abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147379116
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ene meneer Gardner is het in zekere zin met je eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoudige_intelligentie
Om hoogbegaafd te zijn zou je toch wel op al deze zaken relatief hoog moeten scoren.
pi_147379148
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is helemaal niets passends aan het passend onderwijs. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht.
Nee, dat gaan we snel merken..... Weer een mislukt afstudeerproduct van stagiair met een geniaal idee.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_147379218
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Klopt, maar toch ga ik er vanuit dat een hoogbegaafd iemand ook gewoon automatisch aan zelfstudie gaat doen, of maak ik hier een denkfout?
Op zich niet. Maar dan word het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen ;)
  zondag 7 december 2014 @ 23:47:59 #54
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_147379222
Mijn dochter heeft tot voor kort op een school Leonardo-onderwijs gehad. Dat zijn (kleinere) groepen met hoogbegaafden die worden toegevoegd aan een normale school. Voordeel voor mij als ouder was dat er bij Leonardo minder snel wordt gekozen voor versnelling (klassen overslaan) maar meer wordt gezocht naar verbreding (dieper in de stof, maar vooral veel stof buiten de normale vakken).
pi_147379229
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ene meneer Gardner is het in zekere zin met je eens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoudige_intelligentie
Interessant. :)
pi_147379240
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Op zich niet. Maar dan word het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen ;)
Nietzsche.... :')
  zondag 7 december 2014 @ 23:48:48 #57
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_147379246
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:45 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Om hoogbegaafd te zijn zou je toch wel op al deze zaken relatief hoog moeten scoren.
In de praktijk is dat toch echt niet zo. We zijn nogal snel gewend om hoogbegaafdheid te koppelen aan verbaal/linguïstische en mathematische intelligentie, en degenen die daar extreem hoog op scoren gaan interpersoonlijk of creatief vaak behoorlijk onderuit. En iets zegt me dat Beethoven niet erg hard kon rennen...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_147379281
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de praktijk is dat toch echt niet zo. We zijn nogal snel gewend om hoogbegaafdheid te koppelen aan verbaal/linguïstische en mathematische intelligentie, en degenen die daar extreem hoog op scoren gaan interpersoonlijk of creatief vaak behoorlijk onderuit. En iets zegt me dat Beethoven niet erg hard kon rennen...
Maar iemand die wiskundig hoog scoort, maar op taalgebied niet zal naar alle waarschijnlijk niet een bijzonder hoog IQ hebben.
pi_147379283
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef enno het volgende:
Mijn dochter heeft tot voor kort op een school Leonardo-onderwijs gehad. Dat zijn (kleinere) groepen met hoogbegaafden die worden toegevoegd aan een normale school. Voordeel voor mij als ouder was dat er bij Leonardo minder snel wordt gekozen voor versnelling (klassen overslaan) maar meer wordt gezocht naar verbreding (dieper in de stof, maar vooral veel stof buiten de normale vakken).
En hoe zijn de ervaringen tot heden ermee? Positief? Het klinkt wel goed namelijk.
pi_147379289
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:47 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Op zich niet. Maar dan wordt het een soort filosofie over de beschouwing van hoogbegaafd en de daaraan verbonden afwijkingen ten aanzien van normaal begaafde. Dan kan ik je aanraden om vooral eens Nietzsche te lezen ;)
Wat heeft Nietzsche daarmee te maken? Doel je op de übermensch?
pi_147379294
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nietzsche.... :')
Dan heb je hem niet begrepen :D ;)
pi_147379308
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Maar iemand die wiskundig hoog scoort, maar op taalgebied niet zal naar alle waarschijnlijk niet een bijzonder hoog IQ hebben.
Voor mijn gevoel kennen IQ-testen een beetje bias naar logisch en wiskundig denken.
pi_147379339
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:50 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Dan heb je hem niet begrepen :D ;)
Jawel, maar ik heb sowieso moeite met filosofie.
  zondag 7 december 2014 @ 23:52:22 #64
20370 enno
pi_147379349
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:50 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

En hoe zijn de ervaringen tot heden ermee? Positief? Het klinkt wel goed namelijk.
Ze is inmiddels door naar de middelbare school. Leonardo was een verademing. Het zal zeker geen oplossing voor alle hoogbegaafden zijn, voor onze dochter werkte het echter prima.
  zondag 7 december 2014 @ 23:53:28 #65
346939 Janneke141
pi_147379389
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:51 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel kennen IQ-testen een beetje bias naar logisch en wiskundig denken.
Precies. De wijze waarmee wij gewend zijn om IQ te behandelen is volledig afhankelijk van de manier waarop de testen zijn samengesteld. Als je voor een IQ-test ook de coopertest zou moeten lopen, een ondergaande zon moeten schilderen en een huilend kind zou moeten troosten, dan zouden de uitkomsten er ineens heel anders uitzien.
pi_147379412
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Precies. De wijze waarmee wij gewend zijn om IQ te behandelen is volledig afhankelijk van de manier waarop de testen zijn samengesteld. Als je voor een IQ-test ook de coopertest zou moeten lopen, een ondergaande zon moeten schilderen en een huilend kind zou moeten troosten, dan zouden de uitkomsten er ineens heel anders uitzien.
Dat heeft allemaal bitter weinig met analytisch denken te maken.
  zondag 7 december 2014 @ 23:54:45 #67
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_147379426
Tegenwoordig weet men het tenminste te herkennen, 35 jaar geleden kon het zo zijn dat je de Cito-toets opnieuw moest doen omdat de score dusdanig vreemd was dat ze er niets mee konden, en dan kwam er na de tweede Cito-toets een "misschien met moeite Mavo" advies :')

Overigens zou ik al snel ander onderwijs zoeken als mijn kind hoogbegaafd zou blijken en de school er niet mee om kan gaan, maar met de school waar mijn zoon naartoe gaat ben ik daar vooralsnog niet bang voor, en mocht het probleem zich toch voordoen, dan zijn er alternatieven in de buurt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 7 december 2014 @ 23:55:14 #68
346939 Janneke141
pi_147379442
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat heeft allemaal bitter weinig met analytisch denken te maken.
Klopt, maar wel met de ontwikkeling van je brein op diverse vlakken. Waarom zou alleen het analytische aspect van belang zijn?
pi_147379464
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Klopt, maar wel met de ontwikkeling van je brein op diverse vlakken. Waarom zou alleen het analytische aspect van belang zijn?
Omdat je daarmee een goed papiertje krijgt.
pi_147379503
quote:

[..]

Inderdaad.

Overigens las ik ooit over mensen die bezig waren aan een rationaliteitsquotiënt in plaats van dus een intelligentiequotiënt.

Dat las ik ooit in New Scientist.
pi_147379509
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 23:50 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Wat heeft Nietzsche daarmee te maken? Doel je op de übermensch?
Nietzsche was een filosoof, tevens is deze totaal krankzinnig geworden. Men heeft altijd gedacht aan syfilitische dementie. In zijn werk komt de waanzin ook langzaam tot uiting en steeds sterker, je kan de waanzin in ontwikkeling volgen. Echter de man was ook hoogbegaafd en ondanks de waanzin wist hij toch wel rake dingen te schrijven. Ikzelf vind vooral de grens tussen begaafdheid en waanzin en hoe dicht deze bij elkaar liggen erg interessant. Hoe slim moet je zijn om gek te wezen, Nietzsche.
pi_147379543
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:58 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Nietzsche was een filosoof, tevens is deze totaal krankzinnig geworden. Men heeft altijd gedacht aan syfilitische dementie. In zijn werk komt de waanzin ook langzaam tot uiting en steeds sterker, je kan de waanzin in ontwikkeling volgen. Echter de man was ook hoogbegaafd en ondanks de waanzin wist hij toch wel rake dingen te schrijven. Ikzelf vind vooral de grens tussen begaafdheid en waanzin en hoe dicht deze bij elkaar liggen erg interessant. Hoe slim moet je zijn om gek te wezen, Nietzsche.
Dit is precies de reden waarom ik moeite heb met filosofie. :P
  zondag 7 december 2014 @ 23:59:24 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_147379552
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:43 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Zulke scholen bestaan in Nederland helaas niet, of zeer kleinschalig voor een enkeling. Bestonden er maar zulke scholen dan zouden we al een grote stap voorwaarts maken.

En of je dan alleen hoogbegaafde bij hoogbegaafde moet zetten dat vraag ik me af, in het latere leven komt men op de werkvloer ook tussen de "normale" mensen. _O- Normale mensen :')
Jawel hoor:

http://www.hbon.nl/scholen/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_147379559
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:52 schreef enno het volgende:

[..]

Ze is inmiddels door naar de middelbare school. Leonardo was een verademing. Het zal zeker geen oplossing voor alle hoogbegaafden zijn, voor onze dochter werkte het echter prima.
Is er geen vervolg op het Leonardo programma in het middelbare onderwijs dan? Dat zou volgens mij ideaal zijn, weer een gemiste kans in het Nederlands onderwijs?
pi_147379595
quote:

[..]

_O- _O_ Ben het geheel met je eens.
pi_147379607
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:58 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Ah, je had het echt over hem als persoon. Ik dacht dat je het had over zijn filosofie.
pi_147379620
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:00 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

_O- _O_ Ben het geheel met je eens.
Serieus? het is toch logisch dat men gaat testen op analytisch denkvermogen?
  maandag 8 december 2014 @ 00:01:18 #78
20370 enno
pi_147379623
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:59 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Is er geen vervolg op het Leonardo programma in het middelbare onderwijs dan? Dat zou volgens mij ideaal zijn, weer een gemiste kans in het Nederlands onderwijs?
In ieder geval niet bij ons in de buurt. Volgens mij zijn er wel testomgevingen opgezet.
pi_147379703
quote:

[..]

Multitasking is sowieso al gedoemd om te mislukken.
pi_147379749
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:03 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Multitasking is sowieso al gedoemd om te mislukken.
Dat is een misverstand. Mensen kunnen wel dingen tegelijk, ze kunnen dan alleen niet al die dingen evengoed.
pi_147379855
quote:
1s.gif Op maandag 8 december 2014 00:00 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Ah, je had het echt over hem als persoon. Ik dacht dat je het had over zijn filosofie.
Beide :P De persoon leer je via de filosofie welke hij voorbrengt. Je kan nooit sinaasappelsap hebben zonder sinaasappels. Het één kan niet zonder het ander. Zo kan de persoon Nietzsche niet buiten beschouwing blijven inzake zijn filosofische werk. En zijn werk daarin komt zijn persoon tot uiting. Zo komt door de krankzinnigheid de hoogbegaafdheid ook naar voren. Hij heeft prachtig zijn eigen aftakeling beschouwd en beschreven, een geniale geest welke langzaam dooft en uiteindelijk als het vlammetje van een kaars welke de menselijke geest belichte is uitgegaan,

Achteraf had ik Nietzsche eigenlijk voor school moeten lezen, ik denk dat de lerares dan nog meer moeite kreeg met mij dan nu het geval is geweest.

Maar goed, dit topic gaat niet over Nietzsche, maar de hoogbegaafdheid welke in Nederland onbenut word gelaten. On topic maar weer. ^O^
pi_147380075
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Serieus? het is toch logisch dat men gaat testen op analytisch denkvermogen?
Ook. Maar wat heb je aan een analytisch denkvermogen als je dat niet aan anderen kan overdragen. Tegenwoordig kan je niet meer alleen in je kelderlaboratorium zitten en wereldwonderen uitvinden. tegenwoordig heb je geld nodig, en moet je in een team werken. En de huidige arbeidsmarkt kent grotendeels ook alleen maar teamwerk dus sociale vaardigheden zijn tegenwoordig veel belangrijker als vroeger.

Vroeger kon je ook als "nerd" anders zijn, Sociaal onhandig, slechts gekleed, vreemde gewoontes. Tegenwoordig moet je meelopen met de massa, het anders zijn word tegenwoordig afgekeurd. Daarmee neemt de sociale vaardigheden hedendaags een veel grotere plaats in, en verdient dezelfde ontwikkeling als kennisontwikkeling.

Het vreemde is dat het onderwijs totaal daarop niet word aangepast. Het onderwijs is zelfs nog meer kennisontwikkeling geworden en ontwikkeling van sociale vaardigheden is er geheel uitgehaald. Dat is mijn inziens het euvel wat ons huidige onderwijs achterhaald en ontoereikend maakt.

Goed onderwijs bestaat zowel uit kennisontwikkeling evenals andere vaardigheden ook die van sociale aard.
pi_147380191
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:13 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Ook. Maar wat heb je aan een analytisch denkvermogen als je dat niet aan anderen kan overdragen. Tegenwoordig kan je niet meer alleen in je kelderlaboratorium zitten en wereldwonderen uitvinden. tegenwoordig heb je geld nodig, en moet je in een team werken. En de huidige arbeidsmarkt kent grotendeels ook alleen maar teamwerk dus sociale vaardigheden zijn tegenwoordig veel belangrijker als vroeger.

Vroeger kon je ook als "nerd" anders zijn, Sociaal onhandig, slechts gekleed, vreemde gewoontes. tegenwoordig moet je meelopen met de massa, het anders zijn word tegenwoordig afgekeurd. daarmee neemt de sociale vaardigheden hedendaags een veel grotere plaats in, en verdient dezelfde ontwikkeling als kennisontwikkeling.

Het vreemde is dat het onderwijs totaal daarop niet word aangepast. Het onderwijs is zelfs nog meer kennisontwikkeling geworden en ontwikkeling van sociale vaardigheden is er geheel uitgehaald. Dat is mijn inziens het euvel wat ons huidige onderwijs achterhaald en ontoereikend maakt.

Goed onderwijs bestaat zowel uit kennisontwikkeling evenals andere vaardigheden van sociale aard.
In een laboratorium hoef je niet sociaal te zijn. Wel is het handig om in het leven sociale vaardigheden te hebben, maar er zijn nu eenmaal mensen die dat niet hebben en het ook nooit echt zullen krijgen.

Sociale vaardigheden kan je in principe wel leren, maar als het niet natuurlijk aanvoelt dan zal het altijd een masker zijn.
pi_147380395
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:16 schreef theunderdog het volgende:

[..]

In een laboratorium hoef je niet sociaal te zijn. Wel is het handig om in het leven sociale vaardigheden te hebben, maar er zijn nu eenmaal mensen die dat niet hebben en het ook nooit echt zullen krijgen.

Sociale vaardigheden kan je in principe wel leren, maar als het niet natuurlijk aanvoelt dan zal het altijd een masker zijn.
Ook in een laboratorium moet je tegenwoordig sociaal zijn. Eigen laboratoria bestaan niet meer, het zijn grote werklocaties voor vele mensen geworden, en daar zijn altijd sociale vaardigheden bij nodig.

In de jaren '80 had je eigen kantoortjes waar mensen elke dag hun werk deden. Tegenwoordig zijn er grote en open afdelingen waar grote groepen mensen gezamenlijk het werk doen.

Iets wat ik overigens afkeur. Ik functioneer totaal niet bij anderen mensen in mijn buurt. Het liefst zit ik op mijn eigen zolderkamer als een autist zelf mijn eigen werk te doen. Maar dat lijkt slechts van toepassing als je als auteur zelf en alleen een boek schrijft. Voor al het andere zul je toch met andere mensen omgang hebben in je werk.
pi_147380432
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:22 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Ook in een laboratorium moet je tegenwoordig sociaal zijn. Eigen laboratoria bestaan niet meer, het zijn grote werklocaties voor vele mensen geworden, en daar zijn altijd sociale vaardigheden bij nodig.

In de jaren '80 had je eigen kantoortjes waar mensen elke dag hun werk deden. Tegenwoordig zijn er grote en open afdelingen waar grote groepen mensen gezamenlijk het werk doen.

Iets wat ik overigens afkeur. Ik functioneer totaal niet bij anderen mensen in mijn buurt. Het liefst zit ik op mijn eigen zolderkamer als een autist zelf mijn eigen werk te doen maar dat lijkt slechts van toepassing als je als auteur zelf en alleen een boek schrijft. Voor al het andere zul je toch met andere mensen omgang hebben in je werk.
Nounou, je kan toch wel communiceren?
pi_147380433
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:13 schreef Het_fijtje het volgende:
Vroeger kon je ook als "nerd" anders zijn, Sociaal onhandig, slechts gekleed, vreemde gewoontes. Tegenwoordig moet je meelopen met de massa, het anders zijn word tegenwoordig afgekeurd.
Wat een onzin. Het is alleen maar gemakkelijker gemaakt tegenwoordig doordat je op internet over van alles en nog wat kunt klagen en contact kunt maken met andere mensen alvorens je ze eens in het echt ontmoet.
pi_147380625
quote:

[..]

Het is inderdaad jammer dat een heleboel aspecten niet worden ( of kunnen ) opgenomen in een IQ-test. Algemene kennis, wijsheid, waar je interesses liggen. Wat je potentieel is, dat hoeft niet altijd meteen tot uiting te komen. Je hebt eigenlijk vele vormen van intelligentie. Het is een momentopname en is eigenlijk nietszeggend. Het is jammer dat we gebaseerd daarop, zoals b.v. de citotoets, intelligentie moeten vaststellen, ook al weten we dat dat niet altijd even eenvoudig is. Er moet eigenlijk in een eerder stadium gekeken worden naar wat een persoon eigenlijk allemaal nog meer kan , waar die goed in is en wat zijn sterke en zwakke punten zijn. En van daaruit verder werken. In plaats van, in het geval van de citotoets, iemand vroegtijdig een predikaat opplakken. Lijkt mij.
pi_147380754
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nounou, je kan toch wel communiceren?
Jazeker wel. Maar omdat ik het kan wil nog niet zeggen dat ik het graag doe. Ik ben zelfs docent geweest en heb les gegeven in Telecom, bedrijfsmatig. Dus zowel didactische vaardigheden evenals cursussen communicatie gedaan. Maar het ligt aan de situatie, sta ik voor de klas dan kan ik prima communiceren en kennis overdragen.

Maar ben ik bijvoorbeeld aan het werk als engineer telecom, geef mij mijn eigen kantoor en flikker allemaal op, dan is eind van de dag al mijn werk foutloos af.

Daarin herken ik de problematiek van die kinderen wel. Want het word een problematiek genoemd, en tegenwoordig is dat het ook wel. Maar dat komt deels door de gemaakte maatschappij. In de huidige samenleving moet je in de pas meelopen, iedereen die uit de pas loopt heeft een "problematiek". Alsjeblieft zeg, we zijn bezig gezonde mensen als ziek te diagnosticeren, omdat ze afwijken van de massa. Maar wie zegt dat de massa wel de juiste maatstaf is? Misschien is de massa wel problematisch, of een probleem op zich.

Nou ja, eigenlijk weer het verhaal, in Nederland moet je je kop niet boven het maaiveld steken, hij word er genadeloos vanaf gemaaid. Maar daarmee sla je ook de excellentie van de maatschappij neer. het kind word met het badwater weggegooid. :P
pi_147380838
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:24 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Wat een onzin. Het is alleen maar gemakkelijker gemaakt tegenwoordig doordat je op internet over van alles en nog wat kunt klagen en contact kunt maken met andere mensen alvorens je ze eens in het echt ontmoet.
Dat is het juist het probleem, tegenwoordig kan je klagen en men klaagt dan ook overal over. Vroeger bestond het straatbeeld uit Punkers met gekleurde hanenkammen in leren jackies, de alternatievelingen, de hippy's, de alto's, de rockers. Daar werd toen niet over geklaagd. Later werd het afgekeurd, de jaren '90. Tegenwoordig, allemaal in pak en stropdas, anders is het niet goed genoeg. (hoewel ik me graag netjes kleed en derhalve ook pakken en stropdassen draag).

Tegenwoordig zie je maar twee groepen mensen op straat, mannen en vrouwen. Het is een grote grauwe massa geworden. Moet je eens als een Gothic in het zwart en alles over straat lopen, hoeveel afkeurende blikken en opmerkingen krijg je dan wel niet?

De maatschappij, samenleving, is zo intolerant geworden, zowel tegenover zwakzinnige evenals hoogbegaafde. Tegenwoordig is ben je alleen normaal als tot de algemene massa behoort, buitenbeentjes zijn eng en ziek en hebben zorg nodig.

Flikker op, geef die kinderen onderwijs wat voldoet aan hun talent, kunde en ontwikkeling. De volgende Einstein of Da Vinci kan ertussen zitten, die moet je niet als een kind met het badwater weggooien, dat is zonde :P
pi_147380931
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:36 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Jazeker wel. Maar omdat ik het kan wil nog niet zeggen dat ik het graag doe. Ik ben zelfs docent geweest en heb les gegeven in Telecom, bedrijfsmatig. Dus zowel didactische vaardigheden evenals cursussen communicatie gedaan. Maar het ligt aan de situatie, sta ik voor de klas dan kan ik prima communiceren en kennis overdragen.

Maar ben ik bijvoorbeeld aan het werk als engineer telecom, geef mij mijn eigen kantoor en flikker allemaal op, dan is eind van de dag al mijn werk foutloos af.

Daarin herken ik de problematiek van die kinderen wel. Want het word een problematiek genoemd, en tegenwoordig is dat het ook wel. Maar dat komt deels door de gemaakte maatschappij. In de huidige samenleving moet je in de pas meelopen, iedereen die uit de pas loopt heeft een "problematiek". Alsjeblieft zeg, we zijn bezig gezonde mensen als ziek te diagnosticeren, omdat ze afwijken van de massa. Maar wie zegt dat de massa wel de juiste maatstaf is? Misschien is de massa wel problematisch, of een probleem op zich.

Nou ja, eigenlijk weer het verhaal, in Nederland moet je je kop niet boven het maaiveld steken, hij word er genadeloos vanaf gemaaid. Maar daarmee sla je ook de excellentie van de maatschappij neer. het kind word met het badwater weggegooid. :P
Ik vind het allemaal nogal overdreven. Die mentaliteit heerst inderdaad in Nederland, maar dat kun je zelf oplossen door assertief te zijn.

Uiteindelijk heeft de maatschappij intelligente mensen nodig.
pi_147380949
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:41 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Dat is het juist het probleem, tegenwoordig kan je klagen en men klaagt dan ook overal over. Vroeger bestond het straatbeeld uit Punkers met gekleurde hanenkammen in leren jackies, de alternatievelingen, de hippy's, de alto's, de rockers. Daar werd toen niet over geklaagd. Later werd het afgekeurd, de jaren '90. Tegenwoordig, allemaal in pak en stropdas, anders is het niet goed genoeg. (hoewel ik me graag netjes kleed en derhalve ook pakken en stropdassen draag).

Tegenwoordig zie je maar twee groepen mensen op straat, mannen en vrouwen. Het is een grote grauwe massa geworden. Moet je eens als een Gothic in het zwart en alles over straat lopen, hoeveel afkeurende blikken en opmerkingen krijg je dan wel niet?

De maatschappij, samenleving, is zo intolerant geworden, zowel tegenover zwakzinnige evenals hoogbegaafde. Tegenwoordig is ben je alleen normaal als tot de algemene massa behoort, buitenbeentjes zijn eng en ziek en hebben zorg nodig.

Flikker op, geef die kinderen onderwijs wat voldoet aan hun talent, kunde en ontwikkeling. De volgende Einstein of Da Vinci kan ertussen zitten, die moet je niet als een kind met het badwater weggooien, dat is zonde :P
In Amsterdam zie je genoeg alternatievelingen.
pi_147381001
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik vind het allemaal nogal overdreven. Die mentaliteit heerst inderdaad in Nederland, maar dat kun je zelf oplossen door assertief te zijn.

Uiteindelijk heeft de maatschappij intelligente mensen nodig.
Het is ook overdreven, maar je hebt het daardoor wel helemaal begrepen. ;) Soms moet je overdrijven om iets duidelijk te maken, techniek juist toegepast, doel gehaald, experiment geslaagd :P
pi_147381011
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:48 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Het is ook overdreven, maar je hebt het daardoor wel helemaal begrepen. ;) Soms moet je overdrijven om iets duidelijk te maken, techniek juist toegepast, doel gehaald, experiment geslaagd :P
:{
pi_147382696
Ik vond het beeld dat er geschetst werd nogal pretentieus. Een beetje het idee dat ouders gewoon niet willen erkennen dat hun kunt faalt als mens door wat voor stoornis dan ook door er maar het plakkertje hoogbegaafd op te plakken. Je kunt nog zo intelligent zijn, dat wil niet zeggen dat je als mens mag falen.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_147383225
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 00:48 schreef Het_fijtje het volgende:

[..]

Ben je serieus? Uit andere topics blijkt namelijk dat je dingen niet zo heel goed snapt.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_147383284
Het ontwikkelen van talent kun je toch ook zelf doen? Zeker in deze tijden waar informatie over elk onderwerp bijna gratis ter beschikking gesteld wordt?

Creëer desnoods zelf een leerplatform voor mensen die beter en sneller leren, en wees niet afhankelijk van wat een school of politiek kan en wil doen.

Proactief op zoek gaan naar wegen die leiden naar excellentie! Autonomie en creativiteit leiden naar innovatie...
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_147383340
Neem het heft in handen en laat zien dat de doelgroep iets wezenlijks kan toevoegen, laat dat in de praktijk zien aan mensen, die veranderen vanzelf van mening als men ziet dat de doelgroep van belang kan zijn in heel veel aspecten van de maatschappij, maar daarvoor moet je jezelf gaan profileren?

Daarbij zijn er al initiatieven zoals het Leonardo college, en vast nog meer van dat. Maar wellicht is dat niet voldoende..
pi_147383543
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 23:05 schreef Het_fijtje het volgende:
Want het bizarre is dat die hoogbegaafde kinderen zich niet kunnen handhaven in het onderwijs en stomweg uitvallen.
Hoe hoogbegaafd ben je als je je niet eens kunt handhaven in het reguliere onderwijs? Er zal dan vast nog sprake zijn van kinderen die naast een hoger dan gemiddeld IQ ook nog bepaalde psychische tekortkomingen hebben.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_147383569
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 08:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hoe hoogbegaafd ben je als je je niet eens kunt handhaven in het reguliere onderwijs? Er zal dan vast nog sprake zijn van kinderen die naast een hoger dan gemiddeld IQ ook nog bepaalde psychische tekortkomingen hebben.
Heeft ook te maken met aanpasgedrag, als je altijd de beste bent dan krijg je niet altijd even goede reacties, en dan gaan sommigen aanpassen aan de groep, onderpresteren noemen ze dat geloof ik.
pi_147383688
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 08:52 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hoogbegaafdheid gaat vaak samen met hooggevoeligheid. M.i. ligt die schooluitval meer aan die hooggevoeligheid dan aan de hoogbegaafdheid.

quote:
Hooggevoeligheid kan sterk van invloed zijn op werk, het persoonlijk leven en relaties. Het is een eigenschap die in onze hectische, westerse maatschappij, waar de nadruk ligt op verstand en ratio, niet erg wordt gewaardeerd. Veel hooggevoelige mensen ervaren in eerste instantie dan ook last van hun eigenschap, en vragen zich af wat er mis is met hen. Zij hebben de neiging zichzelf te willen veranderen, en hun eigenschap te onderdrukken of negeren.
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/wat-betekent-hooggevoelig

Maar of het een psychische tekortkoming is?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')