abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147628529
Aangezien ik zometeen mijn mustang terug ga halen ben ik wederom plannen aan het maken voor de verdere aanpak.

Maar de eerst volgende klus zal toch het spuitwerk gaan worden met vooraf het strak maken van de auto. Er is veel op internet te vinden, maar er zijn hier ook vast een aantal experts.

De verhalen: 'Dat kan je zelf niet, dat moet je aan een expert over laten enz..' die hoef ik niet te horen.

Ik heb tijd genoeg en ruimte genoeg daar zal het niet aan liggen.

Mijn grootste vraag is eigenlijk welke materialen gebruik je op een 45 jaar oude body.

Schuur ik het eerst kaal en meteen een primer erop met daarna de plamuur of de plamuur rechtstreeks op het blanke metaal. (en welk merk kan ik het beste gebruiken voor een oude wagen?)

Het spuiten van de lak doe ik ook zelf. (Dit heb ik al meerdere malen succesvol gedaan.)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_147628607
Niet slimmer om dit op een old timer forum te posten? FOK! lijkt mij nou niet echt een heel groot bolwerk van automonteurs en fixer uppers.
pi_147630482
Eerst schuren daar houdt kennis op
  dinsdag 16 december 2014 @ 17:45:29 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_147643353
Hoe goed wil je het hebben?
Als je het goed wilt hebben krijg je het zelf niet voor elkaar. Ook al wil je dat niet horen. :P
Is een vak apart. Bovendien is 45 jaar oud plaatwerk nergens meer strak.

Mijn projectje was langer dan een jaar onderweg. Door profi's


Als je zelf toch aan de gang wil, kan je bv. hier beginnen met lezen: http://www.jagexp.com/library/#body

[ Bericht 7% gewijzigd door Hyperdude op 16-12-2014 18:10:26 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 16 december 2014 @ 18:06:03 #5
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_147643883
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 17:45 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe goed wil je het hebben?
Als je het goed wilt hebben krijg je het zelf niet voor elkaar. Ook al wil je dat niet horen. :P
Is een vak apart. Bovendien is 45 jaar oud plaatwerk nergens meer strak.

Mijn projectje was langer dan een jaar onderweg. Door profi's
[ afbeelding ]
Foto's van het eindresultaat??? O+ :9~
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 16 december 2014 @ 18:12:45 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_147644081
quote:
5s.gif Op dinsdag 16 december 2014 18:06 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Foto's van het eindresultaat??? O+ :9~
Ik ga schroefje zijn topic niet volspammen met mijn platte Kever.
OK. 1tje dan onder de spoiler :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 16 december 2014 @ 18:13:37 #7
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_147644106
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 18:12 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ik ga schroefje zijn topic niet volspammen met mijn platte Kever.
OK. 1tje dan onder de spoiler :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een ongelooflijk lekkere auto. Wat zal dat leuk zijn om te rijden.
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 16 december 2014 @ 18:15:27 #8
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_147644163
Hoeveel budget heb je..?
Hoe goed is je basis en hoe goed moet het worden..?

Beitsen en vertinnen is het mooiste in mijn ogen...
Maar daar moet je wel eerst een behoorlijke werkplaats met baden voor inrichten als je het zelf wil doen.... O-)
Ik bedoel een verfspuit kan iedereen vasthouden..

Maar hoe heb je dat spuiten eerder gedaan dan..? Heb je die auto's strak laten maken?

[ Bericht 34% gewijzigd door Snowballed op 16-12-2014 18:26:28 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_147645277
Ik heb al meerdere auto's gespoten maar een vriend van me maakte de auto eerst strak. Maar aangezien we geen vrienden meer zijn moet ik zelf aan de gang.

Over het spuiten, daarvan zei ook iederewn dat kan je niet zelf. Toch zelf gedaan, meerdere prijzen gewonnen en de wagen heeft op veel beurzen gestaan waaronder de expo in brussel voor het 50 jaar bestaan van de mustang ;) en daar was een zware selectie van een paar 100 mustangs waar er maar 36 uitgekozen werden waarvan er maar 1 in mijn model/jaar (ik heb ook 4 jaar over de restauratie gedaan waarvan 1 jaar over het strak maken en spuiten samen met die vriend)

500 pk uit een 302motor was ook niet mogelijk om zelf te doen... Dat koste ook een jaartje maar ik zit nu op 580 pk... Met al veel kilometers erop.

Vandaar dat ik overtuigd ben dat ik dit kan.

Budget: er is nog zo'n 15k over en ik hoef alleen nog maar het spuitwerk... En ik schaf gerust een hoop nieuw gereedschap aan want als het lukt komt er vast een nieuw project.

Ruimte: ik heb een garage aan huis van 80m2 alleen voor dit project.

Tijd: al duurt het nog 2 jaar, dat maakt me niet uit.

Basis was slecht is nu goed, al het laswerk is al gedaan door een pro. (2,5 jaar mee bezig geweest.....) spatboarden, deuren, motorkap is allemaal nieuw.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 16 december 2014 @ 19:08:41 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_147645799
Zeg dat dan meteen. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_147645851
Ik zou hem verzinken, mustang for life!
.
pi_147646139
hier een paar voorbeeldjes van mijn eerder spuitwerk ;)

Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 16 december 2014 @ 19:27:31 #13
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_147646401
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 18:52 schreef boegschroef het volgende:
Basis was slecht is nu goed, al het laswerk is al gedaan door een pro. (2,5 jaar mee bezig geweest.....) spatboarden, deuren, motorkap is allemaal nieuw.
Laat de body dan eerst maar eens beitsen en stralen.. meestal zit daar ook genoeg werk aan als je de naakte waarheid ziet..
Maar pas dan zie je wat je hebt (van alle kanten) en zit je niet met hoekjes ed te klooien waar je de lak niet af krijgt..

quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 18:52 schreef boegschroef het volgende:
Vandaar dat ik overtuigd ben dat ik dit kan.
Dat zal best.. maar je gaat geen prijzen winnen als je geen ervaring met voorbewerking hebt.. een auto echt strak maken zonder een enorme plamuurbak ervan te maken is een bijna vergeten ambacht..

Al is het wel vaak dat de eerste echte restauratie het mooist lukt omdat je je enthousiasme nog hebt..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_147646615
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:27 schreef Snowballed het volgende:

Laat de body dan eerst maar eens beitsen en stralen.. meestal zit daar ook genoeg werk aan als je de naakte waarheid ziet..
Maar pas dan zie je wat je hebt (van alle kanten) en zit je niet met hoekjes ed te klooien waar je de lak niet af krijgt..

Allemaal al gebeurd voor het laswerk ;) De wagen is volledig kaal gemaakt doormiddel van een zuurbad en er zat nauwelijks plamuur op, ik ben nu foto's aan het uploaden. Daarna is er een primer overheen gespoten die ik er nu weer af ga halen om alles te controleren.

Zo is ie net thuis gekomen:
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 16 december 2014 @ 19:43:04 #15
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_147646859
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:18 schreef boegschroef het volgende:
hier een paar voorbeeldjes van mijn eerder spuitwerk ;)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Begrijp me niet verkeerd hoor.. het ziet er goed uit...! ^O^
Maar op de foto ziet alles er goed uit wat net nieuwe lak heeft..
Kwaliteit zie je pas na een jaar of vijf..en als je er naast staat..
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:35 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Allemaal al gebeurd voor het laswerk ;) De wagen is volledig kaal gemaakt doormiddel van een zuurbad en er zat nauwelijks plamuur op, ik ben nu foto's aan het uploaden. Daarna is er een primer overheen gespoten die ik er nu weer af ga halen om alles te controleren.

Zo is ie net thuis gekomen:
[ afbeelding ]
Ah oke.. maar ik snap het even niet... waarom zou je hem controleren..?
Of heb je hem in deze staat gekocht..?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_147647065
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:43 schreef Snowballed het volgende:

Begrijp me niet verkeerd hoor.. het ziet er goed uit...! ^O^
Maar op de foto ziet alles er goed uit wat net nieuwe lak heeft..
Kwaliteit zie je pas na een jaar of vijf..en als je er naast staat..

Ah oke.. maar ik snap het even niet... waarom zou je hem controleren..?
Of heb je hem in deze staat gekocht..?
Mooi want deze foto's zijn 6 jaar na het spuiten genomen ;) Ondertussen is het alweer 8 jaar geleden. En hij ziet er nog net zo strak uit als toen op 1 parkeer deukje na.....

Wat betreft de andere waar ik nu aan ga werken, die heeft er nu 3 jaar zo bij gestaan. En die lak is maar vlugvlug opgespoten. Vandaar dat ik hem nog een keer opnieuw kaal wil maken.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 16 december 2014 @ 19:56:17 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_147647447
Maar wat wil je nou precies te weten komen door dit topic? :)

Kaal maken.
Event. roest- of andere shit-probleempjes oplossen.
Epoxyprimer
Plamuren
Schuren
Laatste twee stappen zo weinig mogelijk herhalen :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 16 december 2014 @ 19:58:25 #18
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_147647537
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:47 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Mooi want deze foto's zijn 6 jaar na het spuiten genomen ;) Ondertussen is het alweer 8 jaar geleden. En hij ziet er nog net zo strak uit als toen op 1 parkeer deukje na.....

Wat betreft de andere waar ik nu aan ga werken, die heeft er nu 3 jaar zo bij gestaan. En die lak is maar vlugvlug opgespoten. Vandaar dat ik hem nog een keer opnieuw kaal wil maken.
Oke.. maarja.. spuitwerk op foto's beoordelen is niet echt handig, dus ik blijf altijd sceptisch tot ik er naast sta.... :P en dat deukje laat zien dat het ding wel gewoon gebruikt word waar ie voor bedoeld is... :Y

Tja dat zou ik hem zo weer in een bak zuur gooien.. om hem kaal te schuren is een pestwerk en machinaal kom je lang niet overal bij..
(en klooien met afbijt is me te veel zooi en gedoe)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_147648149
quote:
12s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:56 schreef Hyperdude het volgende:
Maar wat wil je nou precies te weten komen door dit topic? :)

Kaal maken.
Event. roest- of andere shit-probleempjes oplossen.
Epoxyprimer
Plamuren
Schuren
Laatste twee stappen zo weinig mogelijk herhalen :P
Met name welke merken en soorten primer en plamuur.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_147648193
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 december 2014 19:58 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Oke.. maarja.. spuitwerk op foto's beoordelen is niet echt handig, dus ik blijf altijd sceptisch tot ik er naast sta.... :P en dat deukje laat zien dat het ding wel gewoon gebruikt word waar ie voor bedoeld is... :Y

Tja dat zou ik hem zo weer in een bak zuur gooien.. om hem kaal te schuren is een pestwerk en machinaal kom je lang niet overal bij..
(en klooien met afbijt is me te veel zooi en gedoe)
Klopt ik ga er ook gewoon boodschappen mee doen. Een auto moet rijden....

Maar zo te zien/lezen weet je er wel wat van? Heb je een tip in de merken voor de wat oudere auto's?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  dinsdag 16 december 2014 @ 21:14:06 #21
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_147650914
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 20:14 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Klopt ik ga er ook gewoon boodschappen mee doen. Een auto moet rijden....

Maar zo te zien/lezen weet je er wel wat van? Heb je een tip in de merken voor de wat oudere auto's?
Zoveel weet ik er niet van hoor, er komt wel eens iets voorbij...

Tja, als je het echt goed wil doen, zorg je dat je aan verf komt uit het bouwjaar van de auto...
(hier heb je nog een winkel waar je echt oude stoffige lak kan vinden.. lekker gezond spul ook)
En omdat dat bijna geen doen is, kun je beter moderne materialen nemen maar zoveel mogelijk op basis van het verfsysteem wat ook in de fabriek gebruikt werd... dan benader je het meest het origineel in mijn ogen..
(wil niet zeggen dat het het beste laksysteem hoeft te zijn, dan ga je beter naar de offshorewinkel voor 30 componenten onderzeebootlak ofzo :7 )

Qua merken heb ik niet echt een vaste voorkeur, omdat ik met te weinig verschillende merken heb gewerkt kan ik daar ook niets zinnigs over zeggen... Ik heb meestal Sikkens of Dupont
Zorg iig dat je je materialen bij 1 en dezelfde zaak/vertegenwoordiger aanschaft, er zijn ook genoeg productlijnen van hetzelfde merk die elkaar onderling niet verdragen..
Dus bij 1 merk blijven hoeft niet altijd de juiste keuze te zijn..
(meestal ga ik voor the hard way en moet het dus opnieuw kaal omdat ik bijv een verkeerde thinner heb gebruikt... |:( :') )
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_147652816
Zulk oud spul kaal maken tot op het metaal, door andere soorten lak heb je extreem hoge kans op een chemische reacties waardoor je nieuwe laklaag zo los laat...
pi_147773640

Skip maar verder in het filmpje.. zie je hoe ik mijn Mk2 strak gemaakt en gespoten heb.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')