abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147468586
Ik probeer iemand te helpen met zijn netwerk en de situatie is als volgt:

Beneden staat een modem van Ziggo, Ubee EVM-3200 zonder Wi-Fi. Op deze Ubee is op de enige ethernetpoort die ie heeft een Netgear WNR2000 aangesloten om het huis van Wi-Fi te voorzien.
Van deze Netgear gaat een kabel naar zolder naar een desktopcomputer als onderdeel van het bedrade netwerk.

Om het Wi-Fi signaal op zolder te versterken voor tablets/telefoons is het idee om een tweede Netgear WNR2000 aan te sluiten, en vervolgens de bedrade desktop op die tweede router.

Is dit mogelijk en zo ja hoe? Ik dacht misschien als wireless repeater maar ik weet niet of het bedrade deel gewoon nog werkt dan. Dus van de Netgear beneden vanaf de LAN1 poort een kabel naar zolder en dan die in de WAN-poort van de Netgear boven? En dan een kabel van LAN1 van de tweede Netgear naar de PC?

Ik wil voornamelijk weten of het uberhaupt mogelijk is om ''modem -> router -> router'' te hebben, dan ga ik daarna wel kloten met DHCP-instellingen en de MAC-adressen goed instellen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 10 december 2014 @ 22:18:49 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_147468877
Voor de stabiliteit is het het beste om een full repeater (dus geen eigen MAC adres of eigen instellingen) of een router met een eigen SSID te gebruiken.

Bij optie 1 zijn er diverse manieren om de tweede aan te sluiten, en bij optie 2 kan de router gewoon in de ander gestoken worden. Hierdoor wordt een subnetwerk gemaakt, waarvandaan alles in het hoofdnetwerkgewoon beschikbaar is.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_147469075
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 22:18 schreef Nattekat het volgende:
Voor de stabiliteit is het het beste om een full repeater (dus geen eigen MAC adres of eigen instellingen) of een router met een eigen SSID te gebruiken.

Bij optie 1 zijn er diverse manieren om de tweede aan te sluiten, en bij optie 2 kan de router gewoon in de ander gestoken worden. Hierdoor wordt een subnetwerk gemaakt, waarvandaan alles in het hoofdnetwerkgewoon beschikbaar is.
Oké stel we kiezen optie 2.

Dan zou je een kabel nemen van de uitgaande LAN1 poort van de eerste Netgear. Steek je die dan in de WAN-poort van de tweede Netgear of juist in de LAN1 van die router? En dan vanaf LAN2 een kabel naar computer.

En dan DHCP uitschakelen op de tweede router en als gateway het adres invoeren van de eerste router en dan klaar?
pi_147469691
Als je dhcp uitschakelt moet die in de lan poort.

Laat je dhcp aan, dan in de wan poort. Zorg wel dat beide netwerken een andere ip range hebben
:]
  Moderator / Redactie Sport woensdag 10 december 2014 @ 22:48:57 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_147469952
quote:
11s.gif Op woensdag 10 december 2014 22:23 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

Oké stel we kiezen optie 2.

Dan zou je een kabel nemen van de uitgaande LAN1 poort van de eerste Netgear. Steek je die dan in de WAN-poort van de tweede Netgear of juist in de LAN1 van die router? En dan vanaf LAN2 een kabel naar computer.

En dan DHCP uitschakelen op de tweede router en als gateway het adres invoeren van de eerste router en dan klaar?
Dat is dus de derde optie die soms tot onstabiele wifi-netwerken leidt, maar als voordeel heeft dat je wel één groot netwerk hebt, ipv één hoofd- en één subnetwerk. Ik heb zelf thuis deze configuratie en merk dat ik bij het lopen naar boven even wifi op mijn mobiel opnieuw moet opstarten omdat het anders niet werkt, maar mijn laptop heeft dit probleem niet.

Hierbij moet router 2 dus in een LAN poort van router 1, met een kabel die in de LAN poort van router 2 gaat. In router 2 moet de dhpc idd uit en moet het ip adres met de eerste 3 cijfers overeenkomen met het ip-adres van router 1 (dit gaat om het subnet). Het laatste cijfer mag niet overeenkomen met die van router 1.

Aangezien je router 2 voor wifi wilt gebruiken moet de ssid en het wachtwoord vanzelfsprekend gelijk zijn aan die van router 1
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_147470271
Kan die ubee niet in bridge modus gezet worden? Geklooi met 2 routers is onzinnig.
  woensdag 10 december 2014 @ 23:59:15 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_147472314
quote:
7s.gif Op woensdag 10 december 2014 22:12 schreef RacerDKB het volgende:
Ik probeer iemand te helpen met zijn netwerk en de situatie is als volgt:

Beneden staat een modem van Ziggo, Ubee EVM-3200 zonder Wi-Fi. Op deze Ubee is op de enige ethernetpoort die ie heeft een Netgear WNR2000 aangesloten om het huis van Wi-Fi te voorzien.
Van deze Netgear gaat een kabel naar zolder naar een desktopcomputer als onderdeel van het bedrade netwerk.

Om het Wi-Fi signaal op zolder te versterken voor tablets/telefoons is het idee om een tweede Netgear WNR2000 aan te sluiten, en vervolgens de bedrade desktop op die tweede router.

Is dit mogelijk en zo ja hoe? Ik dacht misschien als wireless repeater maar ik weet niet of het bedrade deel gewoon nog werkt dan. Dus van de Netgear beneden vanaf de LAN1 poort een kabel naar zolder en dan die in de WAN-poort van de Netgear boven? En dan een kabel van LAN1 van de tweede Netgear naar de PC?

Ik wil voornamelijk weten of het uberhaupt mogelijk is om ''modem -> router -> router'' te hebben, dan ga ik daarna wel kloten met DHCP-instellingen en de MAC-adressen goed instellen.
Standaard zitten de netgears volgens mij op 192.168.1.1
Verander bij een van de routers het ip adres naar 192.168.1.2
Zet op die router vervolgens DHCP uit en geef beide routers hetzelfde SSID
LAN 1 van Netgear beneden verbinden met de LAN1 van de netgear boven.
WAN van de Netgear beneden blijft verbonden met de Ubee
WAN van de Netgear boven blijft leeg

quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 22:18 schreef Nattekat het volgende:
Voor de stabiliteit is het het beste om een full repeater (dus geen eigen MAC adres of eigen instellingen)
Die moet je juist niet gebruiken, signalen die al in de lucht zitten weer versterken door een extra collision domain toe te voegen zijn doorgaans niet bevoordelijk voor de snelheid en stabiliteit.
quote:
of een router met een eigen SSID te gebruiken.

Dit leidt zonder extra instellingen tot problemen, omdat beide netwerken hetzelfde subnet zullen gaan gebruiken.
So we just called him Fred
  donderdag 11 december 2014 @ 00:02:29 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_147472424
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 22:48 schreef Nattekat het volgende:
Dat is dus de derde optie die soms tot onstabiele wifi-netwerken leidt, maar als voordeel heeft dat je wel één groot netwerk hebt, ipv één hoofd- en één subnetwerk. Ik heb zelf thuis deze configuratie en merk dat ik bij het lopen naar boven even wifi op mijn mobiel opnieuw moet opstarten omdat het anders niet werkt, maar mijn laptop heeft dit probleem niet.
Zou het probleem dan niet aan je telefoon liggen, in plaats van aan je netwerk?

Ik heb de afgelopen jaren diverse grote netwerken ingericht (10K+ gebruikers, verdeeld over meerdere locaties, waarbij 1K+ gebruikers per locatie) en daar hebben we altijd 1 SSID toegepast voor het complete netwerk. Daar kan je als je eenmaal aangemeld bent (hetzij automatisch of handmatig) het hele gebouw doorlopen zonder je wifi te verliezen.
quote:
Hierbij moet router 2 dus in een LAN poort van router 1, met een kabel die in de LAN poort van router 2 gaat. In router 2 moet de dhpc idd uit en moet het ip adres met de eerste 3 cijfers overeenkomen met het ip-adres van router 1 (dit gaat om het subnet). Het laatste cijfer mag niet overeenkomen met die van router 1.
dan ga je er wel vanuit dat er een standaard /24 subnet wordt gebruikt.
  donderdag 11 december 2014 @ 00:03:11 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_147472445
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 22:58 schreef Johnny Blaze het volgende:
Kan die ubee niet in bridge modus gezet worden? Geklooi met 2 routers is onzinnig.
Lees de OP nog eens goed.
De Ubee die hier gebruikt wordt is per definitie een bridge, zit maar 1 poort op :)
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 december 2014 @ 00:04:51 #10
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_147472500
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 00:02 schreef FredvZ het volgende:
Zou het probleem dan niet aan je telefoon liggen, in plaats van aan je netwerk?
Ik heb dit probleem enkel thuis, daarom ook die soms in de eerste zin. Sommige routers gaan hier beter mee om dan andere. Tevens is er een extra Ziggo router die ook een eigen ssid heeft, ook die is nog prima te gebruiken.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 11 december 2014 @ 00:06:02 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_147472535
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 00:04 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb dit probleem enkel thuis, daarom ook die soms in de eerste zin. Sommige routers gaan hier beter mee om dan andere. Tevens is er een extra Ziggo router die ook een eigen ssid heeft, ook die is nog prima te gebruiken.
Het probleem wat je ervaart staat los van je router, maar het wifi device dat niet wil schakelen.

De ziggo router heeft geen SSID, want er zit geen wifi op.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 11 december 2014 @ 00:10:58 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_147472682
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 00:06 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Het probleem wat je ervaart staat los van je router, maar het wifi device dat niet wil schakelen.

De ziggo router heeft geen SSID, want er zit geen wifi op.
Dit gaat over mijn geval, en wat ik ervaar. Hier is wel een Ziggo router met wifi, en die werkt prima in een eigen netwerk, met een eigen DHPC ip adres. Het tweede netwerk is hierop aangesloten en heeft de twee routers. Alles op het eerste netwerk is prima bereikbaar vanaf het tweede netwerk en er zijn totaal geen problemen.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 11 december 2014 @ 00:17:57 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_147472859
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 00:10 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dit gaat over mijn geval, en wat ik ervaar. Hier is wel een Ziggo router met wifi, en die werkt prima in een eigen netwerk, met een eigen DHPC ip adres. Het tweede netwerk is hierop aangesloten en heeft de twee routers. Alles op het eerste netwerk is prima bereikbaar vanaf het tweede netwerk en er zijn totaal geen problemen.
Wat dus een andere situatie is dan via dan TS. De meeste Ziggo routers hebben standaard 192.168.178.0/24 als subnet en heb je geen problemen als je daar een andere router op aansluit die 192.168.1.0/24 als standaard subnet gebruikt.

Gebruik je echter twee dezelfde routers, met elk hetzelfde subnet als standaard netwerk, moet je eerst extra aanpassingen doen. Bovendien is je interne verbinding tussen de twee netwerken een stuk trager dan je zou verwachten. Je bent dan afhankelijk van de throughput van je router, terwijl je anders gebruik kan maken van 1gbit functie van de switch die ook in die router zit. Dat kan in sommige gevallen tot wel 12x sneller zijn.
pi_147474019
Die WNR2000 zijn oude modellen en ook lang niet zo krachtig. Ik zou die dingen er niet eens tussen willen hebben (helemaal niet als je 90/180Mb Internet hebt).

Investeer paar tientjes in een goede nieuwe router, of vraag een wifi modem aan.
  donderdag 11 december 2014 @ 10:46:36 #15
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_147477382
Als ik het goed begrijp is dit je situatie.

Beneden: Router (Netgear) aangesloten op Ubee (modem)
Boven: Computer aangesloten op router beneden (Netgear)

Je wens is om boven ook wifi te hebben omdat het bereik van de Netgear-router niet voldoende is. Correct?

In dat geval raad ik je aan om boven een tweede router aan te sluiten en deze in te stellen als access point. Dat is redelijk eenvoudig te doen:
1. Stel het IP-adres van de tweede router in buiten de DHCP range van de router beneden. Als de DHCP-range bijvoorbeeld 192.168.1.100 t/m 192.168.1.150 is, dan stel je bijv. 192.168.1.160 in als IP-adres.
2. Zet DHCP op de tweede router uit.
3. Steek de kabel niet in de WAN-poort, maar in een LAN-poort.
4. Sluit de computer aan op een LAN-poort van de tweede router.

Nu dient de router beneden als router + access point, en de router boven puur als access point. Problem solved.
2000 light years from home
  donderdag 11 december 2014 @ 10:47:23 #16
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_147477400
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 02:33 schreef remi1986 het volgende:
Die WNR2000 zijn oude modellen en ook lang niet zo krachtig. Ik zou die dingen er niet eens tussen willen hebben (helemaal niet als je 90/180Mb Internet hebt).

Investeer paar tientjes in een goede nieuwe router, of vraag een wifi modem aan.
Leuk idee, maar hoe lost dit het probleem van TS precies op? En waar maak je uit op dat performance van de WNR2000 voor TS niet toereikend is :? ?
pi_147477475
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:47 schreef Merkie het volgende:

[..]

Leuk idee, maar hoe lost dit het probleem van TS precies op? En waar maak je uit op dat performance van de WNR2000 voor TS niet toereikend is :? ?
met een goede vervangende router heb je de rest niet nodig. Ik heb hier nog bereik door 4-5 betonnen muren heen.

ow en http://nl.hardware.info/r(...)ers--netgear-wnr2000
  donderdag 11 december 2014 @ 10:57:34 #18
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_147477653
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:50 schreef remi1986 het volgende:

[..]

met een goede vervangende router heb je de rest niet nodig. Ik heb hier nog bereik door 4-5 betonnen muren heen.

ow en http://nl.hardware.info/r(...)ers--netgear-wnr2000
Het bereik zal met een nieuwe router niet significant verschillen. In de 2,4GHz-band is gewoon ontzettend veel interferentie waardoor een goed signaal in een huis met veel demping bijna onmogelijk is. De wetten van de natuurkunde kan je niet met een paar tientjes omzeilen.

Een tweede AP is veel goedkoper (deze is voor ¤20 perfect) en het resultaat is vaak ook vele malen beter. Waarom veel geld uitgeven aan suboptimale oplossing die niet veel meer zal doen als rommelen in de marge als je voor ¤20 klaar kunt zijn met wél een significant beter bereik?

De gemiddelde smartphone zendt doorgaans met maximaal ~50mW. Leuk als je dan een (overigens illegale) AP met 500mW neerzet, maar daar heb je weinig aan (behalve dat je iPhone wel maximale streepjes toont maar elk filmpje nog steeds stottert en traag laadt).
pi_147477819
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 10:57 schreef Merkie het volgende:

[..]

Het bereik zal met een nieuwe router niet significant verschillen. In de 2,4GHz-band is gewoon ontzettend veel interferentie waardoor een goed signaal in een huis met veel demping bijna onmogelijk is. De wetten van de natuurkunde kan je niet met een paar tientjes omzeilen.

Een tweede AP is veel goedkoper (deze is voor ¤20 perfect) en het resultaat is vaak ook vele malen beter. Waarom veel geld uitgeven aan suboptimale oplossing die niet veel meer zal doen als rommelen in de marge als je voor ¤20 klaar kunt zijn met wél een significant beter bereik?

De gemiddelde smartphone zendt doorgaans met maximaal ~50mW. Leuk als je dan een (overigens illegale) AP met 500mW neerzet, maar daar heb je weinig aan (behalve dat je iPhone wel maximale streepjes toont maar elk filmpje nog steeds stottert en traag laadt).
ja ik heb het niet nodig .. Bij mij werkt die Ziggo Ubee modem gewoon goed en haal wireless mijn 90Mb (zowel op 2.4 als 5Ghz). Dat kan je op je buik gaan schrijven als je er slome AP's tussen gaat plaatsen.

En als je de review leest van Hardware info lees je dat het bereik snel naar beneden gaat bij die dingen.

Iedere router verschilt.. hier nog een mooie test die dat laat zien http://nl.hardware.info/r(...)w-20-modellen-getest
pi_147479197
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 00:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Lees de OP nog eens goed.
De Ubee die hier gebruikt wordt is per definitie een bridge, zit maar 1 poort op :)
Nvm.

[ Bericht 8% gewijzigd door Johnny Blaze op 11-12-2014 12:10:15 ]
pi_147479242
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:04 schreef Johnny Blaze het volgende:

[..]

Sinds wanneer betekent dat dat die in bridge modus werkt? Ziggo omschrijft het ding als modem en router ineen. Als die standaard in bridge modus staat zou het een beetje vreemd zijn om het te omschrijven als een router.
dit type is alleen een modem, geen router.
pi_147479304
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:07 schreef remi1986 het volgende:

[..]

dit type is alleen een modem, geen router.
Ja zag het, zocht op EVW ipv EVM, my bad

Margoed ik zou alsnog niet klooien met 2 routers, koop dan een access point of repeater. Gen gezeur met DHCP moeten uitschakelen of op beide routers forwarding regels moeten instellen voor een port forward.
pi_147479360
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:10 schreef Johnny Blaze het volgende:

[..]

Ja zag het, zocht op EVW ipv EVM, my bad
maar theoretisch gezien is het geen bridge, want dat ding heeft helemaal geen wifi.
pi_147479369
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 12:10 schreef Johnny Blaze het volgende:

[..]

Margoed ik zou alsnog niet klooien met 2 routers, koop dan een access point of repeater.
Wat is daar "klooien" aan?

Repeaters moet je sowieso nooit willen. En een accesspoint met ingebouwde switch zoeken die niet ook een router is, is bijna niet te doen. Wireless routers zijn zo overvloedig en goedkoop dat het onzin is om een accesspoint te zoeken. Zeker met de wensen van TS.
pi_147479517
Aangezien je toch een kabel moet trekken naar zolder, zet daar een switch neer waar je de bedrade desktop in steekt en een access point, dan heb je toch de gewenste situatie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')