Ik ben begonnen met een oriëntatiecursus tekenen en schilderen op de volksuniversiteit hier in het dorp. Het is geloof ik tien lessen, om de veertien dagen. Het idee is dat we elke les met een ander materiaal werken, zodat je overal mee kunt kennismaken en kunt bepalen wat je zelf het leukste vindt om te doen.
De eerste les was tekenen met potlood. We begonnen met wat denk ik zo ongeveer de meest standaard basisopdracht is: teken een appel. Dit deden we met drie verschillende hardheden van potlood: 4H (heel hard), HB (gemiddeld) en 4B (heel zacht).
![2gt8bkp.jpg]()
Met een zacht potlood kun je minder strakke lijnen zetten, maar wel veel mooier schaduwen maken. Foutjes kun je met een kneedgum 'deppen'. Ik vind het zelf ook leuk om zacht potlood met een vinger wat uit te wrijven om zo schaduw te creëren.
Daarna gingen we nog pompoentjes tekenen. Wat ik heb ik geleerd is om de juiste verhoudingen te krijgen, moet je eerst het gehele vlak tekenen. Dus de omtrek van beide pompoenen. Daarna pas verder in gaan vullen.
![2hp0nmg.jpg]()
Thuis heb ik nog wat geprobeerd met 'how to's' van Pinterest. Ik wil binnenkort gaan proberen om een heel gezicht te tekenen. Vooral de verhoudingen zijn lastig, maar daar zijn dus weer allerlei trucjes voor, met hulplijnen e.d.
![2eckww6.jpg]()
De tweede les van afgelopen dinsdag. We gingen aan de slag met oost-Indische inkt.
Eerst tekenden we met potlood de contouren van een herfstblad. Daarna met een kroontjespen en inkt overtekenen.
Dan even wachten tot de inkt droog is, en met een kwastje en veel water en een beetje inkt het blad 'inkleuren'. Het is niet mijn materiaal. Het doet maar wat het wil.
Wat ik grappig vond, is dat ik pas toen ik deze foto maakte, zag dat ik de inkeping van het blad bovenin niet ver genoeg naar beneden had getekend. Van de juf moet ik daarom de hoeken vergelijken door er een potlood naast te houden.
![7310d4.jpg]()
De schaduwen heb ik geprobeerd nog wat donkerder te maken en nadat het was opgedroogd vond ik het toch nog aardig gelukt.
![2qxth7s.jpg]()
Volgende keer gaan we met kleurencirkels aan de slag.