boegschroef | dinsdag 16 december 2014 @ 08:41 |
Aangezien ik zometeen mijn mustang terug ga halen ben ik wederom plannen aan het maken voor de verdere aanpak. Maar de eerst volgende klus zal toch het spuitwerk gaan worden met vooraf het strak maken van de auto. Er is veel op internet te vinden, maar er zijn hier ook vast een aantal experts. De verhalen: 'Dat kan je zelf niet, dat moet je aan een expert over laten enz..' die hoef ik niet te horen. Ik heb tijd genoeg en ruimte genoeg daar zal het niet aan liggen. Mijn grootste vraag is eigenlijk welke materialen gebruik je op een 45 jaar oude body. Schuur ik het eerst kaal en meteen een primer erop met daarna de plamuur of de plamuur rechtstreeks op het blanke metaal. (en welk merk kan ik het beste gebruiken voor een oude wagen?) Het spuiten van de lak doe ik ook zelf. (Dit heb ik al meerdere malen succesvol gedaan.) | |
Diemux | dinsdag 16 december 2014 @ 08:49 |
Niet slimmer om dit op een old timer forum te posten? FOK! lijkt mij nou niet echt een heel groot bolwerk van automonteurs en fixer uppers. | |
#ANONIEM | dinsdag 16 december 2014 @ 10:40 |
Eerst schuren daar houdt kennis op | |
Hyperdude | dinsdag 16 december 2014 @ 17:45 |
Hoe goed wil je het hebben? Als je het goed wilt hebben krijg je het zelf niet voor elkaar. Ook al wil je dat niet horen. ![]() Is een vak apart. Bovendien is 45 jaar oud plaatwerk nergens meer strak. Mijn projectje was langer dan een jaar onderweg. Door profi's ![]() Als je zelf toch aan de gang wil, kan je bv. hier beginnen met lezen: http://www.jagexp.com/library/#body [ Bericht 7% gewijzigd door Hyperdude op 16-12-2014 18:10:26 ] | |
RingBewoner | dinsdag 16 december 2014 @ 18:06 |
Foto's van het eindresultaat??? ![]() ![]() | |
Hyperdude | dinsdag 16 december 2014 @ 18:12 |
Ik ga schroefje zijn topic niet volspammen met mijn platte Kever. OK. 1tje dan onder de spoiler ![]()
| |
RingBewoner | dinsdag 16 december 2014 @ 18:13 |
Wat een ongelooflijk lekkere auto. Wat zal dat leuk zijn om te rijden. | |
Snowballed | dinsdag 16 december 2014 @ 18:15 |
Hoeveel budget heb je..? Hoe goed is je basis en hoe goed moet het worden..? Beitsen en vertinnen is het mooiste in mijn ogen... Maar daar moet je wel eerst een behoorlijke werkplaats met baden voor inrichten als je het zelf wil doen.... ![]() Ik bedoel een verfspuit kan iedereen vasthouden.. Maar hoe heb je dat spuiten eerder gedaan dan..? Heb je die auto's strak laten maken? [ Bericht 34% gewijzigd door Snowballed op 16-12-2014 18:26:28 ] | |
boegschroef | dinsdag 16 december 2014 @ 18:52 |
Ik heb al meerdere auto's gespoten maar een vriend van me maakte de auto eerst strak. Maar aangezien we geen vrienden meer zijn moet ik zelf aan de gang. Over het spuiten, daarvan zei ook iederewn dat kan je niet zelf. Toch zelf gedaan, meerdere prijzen gewonnen en de wagen heeft op veel beurzen gestaan waaronder de expo in brussel voor het 50 jaar bestaan van de mustang ![]() 500 pk uit een 302motor was ook niet mogelijk om zelf te doen... Dat koste ook een jaartje maar ik zit nu op 580 pk... Met al veel kilometers erop. Vandaar dat ik overtuigd ben dat ik dit kan. Budget: er is nog zo'n 15k over en ik hoef alleen nog maar het spuitwerk... En ik schaf gerust een hoop nieuw gereedschap aan want als het lukt komt er vast een nieuw project. Ruimte: ik heb een garage aan huis van 80m2 alleen voor dit project. Tijd: al duurt het nog 2 jaar, dat maakt me niet uit. Basis was slecht is nu goed, al het laswerk is al gedaan door een pro. (2,5 jaar mee bezig geweest.....) spatboarden, deuren, motorkap is allemaal nieuw. | |
Hyperdude | dinsdag 16 december 2014 @ 19:08 |
Zeg dat dan meteen. ![]() | |
Fer | dinsdag 16 december 2014 @ 19:09 |
Ik zou hem verzinken, mustang for life! | |
boegschroef | dinsdag 16 december 2014 @ 19:18 |
hier een paar voorbeeldjes van mijn eerder spuitwerk ![]() | |
Snowballed | dinsdag 16 december 2014 @ 19:27 |
Laat de body dan eerst maar eens beitsen en stralen.. meestal zit daar ook genoeg werk aan als je de naakte waarheid ziet.. Maar pas dan zie je wat je hebt (van alle kanten) en zit je niet met hoekjes ed te klooien waar je de lak niet af krijgt.. Dat zal best.. maar je gaat geen prijzen winnen als je geen ervaring met voorbewerking hebt.. een auto echt strak maken zonder een enorme plamuurbak ervan te maken is een bijna vergeten ambacht.. Al is het wel vaak dat de eerste echte restauratie het mooist lukt omdat je je enthousiasme nog hebt.. | |
boegschroef | dinsdag 16 december 2014 @ 19:35 |
Allemaal al gebeurd voor het laswerk ![]() Zo is ie net thuis gekomen: | |
Snowballed | dinsdag 16 december 2014 @ 19:43 |
Begrijp me niet verkeerd hoor.. het ziet er goed uit...! ![]() Maar op de foto ziet alles er goed uit wat net nieuwe lak heeft.. Kwaliteit zie je pas na een jaar of vijf..en als je er naast staat.. Ah oke.. maar ik snap het even niet... waarom zou je hem controleren..? Of heb je hem in deze staat gekocht..? | |
boegschroef | dinsdag 16 december 2014 @ 19:47 |
Mooi want deze foto's zijn 6 jaar na het spuiten genomen ![]() Wat betreft de andere waar ik nu aan ga werken, die heeft er nu 3 jaar zo bij gestaan. En die lak is maar vlugvlug opgespoten. Vandaar dat ik hem nog een keer opnieuw kaal wil maken. | |
Hyperdude | dinsdag 16 december 2014 @ 19:56 |
Maar wat wil je nou precies te weten komen door dit topic? ![]() Kaal maken. Event. roest- of andere shit-probleempjes oplossen. Epoxyprimer Plamuren Schuren Laatste twee stappen zo weinig mogelijk herhalen ![]() | |
Snowballed | dinsdag 16 december 2014 @ 19:58 |
Oke.. maarja.. spuitwerk op foto's beoordelen is niet echt handig, dus ik blijf altijd sceptisch tot ik er naast sta.... ![]() ![]() Tja dat zou ik hem zo weer in een bak zuur gooien.. om hem kaal te schuren is een pestwerk en machinaal kom je lang niet overal bij.. (en klooien met afbijt is me te veel zooi en gedoe) | |
boegschroef | dinsdag 16 december 2014 @ 20:13 |
Met name welke merken en soorten primer en plamuur. | |
boegschroef | dinsdag 16 december 2014 @ 20:14 |
Klopt ik ga er ook gewoon boodschappen mee doen. Een auto moet rijden.... Maar zo te zien/lezen weet je er wel wat van? Heb je een tip in de merken voor de wat oudere auto's? | |
Snowballed | dinsdag 16 december 2014 @ 21:14 |
Zoveel weet ik er niet van hoor, er komt wel eens iets voorbij... Tja, als je het echt goed wil doen, zorg je dat je aan verf komt uit het bouwjaar van de auto... (hier heb je nog een winkel waar je echt oude stoffige lak kan vinden.. lekker gezond spul ook) En omdat dat bijna geen doen is, kun je beter moderne materialen nemen maar zoveel mogelijk op basis van het verfsysteem wat ook in de fabriek gebruikt werd... dan benader je het meest het origineel in mijn ogen.. (wil niet zeggen dat het het beste laksysteem hoeft te zijn, dan ga je beter naar de offshorewinkel voor 30 componenten onderzeebootlak ofzo ![]() Qua merken heb ik niet echt een vaste voorkeur, omdat ik met te weinig verschillende merken heb gewerkt kan ik daar ook niets zinnigs over zeggen... Ik heb meestal Sikkens of Dupont Zorg iig dat je je materialen bij 1 en dezelfde zaak/vertegenwoordiger aanschaft, er zijn ook genoeg productlijnen van hetzelfde merk die elkaar onderling niet verdragen.. Dus bij 1 merk blijven hoeft niet altijd de juiste keuze te zijn.. (meestal ga ik voor the hard way en moet het dus opnieuw kaal omdat ik bijv een verkeerde thinner heb gebruikt... ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 16 december 2014 @ 21:50 |
Zulk oud spul kaal maken tot op het metaal, door andere soorten lak heb je extreem hoge kans op een chemische reacties waardoor je nieuwe laklaag zo los laat... | |
Turquaz52 | zaterdag 20 december 2014 @ 14:15 |
Skip maar verder in het filmpje.. zie je hoe ik mijn Mk2 strak gemaakt en gespoten heb. |