Dat is ook weer zo, maar de maan Europa is nu de beste kandidaat voor leven dichtbij. Afhankelijk van wat ze daar aantreffen wordt 't daarna wel heel erg leeg qua kandidaten en onze limiet qua snelheid. Dan komt er een vrij groot gat in toekomstige doelen, vooral als de Amerikaanse regering weer in het budget gaat snijden.quote:Op vrijdag 12 december 2014 23:59 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat is gelukkig ook totaal niet teleurstellend. 10% van 100 miljard sterrenstelsels geeft alsnog een gigantische hoeveelheid, en elk sterrenstelsel bevat weer miljarden sterren. Plus dat het alleen nog maar gaat over de stelsels in het zichtbare universum - en dat is absoluut niet het héle universum.
En dat dat artikel gaat over complex leven, en ik zei "leven in welke vorm dan ook".
Dus nee, sorry.
Waar haal je vandaan dat ik denk dat we leven gaan vinden?quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:11 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat is ook weer zo, maar de maan Europa is nu de beste kandidaat voor leven. Afhankelijk van wat ze daar aantreffen wordt 't daarna wel heel erg leeg qua kandidaten en onze limiet qua snelheid. Dan komt er een vrij groot gat in toekomstige doelen, vooral als de Amerikaanse regering weer in het budget gaat snijden.
dat zei je niet, maar ik vind dat zelf nogal teleurstellend. Als Europa voor ons niets oplevert dreigt er wel iets van een groot gat te ontstaan naar toekomstige doelen. De bemande marsmissie compenseert dat misschien een beetje, maar Europa lijkt me voor de kans op een nieuwe ontdekking mooier, ook al is 't onbemand.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:12 schreef Tchock het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat ik denk dat we leven gaan vinden?
Qua afstand is het wel ongeveer klaar ja. Pluto wordt nu onderzocht, maar de reistijden daarheen zijn al onpraktisch lang. We kunnen daarna nog de asteroïdengorden voorbij Pluto onderzoeken, maar dan zit je met hetzelfde probleem.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:16 schreef Beathoven het volgende:
[..]
dat zei je niet, maar ik vind dat zelf nogal teleurstellend. Als Europa voor ons niets oplevert dreigt er wel iets van een groot gat te ontstaan naar toekomstige doelen. De bemande marsmissie compenseert dat misschien een beetje, maar Europa lijkt me voor de kans op een nieuwe ontdekking mooier, ook al is 't onbemand.
Verwachten ze nog wat nieuws te ontdekken wat Venus betreft? Jupiter wordt inderdaad wel fascinerend. Het schijnt dat men geen flauw benul heeft hoe het met die banen zit. Dit is een hypothesequote:Op zaterdag 13 december 2014 00:19 schreef Tchock het volgende:
[..]
Qua afstand is het wel ongeveer klaar ja. Pluto wordt nu onderzocht, maar de reistijden daarheen zijn al onpraktisch lang. We kunnen daarna nog de asteroïdengorden voorbij Pluto onderzoeken, maar dan zit je met hetzelfde probleem.
Ik denk dat de grote wetenschappelijke vooruitgangen eerder dichter bij liggen. Een mens op Mars, het oppervlakte van Venus langer onderzoeken, afdalen naar de kern van Jupiter - allemaal dingen die op dit moment nog meer of minder onmogelijk zijn maar er wel aankomen.
quote:The strangest hypothesis is that Jupiter's atmosphere is in fact divided into whirling cylinders that run all the way down through the planet, like this:
Dat klopt, toen geloofden we nog in draken.. gelukkig gelooft niemand meer in draken tegenwoordigquote:En als de mens zich blijft doorontwikkelen in dit tempo moet er een moment komen waarop we veel sneller en efficiënter kunnen reizen. Kijk waar we nu zijn vergeleken met vijfhonderd jaar geleden
Men weet sowieso niet wat de kern is. Het kan een rots zijn, vloeibaar metaal, de planeet kan ook volledig gasvormig zijn en geen kern hebben. We hebben gewoon geen idee. Hoe tof is dat. En inderdaad, het gas-deel snappen we ook maar weinig van.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Verwachten ze nog wat nieuws te ontdekken wat Venus betreft? Jupiter wordt inderdaad wel fascinerend. Het schijnt dat men geen flauw benul heeft hoe het met die banen zit. Dit is een hypothese
[ afbeelding ]
[..]
Dat klopt, toen geloofden we nog in draken.. gelukkig gelooft niemand meer in draken tegenwoordig
Leuk dat er nog échte mysteries zijn.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Men weet sowieso niet wat de kern is. Het kan een rots zijn, vloeibaar metaal, de planeet kan ook volledig gasvormig zijn en geen kern hebben. We hebben gewoon geen idee. Hoe tof is dat. En inderdaad, het gas-deel snappen we ook maar weinig van.
Arthur C. Clarke schreef dat de kern van Jupiter een grote diamant zou zijn. Sci-fi schrijver wel, maar eentje die opvallende voorspellingen gedaan heeft en met zijn schrijven de ruimtevaarttechnologie heeft geïnspireerd.quote:Op zaterdag 13 december 2014 00:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Men weet sowieso niet wat de kern is. Het kan een rots zijn, vloeibaar metaal, de planeet kan ook volledig gasvormig zijn en geen kern hebben. We hebben gewoon geen idee. Hoe tof is dat. En inderdaad, het gas-deel snappen we ook maar weinig van.
Ik ben geen Jupiterexpert maar die kans is volgens mij niet heel groot. Diamant wordt gevormd uit koolstof dat onder hoge druk in de aardkorst wordt samengeperst. Bij onzuiverheden of te hoge temperaturen valt het uit elkaar.quote:Op zondag 14 december 2014 13:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Arthur C. Clarke schreef dat de kern van Jupiter een grote diamant zou zijn. Sci-fi schrijver wel, maar eentje die opvallende voorspellingen gedaan heeft en met zijn schrijven de ruimtevaarttechnologie heeft geïnspireerd.
De druk in de kern van een planeet lijkt me best hoog. Maar ook ik ben geen Jupiter-expert. Of diamant expert. Clarke was dat ook niet.quote:Op zondag 14 december 2014 13:39 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben geen Jupiterexpert maar die kans is volgens mij niet heel groot. Diamant wordt gevormd uit koolstof dat onder hoge druk in de aardkorst wordt samengeperst. Bij onzuiverheden of te hoge temperaturen valt het uit elkaar.
Dat klopt, maar het is niet zo dat als je elke willekeurige stof samenperst er op een gegeven moment een grote diamant uit komt.quote:Op zondag 14 december 2014 13:41 schreef Gray het volgende:
[..]
De druk in de kern van een planeet lijkt me best hoog. Maar ook ik ben geen Jupiter-expert. Of diamant expert. Clarke was dat ook niet.
Nee, dat snap ik. Maar er is koolstof zat in het universum.quote:Op zondag 14 december 2014 13:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat klopt, maar het is niet zo dat als je elke willekeurige stof samenperst er op een gegeven moment een grote diamant uit komt.
quote:Op zondag 14 december 2014 13:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Arthur C. Clarke schreef dat de kern van Jupiter een grote diamant zou zijn. Sci-fi schrijver wel, maar eentje die opvallende voorspellingen gedaan heeft en met zijn schrijven de ruimtevaarttechnologie heeft geïnspireerd.
De reden dat hij een goed Sci-Fi schrijver was, was omdat hij meerdere vlakken besloeg, hij was ook wetenschapper en uitvinder, hij sprak wetenschappers regelmatig.. dan zit je er dicht op . Dan kun je iets meer spelen met ideeën en voorspellingen gebaseerd op logica zodat het qua fysica "zou kunnen kloppen" of in elk geval redelijk dichtbij zou kunnen komen. De meeste wetenschappers zeggen nooit hardop wat ze raden dat iets is zonder daar allemaal kanttekeningen bij te zetten is omdat media zoiets uit de context halen en men daarop afrekent. Eerst onderzoek, dan conclusies.. dat is de gebruikelijke procedure. In de rol van SciFi schrijver zit je wat safer.quote:Arthur Charles Clarke (Minehead (Somerset), 16 december 1917 - Colombo (Sri Lanka), 19 maart 2008[1]) was een invloedrijk Brits sciencefictionschrijver, uitvinder en futuroloog. Hij behoorde tot de Grote Drie van de SF in de 20ste eeuw, samen met Robert Heinlein en Isaac Asimov. Verder was hij lid van de Royal Astronomical Society, oud-voorzitter van de British Interplanetary Society en lid van de Academy Of Astronautics.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |