Ik heb ze gewassen, met de wasmachine, met goed resultaat!
Hier de How-To
Pak je vieze platen
Pak een stuk electriciteitssnoer, 2 stukjes hout, en pak voor elke plaat 3 CDtjes (ik heb gewoon oude demokrengen gebruikt) om tussen 2 platen te doen.
Ga de platen "rijgen". Pak het electriciteitssnoer. Knoop aan een kant een potloodje ofzo, zodat je daar een eind hebt.
Rijg dan op de volgende volgorde de platen.
Plaat-cd-cd-cd-plaat-cd-cd-cd-plaat-cd-cd-cd-plaat etc...
als je al je vieze platen er aan hebt gekregen, druk alles dan stevig tegen elkaar, en zorg dat de andere kant ook weer stevig is afgesloten.
Ikzelf heb toen de platen op devolgende manier vastgekregen in de wasmachine. In de trommel (bij ons althans) zitten trumendes veel gaatjes. Da's om het water weg te laten lopen. Pak een touw, en zorg dat je zowel aan de achterkant als de voorkant van de wastrommel het touw op 3 plaatsen (bij ons zitten er 3 van die hoeken in de trommel, dat je was lekker door elkaar beweegt) en op de vooraknt op 3 plaatsen vastmaakt. Span daartussenin je platenstapel.
Als het ztevig zit, doe dan een héél klein beetje biotex in de was, ikzelf denk dat het misschien nog beter is om alleen wat schoonmaakazijn in de trommel te doen.. Zet hem dan op 30 graden, zo zacht mogelijk of niet centrifugeren. Na een half uurtje waren mijn platen brandschoon, en er zitten geen krassen of deuken of butsen of whatever in...
Mocht je denken van: die gek kan weleens gelijk hebben, ga je gang, maar mocht het fout gaan geef mij niet de schuld!
succes!
quote:gewoon een doekje was niet voldoende ofzo?
Op zaterdag 2 november 2002 11:41 schreef Reintje het volgende:
Ik was het een beetje beu vanmorgen. Bijna de helft van mijn platen tikte, en er kwam veel stof vanaf. Tijd om het eens goed aan te pakken!Ik heb ze gewassen, met de wasmachine, met goed resultaat!
Hier de How-ToPak je vieze platen
Pak een stuk electriciteitssnoer, 2 stukjes hout, en pak voor elke plaat 3 CDtjes (ik heb gewoon oude demokrengen gebruikt) om tussen 2 platen te doen.
Ga de platen "rijgen". Pak het electriciteitssnoer. Knoop aan een kant een potloodje ofzo, zodat je daar een eind hebt.
Rijg dan op de volgende volgorde de platen.
Plaat-cd-cd-cd-plaat-cd-cd-cd-plaat-cd-cd-cd-plaat etc...
als je al je vieze platen er aan hebt gekregen, druk alles dan stevig tegen elkaar, en zorg dat de andere kant ook weer stevig is afgesloten.Ikzelf heb toen de platen op devolgende manier vastgekregen in de wasmachine. In de trommel (bij ons althans) zitten trumendes veel gaatjes. Da's om het water weg te laten lopen. Pak een touw, en zorg dat je zowel aan de achterkant als de voorkant van de wastrommel het touw op 3 plaatsen (bij ons zitten er 3 van die hoeken in de trommel, dat je was lekker door elkaar beweegt) en op de vooraknt op 3 plaatsen vastmaakt. Span daartussenin je platenstapel.
Als het ztevig zit, doe dan een héél klein beetje biotex in de was, ikzelf denk dat het misschien nog beter is om alleen wat schoonmaakazijn in de trommel te doen.. Zet hem dan op 30 graden, zo zacht mogelijk of niet centrifugeren. Na een half uurtje waren mijn platen brandschoon, en er zitten geen krassen of deuken of butsen of whatever in...Mocht je denken van: die gek kan weleens gelijk hebben, ga je gang, maar mocht het fout gaan geef mij niet de schuld!
succes!
Trouwens, zijn de etiketten -ondanks de cd's- niet losgelaten?
quote:Nee dat was ook waar ik bang voor was... die zitten er nog gewoon op, zonder enig losgelaten iets! Je moeter denk ik wel voor zorgen dat het goeie platen/etiketten zijn, niet van die eigengelabelde stikkerdingen...
Op zaterdag 2 november 2002 11:46 schreef Nuoro het volgende:
[..]
Trouwens, zijn de etiketten -ondanks de cd's- niet losgelaten?
quote:Hoe wil jij anders je platen echt eens goed wassen?
Op zaterdag 2 november 2002 11:54 schreef bixister het volgende:
hoe kom je erop!
quote:Je was me net voor..
Op zaterdag 2 november 2002 12:05 schreef menjo het volgende:
Koop een disco-antistat, die is daar perfect voor. Kost ongeveer 40 euro, te krijgen bij de betere audiozaak. Ze worden dan ook nog eens mooi antistatisch.
Water is funest voor platen. Zit kalk in wat niet echt best is voor je platen.
Overigens, ze goed schoonhouden is nog 't beste voor je platen.
(gepost door qltel trouwens)
[edit]
Ik las ook dat je wasmiddel hebt gebruikt? Welnu, misschien redden je platen het, hoewel ik denk dat binnenkort de schellak op de platen het gaat begeven. Met azijn moet je al helemaal niet beginnen. Zuren tasten de plaat dermate aan dat ze je naalden binnen de kortste keren om zeep helpen.
Echte schoonmaakvloeistof voor platen trouwens ook dunner dan water, dat het goed op de groeven inwerkt. Je platen zijn nu waarschijnlijk alleen oppervlakkig schoon en beschadigingen merk je over een paar weken/maanden wel. Het zal me niets vebazen als je platen ineens wit uitslaan.
[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door MSXUser op 02-11-2002 12:53]
quote:Een beetje fatsoenlijke, dure audiozaak heeft ze wel te koop. Dus, geen Megapool, Scheer & Foppen, Mediamarkt en dat soort dozenschuivers.
Op zaterdag 2 november 2002 17:12 schreef Reintje het volgende:
Hmmm. Die Disco Antistat heb ik nog nóóit gezien...Waar kan ik die (online) kopen???
http://www.nittygrittyinc.com/
http://www.knosti.de/ (voor de disco antistat)
quote:Ik heb de mijne in Rotterdam gekocht bij Snijders (aan het eind van de hoogstraat, schuin tegenover de bibliotheek zegmaar).
Op zaterdag 2 november 2002 17:12 schreef Reintje het volgende:
Hmmm. Die Disco Antistat heb ik nog nóóit gezien...Waar kan ik die (online) kopen???
koolstof borsteltje... 9 euro'tjes. werken perfect.
quote:Daarmee krijg je het stof niet uit de smalste/diepste groeven. Ik het zelf zowel een fluwelen als een koolstof borstel. De koolstofborsel gebruik ik voor het grove werk, de fluwelen om het af te maken. Zitten er veel vingervlekken op de plaat, of hoor ik nog teveel tikken, dan geef ik de betreffende platen een badje met de disco-antistat.
Op zondag 3 november 2002 13:08 schreef postman het volgende:
[afbeelding]koolstof borsteltje... 9 euro'tjes. werken perfect.
Om ze schoon te maken heb ik een roller van een soort klevend, kneedbaar, kunststof die je gewoon onder de lauwe kraan af kunt spoelen als 'ie smerig is. Alleen 'ie heel erg vet geworden is dan maak ik hem schoon met alcohol. Gaat heel lang mee zo'n ding.
O ja, en je arm en element goed afregelen is natuurlijk net zo belangrijk om slijtage tegen te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |