*schop*
Vanmiddag een workshop "Kleurpotlood" gedaan. Eerst een gedeelte theorie en daarna vooral heel veel kleurpotloden testen.
Ze hadden er genoeg liggen iig:
![2015-08-01%2011.53.33.jpg]()
De theorie ging vooral over pigmenten, waar een kleurpotlood vooral uit bestaan, soorten kleurpotloden ( olie-, was,- mixvormen zoals houtskool+pigment of aquarelpotloden)
Verder over punten slijpen, gummen, het gebruik van waterbrush, oplosmiddel, doezelaars etc.
En ook kwam het papier uitgebreid aan de orde, verschillende soorten papier, diktes papier, kleuren papier (bijvoorbeeld een zwarte/grijze kleur en het effect daarvan), glad of korreliger papier etc.
Maar ook kleurtechnieken, hoe gebruik je schaduw, hoe kun je spelen met licht en donker in je kleurplaat. En ook hoe je een kleurplaat harmonieus in kunt kleuren, dat je ook binnen 1 vakje kunt spelen met lichter/donkerder kleuren of meerdere kleuren ipv gewoon 1 vakje rood te maken en het vakje ernaast oranje.
Het theoriegedeelte was erg leerzaam dus, maar het leukste was natuurlijk de verschillende soorten kleurpotloden testen

Ik vond het alleen jammer dat ze geen Faber Castell hadden, want daar was ik juist erg benieuwd naar. Maar wat wel opviel was dat sommige kleurpotloden echt heel veel pigment hebben, bijvoorbeeld de Koh-i-Noor en de Luminance, maar dat die qua prijs ook echt de uitersten zo'n beetje. Koh-i-Noor is goedkoop en Luminance betaal je zo 3 euro voor 1 kleurpotlood

Maar die kleuren wel heel erg fijn

De Derwent Coloursoft kleurde ook erg fijn. En wat ik echt helemaal niets vond was de Derwent Inktense. Dat is een soort krijt, maar daar kon ik echt niet mee werken
Zelf heb ik een doos van Caran d'Ache Prismalo (de bovenste op het lijstje hieronder) en ik ben wel van plan om nou toch ook weer meer met kleurpotlood te gaan doen dan alleen met Promarkers. Die Prismalo's zijn eigenlijk aquarelpotloden, maar je kunt die ook prima zonder water gebruiken.
En nog een foto van tussendoor (lijstje met kleurpotloden die ik getest heb was nog niet helemaal compleet toen, ook nog de Caran d'Ache Supracolour en de Derwent Watercolour getest)
![Workshop%20kleurpotlood.jpg]()
Het heeft me iig weer genoeg inspiratie gegeven deze workshop