Er is nog veel meer. Naar mijn idee is dat wanneer degelijke wetenschappelijke instanties er over eens zijn dat we 't met zekerheid kunnen zeggen dat 't best genoemd zou kunnen worden. Maar details liggen wel weer ver naast de hoofdlijnen. Men zit nog te diep in het onderzoek naar bv de eerste volksverhuizingen uit Azie. Pas als dat allemaal wat meer uitgewerkt is kan 't volgens mij best in de boeken.quote:Op vrijdag 26 december 2014 12:28 schreef theguyver het volgende:
Graag wil ik hier aan toevoegen het stukje in het Viking topic![]()
Op school heeft iedereen te horen gekregen dat Columbus Amerika heeft ontdekt, Ik als partime geschiedenis leraar heb dit het afgelopen jaar ook lopen verkondigen, maar klopt het wel?
Er zijn wat bewijzen dat Vikingen en zelfs Chinezen eerder waren.
En TS over de bijbel, dan kom ik op een stukje wat in de VS nog wel eens naar voren komt.
Waar denk je dat indianen vandaan komen?quote:Op vrijdag 26 december 2014 12:28 schreef theguyver het volgende:
Graag wil ik hier aan toevoegen het stukje in het Viking topic![]()
Op school heeft iedereen te horen gekregen dat Columbus Amerika heeft ontdekt, Ik als partime geschiedenis leraar heb dit het afgelopen jaar ook lopen verkondigen, maar klopt het wel?
Er zijn wat bewijzen dat Vikingen en zelfs Chinezen eerder waren.
En TS over de bijbel, dan kom ik op een stukje wat in de VS nog wel eens naar voren komt.
Dood van Kenedy en maanlandingen de aanval op pearl habor, dat mensen er meer achter zoeken en zo! ik vermeld het er altijd even bij als zo'n onderwerp aan bod komt.quote:Op vrijdag 26 december 2014 13:11 schreef Beathoven het volgende:
Dat conspiracy deel vat ik niet helemaal. Je bedoeld als in een sterk verhaal?
Wat behandel je zoal?
Ah ok, als in 'hoe kijkt een deel van de maatschappij ertegenaan' dat is best in orde. Conspiracies zijn van alle tijden, dat moet mooi aan de kant van het volk blijven tot zo iets bewezen of ontkracht is. En volgens mij sporen goede lessen een deel van de jeugd uiteindelijk ook aan om zelf meer dingen te weten te willen komen via de juiste bronnen.quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:33 schreef theguyver het volgende:
[..]
Dood van Kenedy en maanlandingen de aanval op pearl habor, dat mensen er meer achter zoeken en zo! ik vermeld het er altijd even bij als zo'n onderwerp aan bod komt.
Tja, Creationisme..quote:Op vrijdag 26 december 2014 14:20 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Waar denk je dat indianen vandaan komen?
Bedankt voor 't delen. Het is heel interessant en past prima in de geschiedenisboeken alleen op 't hele migratie proces in de wereld inzoomen kost wel een hele les.quote:Op vrijdag 26 december 2014 18:02 schreef Konijntjuh het volgende:
Over(Zuid) Amerika gesproken het schijnt niet dat het mongoloïde ras de eerste waren die hun intrede deden in (Zuid) Amerika.
Ik weet niet of dit een beetje bekend is bij de grote menigte, of dat men nog steeds het mongoloïde ras ziet als de gene die hun eerste stappen hebben gezet in Amerika?
Inderdaad, btw misschien wil lambiekje zijn geschiedenis hier nog wel neer zetten, als ik hem moet geloven klopt er geen reet van wat er in de boekjes staat!quote:Op zaterdag 27 december 2014 11:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bedankt voor 't delen. Het is heel interessant en past prima in de geschiedenisboeken alleen op 't hele migratie proces in de wereld inzoomen kost wel een hele les.
Ik vind 't prima.quote:Op zaterdag 27 december 2014 12:17 schreef theguyver het volgende:
[..]
Inderdaad, btw misschien wil lambiekje zijn geschiedenis hier nog wel neer zetten, als ik hem moet geloven klopt er geen reet van wat er in de boekjes staat!
heb al een keer gevraagd of hij zijn vissie wou delen, dit is ook een mooi topic daarvoor, althans als jij als TS daarmee akkoord bent, en Lambiekje het wil
Staatsgeschiendenis is de overwinnaars view. En dus gekleurd.quote:Op vrijdag 26 december 2014 11:56 schreef Beathoven het volgende:
Ik heb die hele reeks aan kritiek op geschiedenislessen in 't onderwijs een beetje gevolgd omdat ik niet begreep dat sommige mensen daar zo druk over doen. We hebben 't hier voornamelijk over basis onderwijs en wat men op de Mavo of Havo kreeg
Algemene geschiedenis:
Voor 't basisonderwijs en 't vervolg onderwijs is 't volgens mij belangrijk zoveel mogelijk de hoofdlijnen te volgen in wat belangrijk was voor de wereld en voor 't land en welke impact bepaalde gebeurtenissen hadden. Bijzaken en conspiracy passen daar niet tussen omdat het al even verwarrend is als creationisme.
De bijbel en de geschiedenis:
De bijbel was nooit een onderdeel in de geschiedenislessen die ik kreeg. Ik weet niet hoe dat met christelijke scholen zat maar ik zie weleens commentaar op studies naar de verhalen van de bijbel in de historie als in dat de geschiedenislessen een leugen waren (?) Ik had door de bijbelverhalen die onze godsdienst lerares vertelde al een idee dat er iets niet klopte. Vooral omdat er bij de geboorte van jezus ineens veel mensen en dieren op één plek verzamelden voor de selfie en de 'koningen' maar gewoon koningen waren, niet specifiek genoeg allemaal.
Ontwikkeling in de wetenschap
Onze kennis wordt voortdurend bijgesteld door beter onderzoek. Dieper onderzoek trekt bepaalde delen van de geschiedenis recht. De Brontosaurus heeft niet bestaan, de jongen van dinosauriers werden als een foutje in een aparte groep dinosauriers aangeduid. Geschiedenisboeken krijgen hierdoor weleens een update. Maar dat kan men toch de leerkracht uit 1989 niet meer kwalijk nemen?
Ik vind dat het een vrij grote storm in een glas water is en ben benieuwd naar waarom het allemaal niet klopt en als het allemaal beter moet, hoe precies?
Kan je een topje van de sluier geven hoe het dan wel is gegaan?quote:Op zaterdag 27 december 2014 15:54 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Staatsgeschiendenis is de overwinnaars view. En dus gekleurd.
Niets maar dan ook echt totaal niets klopt in de bronloze nonsens. Afgezien van de datums van een event is alles compleet anders verlopen.
Oh dus je had een geschiedenisleraar die zijn eigen visie aan jullie oplegde.quote:Op zaterdag 27 december 2014 17:06 schreef controlaltdelete het volgende:
Oh.. dat geloof ik ook dat een hoop is bewerkt, herschreven en zelfs is gelogen in onze geschiedenisboekjes. Op mijn middelbare school had ik een geschiedenisleraar die ons daar al vaker op wees destijds. Hij is hiervoor eens op zijn vingers getikt/op het matje geroepen, want mag niet hè?
Ja daar zit wel wat in, maar wat is dan 'het ware verhaal'. Hoe balanceer jij 10 geschiedenislessen uit? Nieuw Amsterdam werd bijvoorbeeld uiteindelijk een flop. Moet men een halve les daaraan besteden?quote:Op zaterdag 27 december 2014 15:54 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Staatsgeschiendenis is de overwinnaars view. En dus gekleurd.
Niets maar dan ook echt totaal niets klopt in de bronloze nonsens. Afgezien van de datums van een event is alles compleet anders verlopen.
Zo zie ik het niet, deze man probeerde toen al tussen de regels door aan te geven dat niet alles klopt wat er in de boekjes staat. Daar is niets mis mee.quote:Op zaterdag 27 december 2014 19:40 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Oh dus je had een geschiedenisleraar die zijn eigen visie aan jullie oplegde.
Dat vind ik fout. Je kunt kinderen prikkelen en nieuwsgierig maken om alles verder te onderzoeken maar ga niet je eigen hersenspinsels aan kinderen opdringen.
Of 't goed of fout is hangt van zn alternatieven af. Als hij zegt dat iets niet klopt omdat recent getoetst wetenschappelijk onderzoek zegt dat 't net iets anders zit is 't ok dan zou ik zo'n man waarderen (info verouderd snel) maar als hij er geloof of persoonlijke theorieen op loslaat dan kun je net zo goed een creationist voor de klas hebben.quote:Op zaterdag 27 december 2014 20:33 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Zo zie ik het niet, deze man probeerde toen al tussen de regels door aan te geven dat niet alles klopt wat er in de boekjes staat. Daar is niets mis mee.
En dat is dus precies wat ik bedoelde te zeggen.quote:Op zaterdag 27 december 2014 20:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Of 't goed of fout is hangt van zn alternatieven af. Als hij zegt dat iets niet klopt omdat recent getoetst wetenschappelijk onderzoek zegt dat 't net iets anders zit is 't ok dan zou ik zo'n man waarderen (info verouderd snel) maar als hij er geloof of persoonlijke theorieen op loslaat dan kun je net zo goed een creationist voor de klas hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |