makkelijker de contouren volgen) -of na het gronden als de MDF verzadigd is nog een keer lichtjes over de freestafel? Of wellicht een andere betaalbare houtsoort? Multiplex zou nog kunnen, of iemand briljante tips/ideeën/ervaringen? | |
Barrah | vrijdag 26 december 2014 @ 22:51 |
Goed schuren is vooral bepalend voor het eindresultaat bij kops of gefreesd mdf. Nog meer dan de afwerking, want oneffenheden krijg je met lijm of verf nooit helemaal weg. Ik gebruik meestal gewoon een blokje met schuurpapier. Ook goed schuren na het gronden. Eerste laag verf vult putjes op maar kan ook voor nieuwe oneffenheden zorgen, dit schuur je dan mooi vlak. Als iemand nog gouden tips heeft houd ik me ook aanbevolen. | |
bbtb77 | vrijdag 26 december 2014 @ 23:49 |
Ik smeer zelf de kanten in met verdunde houtlijm of celluloselak tegen de ergste zuiging. Daarna schuren en gronden. De speciale MDF grondverf is eigenlijk gewoon hele dikke bagger, maar trekt nog steeds als een malle in de kopse kanten. Bij multiplex zijn de kopse kanten nog lastiger strak te krijgen. Als je een partij vuren kunt krijgen waar weinig noesten in zitten heb je minder problemen met schilderen. | |
Knutsel-Smurf | zaterdag 27 december 2014 @ 00:11 |
Vuren is niet mijn favoriet, qua schilderen prima. Maar zie tegenwoordig maar eens aan fatsoenlijk vuren te komen, laat staan voor een normale prijs. Plus werkt vuren als een dolle, huiskamer heeft bijvoorbeeld een wand van 13m, dat is met vuren niet te doen. Heb ik het nog niet eens over scheluw trekken etc gehad. | |
betyar | zaterdag 27 december 2014 @ 02:38 |
Ik gebruik meestal randsealer, trekt er goed in en zorgt ervoor dat na het schilderen geen haartjes omhoog blijven komen. | |
Knutsel-Smurf | zaterdag 27 december 2014 @ 08:42 |
Heb je daar een merk/type van Betyar? Beetje betaalbaar spul? | |
Gieliovd | zaterdag 27 december 2014 @ 09:24 |
Hmm randsealer weer wat geleerd... Klinkt goed! Ben benieuwd. | |
betyar | zaterdag 27 december 2014 @ 09:48 |
Uni-Prime of Frencken. | |
Basp1 | zaterdag 27 december 2014 @ 09:53 |
Dit woord lijkt bijna bij de plintentrapjes en de doosjes bougievonkjes te horen. | |
Atmoz | zaterdag 27 december 2014 @ 10:05 |
Hoezo niet als ik vragen mag? Dat wordt toch altijd super strak met een frees? Of begrijp ik je niet goed? Wist niet dat dit ook wel eens gedaan werd, thanks voor de tip ![]() En veel succes met deze klus!! Het klinkt alsof het best nog wat werk gaat worden ![]() | |
betyar | zaterdag 27 december 2014 @ 10:44 |
Bij mdf komen (net zoals bij massief hout) kleine haartjes omhoog na het gronden, lakken etc. etc., als je dit niet goed voorbewerkt komen die haartjes altijd terug en kun je blijven schuren tot je een ons weegt. | |
betyar | zaterdag 27 december 2014 @ 10:46 |
Een diepfreesplaat heeft dat stukken minder dat komt doordat die plaat fijnere vezels heeft en een hardere persing. | |
Atmoz | zaterdag 27 december 2014 @ 10:50 |
+ Ahzo ![]() En is dat probleem met die haartjes die uitsteken altijd veel meer aanwezig na het frezen, dan standaard op de kopse kant (na het zagen bijvoorbeeld) ? | |
betyar | zaterdag 27 december 2014 @ 10:55 |
Dat is bij beide hetzelfde, enige reductie krijg je als je met een flink toerental freest/zaagt. | |
Knutsel-Smurf | zaterdag 27 december 2014 @ 12:33 |
Dus de frees op een zo hoog mogelijk toerental? goede tip! | |
betyar | zaterdag 27 december 2014 @ 12:41 |
Ligt natuurlijk aan het soort materiaal dat je gebruikt, eiken bijvoorbeeld zal snel verbranden bij een hoog toerental. Uiteraard telt de snelheid waarmee je de frees bedient een rol. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. ![]() | |
Knutsel-Smurf | zaterdag 27 december 2014 @ 13:37 |
En welke sealer werkt er naar jou mening beter? De Frencken randsealer of de Uni-Prime? Frencken is een paar euro goedkoper (niet dat me dat iets uitmaakt als het makkelijker strak te krijgen is). | |
betyar | zaterdag 27 december 2014 @ 13:38 |
Uni-Prime. | |
Barrah | zaterdag 27 december 2014 @ 23:16 |
Het effect van verf/vocht op het oppervlak heeft o.a. te maken met de richting van de vezels ten opzichte van het oppervlak. De vezels van mdf lopen het meest in de lengterichting, daarom heb je op de vlakke kanten weinig last van vezeltjes in je verfwerk. Op de kopse kanten heb je dit wel veel meer en zorgen deze vezels er ook voor dat de kopse kanten veel meer zuigen dan de rest. Mijn ervaring is dat je bij vrezen, en dan met name ronde of schuine kantjes, het meeste last van 'haartjes' hebt, doordat de vezels hierbij onder een hoek bloot komen te liggen. Het is dus niet zozeer het type bewerking, maar meer wat de aard en vorm van de bewerking doet met de structuur van het materiaal. | |
betyar | zondag 28 december 2014 @ 10:10 |
Daarom na het frezen behandelen met een sealer, trekt er goed in en de haartjes worden hard, opschuren met een korrel 180 en het is zo goed als weg.
![]() |