abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157222129
Ik ben begonnen met een oriëntatiecursus tekenen en schilderen op de volksuniversiteit hier in het dorp. Het is geloof ik tien lessen, om de veertien dagen. Het idee is dat we elke les met een ander materiaal werken, zodat je overal mee kunt kennismaken en kunt bepalen wat je zelf het leukste vindt om te doen.

De eerste les was tekenen met potlood. We begonnen met wat denk ik zo ongeveer de meest standaard basisopdracht is: teken een appel. Dit deden we met drie verschillende hardheden van potlood: 4H (heel hard), HB (gemiddeld) en 4B (heel zacht).

Met een zacht potlood kun je minder strakke lijnen zetten, maar wel veel mooier schaduwen maken. Foutjes kun je met een kneedgum 'deppen'. Ik vind het zelf ook leuk om zacht potlood met een vinger wat uit te wrijven om zo schaduw te creëren.

Daarna gingen we nog pompoentjes tekenen. Wat ik heb ik geleerd is om de juiste verhoudingen te krijgen, moet je eerst het gehele vlak tekenen. Dus de omtrek van beide pompoenen. Daarna pas verder in gaan vullen.

Thuis heb ik nog wat geprobeerd met 'how to's' van Pinterest. Ik wil binnenkort gaan proberen om een heel gezicht te tekenen. Vooral de verhoudingen zijn lastig, maar daar zijn dus weer allerlei trucjes voor, met hulplijnen e.d.

De tweede les van afgelopen dinsdag. We gingen aan de slag met oost-Indische inkt.
Eerst tekenden we met potlood de contouren van een herfstblad. Daarna met een kroontjespen en inkt overtekenen.
Dan even wachten tot de inkt droog is, en met een kwastje en veel water en een beetje inkt het blad 'inkleuren'. Het is niet mijn materiaal. Het doet maar wat het wil.
Wat ik grappig vond, is dat ik pas toen ik deze foto maakte, zag dat ik de inkeping van het blad bovenin niet ver genoeg naar beneden had getekend. Van de juf moet ik daarom de hoeken vergelijken door er een potlood naast te houden.

De schaduwen heb ik geprobeerd nog wat donkerder te maken en nadat het was opgedroogd vond ik het toch nog aardig gelukt.

Volgende keer gaan we met kleurencirkels aan de slag. :)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_157222687
Lijkt me een erg leuke cursus! Altijd handig om zo verschillende materialen en technieken te leren kennen. Zo ontdek je wat niet bij je past, maar misschien ontdek je ook wel iets nieuws wat je wel leuk vindt :D
Zo te lezen heb je ook wel een goede lerares die handige tips geeft, dat is altijd fijn natuurlijk.
Veel plezier nog met de rest van de lessen en van mij mag je elke keer wel een verslagje posten :Y
pi_157501878
Afgelopen dinsdag les 3, acrylverf.

Een kleurencirkel gemaakt, maar dat was een beetje suf om te doen. Ging meer om het leren mengen van kleuren. Ook nog iets gemaakt met bloemen, maar dat vond ik niet zo goed gelukt en we hadden ook geen tijd meer om het af te maken.
Maar ik vind het wel heel erg leuk materiaal. Bij de Action heb ik een en ander ingeslagen. De juf zei dat je beter verf van het merk Amsterdam kunt kopen dan de verf bij de Action of Xenos, dat daar wel echt een kwaliteitsverschil in zit. Maar ik heb toch daar verf gekocht, gewoon om uit te proberen.

Voor inspiratie heb ik op Pinterest gekeken. Eerst heb ik er een laagje gesso op gedaan, als basis. Daarna heb ik met blauw/paars, roze en wit wat verf op het doek zelf gedaan. Dat heb ik met een brede kwast uitgesmeerd. De onderlaag laten drogen en toen met zwart de boompjes erop gaan schilderen.

Voor mijn gevoel is het nog niet helemaal af. Misschien wil ik er nog wat iets van een soort mistflarden overheen gaan maken, maar dan ben ik bang dat ik het verpest.
pi_157679229
Ik heb net m'n kale bomen verpest met 'mist'-vlekken. :')

Ook een ander project afgemaakt. Vorige week had ik de achtergrond al geschilderd, maar ik wist niet wat ik er verder mee wilde. Op Pinterest kwam ik leuke kattendingen tegen, dus die heb ik ter inspiratie gebruikt O+

[ Bericht 4% gewijzigd door Biancavia op 20-11-2015 00:07:50 ]
pi_158192687
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:17 schreef Biancavia het volgende:

Een kleurencirkel gemaakt, maar dat was een beetje suf om te doen. Ging meer om het leren mengen van kleuren. Ook nog iets gemaakt met bloemen, maar dat vond ik niet zo goed gelukt en we hadden ook geen tijd meer om het af te maken.
Maar ik vind het wel heel erg leuk materiaal. Bij de Action heb ik een en ander ingeslagen. De juf zei dat je beter verf van het merk Amsterdam kunt kopen dan de verf bij de Action of Xenos, dat daar wel echt een kwaliteitsverschil in zit. Maar ik heb toch daar verf gekocht, gewoon om uit te proberen.

Voor inspiratie heb ik op Pinterest gekeken. Eerst heb ik er een laagje gesso op gedaan, als basis. Daarna heb ik met blauw/paars, roze en wit wat verf op het doek zelf gedaan. Dat heb ik met een brede kwast uitgesmeerd. De onderlaag laten drogen en toen met zwart de boompjes erop gaan schilderen.

[ afbeelding ]

Voor mijn gevoel is het nog niet helemaal af. Misschien wil ik er nog wat iets van een soort mistflarden overheen gaan maken, maar dan ben ik bang dat ik het verpest.
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2015 21:44 schreef Biancavia het volgende:
Ik heb net m'n kale bomen verpest met 'mist'-vlekken. :')

Ook een ander project afgemaakt. Vorige week had ik de achtergrond al geschilderd, maar ik wist niet wat ik er verder mee wilde. Op Pinterest kwam ik leuke kattendingen tegen, dus die heb ik ter inspiratie gebruikt O+

[ afbeelding ]
Erg leuk allebei! Inmiddels heb je les 4 ook gehad neem ik aan? Wat hebben jullie daarin behandeld? :)
pi_158192927
Ik heb vandaag een workshop "cut-out canvas" gedaan! Sommigen hebben dat misschien wel eens op Pinterest gezien.

Eerst het canvas een kleurtje geven ( hoefde niet zo netjes, want daaroverheen kwam nog een andere transparante metallickleur)

Daarna dus nog met metallic-verf erover heen :)

Toen was het tijd om de hartjes erop te tekenen ( en al 1 voorbeeldje hoe het gesneden moest worden)

Snij snij snij, nog een keer de hoekjes schilderen, kerstlampjes erachter plakken, en af!

[ Bericht 0% gewijzigd door _Hestia_ op 12-12-2015 14:22:48 ]
pi_158500003
Gisteren een workshop Zentangle tekenen gedaan.
Maar het was echt de basis en de workshop duurde maar 2 uurtjes.
We hebben eerst gebrainstormd over allerlei basisfiguurtjes die je kunt gebruiken.
Het was echt beperkt tot het vullen van een "tile", "regels zoals bijvoorbeeld niet over andere lijnen heen tekenen. En we hebben een aantal voorbeelden van patronen gedaan en wat meer achtergrond gekregen over het tekenen van zentangles.
Dus het was wel leuk en gezellig, maar ik heb niet echt heel veel nieuws geleerd ofzo.

Het is bij zentangle juist de bedoeling dat je er zen van wordt en er de tijd voor neemt, maar dat hadden we gisteren dus niet. Dus vandaar dat het niet echt mooi eruit ziet ofzo verder. Maar goed, ik heb wel weer inspiratie opgedaan om er thuis weer verder mee aan de slag te gaan ^O^

En voor degenen die nog meer willen zien (ook van anderen), er is al een topic over: CRE / Zentangles tekenen
pi_159350668
quote:
7s.gif Op donderdag 12 november 2015 22:17 schreef Biancavia het volgende:

Nog maar een keer een lokquote. Hoe gaat het nu met de cursus? Wat heb je nog meer behandeld?

Ik heb nog strippen op mn workshop-strippenkaart over, dus zit nu een beetje te kijken wat ik dit jaar wil doen. Sowieso de workshop handlettering lijkt me erg leuk!

quote:
Workshop Handlettering

Letters tekenen is veel leuker dan schrijven. Het is spelen met de inhoud en het uiterlijk van woorden. We gaan aan het werk met de basis van mooie letters in allerlei technieken. Gewoon met pen en potlood, maar ook met verf en schoolbordkrijt op groter formaat. We vertellen over de techniek van het uitvergroten, over hoe je een mooi ontwerp ontwikkeld in een paar stappen en hoe je van die mooie versieringen, krullen en wapperende banners tekent.

Datum: 20 februari 2016
prijs: ¤ 35.- inclusief koffie/thee en materialen
waar: in de winkel in Almelo Bornsestraat 31 7607 KJ
tijden: 12.00 - ca.16.00 uur

Breugel Art supplies
pi_160070848
Vandaag was die Workshop Handlettering, ik heb een verslagje in dit topic geplaatst: CRE / Handletteren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')