abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147387902
Wij zijn bezig met het verwijderen van onze oude houten vloer en hebben het plan om alles te vervangen door laminaat. De houten vloer is erg lelijk, een paar keer geverfd en er zitten gaten in, helaas.
We zijn begonnen met het uithalen van de oude vloer. Onder ongeveer 10m2 ligt beton, dus dat is makkelijk te bedekken. Dan hebben we 2m2 met oude winkeltegels waarvan we nog moeten beslissen of we er overheen leggen of niet.
Daarnaast ligt nog een stuk oude vloer. We kwamen er gister achter dat er zand en zooi onder ligt. We hebben één houten plank los getrokken en gewroet. Er liggen scherven van tegels, stukken baksteen en vooral heel veel zand onder de vloer. Ik heb geen idee hoe diep het is daar, want we hebben de plank terug gelegd en zijn maar wat anders gaan doen.
Hoe kunnen we de laminaatvloer op het zand leggen? Moet er eerst beton overheen? Of houten balken waarop we de ondervloer etc leggen? Moeten we ergens rekening mee houden?

Mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik vanavond wat foto's maken van de situatie om het uit te leggen, ik moet zo eerst een vergadering in.

Alvast bedankt voor de antwoorden. Veel dingen kunnen we zelf, maar hier weten we echt niet van wat we ermee moeten...
pi_147388100
Je zal de vloer sowieso moeten isoleren natuurlijk.
De fundering is dus puin als ik je verhaal goed begrijp?
Is een koophuis neem ik aan?
Dan zou ik idd eerst beton (laten) storten en vervolgens een goede ondervloer kiezen en daar laminaat op leggen.
pi_147388601
Nee kan niet,
Oplossing over je oude voer heen leggen of leegscheppen en al dan niet storten

Als je over een niet egale ondergrond een vloer plemt gaat het fout (naden van een houten vloer maken niet uit)
It is not down on any map; true places never are.
CRE / Creatief met een Duim
pi_147390871
Die 2m2 winkeltegels (geen idee wat dat is) eruit, dat stuk oude houten vloer eruit, en daar beton in met isolatie.
Je hebt ook al een gedeelte betonvloer, dan zou ik alles gelijkhouden.
En later mooi egaliseren.
pi_147393367
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 13:01 schreef Jelia het volgende:
Je zal de vloer sowieso moeten isoleren natuurlijk.
De fundering is dus puin als ik je verhaal goed begrijp?
Is een koophuis neem ik aan?
Dan zou ik idd eerst beton (laten) storten en vervolgens een goede ondervloer kiezen en daar laminaat op leggen.
Voor de ondervloer doen we dampwerende folie + ondervloer (groene platen) en dan pas laminaat uiteraard. Of moet er meer isolatie onder?
Het is een koophuis en de fundering van dat stuk lijkt inderdaad puin te zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 14:43 schreef bluemoon23 het volgende:
Die 2m2 winkeltegels (geen idee wat dat is) eruit, dat stuk oude houten vloer eruit, en daar beton in met isolatie.
Je hebt ook al een gedeelte betonvloer, dan zou ik alles gelijkhouden.
En later mooi egaliseren.
Winkeltegels: van die tegels van 10x10 (ongeveer) die in de jaren '20 in een winkel lagen op de vloer. Die kwamen we tegen onder het hout en zouden we graag behouden. Het is jammer als daar beton overheen gaat.

Ter verduidelijking:

1: betonnen vloer
2: tegels
3: puin
4: nog onbekend (dat deel van het huis ligt wat lager en daar willen we het laminaat over het hout heen leggen, dus daar hoeven we niets aan te doen).
pi_147393474
Ja dan zal je toch eerst moeten egaliseren met beton storten vrees ik. Die isolatie die je verder noemt is prima inderdaad :)
pi_147393838
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:06 schreef Jelia het volgende:
Ja dan zal je toch eerst moeten egaliseren met beton storten vrees ik. Die isolatie die je verder noemt is prima inderdaad :)
Ok, dat is balen :( Iets met grond aanstampen, dan dampwerende folie, dan hout, dan ondervloer en dan laminaat kan niet :D ?
pi_147393902
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:03 schreef MevrouwCactus het volgende:
Voor de ondervloer doen we dampwerende folie + ondervloer (groene platen) en dan pas laminaat uiteraard. Of moet er meer isolatie onder?
Met isolatie heeft dat niet veel te maken natuurlijk, dat is alleen maar om een beetje een vlakke vloer te krijgen voor je laminaat.
Vloerisolatie zou je eigenlijk onder de betonvloer moeten doen (heb je een kruipruimte ?), en dan gelijk een cm of 12 dik.
Helemaal omdat het een koophuis is en je daar waarschijnlijk wel een tijdje blijft wonen.
Anders is het stoken voor de vogeltjes.
pi_147393977
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:17 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Met isolatie heeft dat niet veel te maken natuurlijk, dat is alleen maar om een beetje een vlakke vloer te krijgen voor je laminaat.
Vloerisolatie zou je eigenlijk onder de betonvloer moeten doen (heb je een kruipruimte ?), en dan gelijk een cm of 12 dik.
Helemaal omdat het een koophuis is en je daar waarschijnlijk wel een tijdje blijft wonen.
Anders is het stoken voor de vogeltjes.
Er is geen kruipruimte. Vele jaren geleden zat er een kelder onder een deel van de woonkamer en deze is helemaal volgestort met beton toen. We willen het inderdaad graag goed doen, we zien onszelf hier de rest van ons leven wonen.
pi_147394076
Wat is je vloerconstructie? Zijn dat balken met daar overheen planken? of is het beton? Het is toch niet zo dat de oude vloer in het zand lag?
pi_147394081
Ik zou beton laten storten, maar onder het beton wel een laag van 10 cm EPS 100 platen leggen. Dan heb je daar wat isolatie en dan is de opbouw onder je vloer prima :Y
pi_147394233
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:21 schreef noutie het volgende:
Wat is je vloerconstructie? Zijn dat balken met daar overheen planken? of is het beton? Het is toch niet zo dat de oude vloer in het zand lag?
Er liggen een paar balken met daar de planken overheen, voor zover we tot nu toe hebben kunnen zien. Ik weet niet hoe die balken vast liggen, dat hebben we nog niet kunnen bekijken.

quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:22 schreef Puala het volgende:
Ik zou beton laten storten, maar onder het beton wel een laag van 10 cm EPS 100 platen leggen. Dan heb je daar wat isolatie en dan is de opbouw onder je vloer prima :Y
Dus 10cm zand/puin weggraven (plus de dikte van de EPS-platen), de platen erin, beton storten, folio, groene platen en dan laminaat?
pi_147394344
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:26 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Er liggen een paar balken met daar de planken overheen, voor zover we tot nu toe hebben kunnen zien. Ik weet niet hoe die balken vast liggen, dat hebben we nog niet kunnen bekijken.
Heb je wat foto's? :)

quote:
[..]

Dus 10cm zand/puin weggraven (plus de dikte van de EPS-platen), de platen erin, beton storten, folio, groene platen en dan laminaat?
Ik zou in totaal 18 cm weggraven (vlak) en dan 10 cm voor isolatie, 8 cm voor beton. En dan is het inderdaad platen er in (en dan strak langs de rand leggen zodat er weinig beton weg kan zakken). En dan betonnetten er op voor de stevigheid en dan 8 cm beton er in. En dan folie, groene platen en laminaat. En als je nog geen folie en groene platen hebt gekocht zou ik de oplossing die ze in appartementen gebruiken overwegen. Dat goude spul. Dat dempt 10 DB (niet dat dat nodig is in een rijtjeshuis) maar ik heb gemerkt dat je veel galm ook kwijt bent als je bijv. op hakken loopt. En dat vind ik zelf wel fijn :)

Eventueel als je toch beton denkt te gaan storten zou je vloerverwarming kunnen overwegen, maar dat gaat weer als hoofdverwarming niet samen met laminaat ;)
pi_147394591
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:28 schreef Puala het volgende:

[..]

Heb je wat foto's? :)

[..]

Ik zou in totaal 18 cm weggraven (vlak) en dan 10 cm voor isolatie, 8 cm voor beton. En dan is het inderdaad platen er in (en dan strak langs de rand leggen zodat er weinig beton weg kan zakken). En dan betonnetten er op voor de stevigheid en dan 8 cm beton er in. En dan folie, groene platen en laminaat. En als je nog geen folie en groene platen hebt gekocht zou ik de oplossing die ze in appartementen gebruiken overwegen. Dat goude spul. Dat dempt 10 DB (niet dat dat nodig is in een rijtjeshuis) maar ik heb gemerkt dat je veel galm ook kwijt bent als je bijv. op hakken loopt. En dat vind ik zelf wel fijn :)

Eventueel als je toch beton denkt te gaan storten zou je vloerverwarming kunnen overwegen, maar dat gaat weer als hoofdverwarming niet samen met laminaat ;)
Vloerverwarming doen we niet, want het gaat om ongeveer 10m2 in de hele kamer. De rest van de kamer kunnen we anders oplossen.

Groene platen en folie hebben we al in huis ja (aanbieding enzo).

Foto's komen eraan.
pi_147394677
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:36 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Vloerverwarming doen we niet, want het gaat om ongeveer 10m2 in de hele kamer. De rest van de kamer kunnen we anders oplossen.

Groene platen en folie hebben we al in huis ja (aanbieding enzo).

Foto's komen eraan.
2 + 3 samen is 10m2? Dan valt het in kosten ook heel erg mee :Y
pi_147394770
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:39 schreef Puala het volgende:

[..]

2 + 3 samen is 10m2? Dan valt het in kosten ook heel erg mee :Y
Alleen 3 is ongeveer 10m2.
pi_147394793
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:41 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Alleen 3 is ongeveer 10m2.
Op tegels kan je ook geen laminaat leggen, dus ik zou daar dezelfde oplossing toepassen als ik jullie was.
pi_147394924

We hebben 1 plank opgetild en de camera eronder gehouden. Dit is wat we tot nu toe zien. Dat drol-achtige (:D) is schuim, waarmee de balken op de andere ondergronden waren vastgezet.

quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:41 schreef Puala het volgende:

[..]

Op tegels kan je ook geen laminaat leggen, dus ik zou daar dezelfde oplossing toepassen als ik jullie was.
:{ Niet? Ik dacht dat het daar gewoon overheen kon. Waarom kan dat niet?
pi_147395030
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:44 schreef MevrouwCactus het volgende:
[ afbeelding ]
We hebben 1 plank opgetild en de camera eronder gehouden. Dit is wat we tot nu toe zien. Dat drol-achtige (:D) is schuim, waarmee de balken op de andere ondergronden waren vastgezet.

[..]

:{ Niet? Ik dacht dat het daar gewoon overheen kon. Waarom kan dat niet?
Zijn de tegels strak gelegd? Geen hoogteverschil ed? Want het minimale verschil blijf je voelen. Mijn moeder heeft laminaat over plavuizen heen gelegd en er zijn echt plekken waar je de voegen voelt als je er overheen loopt.

Wel een creatieve oplossing die balken zo trouwens :')
pi_147395110
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:47 schreef Puala het volgende:

[..]

Zijn de tegels strak gelegd? Geen hoogteverschil ed? Want het minimale verschil blijf je voelen. Mijn moeder heeft laminaat over plavuizen heen gelegd en er zijn echt plekken waar je de voegen voelt als je er overheen loopt.

Het is niet strak gelegd nee, jaren '20-werk denk ik. Niet met een borrel op, maar ook niet superstrak.

Die balken moesten wij ook om lachen inderdaad. Het positieve was wel dat ze niet in de tegels geschroefd hebben :)
pi_147396735
kijk of je onder de vloer nog leidingen hebt lopen. Anders moet je later je laminaat er weer uithalen of als je beton gaat storten weer hakken
Voor de man met de hamer is ieder probleem een spijker.,
pi_147397642
onder het beton nog folie.
pi_147404236
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 17:39 schreef kiekjesdief het volgende:
kijk of je onder de vloer nog leidingen hebt lopen. Anders moet je later je laminaat er weer uithalen of als je beton gaat storten weer hakken
Er lopen leidingen, maar die gaan onder deel 2 door voor zover we weten.
pi_147405976
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:47 schreef Puala het volgende:

[..]

Wat is dat voor laminaat. Plaklaminaat ?
pi_147406021
Kheb laatst 450 laminaten op het strand aangelegd, was fantastisch.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')