Voldoende water drinken, een banaan eten en vanavond op tijd naar bed.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:
Molurus, ik meld me hier weer voor het Vraagstuk. Alleen ik heb een probleem: ik krijg hoofdpijn van het intense nadenken. Dat is een beetje lastig. Wat moet ik daar nu mee?
En in aanvulling op de adviezen van Ser, eet noten. Smakelijk, en goed voor de hersenen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:42 schreef Boca_Raton het volgende:
Molurus, ik meld me hier weer voor het Vraagstuk. Alleen ik heb een probleem: ik krijg hoofdpijn van het intense nadenken. Dat is een beetje lastig. Wat moet ik daar nu mee?
Oh, gelukkig dat je het begrijpt. Ik probeer ze zo zorgvuldig mogelijk te beantwoorden en kennelijk gaat er dan van alles door mijn hoofd.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
En in aanvulling op de adviezen van Ser, eet noten. Smakelijk, en goed voor de hersenen.
En verder... doseren. Probeer niet alles in 1 keer op te lossen, en als je er hoofdpijn van krijgt, probeer het vraagstuk te splitsen. Dat wil nog wel eens helpen.
Oh, en de serie van Michael Sandel kan ik nog steeds heel erg aanbevelen, maar ook daar: niet allemaal in 1 keer. Daar krijg je inderdaad hoofdpijn van.
Zoals gezegd... doseren, doseren, doseren. De beste inzichten komen als je even niet nadenkt.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh, gelukkig dat je het begrijpt. Ik probeer ze zo zorgvuldig mogelijk te beantwoorden en kennelijk gaat er dan van alles door mijn hoofd.
Als schaker kan ik je garanderen: op niveau schaken is ontzettend vermoeiend. Je kunt het gerust topsport noemen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:55 schreef Boca_Raton het volgende:
Daarom vind ik schaken ook ontzettend vermoeiend, terwijl het voor anderen ultieme ontspanning is.
Dit is mijn antwoord.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Reden: de trein zit op de weg naar rechtdóór, dus sla ik niet áf. Ik ga géén actieve keuze maken. Ik ga géén actieve keuze maken om 4 mensen om te brengen.
Dus in beide gevallen rij je rechtdoor, ik vermoed in een poging jezelf (min of meer) buiten de situatie te houden? (Of het nu 4 vs 1 of 1 vs 4 is.)quote:
Ja, ik denk dat da wel klopt ja. Ik wil geen actieve rol spelen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 19:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus in beide gevallen rij je rechtdoor, ik vermoed in een poging jezelf (min of meer) buiten de situatie te houden? (Of het nu 4 vs 1 of 1 vs 4 is.)
Nou die doe ik nog, momentjequote:Op woensdag 21 januari 2015 20:03 schreef Molurus het volgende:
Dan resteert natuurlijk nog het 400 vs 1 probleem, de bom. Ook daar rechtdoor?
Ook als je de kans hebt om 399 mensen te redden, verkies je toch passief te blijven in het geheel?
Zoals gezegd, neem gewoon de tijd hiervoor.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat da wel klopt ja. Ik wil geen actieve rol spelen.
Ik ga dit laten bezinken Molurus.
(Ik weet veel over mezelf, maar op het emotionele vlak. Hoe ik ergens emotioneel op reageer. Niet verstandelijk. Vandaar.)
Hier kom ik echt even niet uit.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, neem gewoon de tijd hiervoor.Niemand heeft haast!
Ik kan mij dat helemaal voorstellen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:09 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hier kom ik echt even niet uit.
De hele wereld is 1 groot experiment.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:36 schreef Boca_Raton het volgende:
Oh wat leuk, ik word een onderdeel van een onderzoek
"Hoe denkt een gelovig mens? We hebben een gelovig mens enkele vraagstukken voorgelegd. Proefpersoon was snel vermoeid maar heeft toch bruikbare informatie kunnen geven. Wij concluderen dat de proefpersoon heel sterk aan de categorische kant van moraliteit lijkt te zitten."quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
De hele wereld is 1 groot experiment.
Zoiets inderdaad.quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:41 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
"Hoe denkt een gelovig mens? We hebben een gelovig mens enkele vraagstukken voorgelegd. Proefpersoon was snel vermoeid maar heeft toch bruikbare informatie kunnen geven. Wij concluderen dat de proefpersoon heel sterk aan de categorische kant van moraliteit lijkt te zitten."
Met de dikke man op het spoor gooien om de 4 te redden, neigen de meeste studenten toch al meer richting categorisch*?quote:Op woensdag 21 januari 2015 20:26 schreef Molurus het volgende:
Op zich ook interessant om te zien dat BR heel sterk aan de categorische kant van moraliteit lijkt te zitten.
Althans, als ik kijk naar de gemiddelde student bij Sandel zit men meer ergens tussen categorisch moreel denken en moreel denken gebaseerd op consequenties van handelen in.
Ik vraag me af of dat wellicht typisch is voor gelovigen, die sowieso al meer dan gemiddeld geloven in absolute morele waarden.
(Disclaimer: daarmee wil ik niet zeggen dat het 1 per se beter is dan het ander.)
quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:36 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Met de dikke man op het spoor gooien om de 4 te redden, neigen de meeste studenten toch al meer richting categorisch*?
* Dacht ik. Het is alweer even geleden dat ik de serie gekeken heb.
Of studenten hebben een blinde haat voor dikke mensen.quote:Op woensdag 21 januari 2015 23:36 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Met de dikke man op het spoor gooien om de 4 te redden, neigen de meeste studenten toch al meer richting categorisch*?
* Dacht ik. Het is alweer even geleden dat ik de serie gekeken heb.
Dat is een grote paradox van het geloven: moet je je situatie accepteren (God heeft je daarin geplaatst en Hij maakt geen fouten) of mag je alles doen om je situatie te veranderen (als God dat niet gewild had, had hij je die mogelijkheden niet gegeven).quote:Op donderdag 22 januari 2015 02:57 schreef Kijkertje het volgende:
Geweldig gedachtenexperiment is het!
Voor mij leek het logisch om zoveel mogelijk mensen te redden door de trein naar dat zijspoor te sturen, maar dan moet er niet op het zijspoor iemand staan waar je zielsveel van houdt. Dan laat ik hem toch echt recht doorgaan![]()
Ik vraag me af of gelovigen fatalistischer zijn ingesteld, het is "God's wil"? Maar dan nog? God heeft jou daar op dat moment ook de mogelijkheid gegeven om een keuze te maken.
Precies andersom dus.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Of studenten hebben een blinde haat voor dikke mensen.
Nee, de studenten vinden het prima om de monteur op het zijspoor op te offeren. Maar als er geen zijspoor is, in plaats daarvan staat er een dikke man op een brug over het spoor... dan vinden ze het wel te ver gaan om die dikke man van de brug af te duwen om zo alsnog de trein te stoppen.quote:Op donderdag 22 januari 2015 08:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dikke mensen hebben een hekel aan studenten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |