Uni-Prime of Frencken.quote:Op zaterdag 27 december 2014 08:42 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Heb je daar een merk/type van Betyar? Beetje betaalbaar spul?
Dit woord lijkt bijna bij de plintentrapjes en de doosjes bougievonkjes te horen.quote:Op zaterdag 27 december 2014 09:24 schreef Gieliovd het volgende:
Hmm randsealer weer wat geleerd... Klinkt goed! Ben benieuwd.
Hoezo niet als ik vragen mag? Dat wordt toch altijd super strak met een frees?quote:Op vrijdag 26 december 2014 22:43 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Echter wil ik deze keer een kwartrond profiel.
Nu zal dat gefreesde randje niet zo strak zijn als de bovenkant van de plaat.
Wist niet dat dit ook wel eens gedaan werd, thanks voor de tipquote:-houtlijm verdunnen als grondlaag?
Bij mdf komen (net zoals bij massief hout) kleine haartjes omhoog na het gronden, lakken etc. etc., als je dit niet goed voorbewerkt komen die haartjes altijd terug en kun je blijven schuren tot je een ons weegt.quote:Op zaterdag 27 december 2014 10:05 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Hoezo niet als ik vragen mag? Dat wordt toch altijd super strak met een frees?
Of begrijp ik je niet goed?
+quote:Op zaterdag 27 december 2014 10:44 schreef betyar het volgende:
Bij mdf komen (net zoals bij massief hout) kleine haartjes omhoog na het gronden, lakken etc. etc., als je dit niet goed voorbewerkt komen die haartjes altijd terug en kun je blijven schuren tot je een ons weegt.
Ahzoquote:Op zaterdag 27 december 2014 10:46 schreef betyar het volgende:
Een diepfreesplaat heeft dat stukken minder dat komt doordat die plaat fijnere vezels heeft en een hardere persing.
Dat is bij beide hetzelfde, enige reductie krijg je als je met een flink toerental freest/zaagt.quote:Op zaterdag 27 december 2014 10:50 schreef Atmoz het volgende:
[..]
+
[..]
Ahzooke. Thanks.
En is dat probleem met die haartjes die uitsteken altijd veel meer aanwezig na het frezen, dan standaard op de kopse kant (na het zagen bijvoorbeeld) ?
Ligt natuurlijk aan het soort materiaal dat je gebruikt, eiken bijvoorbeeld zal snel verbranden bij een hoog toerental. Uiteraard telt de snelheid waarmee je de frees bedient een rol.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:33 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Dus de frees op een zo hoog mogelijk toerental?
goede tip!
En welke sealer werkt er naar jou mening beter?quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:41 schreef betyar het volgende:
[..]
Ligt natuurlijk aan het soort materiaal dat je gebruikt, eiken bijvoorbeeld zal snel verbranden bij een hoog toerental. Uiteraard telt de snelheid waarmee je de frees bedient een rol.
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.![]()
Uni-Prime.quote:Op zaterdag 27 december 2014 13:37 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
[..]
En welke sealer werkt er naar jou mening beter?
De Frencken randsealer of de Uni-Prime?
Frencken is een paar euro goedkoper (niet dat me dat iets uitmaakt als het makkelijker strak te krijgen is).
Het effect van verf/vocht op het oppervlak heeft o.a. te maken met de richting van de vezels ten opzichte van het oppervlak. De vezels van mdf lopen het meest in de lengterichting, daarom heb je op de vlakke kanten weinig last van vezeltjes in je verfwerk. Op de kopse kanten heb je dit wel veel meer en zorgen deze vezels er ook voor dat de kopse kanten veel meer zuigen dan de rest. Mijn ervaring is dat je bij vrezen, en dan met name ronde of schuine kantjes, het meeste last van 'haartjes' hebt, doordat de vezels hierbij onder een hoek bloot komen te liggen.quote:Op zaterdag 27 december 2014 10:50 schreef Atmoz het volgende:
[..]
+
[..]
Ahzooke. Thanks.
En is dat probleem met die haartjes die uitsteken altijd veel meer aanwezig na het frezen, dan standaard op de kopse kant (na het zagen bijvoorbeeld) ?
Daarom na het frezen behandelen met een sealer, trekt er goed in en de haartjes worden hard, opschuren met een korrel 180 en het is zo goed als weg.quote:Op zaterdag 27 december 2014 23:16 schreef Barrah het volgende:
[..]
Het effect van verf/vocht op het oppervlak heeft o.a. te maken met de richting van de vezels ten opzichte van het oppervlak. De vezels van mdf lopen het meest in de lengterichting, daarom heb je op de vlakke kanten weinig last van vezeltjes in je verfwerk. Op de kopse kanten heb je dit wel veel meer en zorgen deze vezels er ook voor dat de kopse kanten veel meer zuigen dan de rest.
Mijn ervaring is dat je bij vrezen, en dan met name ronde of schuine kantjes, het meeste last van 'haartjes' hebt, doordat de vezels hierbij onder een hoek bloot komen te liggen.
quote:Het is dus niet zozeer het type bewerking, maar meer wat de aard en vorm van de bewerking doet met de structuur van het materiaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |