Dat probeer ik net uit te leggen.quote:Op maandag 8 december 2014 23:36 schreef theunderdog het volgende:
Maar waarom kunnen bepaalde hoogbegaafde zich zo lastig aanpassen? ik bedoel, het is echt niet alsof je met iedereen vriendje of vriendinnetje moet worden. Alleen al het besef dat niet iedereen intellectueel is is al genoeg.
Ik heb een hoogbegaafd broertje, en hij heeft dit nooit op deze manier ervaren. Hij snapt gewoonweg dat de meeste mensen het net over allerlei wiskundige/natuurkundige zaken willen hebben en dat de meeste mensen op een veel lager niveau communiceren.quote:Op maandag 8 december 2014 23:45 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat probeer ik net uit te leggen.
Ze hebben een sociale achterstand, omdat ze op vroegere leeftijd een bepaalde sociale basis niet hebben kunnen ontwikkelen.
Om de simpele redenen omdat hun klasgenoten geen moer snapten van hun gedachten.
Je kan het vergelijken met iemand leren tekenen, terwijl de ander het potlood nog niet eens kan vasthouden. Dan is het voor jouw ook niet mogelijk om je skills om iemand te leren tekenen te ontwikkelen.
Hij heeft dan waarschijnlijk betere sociale vaardigheden. Iets wat veel van de zelfverklaarde intellectuelen niet hebben.quote:Op maandag 8 december 2014 23:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb een hoogbegaafd broertje, en hij heeft dit nooit op deze manier ervaren. Hij snapt gewoonweg dat de meeste mensen het net over allerlei wiskundige/natuurkundige zaken willen hebben en dat de meeste mensen op een veel lager niveau communiceren.
Het hangt er ook vanaf hoe belangrijk je gewenste sociale vaardigheden vindt. En of je niet een eigen moreel systeem daarin volgt, los van "dat wat gewenst is".quote:Op dinsdag 9 december 2014 00:02 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hij heeft dan waarschijnlijk betere sociale vaardigheden. Iets wat veel van de zelfverklaarde intellectuelen niet hebben.
Ik denk dat mensa een nederlandse variant is van de scientology kerk, gewoon een scam.quote:Op maandag 8 december 2014 22:54 schreef Poolbal het volgende:
De mensatest heb ik in mijn nachtdienst gedaan, ook nog een minuutje van de computer weggelopen ivm werk. Toch 99e percentiel! Volgens mij maken ze de test wat makkelijker zodat meer mensen de test a ¤47 doen.
Maar ik hoefijn niet bij mensa. Heb een schurfthekel aan mensen die zich heel intelligent en interessant vinden. Intussen hebben ze allerlei (sociale) gebreken.. Doe mij maar dan een loodgieter die expert is in zijn vak, of een goede programmeur. Heb je meer aan dan iemand die zijn reet niet eens kan afvegen als er geen theoretisch model voor bestaat.
En ik vraag me ook af waarom hoogbegaafde kinderen niet gewoon even een jaar werk in een paar maanden doen, als het zo makkelijk is. Even los er van dat ze uiteraard allemaal gepest worden en uiteraard alle schoolsystemen niet deugen.
Ik noem dat acteren.quote:Op maandag 8 december 2014 23:24 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Daar zijn trouwens hele modellen voor uitgewerkt. Ben helaas vergeten hoe dat precies zat.
quote:Op maandag 8 december 2014 08:10 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ben je serieus? Uit andere topics blijkt namelijk dat je dingen niet zo heel goed snapt.
quote:Op maandag 8 december 2014 09:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
[..]
Ik ben het in veel dingen met je eens geweest in dit topic, maar hier haak ik wel een beetje op af. Dit klopt gewoon echt niet.
Hier wil ik even op reageren.quote:Op maandag 8 december 2014 09:21 schreef Richestorags het volgende:
[..]
(knip)
Bovendien zie ik nog steeds veel verschillende kledingstijlen. Ik heb het idee dat TS zich graag in een slachtofferrol drukt als niet begrepen product van de maatschappij. En hoewel ik het op veel punten ook wel met hem eens ben (zeker daar ik als kind officieel gediagnosticeerd ben zijnde hoogbegaafd door een psycholoog) vind ik niet dat je het de maatschappij aan kan rekenen dat er fouten worden gemaakt. Wel individuele leraren en scholen, alsmede de politiek voor het alleen maar aandacht schenken aan de zwakkere.
(knip)
I-care, ik kan begrijpen hoe je erover denkt. Het eerste waar je afvraagt of je mensen wil die creatief en autonoom kunnen denken en leren. Je slaat de spijker op zijn kop, maar helaas met de achterkant van de hamer mijn inziens. Voordat je creatief en autonoom kan denken, moet je dat eerst leren. En dat is precies wat ons onderwijs niet doet, we krijgen allemaal dezelfde eenheidsworst voorgeschoteld in een klasvorm en er word verwacht dat je dat overneemt. En daar schuilt een groot gevaar in, want wat als je niet de waarheid volledig leert, krijg je dan een leugen voorgeschoteld?quote:Op maandag 8 december 2014 09:38 schreef I-care het volgende:
[..]
Dat is gedeeltelijk misschien waar, iedereen die afwijkt van de 'in-group' wordt afkeurend naar gekeken, of gewoon links gelaten, ik weet niet welke erger is trouwens.. Maar bijna iedereen haalt zijn goedkeuring en identiteit uit de groep waartoe deze behoort of wil behoren, dat is vrij normaal, of het wenselijk is is een andere discussie.
Onderwijs is iets wat niet zo gemakkelijk te definiëren is volgens mij, en er is nogal wat discussie over in sommige kringen. De vraag is wat je wil bereiken met onderwijs? Wil je personen creëren die passen in een systeem zoals die draait, of wil je personen opleiden die creatief en autonoom kunnen denken en leren, dat is een afweging. Gezien de belangen is de eerste de beste keuze lijkt mij.
Afgeven heeft niet erg veel zin als je accepteert dat iemand anders verantwoordelijk is voor jouw of anderen hun toekomst en opleiding, beter is het om daar leidend in te zijn en te zorgen voor alternatieven, althans zo denk ik er over.
Dat je er eraan stoort, sorry het was niet mijn bedoeling om iemand voor zijn hoofd te stoten. Toch deins ik er niet voor terug om controversieel te zijn. Want mijn inziens is hoogbegaafdheid wel een oorzaak van vele "symptomen" als ik het zo mag duiden.quote:Op maandag 8 december 2014 09:58 schreef ssebass het volgende:
Ik stoor mij altijd aan dit soort berichten, omdat ik ten eerste vind dat het vaak als excuus wordt gebruikt waarom ze niet hebben gepresteerd en ten tweede omdat ik niet het idee heb dat het hoogbegaafd zijn het probleem is maar eerder een onderliggende aandoening (een comorbiditeit) waarbij men sociale problemen ondervindt. Misschien komt het vaker voor bij hoogbegaafden, maar dit is niet het probleem.
Ja dat het onderwijs er niet op is ingericht klopt. In Nederland heb je in ieder geval na de basisschool een onderscheid (parallelle niveaus). Iets wat bijvoorbeeld in de VS niet zo is. Op de basisschool heb ik was ik maar kaartbakken aan het opruimen omdat er geen lesstof meer was. Op het gymnasium was ik ook gewoon met andere dingen bezig, want in je tienerjaren is alles interessanter dan de leerstof op school. Voordeel is dat je het met weinig inspanning nog wel gewoon haalt.
Dit is dus ook exact wat ik bedoelde uit te leggen, maar vergat te doenquote:Op dinsdag 9 december 2014 02:32 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
I-care, ik kan begrijpen hoe je erover denkt. Het eerste waar je afvraagt of je mensen wil die creatief en autonoom kunnen denken en leren. Je slaat de spijker op zijn kop, maar helaas met de achterkant van de hamer mijn inziens. Voordat je creatief en autonoom kan denken, moet je dat eerst leren. En dat is precies wat ons onderwijs niet doet, we krijgen allemaal dezelfde eenheidsworst voorgeschoteld in een klasvorm en er word verwacht dat je dat overneemt. En daar schuilt een groot gevaar in, want wat als je niet de waarheid volledig leert, krijg je dan een leugen voorgeschoteld?
Voorbeeld, op de basisschool en later voortgezet onderwijs tijdens geschiedenis de VOC behandeld, uitgebreid en meermaals. Werd me wel verteld dat wij Nederlanders pioniers en handelaars waren welke rijkdom verwierven met import en export van producten waaruit later de aandelenhandel is ontstaan. En op zich is dar een waar verhaal. Totdat jaren later, ik was inmiddels halverwege de twintig, hoorde ik van de slavernij en realiseerde mij in welk verband dat stond. En op school was mij wel verteld over import en export, maar niet dat het ook mensenhandel was. Laat staan de moorden welke daarbij zijn gepleegd, massamoorden. Maar waarom is mij nooit van jongs af aan de waarheid geleerd, waarom werd er een belangrijk deel verzwegen?
Ander voorbeeld. Voortgezet onderwijs maatschappijleer. Een stukje politiek, antropologie en andere onderwerpen. Mijn onderwijs was ook wethouder voor de PVDA. Dus ik heb nooit een eerlijk politiek verhaal gehad, meneer ging rustig uitleggen waarom het lesboek verkeerd was omtrent PVDA. Op examens werd laag gescoord omdat meneer andere dingen vertelde dan de bedoeling was. Tja als het verkeerde leert dan kan je nooit een examen goed maken. De leraar die hanteerde een zesjes cultuur, want dat was genoeg voor het examen te halen en voor al het andere kon hij zijn PVDA politiek aan ons opdringen. Dankzij die man ben ik politiek jaren verward geweest en heeft lang geduurd dat ik door kreeg wat de verwarring was en waar deze vandaan kwam.
Zo zie je maar dat vorming van een kind in het onderwijs een langdurige invloed op het kind heeft, en zelfs cruciaal voor de ontwikkeling is. En creatief en autonoom denken is naar mij idee een voorwaarde voor democratie. Want als we vrij mogen denken, dan mogen we dus creatief en autonoom denken.
In Noord-Korea is het verboden om creatief of autonoom te denken, daar heeft de grote leider altijd gelijk en dat is alles wat je moet weten. En misschien kunnen we samen de spijker op zijn kop slaan met de voorkant van de hamer, creatief en autonoom denken is vrij mogen maar ook kunnen denken zoals in en door een democratie bedoeld. En juist hij die creatief en autonoom durft en kan denken is vaak een groot leider, zie Joop den Uyl die bijvoorbeeld zeer begaafd, creatief en autonoom was. Net zoals Ruud Lubbers. Maar alles daarna miste de creativiteit en liep achter de partijstandpunten aan, waren verkozen leidinggevende maar absoluut geen leiders, ik noem een Wim Kok en Balkenende, beide te dom om te poepen zonder gesproken aanwijzingen in het toilet.
![]()
Een dubbeltje voor je gedachte, ditmaal is het op mij en dus gratis
Dat overanalyseren maakt dingen lastig. Dit is voor jou waarschijnlijk de makkelijkste weg geweest om dingen te benaderen waardoor je dit toe past op zaken waar je dit beter niet kan doen, maar een andere manier is hierdoor mogelijk onderontwikkeld. Bijv sociale interactie kun je beter niet overanalyseren want jij probeert hiermee de intenties van de ander te achterhalen. Dit is zwaar vermoeiend, kost inderdaad veel energie en is nergens voor nodig. Alles overdenken blokkeert je en put je uit. Jouw leven speelt zich dan volledig af in je hoofd. Het is ook het verschil tussen introverte mensen en extraverte mensen. Wat ik met die post wilde zeggen is dat hoogbegaafdheid niet onlosmakend verbonden is met die problemen. Er zijn namelijk genoeg mensen waar dit niet voor geldt. Het kan het risico op die problemen misschien verhogen, samen met je karakter en omgeving etc. Probeer bewust niet te overdenken wanneer je geen analysitische problemen moet oplossen. Dit is niet makkelijk. Misschien kun je dingen vinden waar je je gedachtenstroom mee kan stoppen. Voor mij is dat o.a. muziek maken. Als je op deze manier doorgaat maak je jezelf gek en vooral erg ongelukkig.quote:Op dinsdag 9 december 2014 02:58 schreef Het_fijtje het volgende:
[..]
Dat je er eraan stoort, sorry het was niet mijn bedoeling om iemand voor zijn hoofd te stoten. Toch deins ik er niet voor terug om controversieel te zijn. Want mijn inziens is hoogbegaafdheid wel een oorzaak van vele "symptomen" als ik het zo mag duiden.
Ik merk dat ik in gesprekken op zoveel dingen let, en deze ook allemaal analyseer en interpreteer. Enerzijds haal ik hier voordeel uit want communicatie bestaat de boodschap niet alleen uit woorden, maar intonatie, lichaamshouding en gezichtsuitdrukking. Hierdoor ben ik een zeer vervelende gesprekspartner want ik manipuleer onbewust. Ik kan iemand bijvoorbeeld tegenwerken en het bloed onder de nagels vandaan halen, zonder dat ik onbeleefd ben of onredelijk. iemand zei ooit, je kan een pakje boter aan de duivel verkopen, waarop ik antwoordde en een doosje eieren erbij.![]()
Maar dat kost zoveel energie, want ik ben continu op vol denkvermogen bezig en dat vreet energie. En dat heb ik bijvoorbeeld ook bij nieuwsberichten, als je vaak dingen op internet gaat controleren dan blijkt het vaak veel genuanceerder en complexer maar ook net even anders te zijn dan het vaak in het nieuws word gebracht. Vaak ook achteraf, nieuws ontwikkelt zich vaak gedurende een tijdsperiode waarin nieuwe feiten naar voren komen. Toch achteraf rectificeren gebeurt zelden, men brengt de nieuwe feiten alsof het nooit anders is geweest.
En daarmee ben ik eigenlijk zeer wantrouwend, ik geloof niet zomaar iets en ga dat eerst zorgvuldig als mogelijk nazoeken en uitpluizen net zolang dat ik het naadje van de kous weet. Maar dat kost energie want weer ga ik op vol denkvermogen, en juist als ik ergens niet achter kan komen irriteert mij dat mateloos.
Daarbij zoals eerder al filosofie ter sprake kwam, ik mag graag nadenken over, ja maar wat als???
Dat soort zaken zijn dodelijk vermoeiend, maar bemoeilijkt ook mijn functioneren. En dat maakt een hoge intelligentie zowel mijn sterke evenals mijn zwakke punt, het put mij uit maar maakt me ook moeilijk in omgang met andere mensen.
Zo kan ik vaak denken over mensen, hoe kun je dat niet snappen of begrijpen, vergetend dat niet elk mens zo ver nadenkt als ikzelf doe. Er werd mij in dit topic verweten dat ik neerbuigend zou zijn over normaal- of zwakbegaafde, dat is waar maar ergens behoor ikzelf ook tot de sociaal zwakkere. Zeker omdat ik tegen wil en dank nog steeds met een uitkering thuis zit, terwijl ik zoveel meer kan en wil, maar de goede plek daarvoor ben ik nog steeds zoekende naar.
Misschien dat al het nadenken mij tot een naargeestig en vervelend mannetje maakt, dan zou het zowel mijn sterkte evenals mijn zwakte zijn. En dan behoor ik evenveel tot de zwakkere evenals tot de sterkere, het klopt beide.
Een asociale klootzak, heeft vaak juist wel sociale skills.quote:Op dinsdag 9 december 2014 00:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het hangt er ook vanaf hoe belangrijk je gewenste sociale vaardigheden vindt. En of je niet een eigen moreel systeem daarin volgt, los van "dat wat gewenst is".
Dat kan ook prima zonder een asociale klootzak te worden hoewel dat risico er met onvoldoende zelfkennis in zit.
Dat duidt eerder op wereldvreemdheid. Als je nog voor je 20ste niet op de hoogte was van het slavernijverleden of het feit dat Nederland wel eens in een oorlogje of twee, drie is verzeild geraakt dan heb je praktisch in een sociaal isolement geleefd. Dat betekent concreet dat je nooit tv hebt gekeken of nooit naar het Rijks[spatie]museum of het tropenmuseum bent geweest.quote:Op dinsdag 9 december 2014 02:32 schreef Het_fijtje het volgende:
Voorbeeld, op de basisschool en later voortgezet onderwijs tijdens geschiedenis de VOC behandeld, uitgebreid en meermaals. Werd me wel verteld dat wij Nederlanders pioniers en handelaars waren welke rijkdom verwierven met import en export van producten waaruit later de aandelenhandel is ontstaan. En op zich is dar een waar verhaal. Totdat jaren later, ik was inmiddels halverwege de twintig, hoorde ik van de slavernij en realiseerde mij in welk verband dat stond. En op school was mij wel verteld over import en export, maar niet dat het ook mensenhandel was. Laat staan de moorden welke daarbij zijn gepleegd, massamoorden. Maar waarom is mij nooit van jongs af aan de waarheid geleerd, waarom werd er een belangrijk deel verzwegen?
Ander voorbeeld. Voortgezet onderwijs maatschappijleer. Een stukje politiek, antropologie en andere onderwerpen. Mijn onderwijs was ook wethouder voor de PVDA. Dus ik heb nooit een eerlijk politiek verhaal gehad, meneer ging rustig uitleggen waarom het lesboek verkeerd was omtrent PVDA. Op examens werd laag gescoord omdat meneer andere dingen vertelde dan de bedoeling was. Tja als het verkeerde leert dan kan je nooit een examen goed maken. De leraar die hanteerde een zesjes cultuur, want dat was genoeg voor het examen te halen en voor al het andere kon hij zijn PVDA politiek aan ons opdringen. Dankzij die man ben ik politiek jaren verward geweest en heeft lang geduurd dat ik door kreeg wat de verwarring was en waar deze vandaan kwam.
Zo zie je maar dat vorming van een kind in het onderwijs een langdurige invloed op het kind heeft, en zelfs cruciaal voor de ontwikkeling is. En creatief en autonoom denken is naar mij idee een voorwaarde voor democratie. Want als we vrij mogen denken, dan mogen we dus creatief en autonoom denken.
Het is natuurlijk een fabeltje dat hoogbegaafden het alleen over wiskundige en natuurkundige zaken willen hebben. Dat zijn eerder de Aspergers. Waar hoogbegaafden eerder tegen aan lopen in groepen isquote:Op maandag 8 december 2014 23:48 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb een hoogbegaafd broertje, en hij heeft dit nooit op deze manier ervaren. Hij snapt gewoonweg dat de meeste mensen het net over allerlei wiskundige/natuurkundige zaken willen hebben en dat de meeste mensen op een veel lager niveau communiceren.
Ze zijn contactgestoord, kunnen we genoeglijk concluderen.quote:Op dinsdag 9 december 2014 10:38 schreef Ouder1 het volgende:
Waar hoogbegaafden eerder tegen aan lopen in groepen is
-het oppervlakkige; dingen bespreken aan de oppervlakte zonder onder die oppervlakte te kijken
-het eenzijdige; dingen, zeker bij problematiek maar vanuit één kant benaderen
-geen linken kunnen leggen met andere zaken
-groeps/kuddegedrag, politieke correctheid; een mening hebben, die verkondigen als enige waarheid gebaseerd puur op de eigen groep, in het eigen straatje, omdat een populair (of de politiek/media) dat zegt
-herhaling; voor een hoogbegaafde is herhaling zelden zinvol terwijl in sociale interacties van gewone mensen herhaling en bevestiging heel belangrijk is.
Probleem daar in is dat veel mensen zich minderwaardig voelen als een ander ergens beter in is. Dat vertalen ze dan in een Pavlov reactie naar 'degene die ergens beter in is, is arrogant en voelt zich beter'.quote:Op maandag 8 december 2014 09:40 schreef Red_85 het volgende:
Wat ook meewerkt is dat je in NL niet met je kop boven het maaiveld mag uitsteken van de rest. Doe je dat wel, krijg je allemaal van die scheve gezichten en doen ze er alles aan om je maar zo klein mogelijk te houden. Zo jammer. Niet alleen qua hoogbegaafdheid trouwens.
Is dat contactgestoord? Hoe kom je aan die conclusie?quote:Op dinsdag 9 december 2014 11:00 schreef Reya het volgende:
[..]
Ze zijn contactgestoord, kunnen we genoeglijk concluderen.
Er niet mee kunnen omgaan dat een conversatie net iets anders loopt dan je zelf zou willen lijkt me een duidelijke indicatie van contactgestoordheid.quote:Op dinsdag 9 december 2014 11:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Is dat contactgestoord? Hoe kom je aan die conclusie?
Ik vind dat niet 'net'. Ik sta echt met verbazing naar zulke gesprekken te kijken en luisteren. Hoe mensen een vergadering kunnen verzieken door twee uur lang te herhalen en bevestigen wat ook in een minuut of twee gezegd had kunnen worden. Gevolg is dan dat zelfs het eerste echte punt op de vergadering niet is afgerond. Daar krijg je de vergadercultuur van.quote:Op dinsdag 9 december 2014 11:03 schreef Reya het volgende:
[..]
Er niet mee kunnen omgaan dat een conversatie net iets anders loopt dan je zelf zou willen lijkt me een duidelijke indicatie van contactgestoordheid.
Ja, dan ben je contactgestoord. Ik zit ook vaak genoeg tussen de mensen met ontieglijk simpele opvattingen over bijvoorbeeld politiek, bij meetings waar men een uur lang doorzaagt over iets dat mij na 3 seconden al duidelijk was, enzovoort. Beweren dat je zo geniaal bent, maar vervolgens gewoon falen is misplaatste arrogantie.quote:Op dinsdag 9 december 2014 11:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Is dat contactgestoord? Hoe kom je aan die conclusie?
Zou jij naadloos op kunnen gaan in een groep verstandelijk gehandicapten? Of loop je dan ook ergens een keer vast? En ben jij dan contact gestoord of gewoon anders?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |