abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147970765
Ik heb die hele reeks aan kritiek op geschiedenislessen in 't onderwijs een beetje gevolgd omdat ik niet begreep dat sommige mensen daar zo druk over doen. We hebben 't hier voornamelijk over basis onderwijs en wat men op de Mavo of Havo kreeg

Algemene geschiedenis:
Voor 't basisonderwijs en 't vervolg onderwijs is 't volgens mij belangrijk zoveel mogelijk de hoofdlijnen te volgen in wat belangrijk was voor de wereld en voor 't land en welke impact bepaalde gebeurtenissen hadden. Bijzaken en conspiracy passen daar niet tussen omdat het al even verwarrend is als creationisme.

De bijbel en de geschiedenis:
De bijbel was nooit een onderdeel in de geschiedenislessen die ik kreeg. Ik weet niet hoe dat met christelijke scholen zat maar ik zie weleens commentaar op studies naar de verhalen van de bijbel in de historie als in dat de geschiedenislessen een leugen waren (?) Ik had door de bijbelverhalen die onze godsdienst lerares vertelde al een idee dat er iets niet klopte. Vooral omdat er bij de geboorte van jezus ineens veel mensen en dieren op één plek verzamelden voor de selfie en de 'koningen' maar gewoon koningen waren, niet specifiek genoeg allemaal.

Ontwikkeling in de wetenschap
Onze kennis wordt voortdurend bijgesteld door beter onderzoek. Dieper onderzoek trekt bepaalde delen van de geschiedenis recht. De Brontosaurus heeft niet bestaan, de jongen van dinosauriers werden als een foutje in een aparte groep dinosauriers aangeduid. Geschiedenisboeken krijgen hierdoor weleens een update. Maar dat kan men toch de leerkracht uit 1989 niet meer kwalijk nemen?

Ik vind dat het een vrij grote storm in een glas water is en ben benieuwd naar waarom het allemaal niet klopt en als het allemaal beter moet, hoe precies?
pi_147970791
Topictitel : is = in
pi_147971069
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 11:57 schreef Beathoven het volgende:
Topictitel : is = in
yep
  vrijdag 26 december 2014 @ 12:28:01 #4
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_147971516
Graag wil ik hier aan toevoegen het stukje in het Viking topic :)

Op school heeft iedereen te horen gekregen dat Columbus Amerika heeft ontdekt, Ik als partime geschiedenis leraar heb dit het afgelopen jaar ook lopen verkondigen, maar klopt het wel?
Er zijn wat bewijzen dat Vikingen en zelfs Chinezen eerder waren.

En TS over de bijbel, dan kom ik op een stukje wat in de VS nog wel eens naar voren komt.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_147971911
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 12:28 schreef theguyver het volgende:

Op school heeft iedereen te horen gekregen dat Columbus Amerika heeft ontdekt, Ik als partime geschiedenis leraar heb dit het afgelopen jaar ook lopen verkondigen, maar klopt het wel?

En TS over de bijbel, dan kom ik op een stukje wat in de VS nog wel eens naar voren komt.
Er is nog veel meer. Naar mijn idee is dat wanneer degelijke wetenschappelijke instanties er over eens zijn dat we 't met zekerheid kunnen zeggen dat 't best genoemd zou kunnen worden. Maar details liggen wel weer ver naast de hoofdlijnen. Men zit nog te diep in het onderzoek naar bv de eerste volksverhuizingen uit Azie. Pas als dat allemaal wat meer uitgewerkt is kan 't volgens mij best in de boeken.

Maar voor 't stichten van 't moderne Amerika zoals 't nu is, blijft Columbus uiteraard overeind. De print die vikingen hebben achtergelaten daar is minimaal.

National Geographic en de BBC geven wel genoeg info maar diep in deze details duiken staat mijlenver van de basis. Misschien dat Noorse leerkrachten daar iets meer mee willen doen. Maar het is volgens mij meer iets voor universitaire studenten op dit moment.

Het hardnekkige gerucht dat men dacht dat de aarde plat was en Columbus het tegendeel wilde bewijzen klopt trouwens niet. Aangenomen werd dat de aarde rond was maar Columbus had een voorstelling van een kleinere globe vandaar dat hij dacht dat hij in India was aangekomen.
  vrijdag 26 december 2014 @ 12:59:38 #6
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_147972267
Klopt Beathoven maar ik ga het wel aangeven bij de kinders, en hoe jij het omschrijft is het inderdaad een goed punt.
Had het vorige jaar ook al aangegeven toen ik bij de specifieke stof was maar ik ga het zeker nog even aandikken, Ik gooi er heel af en toe een beetje conspiracy tussendoor, de kids vinden het zeer boeiend.
Net als ik.
pi_147972603
Dat conspiracy deel vat ik niet helemaal. Je bedoeld als in een sterk verhaal? :)

Wat behandel je zoal?
pi_147974545
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 12:28 schreef theguyver het volgende:

Waar denk je dat indianen vandaan komen? :')
  vrijdag 26 december 2014 @ 14:33:46 #9
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_147974945
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 13:11 schreef Beathoven het volgende:
Dat conspiracy deel vat ik niet helemaal. Je bedoeld als in een sterk verhaal? :)

Wat behandel je zoal?
Dood van Kenedy en maanlandingen de aanval op pearl habor, dat mensen er meer achter zoeken en zo! ik vermeld het er altijd even bij als zo'n onderwerp aan bod komt.
pi_147975129
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:33 schreef theguyver het volgende:

[..]

Dood van Kenedy en maanlandingen de aanval op pearl habor, dat mensen er meer achter zoeken en zo! ik vermeld het er altijd even bij als zo'n onderwerp aan bod komt.
Ah ok, als in 'hoe kijkt een deel van de maatschappij ertegenaan' dat is best in orde. Conspiracies zijn van alle tijden, dat moet mooi aan de kant van het volk blijven tot zo iets bewezen of ontkracht is. En volgens mij sporen goede lessen een deel van de jeugd uiteindelijk ook aan om zelf meer dingen te weten te willen komen via de juiste bronnen.
pi_147975262
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 december 2014 14:20 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Waar denk je dat indianen vandaan komen? :')
Tja, Creationisme..

Het is fascinerend om te zien hoe een klein deel Christenen zich met de tijd mee worstelt.
  vrijdag 26 december 2014 @ 18:02:09 #12
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_147979774
Over(Zuid) Amerika gesproken het schijnt niet dat het mongoloïde ras de eerste waren die hun intrede deden in (Zuid) Amerika.

Ik weet niet of dit een beetje bekend is bij de grote menigte, of dat men nog steeds het mongoloïde ras ziet als de gene die hun eerste stappen hebben gezet in Amerika?

[ Bericht 3% gewijzigd door Konijntjuh op 26-12-2014 18:09:12 ]
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_148002526
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 18:02 schreef Konijntjuh het volgende:
Over(Zuid) Amerika gesproken het schijnt niet dat het mongoloïde ras de eerste waren die hun intrede deden in (Zuid) Amerika.

Ik weet niet of dit een beetje bekend is bij de grote menigte, of dat men nog steeds het mongoloïde ras ziet als de gene die hun eerste stappen hebben gezet in Amerika?

Bedankt voor 't delen. Het is heel interessant en past prima in de geschiedenisboeken alleen op 't hele migratie proces in de wereld inzoomen kost wel een hele les. :)
  zaterdag 27 december 2014 @ 12:17:25 #14
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_148003400
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 11:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Bedankt voor 't delen. Het is heel interessant en past prima in de geschiedenisboeken alleen op 't hele migratie proces in de wereld inzoomen kost wel een hele les. :)
Inderdaad, btw misschien wil lambiekje zijn geschiedenis hier nog wel neer zetten, als ik hem moet geloven klopt er geen reet van wat er in de boekjes staat!
heb al een keer gevraagd of hij zijn vissie wou delen, dit is ook een mooi topic daarvoor, althans als jij als TS daarmee akkoord bent, en Lambiekje het wil :)
pi_148004735
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 12:17 schreef theguyver het volgende:

[..]

Inderdaad, btw misschien wil lambiekje zijn geschiedenis hier nog wel neer zetten, als ik hem moet geloven klopt er geen reet van wat er in de boekjes staat!
heb al een keer gevraagd of hij zijn vissie wou delen, dit is ook een mooi topic daarvoor, althans als jij als TS daarmee akkoord bent, en Lambiekje het wil :)
Ik vind 't prima. :)
  zaterdag 27 december 2014 @ 15:54:03 #16
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_148011235
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 december 2014 11:56 schreef Beathoven het volgende:
Ik heb die hele reeks aan kritiek op geschiedenislessen in 't onderwijs een beetje gevolgd omdat ik niet begreep dat sommige mensen daar zo druk over doen. We hebben 't hier voornamelijk over basis onderwijs en wat men op de Mavo of Havo kreeg

Algemene geschiedenis:
Voor 't basisonderwijs en 't vervolg onderwijs is 't volgens mij belangrijk zoveel mogelijk de hoofdlijnen te volgen in wat belangrijk was voor de wereld en voor 't land en welke impact bepaalde gebeurtenissen hadden. Bijzaken en conspiracy passen daar niet tussen omdat het al even verwarrend is als creationisme.

De bijbel en de geschiedenis:
De bijbel was nooit een onderdeel in de geschiedenislessen die ik kreeg. Ik weet niet hoe dat met christelijke scholen zat maar ik zie weleens commentaar op studies naar de verhalen van de bijbel in de historie als in dat de geschiedenislessen een leugen waren (?) Ik had door de bijbelverhalen die onze godsdienst lerares vertelde al een idee dat er iets niet klopte. Vooral omdat er bij de geboorte van jezus ineens veel mensen en dieren op één plek verzamelden voor de selfie en de 'koningen' maar gewoon koningen waren, niet specifiek genoeg allemaal.

Ontwikkeling in de wetenschap
Onze kennis wordt voortdurend bijgesteld door beter onderzoek. Dieper onderzoek trekt bepaalde delen van de geschiedenis recht. De Brontosaurus heeft niet bestaan, de jongen van dinosauriers werden als een foutje in een aparte groep dinosauriers aangeduid. Geschiedenisboeken krijgen hierdoor weleens een update. Maar dat kan men toch de leerkracht uit 1989 niet meer kwalijk nemen?

Ik vind dat het een vrij grote storm in een glas water is en ben benieuwd naar waarom het allemaal niet klopt en als het allemaal beter moet, hoe precies?
Staatsgeschiendenis is de overwinnaars view. En dus gekleurd.
Niets maar dan ook echt totaal niets klopt in de bronloze nonsens. Afgezien van de datums van een event is alles compleet anders verlopen.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  zaterdag 27 december 2014 @ 16:50:26 #17
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_148013011
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 15:54 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Niets maar dan ook echt totaal niets klopt in de bronloze nonsens. Afgezien van de datums van een event is alles compleet anders verlopen.
Kan je een topje van de sluier geven hoe het dan wel is gegaan?
Maar let op hou aub, de hoplocaust gedoe even achterwege, je weet dat dat niet mag he, voor de rest leef je uit, ben al jaren benieuwd naar jou vissie hierover!
  zaterdag 27 december 2014 @ 17:06:36 #18
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_148013663
Oh.. dat geloof ik ook dat een hoop is bewerkt, herschreven en zelfs is gelogen in onze geschiedenisboekjes. Op mijn middelbare school had ik een geschiedenisleraar die ons daar al vaker op wees destijds. Hij is hiervoor eens op zijn vingers getikt/op het matje geroepen, want mag niet hè?
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_148018486
Nooit last van gehad. Prima geschiedenis-docenten door de jaren heen gekregen die altijd aangaven als iets niet helemaal zeker was.

Verder is wat lambiekje zegt duidelijk de loser-view en dus gekleurd.
Conscience do cost.
pi_148018695
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 17:06 schreef controlaltdelete het volgende:
Oh.. dat geloof ik ook dat een hoop is bewerkt, herschreven en zelfs is gelogen in onze geschiedenisboekjes. Op mijn middelbare school had ik een geschiedenisleraar die ons daar al vaker op wees destijds. Hij is hiervoor eens op zijn vingers getikt/op het matje geroepen, want mag niet hè?
Oh dus je had een geschiedenisleraar die zijn eigen visie aan jullie oplegde.
Dat vind ik fout. Je kunt kinderen prikkelen en nieuwsgierig maken om alles verder te onderzoeken maar ga niet je eigen hersenspinsels aan kinderen opdringen.
  zaterdag 27 december 2014 @ 19:49:57 #21
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_148019119
Tja het is inderdaad een beetje een proces, we weten nu meer dan toen, leugens/indoctrinatie.. al dan niet opzettelijk.. mischien waren de leraren toen gewoon ook net zo onwetend als hun geschiedenislessen ze hadden verzaakt bij te brengen, weer door nog meer onkennis.

Aan de andere kant is er vaak meetbaar een gebrek aan kwaliteit, mischien ook luiheid van schoolhoofden.

Daar moet je gewoon heel secuur op letten als je werkt in educatie. Waarom denk je dat leraren die tegen de middenmoot ingaan en leerlingen echt eens iets bijbrengen zo tussen ontslag en bejubeling inhangen.

Educatie is slecht in nederland en kan veel veel beter maar het heeft ook tegenwoordig met de markt te maken, kinderen worden niet echt ontplooit maar klaargestoomt voor de arbeidsmarkt, dat zie je overal in terug wb de lesvormen, de lesstof, de directies. (allemaal digitaal les, wikipedia erbij, media, economie, design/vormgeving.. amper tot geen les hoe je een volwaardig attent en bewust mens kunt zijn.)

We're simply not there yet.

Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_148020752
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 15:54 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Ja daar zit wel wat in, maar wat is dan 'het ware verhaal'. Hoe balanceer jij 10 geschiedenislessen uit? Nieuw Amsterdam werd bijvoorbeeld uiteindelijk een flop. Moet men een halve les daaraan besteden?

De wereldgeschiedenis is nogal een universum met hoofd- en sublijnen. De juiste keuzes bestaan daar niet echt in, allemaal erg subjectief. Voor de basisschool zou ik zoiets heel erg beperkt houden. Niet vanwege tere zieltjes maar vanwege tijd. Over het oude China kun je ook makkelijk een paar weken vullen maar welke dingen pak je in de basis en welke onderwerpen noem je erbij.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 27-12-2014 20:34:38 ]
  zaterdag 27 december 2014 @ 20:33:08 #23
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_148021007
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 19:40 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oh dus je had een geschiedenisleraar die zijn eigen visie aan jullie oplegde.
Dat vind ik fout. Je kunt kinderen prikkelen en nieuwsgierig maken om alles verder te onderzoeken maar ga niet je eigen hersenspinsels aan kinderen opdringen.
Zo zie ik het niet, deze man probeerde toen al tussen de regels door aan te geven dat niet alles klopt wat er in de boekjes staat. Daar is niets mis mee.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_148021504
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:33 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Zo zie ik het niet, deze man probeerde toen al tussen de regels door aan te geven dat niet alles klopt wat er in de boekjes staat. Daar is niets mis mee.
Of 't goed of fout is hangt van zn alternatieven af. Als hij zegt dat iets niet klopt omdat recent getoetst wetenschappelijk onderzoek zegt dat 't net iets anders zit is 't ok dan zou ik zo'n man waarderen (info verouderd snel) maar als hij er geloof of persoonlijke theorieen op loslaat dan kun je net zo goed een creationist voor de klas hebben.
pi_148023090
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 20:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Of 't goed of fout is hangt van zn alternatieven af. Als hij zegt dat iets niet klopt omdat recent getoetst wetenschappelijk onderzoek zegt dat 't net iets anders zit is 't ok dan zou ik zo'n man waarderen (info verouderd snel) maar als hij er geloof of persoonlijke theorieen op loslaat dan kun je net zo goed een creationist voor de klas hebben.
En dat is dus precies wat ik bedoelde te zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')