quote:
Hoe je het ook bekijkt, dat is en blijft fout in mijn ogen. En het dan afdoen met "die discussie hebben we al vaker gehad" is wel erg simpel.
Ik denk dat je het verkeerd benadert. Je lijkt het te benaderen als een moreel standpunt van Sanquin, terwijl het dat niet is. Ze hebben niks tegen homoseksualiteit en keuren het niet af. Hun standpunt is niet moreel, maar pragmatisch en gebaseerd op statistiek. Hierboven werd al aangegeven dat mannen die seks hebben met andere mannen, 15 keer zo veel kans hebben dat ze HIV onder de leden hebben. Sanquin test hun bloed wel op allerlei aandoeningen, maar HIV is niet altijd aan te tonen. Dat gegeven maakt het nodig om door middel van een aantal voorwaarden de kans op besmetting van het bloed te minimaliseren.
Sanquin sluit ook donoren uit op basis van andere risicovergrotende factoren. Bijvoorbeeld als je in een land bent geweest waar bepaalde ziektes heersen, of drugs snuift of spuit. In mijn ogen kun je die uitsluitingen net zo goed opvatten als discriminatie van een bepaalde groep. Ik zie echt het verschil niet zo.